Η «ολική επαναφορά» της SsangΥong έγινε αναμφισβήτητα με το Tivoli.
Το πρώτο μικρό crossover της κορεατικής εταιρείας, σχεδιασμένο από το μηδέν και βασισμένο πάνω σε μια εντελώς νέα πλατφόρμα κατάφερε να κινήσει το ενδιαφέρον του δύστροπου ευρωπαϊκού κοινού. Αυτή την επιτυχημένη συνταγή προσπαθεί η Ssangyong να κεφαλαιοποιήσει όσο το δυνατόν πιο γρήγορα. Είναι νωρίς ακόμα να πούμε αν θα δούμε μια ολόκληρη οικογένεια μοντέλων «δορυφορική» του Tivoli, αλλά το νέο XLV σίγουρα είναι ένα τέτοιο μοντέλο.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ Δοκιμάζουμε το SsangYong Tivoli D16T 4WD Auto
Ο βασικός άξονας γύρω από τον οποίο κινείται το XLV είναι οι χώροι. Η SsangYong ήθελε να πλασάρει ένα αυτοκίνητο με όσο το δυνατόν μεγαλύτερη σχεδιαστική συνάφεια με το Tivoli, το οποίο όμως να μπορεί να εξυπηρετήσει στο μέγιστο τις ανάγκες μιας οικογένειας. Από πλευράς διαστάσεων λοιπόν, το XLV είναι 23,8 cm μακρύτερο από το Tivoli, φτάνοντας τα 4,44 m. Το επιπλέον μήκος μεταφράζεται σε χώρο αποσκευών 720 lt, δηλαδή το μεγαλύτερο της κατηγορίας του, ενώ στην καμπίνα, σύμφωνα με την εταιρία, φιλοξενούνται με άνεση πέντε ψηλοί επιβάτες. Το XLV έχει το ίδιο πλάτος με το Tivoli, αλλά υπερτερεί και σε ύψος κατά 1,5 cm. Το μεταξόνιο είναι ακριβώς το ίδιο, στα 2,6 μέτρα.
Η SsangΥong έχει δίκιο στο ισχυρισμό της για άνετη διαβίωση πέντε ενηλίκων μέσα στην καμπίνα. Και το πλάτος είναι επαρκές για κάτι τέτοιο και το έδρανο του πίσω καθίσματος είναι πιο ψηλά τοποθετημένο, με αποτέλεσμα να εξοικονομείται περισσότερος χώρος για τα πόδια. Επίσης οι χώροι για μικροαντικείμενα είναι πολλοί και εξίσου ευρύχωροι. Αυτό είναι το καλό νέο. Η εξωτερική εμφάνιση είναι το λιγότερο καλό νέο. Υποκειμενικό το κριτήριο φυσικά, αλλά είναι μέσα στα «προνόμια» του επαγγέλματος. Το XLV μοιάζει λίγο πρόχειρα, βιαστικά σχεδιασμένο. Σαν να προστέθηκε κάπως άγαρμπα ο πίσω επιπλέον όγκος και να διατάραξε τις -όμορφες- αναλογίες του Tivoli.
Από το οποίο φυσικά προέρχεται αυτούσιο και το ταμπλό στο εσωτερικό. Η σχεδίαση του ταμπλό είναι σύγχρονη, αν και είναι φανερό ένα άγχος για εντυπωσιασμό. Τα πλαστικά μπορεί να μην είναι τόσο μαλακά όσο δείχνουν, αλλά έχουν καλό φινίρισμα και στιβαρή συναρμογή. Η εργονομία σε γενικές γραμμές είναι καλή με δύο παρατηρήσεις: θα θέλαμε μεγαλύτερα κουμπιά ρύθμισης του κλιματισμού και τηλεσκοπικό τιμόνι. Αυτό το τελευταίο σε συνδυασμό με τη σκαλωτή ρύθμιση της πλάτης του καθίσματος ενδεχομένως να σου πάρει αρκετή ώρα για να βρεις τη σωστή θέση οδήγησης. Πάντως το κάθισμα σε στηρίζει σωστά και αποδεικνύεται ξεκούραστο, ενώ και η ορατότητα είναι καλή εμπρός και στο πλάι αλλά οι πίσω φαρδιές κολώνες εμποδίζουν.
Το XLV που είχαμε στη διάθεσή μας ήταν αυτό με τον 1600άρη ντίζελ κινητήρα, το χειροκίνητο 6άρι κιβώτιο και κίνηση στους εμπρός τροχούς. Αυτό σημαίνει ότι και η πίσω ανάρτηση είναι με ημιάκαμπτο άξονα. Ο πολλαπλών συνδέσμων τοποθετείται μόνο στα τετρακίνητα μοντέλα. Ο πετρελαιοκινητήρας e-XDi160 είναι καινούργιος, σχεδιασμένος in-house, και σύγχρονος τεχνολογικά. Αποδίδει μια μάλλον μέση για την κατηγορία, ιπποδύναμη (115 PS), αλλά υψηλή ροπή (30,6 kgm) και μάλιστα από πολύ χαμηλές στροφές (1.500 rpm).
Το προσθιοκίνητο ντίζελ XLV καταφέρνει να συγκρατήσει το βάρος του στα 1.410 κιλά. Το Renault Kadjar 1.5 dCi για παράδειγμα, που έχει το ίδιο μήκος, είναι 20 κιλά βαρύτερο. Το μικρότερο και επίσης προσθιοκίνητο Qashqai 1.5 dCi έχει ακριβώς το ίδιο βάρος. Σε σχέση με τα δύο προαναφερόμενα, το XLV έχει συνολικά καλύτερες επιδόσεις. Από στάση και τα τρία βρίσκονται σε περίπου ίδιο επίπεδο: το XLV για το 0-100 km/h χρειάζεται 11,7”. Ίδιος είναι ο χρόνος του Qashqai και 0,1” χειρότερος του Kadjar. Για το 400άρι από στάση το XLV χρειάζεται 18,2” και για το χιλιόμετρο 33,5”. Οι αντίστοιχοι χρόνοι για Kadjar και Qashqai είναι 18,2” και 18,1” και 33,4 και 33,5”. Ωστόσο στις ρεπρίζ, η πιο κοντή κλιμάκωση του XLV του δίνει το πλεονέκτημα. Χαρακτηριστικά με 4η από 80-110 km/h το XLV θέλει 6,5” τη στιγμή που το Kadjar βγαίνει σε 7,2” και το Qashqai σε 7,1”. Αυτό φαίνεται και στο δρόμο, όπου το XLV βγάζει μια ευπρόσδεκτη ζωντάνια. Στον αυτοκινητόδρομο μπορεί με άνεση να διατηρεί επιχειρησιακή ταχύτητα με 6η, ακόμα και σε στηθώματα. Στους δρόμους της περιφέρειας δεν αισθάνεσαι πουθενά ανασφάλεια σε μια προσπέραση, ακόμα και με μεγάλο φορτίο. Αρκεί να λειτουργείς τον κινητήρα σε ταχύτητα περιστροφής κοντά στις 3.000 rpm. Από εκεί και πέρα δείχνει να δυσανασχετεί.
Το αναπόφευκτο τίμημα είναι η λίγο πιο τσιμπημένη κατανάλωση σε σχέση με τα δύο προαναφερθέντα. Όταν το πιέσεις άνετα ανεβαίνει αρκετά πάνω από τα 7 lt/100 km, ενώ σε καθημερινή χρήση το trip έδειχνε 6,8 με 6,9 lt/100 km. Τα φρένα ωστόσο μας άφησαν ανάμεικτες εντυπώσεις. Ή μάλλον η εντύπωση δεν αντικατοπτρίζεται πλήρως στην πραγματικότητα. Ενώ δηλαδή τα βρήκαμε γραμμικά σε απόκριση και ανθεκτικά στη σκληρή χρήση, τα 43,6 μέτρα για πλήρη ακινητοποίηση από τα 100 km/h είναι αντικειμενικά πολλά. Ίσως σε αυτό πάντως να έχουν μερίδιο ευθύνης και τα λάστιχα Kumho Solus .
Η ανάρτηση είναι αρκετά σφιχτή και ελέγχει αποτελεσματικά τις κινήσεις του αμαξώματος. Κι αυτό παρά την αύξηση των διαστάσεων και τη διατάραξη των αναλογιών του. Δεν πλέει, είναι σταθερό στις υψηλές ταχύτητες, περνά στρωτά τη δύναμη στο δρόμο και στο όριο είναι προοδευτικά υποστροφικό, τόσο που να σου ορίζει το ασφαλές πλαίσιο μέσα στο οποίο μπορείς να κινηθείς. Γέρνει βέβαια αρκετά, αλλά επί της ουσίας αυτό δεν επηρεάζει την προβλεψιμότητά του.
Το τιμόνι του δεν σου δίνει πολλή πληροφορία, αλλά πάντως έχει ακρίβεια και μπορείς να ρυθμίσεις το βάρος του σε τρεις θέσεις, Comfort (ελαφρύ για την πόλη), Normal (default ρύθμιση που είναι και η προτιμότερη) και Sport. Αυτή την τελευταία δεν τη συστήνουμε. Βαραίνει αρκετά, χωρίς ανάλογο αντίκρισμα στην πληροφόρηση που παρέχει στον οδηγό. Το αμάξωμα του XLV είναι πολύ στιβαρό και η ανάρτηση στρογγυλεύει τις περισσότερες ανωμαλίες του δρόμου. Ο πίσω ημιάκαμπτος άξονα έχει κάποιες τάσεις αναπήδησης με λίγα χιλιόμετρα, αλλά όχι σε ενοχλητικό βαθμό. Μάλιστα το XLV είναι πιο ενδοτικό σε μικροανωμαλίες από το μικρότερο Tivoli. Η ποιότητα κύλισης είναι σε γενικές γραμμές καλή.
Αν το κρίνεις οικονομοτεχνικά, το XLV είναι τελικά μια πιο συμφέρουσα πρόταση από το Tivoli. Πρόκειται για ένα απολύτως ανταγωνιστικό οικογενειακό crossover, με μεγάλους χώρους για τους επιβάτες και ένα πραγματικά τεράστιο χώρο αποσκευών. Ο 1.600άρης ντίζελ μπορεί να μην είναι ο πιο τεχνολογικά προηγμένος στην αγορά αλλά είναι αρκούντως δυνατός. Το σημαντικότερο όμως είναι πως το XLV έχει μια συμφέρουσα σχέση αξίας/τιμής. Η STD έκδοση κοστολογείται στα €21.880 και διαθέτει μεταξύ άλλων επτά αερόσακους, τέσσερα ηλεκτρικά παράθυρα, δερμάτινο λεβιέ και τιμόνι με χειριστήρια, Bluetooth, αιρκοντίσιον και cruise control, σύστημα ελέγχου πίεσης ελαστικών και ζάντες αλουμινίου 16”. Προσφέρεται μάλιστα αυτή την εποχή με επιπλέον έκπτωση €1.000.
Όσον αφορά στο κόστος χρήσης, το ανεβάζει λίγο η μέση κατανάλωση, όμως οι απαιτήσεις συντήρησης είναι λογικές (κάθε 20.000 km) και η εγγύηση των μηχανικών μερών από τις πληρέστερες της αγοράς, αφού ισχύει για πέντε χρόνια και στο διάστημα αυτό καλύπτει όλα τα σέρβις, παρέχοντας και οδική βοήθεια. Δεν είναι το πιο όμορφο αυτοκίνητο στην κατηγορία του, αλλά αυτό είναι κάτι που ένας οικογενειάρχης μπορεί να παραβλέψει. Αρκεί να ξεπεράσει το σκόπελο ενός ονόματος που στην ελληνική αγορά δεν έχει ακόμα προλάβει να χτίσει εικόνα.
Τι λέει το DRIVE
Το XLV μεγάλους χώρους, καλή ποιότητα κατασκευής και προβλέψιμη οδική συμπεριφορά, με πλήρη βασικό εξοπλισμό. Είναι μια εναλλακτική πρόταση στα Qashqai και Kadjar που δεν μπορεί κάποιος να προσπεράσει δίχως σκέψη.
Τιμή €21.8800 (έκδοση STD)
Τεχνολογία 1.597 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός common-rail, τούρμπο VGT, 115 PS/3.400-4.000 rpm, 30,6 kgm/1.500-2.500 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο έξι σχέσεων, κίνηση εμπρός
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 11,7”
0-400 m 18,2” @ 122,5 km/h
0-1.000 m 33,5” @ 153,5 km/h
50-110 km/h (με αλλαγές) 10,1”
50-80 km/h (με 3η) 4,2”
80-110 km/h (με 4η) 6,5”
110-140 km/h (με 5η) 10,4”
Φρένα 100-0 km/h 43,6 m
Τελική ταχύτητα 172 km/h
Μέση κατανάλωση 6,9 lt/100 km
Εκπομπές CO2 117 g/km
Διαστάσεις 4.440 x 1.798 x 1.605 mm
Βάρος 1.410 kg
Χώρος αποσκευών 720 lt
Μετρήσεις DRIVE