Ύστερα από το Octavia που κρατά ψηλά το λάβαρο των παραδοσιακών μεσαίων και το ηλεκτρικό SUV, Enyaq, η τσεχική εταιρεία συνεχίζει την προϊοντική της επίθεση με το νέο Škoda Fabia. Το δεύτερο πιο εμπορικό μοντέλο των Τσέχων περνά πλέον στην τέταρτη γενιά, αυτή τη φορά όμως έχοντας πολλές «ελευθερίες» από τη μαμά Volkswagen που του επιτρέπουν να διαμορφώσει την ταυτότητα που είναι απαραίτητη για να τοποθετηθεί στην ελίτ των επιλογών της κατηγορίας.
Αυτό που δεν άλλαξε ωστόσο, είναι οι παραδοσιακές αξίες τόσο του μοντέλου όσο και της φιλοσοφίας της Škoda που σχετίζονται με την άνεση, την πρακτικότητα και την ευρυχωρία. Για να συνεχίσει να πρωταγωνιστεί στους τομείς αυτούς, τo νέο Škoda Fabia μάκρυνε και με μήκος στα 4,11 m, είναι αυτή τη στιγμή το μεγαλύτερο σουπερμίνι της αγοράς. Για να έχετε ένα μέτρο σύγκρισης, το Fabia έχει το ίδιο μήκος με το B-SUV Volkswagen T-Cross, με το οποίο μοιράζονται και την ίδια πλατφόρμα.
Η νέα γενιά Škoda Fabia είναι κατά 11,1 cm μεγαλύτερη από την προηγούμενη σε μήκος και κατά 4,8 cm σε πλάτος, ενώ το μεταξόνιο αυξήθηκε κατά 8,2 cm, στα 2,56 m.
Το μεταξόνιο του Škoda Fabia είναι το δεύτερο μεγαλύτερο στην κατηγορία, με πρώτο εκείνο του Renault Clio που είναι κατά 1,9 cm μεγαλύτερο. Οι αυξημένες διαστάσεις είναι ορατές ακόμα και στο μάτι, κερδίζοντας αμέσως τις εντυπώσεις. Κάτι που δε θα γινόταν απαραίτητα, εάν δεν συνδυάζονταν με ξεχωριστές αισθητικές πινελιές.
Δεν είναι υπερβολή να πούμε πως είναι το πρώτο Škoda Fabia στα 22 χρόνια πορείας του μοντέλου, του οποίου η σχεδιαστική γλώσσα έχει αρκετά να πει. Κάτι που προφανώς ήταν απαραίτητο για να υπογραμμίσει τη διαφορετική φιλοσοφία του μοντέλου αλλά και τη σύγχρονη εικόνα της Škoda.
Στηριζόμενο περισσότερο στον δυναμισμό αλλά και στα εκλεπτυσμένα χαρακτηριστικά, το νέο Škoda Fabia είναι απόλυτα κομψό. Κύρια χαρακτηριστικά της σχεδίασης αποτελούν οι έντονες νευρώσεις στο καπό και στον εμπρός προφυλακτήρα, μαζί με τη χαρακτηριστική νέα μάσκα της εταιρείας και τα φώτα LED. Αντίστοιχα δυναμική είναι η εικόνα και στα πλαϊνά τμήματα, τα οποία διατρέχονται από μια έντονη γραμμή που καταλήγει στη φαρδιά πίσω κολώνα.
Στο πίσω μέρος, τα τριγωνικά φανάρια LED μαζί με την αιχμηρή σχεδίαση σε προφυλακτήρα και πόρτα συμπληρώνουν με τον καλύτερο τρόπο την φρεσκάδα του Škoda Fabia. Συμπερασματικά, δεν χρειάζεται να καταφύγει κάποιος σε κάποια ειδική έκδοση -όπως την αναμενόμενη Monte Carlo- για σπορ χαρακτήρα, αφού αυτός είναι έκδηλος από τη βασική. Άλλο ένα στοιχείο της εξέλιξης του Fabia, είναι πως αυτός ο χαρακτήρας ενισχύεται από τις πολλές δυνατότητες εξατομίκευσης. Υπάρχουν επιλογές διχρωμίας μεταξύ οροφής (μαύρη η γκρι) και των εννέα χρωμάτων του αμαξώματος, επιλογή για γκρι γρίλια εμπρός, επιλογή ζαντών και πανοραμική οροφή.
Το νέο Škoda Fabia βασίζεται στην πλατφόρμα του ομίλου MQB A0, η οποία χρησιμοποιεί σαφώς περισσότερα ατσάλινα μέρη διαμορφωμένα εν θερμώ απ' ό,τι η προηγούμενη γενιά του μοντέλου. Συνολικά, το 80% του πλαισίου αποτελείται από τέτοια μέρη.
Ριζικά διαφοροποιημένο είναι και το εσωτερικό του νέου Fabia, με ταμπλό που παραπέμπει σαφώς σε εκείνο του Enyaq iV, καθώς τα τελευταία μοντέλα της Škoda, εκφράζουν τη νέα σχεδιαστική φιλοσοφία των Τσέχων σε αυτό το επίπεδο.
Οπότε το Fabia βασίζεται σε καθαρές και καλαίσθητες γραμμές, με το ταμπλό να ξεχωρίζει για την αισθητική του ταυτότητα και το όμορφο φινίρισμα. Λεπτομέρειες δε όπως η αναγραφή του ονόματος του μοντέλου στο κέλυφος του πίνακα οργάνων και οι πολύ ιδιαίτερες χειρολαβές, κερδίζουν τις εντυπώσεις.
Μιλώντας για τον πίνακα οργάνων, αυτός είναι ψηφιακός στην πλουσιότερη έκδοση Style και έχει διαγώνιο 10,25”. Ενώ για πρώτη φορά στην ιστορία του Škoda Fabia συναντάμε επιλογή για διζωνικό κλιματισμό αλλά και κρυφό φωτισμό LED. Σε όλες τις εκδόσεις υπάρχει οθόνη αφής για το σύστημα infotainment με διαγώνιο 6,5” ή 8,0” ενώ προαιρετικά διατίθεται και στις 9,2”, με όλα τα σύγχρονα συστήματα ψυχαγωγίας και συνδεσιμότητας. Το ευχάριστο interface και ο εύκολος χειρισμός συμπληρώνουν τον high-tech αέρα του νέου Fabia, ανεβάζοντάς το σε άλλο επίπεδο σχετικά με το παρελθόν.
Αυτό συνεχίζεται και στο κομμάτι της τεχνολογίας και της ασφάλειας, καθώς το νέο Škoda Fabia εφοδιάζεται με όλα τα προηγμένα συστήματα υποβοήθησης της οδήγησης που διαθέτει η εταιρεία. Στο κομμάτι της παθητικής ασφάλειας προαιρετικά μπορεί να εξοπλιστεί με έως και εννέα αερόσακους.
Όσον αφορά στην ποιότητα, κρίνεται καλή παρά την αποκλειστική χρήση σκληρών πλαστικών με όχι σπουδαία υφή. Οι εκδόσεις πέραν της βασικής ενσωματώνουν υφασμάτινη επένδυση με ραφές σε μέρη του ταμπλό, αναβαθμίζοντας τόσο την εικόνα όσο και την αίσθηση απτής ποιότητας. Θετικά κρίνεται και το επίπεδο συναρμολόγησης, σε επίπεδο σαφώς στο άνω άκρο της κατηγορίας.
Αυτό που δεν έχει αλλάξει σε σχέση με το παρελθόν είναι η ευρυχωρία, με το νέο Škoda Fabia να τοποθετείται και πάλι στην κορυφή της κατηγορίας. Προφανώς και αυτό δεν συμβαίνει τυχαία, αφού προέκυψε από την αύξηση των διαστάσεών. Το αποτέλεσμα είναι να προσφέρει τον μεγαλύτερο χώρο που μπορεί να βρει κάποιος για τα πόδια των πίσω επιβατών, επαρκές εσωτερικό πλάτος και ύψος, αλλά και από τους μεγαλύτερους χώρους αποσκευών.
Με όγκο 380 lt, το νέο Fabia είναι κατά 50 lt μεγαλύτερο από τον προκάτοχό του σε χώρο αποσκευών, υπολειπόμενο κατά 11 lt έναντι του κορυφαίου Clio. Τουλάχιστον σύμφωνα με τις εργοστασιακές τιμές. Αντίπαλος πάντως δεν υπάρχει ούτε στην πρακτικότητα και τις έξυπνες λύσεις που υιοθετεί, με τη «Simply Clever» λογική της Škoda να απογειώνεται σε αυτή τη γενιά.
Το νέο Fabia έχει στη δεξαμενή των μηχανικών συνόλων μπόλικες επιλογές, με βασική εκείνη με τον 1.000άρι κινητήρα MPI των 80 PS. Εμείς δοκιμάζουμε την πιο ενδιαφέρουσα εμπορικά επιλογή στην γκάμα, εκείνη με τον 1.000άρι κινητήρα TSI των 110 ίππων σε συνδυασμό με το χειροκίνητο κιβώτιο των έξι σχέσεων. Η κορυφαία έκδοση για την ώρα είναι αυτή με τον ίδιο κινητήρα και το κιβώτιο DSG, ενώ αργότερα θα ακολουθήσει και η πιο σπορ έκδοση Monte Carlo με τον 1.5 lt ΤSI των 150 ίππων και DSG.
Επιστρέφοντας στα της δοκιμής, ο 1.0 TSI ανήκει στην πλέον σύγχρονη γενιά των TSI, με σημαντικές βελτιώσεις και νέα χαρακτηριστικά όπως η επικάλυψη των τοιχωμάτων των κυλίνδρων με πλάσμα ατσαλιού. Μια καινοτομία που αντικαθιστά τον χυτοσίδηρο, μειώνοντας τις τριβές και κατ’ επέκταση την κατανάλωση και τους ρύπους. Παράλληλα έχει βελτιστοποιηθεί η καύση του μείγματος, μειώνοντας έτσι και το θερμικό φορτίο στους θαλάμους καύσης.
Ο συγκεκριμένος TSI λειτουργεί στο θερμοδυναμικό κύκλο Miller, με τις βαλβίδες να παραμένουν ανοιχτές για μεγαλύτερο διάστημα κατά τη συμπίεση, βελτιώνοντας την θερμοδυναμική απόδοση. Ο υψηλής πίεσης ψεκασμός που αγγίζει τα 350 bar και η μεταβλητή γεωμετρία των πτερυγίων της φτερωτής του τούρμπο είναι δύο από τα πλέον βασικά χαρακτηριστικά, προσφέροντας γραμμική λειτουργία και περισσότερη ροπή για μεγαλύτερο εύρος περιστροφής.
Στην πράξη όλα τα παραπάνω διαμορφώνουν ένα πολύ ευχάριστο σε λειτουργία και απόδοση μοτέρ, με καλή αμεσότητα χαμηλά και γραμμικότητα σε όλο το εύρος. Μόνο πολύ χαμηλά έχει υστέρηση, ωστόσο η συνολικά ευχάριστη αίσθηση επιβεβαιώνεται και στο κομμάτι των μετρήσεων, με τις τιμές των επιδόσεων να είναι εξαιρετικές. Για την ακρίβεια είναι ελάχιστα υποδεέστερες από το προηγούμενο μοντέλο, ελαφρύτερο κατά σχεδόν 100 kg. Την ίδια στιγμή σε πολύ καλό επίπεδο παραμένει η κατανάλωση που με συνετή οδήγηση μπορεί να μείνει στα 5,5 lt/100 km. Υπό πίεση ανεβαίνει έως τα 8,3 lt/100. Η μέση τιμή της πάντως κατά τη διάρκεια της δοκιμής μας δεν ξεπέρασε τα 6,9 lt/100 km.
Το οδηγικό προφίλ του νέου Škoda Fabia έχει εξελιχθεί με γνώμονα και επίκεντρο την άνεση και την ασφάλεια.
Η βελτίωση στη στρεπτική ακαμψία του πλαισίου και η αύξηση σε μεταξόνιο και μετατρόχια, επέτρεψαν στη Škoda να αναζητήσει το κάτι περισσότερο και να διευρύνει τον χαρακτήρα του μοντέλου. Οπότε δεν έχουμε να κάνουμε με ένα απλώς άνετο και ευχάριστο στην οδήγηση σουπερμίνι, αλλά με ένα αυτοκίνητο που επιδεικνύει απόλυτη οδηγική πληρότητα, σε βαθμό πρωτόγνωρο για το μοντέλο.
Η ανάρτηση έχει πιο σφιχτή ρύθμιση και ανταποκρίνεται σχεδόν υποδειγματικά τόσο ως προς την άνεση όσο και ως προς τον έλεγχο του αμαξώματος όταν θέλεις να κινηθείς σβέλτα. Και παρά τον ημιάκαμπτο πίσω άξονα δεν παρατηρείται νευρικότητα του πίσω μέρους, κάτι στο οποίο βοηθά σαφώς το μακρύ μεταξόνιο. Η συμπεριφορά του Škoda Fabia γενικότερα παραπέμπει σε μεγαλύτερα αυτοκίνητα, με στιβαρό και σίγουρο πάτημα. Μόνο η ποιότητα κύλισης δεν είναι κορυφαία, ιδιαίτερα σε δρόμους κακής ποιότητας που προκαλούν αισθητό βουητό από τους τροχούς.
Η πληροφορία που φτάνει στα χέρια του οδηγού από το τιμόνι είναι περισσότερη από ποτέ, δίδοντάς το «ΟΚ» στον οδηγό να εκμεταλλευθεί τις δυνατότητες του πλαισίου και του κινητήρα. Υπό πίεση, το Škoda Fabia γέρνει λογικά, χωρίς να ξεφύγει σπιθαμή από την τροχιά του. Μόνο η υποστροφή στο όριο σε προειδοποιεί για το πότε το παρακάνεις. Ακόμα κι εκεί όμως τα ηλεκτρονικά συστήματα δεν θα σε κρεμάσουν, επαναφέροντας την τάξη με διακριτικό αλλά ουσιαστικό τρόπο. Όσον αφορά στα φρένα, αποτελούνται από αεριζόμενους δίσκους εμπρός και ταμπούρα πίσω σε όλες τις εκδόσεις του νέου Fabia. Και τουλάχιστον στην περίπτωση της έκδοση που δοκιμάζουμε, επαρκούν χωρίς αμφιβολία, με 36,7 m για την ακινητοποίηση από τα 100 km/h και αξιοσημείωτη αντοχή στην κόπωση.
Η γκάμα του νέου Fabia περιλαμβάνει αποκλειστικά 5θυρα χάτσμπακ.
Τα επίπεδα εξοπλισμού στo νέο Škoda Fabia είναι τρία με το βασικό Active να περιλαμβάνει μεταξύ άλλων οθόνη αφής 6,5”, φώτα LED , περιοριστή ταχύτητας, αυτόματο φρενάρισμα, κλιματισμό, smart link και έξι αερόσακους, ξεκινώντας από τις €14.990.
Το επίπεδο Ambition που ξεκινά από τις €16.600 είναι ακόμα πιο πλήρες, διαθέτοντας μεταξύ άλλων επιπλέον cruise control, ηλεκτρικές ευκολίες και ζάντες αλουμινίου. Την κορυφή της γκάμας ορίζει το Style που ξεκινά από τις €18.150 και είναι το πιο high tech με ψηφιακό πίνακα οργάνων, ηχοσύστημα με οθόνη αφής 8”, προβολείς ομίχλης, αισθητήρα φώτων και βροχής και διζωνικό κλιματισμό. Οι παραπάνω τιμές αφορούν τις εκδόσεις με τον βασικό κινητήρα του 1.0 lt MPI των 80 PS. Με τον TSI των 110 ίππων, το Škoda Fabia ανεβάζει την τιμή κατά €900 στο επίπεδο Ambition και κατά €840 στο Style. Όσο για το Style με το κιβώτιο DSG και τον 1.0 TSI των 110 PS, αυτό κοστίζει €1.660 επιπλέον (€20.650).
Τι λέει το DRIVE
Ξεχάστε την low budget εποχή της Škoda. Το νέο Fabia είναι ο εκφραστής ενός ολοκληρωτικού limit-up, δικαιολογώντας στο τέλος της ημέρας και ένα σημαντικό μέρος από την αύξηση της τιμής σε σχέση με το παρελθόν.
Τιμή Από €18.990
Τεχνολογία Κινητήρας βενζίνης 999 cc, i3, 12v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο VGT, κίνηση εμπρός, χειροκίνητο κιβώτιο έξι σχέσεων
Απόδοση 110 PS/4.500 rpm, 200 Nm/2.000-3.000 rpm
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 9,7”
0-160 km/h 25,8”
0-400 m 16,9” @ 135,4 km/h
0-1.000 m 30,9” @ 170,1 km/h
50-110 km/h (με αλλαγές) 7,9”
50-80 km/h (3η) 4,1”
80-110 km/h (3η) 4,8”
80-110 km/h (4η) 5,8”
110-140 km/h (4η) 7,5”
110-140 km/h (5η) 8,6”
110-140 km/h (6η) 11,2”
Φρένα 100-0 km/h 36,7 m
Τελική ταχύτητα 205 km/h
Μέση κατανάλωση 6,9 lt/100 km
Εκπομπές CO2113-128 g/km (WLTP)
Διαστάσεις 4.108 x 1.780 x 1.459 mm
Χώρος αποσκευών 380 lt
Βάρος 1.170 kg
Μετρήσεις DRIVE
Φωτογραφίες: Θανάσης Κουτσογιάννης