Test drive: Toyota Yaris Hybrid

Test drive: Toyota Yaris Hybrid

Εκτός από βέβαιο best-seller, η τέταρτη γενιά του Toyota Yaris είναι και ένα εξαιρετικό σουπερμίνι που ταράζει τα νερά.

Όταν ο πρόεδρος της Toyota, Akio Toyoda δήλωνε πριν περίπου τρία χρόνια «Τέρμα τα βαρετά αυτοκίνητα», μάλλον κανείς δεν περίμενε να είναι τόσο ακριβής στα λεγόμενά του. Ωστόσο μετά το C-HR και την τελευταία γενιά των RAV4 και Corolla, τώρα ήρθε και το ολοκαίνουργιο Yaris για να τον επαληθεύσει. Και για να είμαστε κι εμείς ακριβείς, το τερμάτισε.

Πήγε παρακάτω
Η τέταρτη γενιά του «πιο σημαντικού Toyota στην Ευρώπη» είχε ως κύριο μέλημα να εξελιχθεί και να εκμοντερνιστεί, εστιάζοντας στην οικονομία, την ασφάλεια, την ευρυχωρία, την πρακτικότητα αλλά και την υψηλή απόδοση.

Οι γραμμές του χαράχτηκαν από τολμηρή πένα, οπότε στέκεται επιθετικό και ολόφρεσκο, εξελίσσοντας ουσιαστικά τη σπιρτάδα της ριζοσπαστικής πρώτης γενιάς του 1999 με ισχυρό χαρακτήρα που αρέσει σε όλους. Το μήκος είναι 3,94 m, δηλαδή 5 mm μικρότερο από της προηγούμενης γενιάς, οπότε παραμένει ξεκάθαρα κόμπακτ για τα δεδομένα της κατηγορίας. Το μεταξόνιο όμως μεγάλωσε 5 cm και το πλάτος άλλα τόσα, ενώ το ύψος μειώθηκε κατά 4 cm.

Μεγάλο ρόλο στη μεταμόρφωση του μοντέλου έπαιξε η νέα πλατφόρμα GA-B, που έδωσε ελευθερία στους σχεδιαστές. Στην καμπίνα ακολουθείται η λογική «less is more» και το μίνιμαλ είναι η βασική αρχή. Οι γραμμές του ταμπλό είναι έντονες και ανάλογα με το επίπεδο εξοπλισμού τα όργανα είναι είτε αναλογικά είτε ψηφιακά. Η ουσιαστικότερη βελτίωση αφορά στη θέση οδήγησης και είναι παραπάνω από ευπρόσδεκτη. Πλέον ο οδηγός κάθεται 60 mm πιο πίσω στο αυτοκίνητο και οι γοφοί του βρίσκονται 21 mm πιο χαμηλά, με αποτέλεσμα να βολεύεται ιδανικά και να αισθάνεται για πρώτη φορά μέσα και όχι επάνω στο Yaris.

Toyota Yaris Hybrid

Το τιμόνι έχει ρύθμιση σε ύψος και απόσταση, με την τελευταία να είναι διευρυμένη κατά 77 mm για να έρχεται όσο κοντά θέλει ο καθένας. Η εργονομία είναι μελετημένη με βάση την λογική «χέρια στο τιμόνι, μάτια στο δρόμο» και ομολογουμένως είναι ορθή. Το αποτέλεσμα εκτός από σύγχρονο είναι και εύχρηστο, με την οθόνη αφής 8” του συστήματος πολυμέσων να υποστηρίζει τον εύκολο χειρισμό. Έχει σωστή ανταπόκριση στην αφή, συμβατότητα με Apple CarPlay και Android Auto, καλή ευκρίνεια και απλή λογική στην πλοήγηση των μενού.

Το τιμόνι έχει μπόλικα κουμπιά, ωστόσο τελικά εκτελείς σχεδόν στα τυφλά τις περισσότερες λειτουργίες και δέχεσαι πλούσια πληροφορία από τα ψηφιακά όργανα. Στο επάνω μέρος του ταμπλό υπάρχει μαλακό πλαστικό υψηλής ποιότητας, ωστόσο το υπόλοιπο είναι από σκληρό μάλλον οικονομικής επιλογής και η συναρμολόγηση δεν είναι παντού κορυφαία. Η συνολική αίσθηση αντιθέτως είναι εντυπωσιακά στιβαρή και κανένας τριγμός δεν ακούγεται.

Με βάση το μεγαλύτερο μεταξόνιο θα περίμενες κορυφαίους χώρους στην καμπίνα. Καθότι όμως και τα εμπρός καθίσματα είναι μετατοπισμένα προς τα πίσω, ο διαθέσιμος χώρος για τα γόνατα είναι απλώς καλός. Το ίδιο ισχύει και για το κεφάλι, οπότε τελικά τέσσερις κανονικού αναστήματος ενήλικοι θα χωρέσουν χωρίς πρόβλημα. Υπάρχουν επαρκείς αποθηκευτικοί χώροι για μικροπράγματα, μόνο που από τους περισσότερους λείπει η αντιολισθητική επένδυση. Τα 286 lt για τις αποσκευές δεν εντυπωσιάζουν ως νούμερο και το άνοιγμα φόρτωσης δεν είναι ιδιαίτερα φαρδύ, ενώ η αναδίπλωση των πίσω καθισμάτων δημιουργεί σκαλοπάτι στο χώρο. Ωστόσο για την κατηγορία είναι αποδεκτός και θα καλύψει τις ανάγκες του αγοραστή σουπερμίνι.

Επόμενη γενιά
Η ριζική εξέλιξη για το Yaris εκτός από την πλατφόρμα αφορά και τα μηχανικά μέρη, με εξαίρεση τον βασικό 1.000άρη κινητήρα. Για την υβριδική έκδοση αυτό σημαίνει ένα σχεδόν εξ’ ολοκλήρου νέο και σφαιρικά βελτιωμένο σύστημα κίνησης που για το θερμικό του κομμάτι χρησιμοποιεί τον νέο 1.500άρη της οικογένειας TGNA.

Πρόκειται ουσιαστικά για τον 2λιτρο των Corolla και C-HR σε υλοποίηση με έναν λιγότερο κύλινδρο μα όλη την υψηλή τεχνολογία, όπως η λειτουργία σε κύκλο Atkinson, η σχέση συμπίεσης 14:1, ο έντονα υποτετράγωνος κύλινδρος και ό,τι πιο σύγχρονο έχει η Toyota σε επίπεδο διαχείρισης θερμότητας και ενέργειας συνολικά. Οι βαλβίδες έχουν μεταβλητό χρονισμό ο οποίος στις εισαγωγής ενεργοποιείται ηλεκτρικά, ενώ ο βαθμός απόδοσης φτάνει το 40%.

Η μπαταρία του συστήματος είναι μια νέα ιόντων λιθίου που έχει 48 αντί για 120 στοιχεία μα υψηλότερη τάση (177,6 V από 144) και σημαντικά υψηλότερη ενεργειακή πυκνότητα. Αυτό συνεπάγεται μεγαλύτερη χωρητικότητα μαζί με πιο κόμπακτ διαστάσεις και 12 kg χαμηλότερο βάρος από της προηγούμενης γενιάς.

Toyota Yaris Hybrid

Νέα είναι και η διάταξη του συστήματος των δύο ηλεκτρικών κινητήρων, για πιο κόμπακτ και ελαφριά κατασκευή, ενώ ασύγκριτα βελτιωμένη είναι η διαχείριση της ενέργειας. Ως αποτέλεσμα, σε όλη τη δοκιμή το υβριδικό Yaris έκαψε κατά μέσο όρο μόλις 4,3 lt/100 km, ενώ με μόλις 64 g CO2/km κατά NEDC είναι περιττό να αναφέρουμε πως έχει απαλλαγή από τέλη κυκλοφορίας. Στην πόλη μάλιστα άνετα μπορείς να δεις κάτω από 4 lt/100 km και στο ταξίδι με 130 km/h καις 5, ενώ πρακτικά μόνο σε ανηφορικό επαρχιακό θα αγγίξεις το 6άρι. Εκτός από εντυπωσιακά οικονομικό, το υβριδικό σύστημα κάνει το Yaris Hybrid και αξιοσημείωτα αθόρυβο παρότι η ηχομόνωση δεν είναι κορυφαία.

Σημαντικό ρόλο σε αυτό παίζει και η δυνατότητα για κίνηση μόνο με ρεύμα έως και με 130 km/h, κάτι που δένει ιδανικά με την κορυφαία ευκολία οδήγησης. Τα ελαφριά και ακριβή χειριστήρια βοηθούν να συντονιστείς πολύ γρήγορα με ένα Yaris που είναι εύχρηστο όπως πάντα και ευχάριστο όσο ποτέ, με το αναβαθμισμένο επικυκλικό σύστημα μετάδοσης που μεταβάλλει το βήμα, να εξασφαλίζει επίσης λιγότερο πατινάρισμα από ποτέ. Πλέον το υβριδικό Yaris μπορεί να επιταχύνει αξιοπρεπώς ακόμα και σε υψηλή ταχύτητα, οπότε η αίσθηση επιτάχυνσης είναι σπιρτόζικη και συμφωνεί με τα 0-100 km/h σε 9,7” που ανακοινώνει η Toyota. Επίσης η τελική των 175 km/h έρχεται χωρίς κόπο και χωρίς το θερμικό μοτέρ με την ευχάριστη 3κύλινδρη χροιά να σου παίρνει τα αυτιά.

Ουσιαστικά μόνο στον πολύ σβέλτο ρυθμό γίνεται αισθητή, δείχνοντας ουσιαστικά πως για τέτοιες απαιτήσεις ο ιδιαίτερα ζωηρός 1.500άρης θερμικός κινητήρας των 125 PS είναι πιο ταιριαστός.

Μεταμόρφωση
Δε χρειάζεται να οδηγήσεις παρά ελάχιστα το νέο Yaris για να καταλάβεις πως δεν έχει καμία σχέση με το προηγούμενο. Με 37% περισσότερη ακαμψία σε στρέψη και 12 mm χαμηλότερο κέντρο βάρους, έχει γίνει ένα σουπερμίνι που απολαμβάνεις να οδηγείς παντού και πάντα.

Τα γόνατα MacPherson εμπρός και ο ημιάκαμπτος άξονας πίσω που έχει ενισχυθεί κατά 80% ως προς τη στρέψη εξασφαλίζουν άνεση στις λακκούβες της πόλης, αφού η νέα λογική του setup επέτρεψε να τοποθετηθούν πιο μαλακά ελατήρια. Μόνο όταν και οι δύο πίσω τροχοί πέφτουν ταυτόχρονα σε κάποια βαθιά εγκάρσια τομή της ασφάλτου ίσως υπάρξει ξερή αντίδραση, χωρίς πάντως να χαλάει η πολύ ποιοτική λειτουργία.

Toyota Yaris Hybrid

Το τιμόνι είναι ελαφρύ και κάπως ασαφές στην ευθεία αλλά κατευθύνει με αμεσότητα το μπροστινό σύστημα. Το καλοζυγισμένο πλαίσιο συμπεριφέρεται κατά βάση ουδέτερα και δε μαρτυρά πως ένα σημαντικό μερίδιο του βάρους βρίσκεται συγκεντρωμένο στην μπαταρία κάτω από το πίσω κάθισμα.

Στον ανοιχτό δρόμο το Yaris πατάει με σταθερότητα και σιγουριά, καλύπτοντας τις αποστάσεις χωρίς να κουράζει. Ποτέ ένα Yaris δεν ήταν τόσο πολιτισμένο ανεξάρτητα από την ταχύτητά του, ενώ παρότι η κλίση δεν είναι αμελητέα δεν ενοχλεί τον οδηγό και μόνο με γρήγορο ρυθμό σε κυματοειδές οδόστρωμα θα καταλάβεις λίγο τονισμένη κατακόρυφη ταλάντωση στο πίσω μέρος. Σε καμία περίπτωση πάντως δεν αποσυντονίζει το αυτοκίνητο ώστε να ενεργοποιεί έντονα τον έλεγχο της ευστάθειας, ενώ ούτε το δυνατό φρενάρισμα αποσυντονίζει τον έλεγχο. Το πεντάλ από την πλευρά του χωρίς να έχει τέλεια αίσθηση είναι πολύ ακριβές και προοδευτικό για τα υβριδικά δεδομένα.

Γκολ από τα αποδυτήρια
Η Toyota παραδέχεται πως ελάχιστα Yaris θα πουληθούν στο βασικό επίπεδο εξοπλισμού Active, που για την υβριδική έκδοση σημαίνει €17.340. Έχει στάνταρ αυτόματο κλιματισμό, οθόνη αφής 7” και ηλεκτρικό χειρόφρενο, όμως όχι πολλά ακόμα στοιχεία άνεσης. Από την άλλη ο βασικός εξοπλισμός ασφάλειας είναι απλώς κορυφαίος, με ενεργό cruise control, αυτόματο φρενάρισμα με αναγνώριση πεζού-ποδηλάτη-ζώου, αερόσακο ακόμα και ανάμεσα στα εμπρός καθίσματα, σύστημα αποφυγής σύγκρουσης με ελιγμό, αναγνώριση σημάτων του ΚΟΚ, σύστημα διατήρηση λωρίδας κ.α.

Το Active Plus στις €18.920 προσθέτει μεταξύ άλλων δερμάτινο τιμόνι, ζάντες 16”, μεγαλύτερη οθόνη 8”, πίσω ηλεκτρικά παράθυρα και κάμερα οπισθοπορείας και είναι μάλλον η ιδανική επιλογή. Ωστόσο η πραγματικά πλούσια έκδοση είναι η Chic στις €20.790, με επιπλέον φώτα LED, ψηφιακά όργανα, σπορ εμπρός καθίσματα, 17άρες ζάντες και πρακτικά όλες τις ηλεκτρικές ευκολίες. Η τιμή όλων των εκδόσεων είναι εύστοχα υπολογισμένη, ενώ υπάρχουν αφενός μπόλικες δυνατότητες εξατομίκευσης, αφετέρου έξι χρόνια εγγύησης ή 180.000 km για όλα τα μηχανικά μέρη και 11 για την μπαταρία του υβριδικού συστήματος.

Διαμόρφωσε εδώ το δικό σου Toyota Yaris.

Τι λέει το DRIVE
Έχοντας μοναδική φρεσκάδα στην εικόνα και την οδηγική εμπειρία, ένα απίστευτα οικονομικό σύστημα κίνησης και εύστοχη τιμολόγηση, η νέα γενιά του υβριδικού Yaris είναι μια αντικειμενικά κορυφαία επιλογή στα σουπερμίνι.
Τιμή από €17.340
Τεχνολογία HEV, κινητήρας βενζίνης 1.490 cc, i3, 12v, 2 ΕΕΚ, μεταβλητός χρονισμός (VVT-i) στις βαλβίδες με ηλεκτρική ενεργοποίηση στις εισαγωγής (VVT-iE), άμεσος και έμμεσος ψεκασμός, 91 PS, 120 Nm, ηλεκτρικό μοτέρ 80 PS, 141 Nm, μπαταρία 4,3 kWh (μικτή), κίνηση εμπρός, ηλεκτρονικά ελεγχόμενη και μεταβαλλόμενη σχέση μετάδοσης
Συνδυαστική απόδοση 116 PS
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 9,7”
Τελική ταχύτητα 175 km/h
Μέση κατανάλωση* 4,3 lt/100 km
Εκπομπές CO264 g/km (WLTP: 85 g/km)
Διαστάσεις 3.940 x 1.745 x 1.500 mm
Χώρος αποσκευών 286 lt
Βάρος 1.140 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή, *μέτρηση DRIVE

Φωτογραφίες: Θανάσης Κουτσογιάννης
 

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube