«Πάει χάλασε και το Suzuki Vitara. Όλα στο βωμό της κατανάλωσης. Ο τελευταίος -παρακαλώ- να κλείσει την πόρτα». Αυτές και πολλές ακόμα παρόμοιες ατάκες ακούστηκαν από τα χείλη των φανατικών –και όχι μόνο- θαυμαστών του μοντέλου, όταν οι Ιάπωνες ανακοίνωναν πριν από λίγο καιρό το λανσάρισμα του νέου Suzuki Vitara Strong Hybrid. Του φουλ υβριδικού δηλαδή, για να συνεννοούμαστε.
Μπορεί όμως να κατηγορήσει κάποιος το κοινό γι’ αυτές τις ανησυχίες; Κάθε άλλο! Με τις κοσμογονικές αλλαγές που συντελούνται στον χώρο τα τελευταία χρόνια, οποιαδήποτε αντίδραση στο άκουσμα και μόνο της λέξης «εξηλεκτρισμός» είναι πέρα ως πέρα φυσιολογική.
To νέο υβριδικό Suzuki Vitara έχει τιμή εκκίνησης στην 4κίνητη έκδοση τις €26.780. Αυτό σημαίνει ότι είναι ακριβότερο από την αντίστοιχη Mild Hybrid κατά €2.650.
Όμως όλες οι περιπτώσεις δεν είναι ίδιες. Κάτι που αποδεικνύει στην πράξη το Suzuki Vitara. Στη νέα φουλ υβριδική έκδοση, το μικρότερο SUV των Ιαπώνων συνδυάζει τις υψηλές εκτός ασφάλτου δυνατότητες με την οικονομία στη χρήση, εξελίσσοντας ουσιαστικά το κεφάλαιο «Vitara». Πιο απλά: Η παγκοσμιοποίηση μπορεί να λειτουργήσει «both ways». Αρκεί να βρεις τη χρυσή τομή.
Ψάχνοντας βέβαια να ανακαλύψεις, πέρα από τη χρυσή τομή και τις αισθητικές διαφορές ανάμεσα στις ήπια υβριδικές (Mild Hybrid) εκδοχές του Suzuki Vitara και την Strong Hybrid, δύσκολα θα τα καταφέρεις. Ακόμα και οι κάτοχοι της τελευταίας γενιάς του μοντέλου θα χρειαστούν πολλή συγκέντρωση και προσοχή για να τις εντοπίσουν. Κι αυτό γιατί είναι ελάχιστες. Βασικά, περιορίζονται αποκλειστικά στο λογότυπο «Hybrid» που κοσμεί την 5η πόρτα το οποίο πλέον έχει μαύρο φόντο.
Τίποτα περισσότερο και τίποτα λιγότερο. Less is more που λένε και στο χωριό μου. Κάτι αντίστοιχο συμβαίνει όμως και στα ενδότερα του Suzuki Vitara. Εάν εξαιρέσουμε το κουμπί «ECO» που επιλέγοντάς το μπορείς να κινηθείς και αμιγώς ηλεκτρικά εφόσον πληρούνται οι προϋποθέσεις, ο διάκοσμος είναι καρμπόν με της υπόλοιπης οικογένειας. Υπάρχει δηλαδή το αφρώδες υλικό στο πάνω μέρος του ταμπλό, τα σκληρά πλαστικά όμως -με τη σωστή συναρμογή είναι η αλήθεια- κυριαρχούν στα υπόλοιπα μέρη της καμπίνας.
Στο κέντρο του ταμπλό δεσπόζει κι εδώ, η ευκρινής οθόνη αφής των 7’’ με το ενσωματωμένο σύστημα πλοήγησης και τη συνδεσιμότητα Android Auto/Apple CarPlay. Ενώ η μικρότερη έγχρωμη των 4,2’’ που βρίσκεται στον πίνακα οργάνων, παρέχει τις πληροφορίες που χρειάζεται ο οδηγός. Από το περιεχόμενό της δεν θα ήταν δυνατό φυσικά να απουσιάζει η απεικόνιση της ηλεκτρικής διαχείρισης από το υβριδικό σύστημα που ενημερώνει σε πραγματικό χρόνο με τα χαρακτηριστικά γραφικά στοιχεία της τον οδηγό, για τον τρόπο λειτουργίας: Θερμικό μοτέρ, ηλεκτρικό, ανάκτηση ενέργειας κ.α.).
Επίσης, αυτό που δεν φαίνεται διά γυμνού οφθαλμού αλλά υπάρχει, είναι το πακέτο Safety Support. Η πλήρης σουίτα δηλαδή συστημάτων υποβοήθησης της οδήγησης της ιαπωνικής εταιρείας που προσθέτει ουσιαστικά την τελευταία, αλλά απαραίτητη πινελιά ασφαλείας, στο πλούσιο τεχνολογικό υπόβαθρο του Suzuki Vitara.
Δεν είναι όμως όλα αγγελικά πλασμένα. Η στροφή στο υβριδικό καθεστώς είχε αποτέλεσμα να μειωθεί κατά 86 lt ο χώρος αποσκευών, λόγω της προθήκης των μπαταριών στον χώρο από κάτω του. Το Suzuki Vitara Strong Hybrid λοιπόν, χωρά 289 lt έναντι 375 lt των ήπια υβριδικών εκδόσεων. Οι διαθέσιμοι χώροι πάντως για τους επιβάτες παραμένουν αναλλοίωτοι που σημαίνει ότι επαρκούν για την άνετη φιλοξενία τεσσάρων ενηλίκων.
Κάτω από το καπό του φουλ υβριδικού Suzuki Vitara συναντάμε έναν 4κύλινδρο ατμοσφαιρικό κινητήρα Dualjet 1,5 lt, ο οποίος αποδίδει 102 PS με 138 Nm στις 4.400 rpm. Το μοτέρ με κωδικό K15C είναι ουσιαστικά η εξέλιξη του K15B που φοράει το Jimny. Διαθέτει διπλά μπεκ ψεκασμού καυσίμου (άμεσου και έμμεσου), πολύ υψηλότερη συμπίεση (13:1) και νέο χρονισμό των βαλβίδων εισαγωγής και εξαγωγής από το σύστημα VVT.
Σε αυτό το βελτιωμένο θερμικό μοτέρ, έρχεται να προστεθεί ένας κόμπακτ και ελαφρύς ηλεκτροκινητήρας (MGU) που αποδίδει 33 PS με 60 Nm, ένα 6άρι αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων (AGS, με αυτοματοποιημένο συμπλέκτη) και μια αερόψυκτη μπαταρία ιόντων λιθίου με τάση 140V.
Η συνδυαστική ισχύς του συστήματος φθάνει τους 116 PS, με τη δύναμη να περνά είτε στους εμπρός είτε στους τέσσερις τροχούς μέσω του συστήματος AllGrip, όπως του Suzuki Vitara της δοκιμής μας. Η λειτουργία του συστήματος είναι απλή: Το ηλεκτρικό μοτέρ παίρνει ζωή είτε με ρεύμα απευθείας από τον κινητήρα εσωτερικής καύσης είτε από την μπαταρία που έχει ενεργειακή χωρητικότητα 840 Wh. Και η οποία με τη σειρά της φορτίζεται είτε από τον θερμικό κινητήρα είτε από το σύστημα ανάκτησης της ενέργειας που ενεργοποιείται κάθε φορά που πατάς το φρένο ή σηκώνεις το πόδι από το γκάζι.
Ανάλογα με το στιλ οδήγησης και την πίεση που ασκείς στο δεξί πεντάλ, το υβριδικό Suzuki Vitara μπορεί να κινηθεί αμιγώς ηλεκτρικά με ταχύτητα έως και 60 km/h και για απόσταση που δεν ξεπερνά τα 4,5 km. Δεν είναι μεγάλη, στην πράξη όμως έχει αντίκρισμα: Αν οδηγήσεις έξυπνα και καταφέρεις να κινηθείς συντηρητικά (έως 40 km/h) στον αστικό ιστό, θα πετύχεις την εργοστασιακή τιμή της αμιγούς ηλεκτρικής λειτουργίας και σε βάθος χρόνου θα αντιληφθείς το οικονομικό όφελος στην τσέπη σου.
Το υβριδικό σύστημα του Suzuki Vitara μπορεί επιπλέον να σβήνει το θερμικό μοτέρ σε ταχύτητα έως και 80 km/h που σημαίνει έξτρα οικονομία, ενώ κρατάει ανενεργό τον κινητήρα εσωτερικής καύσης και κατά τη διαδικασία της επιβράδυνσης –φορτίζοντας έτσι τις μπαταρίες- σε περίπτωση που κινείσαι με ταχύτητα μέχρι 135 km/h.
Και μιας και καταπιαστήκαμε με τα της οικονομίας, το Suzuki Vitara Strong Hybrid μπορεί να μην έγραψε στα χέρια μας την εργοστασιακή μέτρηση των 5,8 lt/100 km που ανακοινώνει η Suzuki, ωστόσο και τα 6,6 lt/100 km που σημειώσαμε σε μικτό κύκλο και χωρίς κόπο, είναι τιμή που δεν γίνεται να σε αφήσει αδιάφορο.
Η παρουσία τώρα του ηλεκτρικού κινητήρα καθώς και η σπιρτάδα του αναβαθμισμένου θερμικού, εξασφαλίζουν σε μεγάλο ποσοστό ότι θα κινηθείς χωρίς ιδιαίτερους συμβιβασμούς σε διαφορετικά περιβάλλοντα. Από καθαρά... αστικά έως και κακοτράχαλα τερέν.
Οι κόμπακτ διαστάσεις, η πολύ καλή περιφερειακή ορατότητα, το αυτόματο σασμάν, το ελαφρύ και γρήγορο τιμόνι αλλά και το μπουστάρισμα που προσφέρει το υβριδικό σύστημα σε χαμηλή ταχύτητα, κάνουν το Suzuki Vitara να κινείται εύκολα, άνετα και ξεκούραστα σε αστικό περιβάλλον.
Η άνεση και η κύλιση του μοντέλου θα εκτιμηθούν επίσης έξω από τα στενά τείχη των πόλεων. Το υβριδικό Suzuki Vitara θα ταξιδέψει σχετικά ήσυχα και μόνο εάν πιέσεις το πεντάλ του γκαζιού απότομα για μια προσπέραση, η «βραχνάδα» του υβριδικού συστήματος θα περάσει έντονα στην καμπίνα.
Η συγκεκριμένη «αντίδραση» οφείλεται εν πολλοίς και στο αυτοματοποιημένο κιβώτιο των έξι σχέσεων. Είθισται σε σασμάν αυτού του τύπου να υπάρχει μια μικρή υστέρηση στην απόκρισή τους όταν δίνεις εντολή στο σύστημα να ανεβάσει ρυθμό, επιλέγοντας αυτόματα, την ενδεδειγμένη σχέση.
Οι Ιάπωνες προσπάθησαν να καλύψουν αυτό το «κενό» με τη χρήση του ηλεκτροκινητήρα. Και όπως αποδείχθηκε τα κατάφεραν... κατά το ήμισυ. Από την άποψη ότι πέτυχαν να γεμίσουν αισθητά με ροπή αυτό το κενό όχι όμως και να αποκλείσουν τον θόρυβο.
Στο χειροκίνητο πρόγραμμα βέβαια, πέραν του ότι μπορείς να παίξεις κατά το δοκούν με τις σχέσεις, διαπιστώνεις και κάτι ακόμα: ότι η φυσική παρέμβαση στη λήψη αποφάσεων λειτουργεί ευεργετικά. Βοηθώντας έτσι το κιβώτιο να εκτελέσει ταχύτερα τις αλλαγές, απ’ ό,τι στο αυτόματο πρόγραμμα.
Μην περιμένετε πάντως από το υβριδικό Vitara να σε καταπλήξει με τις επιδόσεις του ή με τη σπορ οδική συμπεριφορά και αίσθηση. Δεν είναι άλλωστε αυτός ο σκοπός του. Θα νοιαστεί περισσότερο για τη τσέπη σου, την άνεση και την ευχαρίστησή σου και λιγότερο για τα ανήσυχα οδηγικά ένστικτά σου!
Αυτά κατά κύριο λόγο σε ασφάλτινα μονοπάτια, διότι στο χώμα το υβριδικό Suzuki Vitara μεταμορφώνεται. Βγάζει από μέσα του τα ορίτζιναλ γονίδια της Suzuki. Το σύστημα τετρακίνησης AllGrip, τα 17,5 cm απόστασης από το έδαφος (1 cm πιο χαμηλό από τις 4κινητες Mild Hybrid εκδόσεις) και η πετυχημένη σε ρύθμιση και απόδοση ανάρτηση, όχι μόνο σου ζητούν να πατήσεις χώμα αλλά εγγυώνται σε μεγάλο βαθμό ότι θα το απολαύσεις πραγματικά!
Ο οδηγός του Suzuki Vitara Strong Hybrid έχει στη διάθεση του τέσσερα διαφορετικά προγράμματα διαχείρισης της τετρακίνησης: Auto, Sport, Snow, Lock). Τα οποία μπορεί να επιλέξει εύκολα και γρήγορα μέσω του περιστροφικού διακόπτη που βρίσκεται στο κεντρικό τούνελ. Όπως ακριβώς σε κάθε άλλο τετρακίνητο Suzuki Vitara
Μάλιστα, η τετρακίνηση AllGrip λειτουργεί με πολύδισκο συμπλέκτη και είναι πάντα ετοιμοπόλεμη χωρίς να εξαρτάται από το επίπεδο φόρτισης της μπαταρίας. Και ίχνος ενέργειας να μην έχει η μπαταρία, το AllGrip θα λειτουργεί. Και λειτουργεί σωστά. Σου προσφέρει την ασφάλεια και τη σιγουριά που χρειάζεσαι σε εκτός ασφάλτου περιηγήσεις, βάζοντας μάλιστα στην εξίσωση και τον παράγοντα της ευχαρίστησης. Γλιστράς ελεγχόμενα, παίζεις με το γρήγορο τιμόνι και έχεις πάντα τη δύναμη που χρειάζεσαι για να βγεις με «στιλ» από την έξοδο της στροφής.
Υπό αυτές τις συνθήκες ο θόρυβος από το υβριδικό σύστημα όχι μόνο δε σε ενοχλεί αλλά σου βγάζει και μια αγριάδα που σε κρατά σε εγρήγορση. Το σημαντικότερο όμως είναι ότι ο ηλεκτροκινητήρας είναι δίπλα σου. Που σημαίνει ότι θα σου προσφέρει στιγμιαία την ισχύ που αναζητάς. Κι αυτό στο χώμα είναι εγγύηση ότι δεν θα μείνεις ξεκρέμαστος. Έχει και τα θετικά του ο εξηλεκτρισμός...
To νέο υβριδικό Suzuki Vitara έχει τιμή εκκίνησης στην 4κίνητη έκδοση τις €26.780. Αυτό σημαίνει ότι είναι ακριβότερο από την αντίστοιχη Mild Hybrid κατά €2.650. Τώρα αν αξίζει το επιπλέον αυτό ποσό για να κινείται κάποιος πιο οικονομικά, είναι κάτι που επαφίεται στην κρίση και στις ανάγκες του. Ουσιαστικά δηλαδή στο κατά πόσο με τη διαφορά στην κατανάλωση μπορεί να αποσβεστεί η διαφορά στην τιμή...
Τι λέει το DRIVE
Με τη φουλ υβριδική έκδοση του Suzuki Vitara, η ιαπωνική εταιρεία πέτυχε να μειώσει περαιτέρω την κατανάλωση δίχως να αλλοιώσει στο ελάχιστο τον χωμάτινο χαρακτήρα του μοντέλου της.
Τιμή Από €26.780
Τεχνολογία HEV, κινητήρας βενζίνης 1.462 cc, i4, 16v, 2ΕΕΚ, ψεκασμός πολλαπλών σημείων, 102 PS/6.000 rpm, 138 Nm/4.400 rpm, ηλεκτρικό μοτέρ (MGU) 33 PS, 60 Nm, συνδυαστική ισχύς 116 PS, αερόψυξτη μπαταρία ιόντων λιθίου 140V, κατ΄επιλογήν τετρακίνηση, αυτόματο κιβώτιο έξι σχέσεων (με αυτοματοποιημένο συμπλέκτη)
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 13,4”
0-150 km/h 37,5”
0-400 m 19,1” @ 122,5 km/h
0-1.000 m 34,9” @ 147,2 km/h
50-80 km/h (kickdown Sport) 4,4”
80-110 km/h (kickdown Sport) 6,5”
110-140 km/h (kickdown Sport) 14,2”
Φρένα 100-0 km/h 39,3 m
Τελική ταχύτητα 180 km/h
Μέση κατανάλωση 6,6 lt/100 km
Εκπομπές CO2 132 g/km (WLTP)
Διαστάσεις 4.175 x 1.772 x 1.610 mm
Χώρος αποσκευών 289 lt
Βάρος 1.340 kg
Μετρήσεις DRIVE
Φωτογραφίες Θανάσης Κουτσογιάννης