Το Volkswagen ID.3 είναι τόσο σημαντικό μοντέλο που έχει χυθεί ήδη πολύ μελάνι γι’ αυτό. Και εξ αυτού το συνοδεύει μια προσμονή που περισσότερο ταιριάζει σε ένα εξωτικό σπορ μοντέλο παρά σε ένα ηλεκτρικό μικρομεσαίο. Ίσως επειδή με τα σημερινά δεδομένα το ID.3 δεν είναι συμβατικό, αλλά ένας βασικός πρωταγωνιστής της μαζικής μετάβασης από τους θερμικούς κινητήρες στους ηλεκτρικούς, όπως η βιομηχανία την έχει προσυπογράψει ήδη.
Δεν έχει λοιπόν ιδιαίτερο νόημα να αναφερθούμε ξανά στη μελέτη και στη σχεδίαση της πλατφόρμας MEB, που ξεκίνησαν από λευκό χαρτί για να μεγιστοποιηθούν τα οφέλη που ορίζει η ηλεκτρική κίνηση. Ξεκινώντας από την άριστη χωροταξική εκμετάλλευση και καταλήγοντας στις μεθόδους παραγωγής που υπόσχονται μέγιστη ταχύτητα και ευελιξία, άρα κερδοφορία. Αντιθέτως, τώρα είναι η στιγμή να δούμε επιτέλους πώς όλα αυτά μεταφράζονται στην πράξη, και μάλιστα στη χώρα μας.
Νέα εποχή
Είναι σχεδόν βέβαιο πως θα χαρακτηρίσεις «πετυχημένο» το σχήμα του ID.3. Χωρίς να προκαλεί, τραβάει το βλέμμα όσο χρειάζεται για να το προσέξεις και ταυτόχρονα να καταλάβεις πως πρόκειται για κάτι ολοκαίνουργιο, διαφορετικό από τον αυστηρό ορισμό του αυτοκινήτου. Το μέγεθος είναι κόμπακτ και η σιλουέτα αεροδυναμική, με συντελεστή Cd μόλις 0,27 και τους τροχούς στις άκρες του αμαξώματος, με την ευρυχωρία να είναι αντιστρόφως ανάλογη του μήκους των 4,26 m.
Ο διαθέσιμος χώρος στο πίσω κάθισμα το επιβεβαιώνει, με τεράστιο αέρα για τα γόνατα. Εκείνος για το κεφάλι είναι απόλυτα ικανοποιητικός χωρίς να εντυπωσιάζει, αφού κάθεσαι ψηλά, πάνω από τη συστοιχία των μπαταριών που έχει ύψος 14 cm. Καθότι τούνελ μετάδοσης δε χρειάζεται, το πάτωμα είναι εντελώς επίπεδο και εξασφαλίζει άνετο χώρο για τα πέλματα. Και για τις αποσκευές υπάρχουν 385 lt που φορτώνονται εύκολα και γίνονται 1.267 lt εάν ρίξεις τις πλάτες του πίσω καθίσματος. Πρακτικά μιλάμε για ένα χώρο ισοδύναμο με του Golf, από τον οποίο λείπει μόνο η δυνατότητα να τοποθετήσεις το πάτωμα σε δύο θέσεις.
Αφήνοντας την ευρυχωρία στην άκρη, μάλλον θα λατρέψεις την open space αρχιτεκτονική και τη φωτεινή αίσθηση, τουλάχιστον σε συνδυασμό με τις ανοιχτόχρωμες επενδύσεις. Η απτή ποιότητα των υλικών πάντως δεν εντυπωσιάζει, με μαλακό πλαστικό σε ένα μικρό μόνο τμήμα του ταμπλό. Τα υπόλοιπα είναι σκληρά και σε μερικά σημεία όπως οι πόρτες θα μπορούσαν να έχουν πιο ποιοτική υφή. Ωστόσο η συναρμολόγηση είναι κατά κανόνα προσεγμένη όπως και το φινίρισμα.
Στο ID.3 η ευχρηστία και η επικοινωνία με το αυτοκίνητο είναι στο απόλυτο επίκεντρο, ενώ στον οδηγό αντιστοιχεί μια άνετη θέση και απόλυτα μίνιμαλ περιβάλλον: Δύο οθόνες, τα κουμπιά στο τιμόνι και δύο πάνελ διακοπτών είναι όλα κι όλα. Από τα τελευταία το ένα βρίσκεται στην πόρτα και αντιστοιχεί σε καθρέφτες-παράθυρα ενώ το άλλο είναι τοποθετημένο αριστερά στο ταμπλό και αφορά στα φώτα και στο ξεθάμπωμα των παρμπρίζ. Θα θέλαμε πάντως να αντιστοιχεί ένας διακόπτης σε κάθε ηλεκτρικό παράθυρο και να μην υπάρχουν δύο και το κουμπί Rear.
Ενδεικτικό της φρέσκιας φιλοσοφίας του ID.3 είναι πως γενικός διακόπτης δεν υπάρχει. Το ρόλο του παίζει το πεντάλ του φρένου, το πάτημα του οποίου ζωντανεύει το αυτοκίνητο, οπότε για να ξεκινήσεις μένει μόνο να επιλέξεις D στον επιλογέα που βρίσκεται στο δεξί πλευρό του ψηφιακού πίνακα οργάνων. Ο τελευταίος έχει διαγώνιο 5,3” και προβάλλει μόνο τα απαραίτητα, σε αντίθεση με την κεντρική οθόνη αφής των 10”. Από εκεί χειρίζεσαι ουσιαστικά τα πάντα και ενημερώνεσαι για τα πάντα, από τη φόρτιση και την αυτονομία/κατανάλωση, μέχρι το κλιματιστικό και τις υπόλοιπες ρυθμίσεις.
Το ID.3 δέχεται επίσης φωνητικές εντολές στις οποίες αντιδρά με τεχνητή νοημοσύνη. Οπότε αρκεί να του ανακοινώσεις πως κρυώνεις (στα αγγλικά) και αυτό θα κάνει ό,τι χρειάζεται ανάλογα με τις συνθήκες. Μεγάλο βάρος έχει πέσει και στις ηλεκτρονικές υπηρεσίες We Connect Start που για την πρώτη τριετία διατίθενται χωρίς χρέωση. Ένα παράδειγμα αποτελεί η πλοήγηση που ενημερώνεται διαρκώς σχετικά με τη κατάσταση στην επιλεγμένη διαδρομή και τους επικείμενους κινδύνους σε αυτήν, ενώ μέρος των εν λόγω υπηρεσιών είναι η εφαρμογή We ConnectID, μέσω της οποίας μπορείς να βλέπεις στο smartphone πληροφορίες όπως η αυτονομία και να έχεις πρόσβαση στο κλιματιστικό και τη φόρτιση.
Επιτέλους πράξη
Η πλατφόρμα MEB πάει πακέτο μια σπονδυλωτή συστοιχία μπαταριών που χρησιμοποιεί αλουμινένια ραχοκοκαλιά και ανάλογα με τον αριθμό των modules έχει χωρητικότητα 58 ή 77 kWh, ενώ το 2021 θα υπάρξει και πακέτο με 45 kWh. Η θερμοκρασία της μονάδας ορίζεται από ένα ηλεκτρονικά ελεγχόμενο κύκλωμα, ενώ κάθε module περιέχει 24 στοιχεία και μπορεί να επισκευαστεί/αντικατασταθεί ξεχωριστά. Υπάρχει εγγύηση οκτώ ετών ή 160.000 km για το 70% της αρχικής χωρητικότητας, ενώ συστήνεται φόρτιση μέχρι το 80% για τη μακροημέρευση της μπαταρίας εκτός κι εάν υπάρχει ανάγκη για μέγιστη αυτονομία, όπως ένα ταξίδι.
Για τη φόρτιση στο σπίτι υποστηρίζεται ισχύς έως και 11 kW (3φασική εγκατάσταση) κάτι που σημαίνει πλήρη φόρτιση σε λιγότερο από έξι ώρες και περίπου οκτώ ώρες σε μονοφασική. Η μονάδα υποστηρίζει φόρτιση και σε συνεχές ρεύμα μέχρι 100 kW, μια τιμή που δεν είναι κορυφαία αλλά γεμίζει το 80% της μπαταρίας σε σχεδόν μισή ώρα. Η Volkswagen θεωρεί πως ταχύτερη φόρτιση χρειάζεται μόνο η μονάδα των 77 kWh, για την οποία η μέγιστη ισχύς είναι 125 kW. Είναι αυτονόητο πως διατίθεται και Wallbox της Volkswagen που ονομάζεται ID. Charger και στη βασική του μορφή κοστίζει €550.
Μιλώντας για αριθμούς που αφορούν στο πορτοφόλι, κρατείστε πως με έναν πλήρη κύκλο φόρτισης που κοστίζει λιγότερο από €10 μπορείς να κάνεις άνετα 330 km ακόμα κι εάν δεν κινείσαι αποκλειστικά σε αστικό ιστό. Και έχει μεγάλο ενδιαφέρον η πληροφορία πως εάν κινείσαι αποκλειστικά στην πόλη με οικονομική διάθεση, η κατανάλωση μπορεί να πέσει έως και τις 13,3 kWh/100 km, ανεβάζοντας την αυτονομία κοντά στα 440 km.
Εκτός από την οικονομία, εξίσου εντυπωσιακή στο ID.3 είναι και η ευκολία στην οδήγηση. Το τιμόνι έχει σωστό βάρος και επαναφορά, ενώ κόβει απολαυστικά. Οι οπαδοί της οδήγησης με ένα πεντάλ θα βρουν αυτό που θέλουν στην επιλογή B που σημαίνει επιβράδυνση έως 0,3 g αφήνοντας το γκάζι, χωρίς πάντως να ακινητοποιεί το αυτοκίνητο. Η δεύτερη επιλογή είναι το D όπου το ID.3 ρολάρει ελεύθερα όταν αφήνεις το γκάζι, εκτός κι εάν υπάρχει κάτι μπροστά του οπότε το αναγνωρίζει και επιβραδύνει ελαφρώς.
Και εάν η ευκολία σε εκπλήξει, η κύλιση θα σε συναρπάσει. Παρά τους τεράστιους τροχούς ελάχιστος θόρυβος κύλισης γίνεται αντιληπτός, και όταν αναπτύσσεις ταχύτητα η απορροφητικότητα της ανάρτησης είναι κορυφαία. Σε ταχύτητες πόλης αποδεικνύεται σφιχτή, χωρίς να ενοχλεί. Η ρύθμιση στα εμπρός MacPherson και τους πίσω πολλαπλούς συνδέσμους είναι πολύ πετυχημένη και δίνει εντυπωσιακό κράτημα. Οπότε σε συνδυασμό με το χαμηλό κέντρο βάρους, τα φαρδιά λάστιχα και την κατανομή της μάζας που αγγίζει το ιδανικό, το ID.3 μπορεί να στρίψει εντυπωσιακά γρήγορα.
Το εμπρός μέρος δεν είναι το πιο άμεσο που υπάρχει, ωστόσο το περιθώριο πρόσφυσης είναι εξαιρετικό, όπως και η λειτουργία των ηλεκτρονικών συστημάτων που επικοινωνούν μεταξύ τους χωρίς «μεσάζοντες». Με λίγα λόγια ο έλεγχος της παροχής ισχύος στον δρόμο είναι τέλειος, οπότε ξεχνάς ότι η κίνηση μεταδίδεται στους πίσω τροχούς και ούτε δράμι ενέργειας δεν χάνεται.
ΔEITE AKOMH Test drive: Peugeot e-208
Ο κινητήρας είναι σύγχρονος, μόνιμου μαγνήτη και μαζί με το κιβώτιο και τα ηλεκτρονικά ισχύος ζυγίζει λιγότερο από 90 kg. Βρίσκεται ανάμεσα από τους πίσω τροχούς, όπου περιστρέφεται με έως 16.000 rpm και αποδίδει στην περίπτωση του Performance Pro 204 PS με 310 Nm. Ανάλογα με το εάν έχεις επιλέξει Comfort, Eco ή Sport, αλλάζουν τα επιμέρους χαρακτηριστικά απόδοσης, όχι όμως και οι επιδόσεις όταν πατάς τέρμα το γκάζι. Το αμάξωμα είναι κατασκευασμένο από χάλυβα, αλουμίνιο και σε σημεία όπως η πίσω πόρτα από πλαστικό και ατσάλι, ωστόσο το βάρος αγγίζει τα 1.800 kg.
Παρόλα αυτά μετρήσαμε μόλις 7,2” για τα 0-100 km/h και 0-1.000 m σε 28,9”, ενώ ήδη από τα σχεδόν 21” έχει ουσιαστικά αγγίξει την τελική των 164 km/h. Όλο το ζουμί βέβαια είναι τα 30-50 km/h σε 1,2” , τα 50-80 σε 2,2, 80-110 σε 3,5” και 110-140” σε 5,5. Σημειώστε δε πως, με βάση το αρχείο μας, το ID.3 είναι εξίσου γρήγορο με ένα Golf VII GTI Performance μέχρι τα 60 km/h.
Δυνατά είναι και τα φρένα, που έκαναν 100-0 km/h σε 37,7 m. Παρά τα πίσω ταμπούρα δεν κουράστηκαν στις μετρήσεις, ενώ αξίζει να τονίσουμε πως στην καθημερινότητα η επιβράδυνση προκύπτει κυρίως από τον ηλεκτρικό κινητήρα. Δεν μπορούμε πάντως να μην αναφέρουμε και τη μέτρια αίσθηση στο πεντάλ, που δεν επιτρέπει να ρυθμίζεις με ακρίβεια το φρενάρισμα ούτε και εμπνέει εμπιστοσύνη στην αρχή.
Ενώνοντας τα σημεία
Για το ID.3 το μεγαλύτερο επίτευγμα είναι ο τρόπος που ενώνει τα επιμέρους σημεία για να μεταφέρει την αυτοκίνηση σε μια πιο σύγχρονη διάσταση. Σε αυτή όπου τα μοντέλα είναι ασφαλή, άνετα, μοντέρνα και εύχρηστα όσο πιο πολύ γίνεται, μα παράλληλα με εξαιρετικά χαμηλό κόστος μετακίνησης και καθαρότερο οικολογικό αποτύπωμα συγκριτικά με ένα αντίστοιχο μοντέλο με θερμικό κινητήρα. Τα στοιχεία αναφέρονται σε βάθος 100.000 km και με απαραίτητη προϋπόθεση ότι η φόρτιση γίνεται με «πράσινη» ενέργεια.
Φρέσκια είναι ακόμα και η προσέγγιση στις εκδόσεις εξοπλισμού, οι οποίες είναι συγκεκριμένες, σχεδιασμένες για να καλύπτουν τις ανάγκες των αγοραστών χωρίς τους παιδεύουν. Υπάρχουν και πακέτα με ειδικά χαρακτηριστικά, πχ. άλλα για άνεση και άλλα για ασφάλεια, ώστε να φέρνεις το ID.3 στα μέτρα σου. Όλα πάντως, από τη βασική τιμή των €39.600 χωρίς την κρατική επιδότηση, έχουν στάνταρ αυτόματο κλιματισμό Air Care Climatronic, τις βασικές ηλεκτρικές ευκολίες, ατμοσφαιρικό φωτισμό με δέκα χρώματα, ραδιόφωνο με ψηφιακό δέκτη DAB+, καθώς και το ID.Light, δηλαδή μια φωτεινή λωρίδα στη βάση του παρμπρίζ που στέλνει μηνύματα στον οδηγό.
Για την ασφάλεια υπάρχει μέχρι και κεντρικός αερόσακος ανάμεσα από τα εμπρός καθίσματα, ενώ το παρόν δίνουν επίσης το Lane Assist και το Front Assist, οπότε δεν προκαλεί καμία έκπληξη που η δοκιμή του EuroNCAP έδωσε πέντε αστέρια. Για το τέλος αφήσαμε το Eco Assistance το οποίο συστήνει στον οδηγό τι να κάνει ανάλογα με τις συνθήκες ώστε να πετυχαίνει τη μέγιστη ανάκτηση ενέργειας.
Δείτε όλες τις πληροφορίες για το Volkswagen ID.3 εδώ
Τι λέει το DRIVE
Με το ID.3, τα mainstream μικρομεσαία περνούν πλέον στην επόμενη ηλεκτρική διάσταση. Σε αυτή όπου τα μοντέλα είναι ασφαλή, άνετα, μοντέρνα και απολαυστικά εύχρηστα, μα παράλληλα με ελάχιστο κόστος μετακίνησης και καθαρότερο οικολογικό αποτύπωμα συγκριτικά με ένα αντίστοιχο μοντέλο με θερμικό κινητήρα.
Τιμή Από €39.600
Τεχνολογία ΒEV, σύγχρονος ηλεκτρικό κινητήρας μόνιμου μαγνήτη, μπαταρία 58 kWh, κίνηση πίσω, κιβώτιο μιας σχέσης
Απόδοση 204 PS, 310 Nm
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 7,2”
0-160 km/h 20,2”
0-400 m 15,3” @ 146,3 km/h
0-1.000 m 28,9” @ 163,6 km/h
60-160 km/h 16,8”
50-80 km/h 2,2”
80-110 km/h 3,5”
110-140 km/h 5,5”
Φρένα 100-0 km/h 37,7 m
Τελική ταχύτητα 164 km/h
Αυτονομία 390 km
Εκπομπές CO20 g/km
Διαστάσεις 4.261 x 1.809 x 1.552 mm
Χώρος αποσκευών 385 lt
Βάρος 1.790 kg
Μετρήσεις DRIVE με το κιβώτιο στην αυτόματη λειτουργία
Φωτογραφίες Θανάσης Κουτσογιάννης