Test drive: Peugeot 208 GTi

Test drive: Peugeot 208 GTi

Το 208 GTi κρύβει μια βασική αντίφαση. Είναι πολύ δυνατό, είναι ελαφρύ, είναι τούρμπο κι όμως παρουσιάζει μιαν αυτοσυγκράτηση που κάποιες φορές εκνευρίζει.

Εμφανισιακά, το 208 GTi τραβά τα βλέμματα. Όχι απαραίτητα με θετικό τρόπο. Θα σου αρέσει αν προηγουμένως σου είχε αρέσει το κανονικό 208, το οποίο πολλοί βρήκαν μάλλον αδιάφορο.

Πάντως, οι αισθητικές αλλαγές του GTi είναι εμφανείς και ευπρόσδεκτες: Κάθεται πάνω σε φαρδύτερα μετατρόχια (ένα πόντο εμπρός και δύο πίσω), έχει πιο φουσκωμένα φτερά, διακριτικές ποδιές, μεγαλύτερη μάσκα εμπρός με τα χρώματα της χώρας καταγωγής στο κάτω μέρος, διαχύτη πίσω και πτέρυγα οροφής σαν ανάποδα φορεμένο τζόκεϊ.

Δύο ασημένιες λωρίδες στους πίσω ώμους φιλοξενούν εκατέρωθεν το αρκτικόλεξο και... τέρμα. Δεν μπορείς να πεις ότι δεν έχει μια δυναμική στο χώρο, αλλά σε σχέση με τους άλλους αντιπάλους του, Fiesta ST [video], Clio RS και Mini Cooper S, είναι πιο διακριτικό. Κάτι που κάποιοι θα εκτιμήσουν.

Εκεί που διαφοροποιείται ουσιαστικά είναι στο εσωτερικό. Θα έλεγα μάλιστα πως  -αν εξαιρέσεις το Mini– είναι σαφώς πιο εξεζητημένο από τον ανταγωνισμό.

Κατ’ αρχήν, η ίδια η αρχιτεκτονική του ταμπλό, με τον πίνακα οργάνων να αρχίζει εκεί που τελειώνει η στεφάνη του τιμονιού, ξεφεύγει από την πεπατημένη.

Από εκεί και πέρα, η συγκεκριμένη έκδοση έχει στάνταρ σπορ καθίσματα με εξαιρετική στήριξη σε μηρούς και ώμους, κόκκινες φάσες στο ταμπλό και στις πόρτες, οι οποίες μάλιστα ντεγκραντάρουν σε μαύρο, έναν πολύ όμορφο και εργονομικό λεβιέ ταχυτήτων, επίσης αλουμινένια ποδωστήρια και κόκκινες μπορντούρες στον πίνακα οργάνων.

Με άλλα λόγια, σε κερδίζει και σε βάζει στο κλίμα ενός διαφορετικού τρόπου οδήγησης. Η αρχή είναι το ήμισυ του παντός...

Egalité
Ακόμα μου κάνει εντύπωση γιατί ο ήχος του GTi δεν είναι ίδιος με τον όμορφο, ελαφρώς βραχνό, στακάτο και στρογγυλεμένο ήχο του RCZ [video]. Στην περίπτωση του 208 GTi, η εξάτμιση εκπέμπει έναν άχρωμο βόμβο, ο οποίος καθώς ταξίδευα προς τη Θήβα για μετρήσεις με «υπηρεσιακή» ταχύτητα των 140 km/h, έφτανε να γίνεται ενοχλητικός.

Ο κινητήρας των 1,6 λίτρων είναι γνωστή ποσότητα. Προφανώς έχει άμεσο ψεκασμό, τούρμπο μεταβλητής γεωμετρίας και αποδίδει ένα στρογγυλό 200άρι ίππων με επίσης 28 στρογγυλά και ψωμωμένα κιλά ροπής από τις μόλις 1.750 rpm. Συνοδεύεται από ένα ειδικά εξελιγμένο χειροκίνητο κιβώτιο έξι σχέσεων.

Όλα αυτά σε πολύ λίγο επρόκειτο να δοκιμαστούν σκληρά στο πεδίο μετρήσεων. Με μεγάλη επιτυχία να προσθέσω. Διότι το 208 GTi αναδεικνύεται το δεύτερο πιο γρήγορο της κατηγορίας στο 0-100 km/h από στάση, πίσω μόνο από το δίλιτρο Cooper S.

To 6,9” μάλιστα ήρθε σχετικά εύκολα, αφού η χαμηλωμένη κατά 8 mm ανάρτηση με το ενισχυμένο εμπρός υποπλαίσιο, τα πιο χοντρά γόνατα, το πιο σφιχτό σετ ελατηρίων-αμορτισέρ και τις παχύτερες αντιστρεπτικές περνούν σωστά τη δύναμη στους εμπρός τροχούς.

Την ίδια στιγμή, το κιβώτιο, παρόλο που δεν έχει την ίδια μηχανική αίσθηση με του CRZ και γενικώς το νιώθεις λίγο πιο ασαφές, τελικά κουμπώνει γρήγορα και θετικά και σε βοηθά στην όλη διαδικασία. Οι Γάλλοι λένε πως έχουν κοντύνει και τις σχέσεις, ωστόσο στο δικό μου λεξιλόγιο, ένα κιβώτιο του οποίου η 2η «σκάει» στα 108 km/h, η 3η στα 160 και η 4η πάνω από τα 200 km/h, κοντό δε λέγεται.

Ο κινητήρας είναι παντού γραμμικός, χωρίς ξεσπάσματα, σε σημείο που να παρασύρεσαι και να τον λες έως και ράθυμο. Που δεν είναι. Αντιθέτως, είναι ρωμαλέος στις μεσαίες και δεν δείχνει ιδιαίτερα σημάδια κόπωσης ακόμα και κοντά στον κόφτη, στις 6.600 rpm.

Σε σχέση με τον ανταγωνισμό λοιπόν το 206 GTi είναι πιο γρήγορο στο 0-100 και από το Fiesta ST (7,4”) και από το Polo GTi (7,1”) και από το Corsa OPC [video] (7,5”). Στο 400άρι από στάση βρίσκεται 0,2” εμπρός από το OPC και 0,1” πίσω από το ST (15,2”), ενώ στο χιλιόμετρο τόσο το GTi όσο και το OPC μένουν πίσω από το ST κατά 0,4” με χρόνο 28,1”.

Η σχετικά «απλωμένες» όμως σχέσεις του κιβωτίου το αδικούν σε σχέση με τα δύο προαναφερόμενα στις ρεπρίζ, με αποτέλεσμα να μένει σε όλες τις σχέσεις λίγο πίσω, από 0,1” μέχρι και ένα δευτερόλεπτο.

Ένας, αλλά λέων
Η συνολική λοιπόν αίσθηση που σου μένει, είναι πως τα νούμερα αναδεικνύουν μια πραγματικότητα πολύ πιο γρήγορη απ’ όσο διαισθάνεσαι. Αυτό οφείλεται και στην παραπλανητική έλλειψη νεύρου του κινητήρα, αλλά και σε ένα φιλτράρισμα του δρόμου από την ανάρτηση, πρωτόγνωρο για τέτοιου είδους αυτοκίνητο. Τόσο η πρωτεύουσα, όσο και η δευτερεύουσα άνεση βρίσκονται σε υψηλό επίπεδο. Και μόνο κάποιες φορές που θα νιώσεις το μικρό εύρος συμπίεσης του αμορτισέρ, λες «α, ναι οδηγώ μικρό GTi».

Το 208 είναι ευθύβολο, δεν κοπανάει, δεν φέρνει θόρυβο από το δρόμο, δεν είναι νευρικό γύρω από την ευθεία του τιμονιού. Επιπλέον μέσα στην πόλη είναι εύχρηστο, με μικρό κύκλο στροφής και μεγάλη ευελιξία, σαφώς πιο εύκολο στη συμβίωση απ’ ό,τι το ST ή και το Mini.

Βέβαια, το αληθινό ανάστημά του μετριέται στα μαρμαρένια αλώνια της ελληνικής περιφέρειας. Πριν από ένα χρόνο στη Γαλλία, με δρόμους που έχουν σαφώς καλύτερη πρόσφυση, βρήκα πως το μπροστινό μέρος έχει μια τάση να βουτάει. Όχι ενοχλητικά, αλλά οριοθετώντας σου ξεκάθαρα ένα πολύ υψηλό όριο, αλλά και χωρίς να σε βοηθά ιδιαίτερα το πίσω μέρος.

Στους πιο γλιστερούς ελληνικούς δρόμους, αυτή η τάση έχει αμβλυνθεί. Το πίσω μέρος ξεκολλά σαφώς πιο εύκολα και πάντως γλυκά και ομοιόμορφα. Το GTi δεν αναπηδά σε λακκούβες, δεν ζορίζεται ακόμα και σε μπούκες, περνά στρωτά και χωρίς δράματα.

Σαφώς δεν έχει το νεύρο και την κατευθυντικότητα του ST, το τιμόνι του σου δίνει λιγότερο feedback, αλλά εδώ πρέπει να πούμε πως η μικρή διάμετρος της στεφάνης του τιμονιού ισοσκελίζει σε ένα βαθμό το γεγονός ότι η κρεμαγέρα καθαυτή δεν είναι ιδιαίτερα γρήγορη.

Μπορεί στην αρχή να σε ξενίζει, όπως και όλο το set-up της θέσης του οδηγού, ωστόσο στο τέλος της ημέρας θα ευχόσουν όλα τα μικρά σπορ αυτοκίνητα να είχαν τόσο μικρά τιμόνια.

Η χρυσή τομή
Στα μαθηματικά δύο ποσότητες έχουν αναλογία χρυσής τομής, αν ο λόγος του αθροίσματός τους προς τη μεγαλύτερη ποσότητα είναι ίσος με το λόγο της μεγαλύτερης ποσότητας προς τη μικρότερη.

Στην αυτοκίνηση, η χρυσή τομή ανάμεσα στον κινητήρα που κινεί το αμάξωμα και στην ανάρτηση που ελέγχει τις κινήσεις τους βρίσκεται στο λόγο του αθροίσματος του σπορ χαρακτήρα με τη βέλτιστη άνεση.

Το 208 GTi βρίσκεται πολύ κοντά σε αυτή την αναλογία. Σε καμία περίπτωση δεν είναι ο απευθείας διάδοχος του 205 GTi, ως προς την εκρηκτικότητα και το δύστροπο του χαρακτήρα του. Δεν έχει καν εκείνη την πωρωτική ατμοσφαιρική λύσσα του 106 Rallye. Ωστόσο μπορεί και τα δύο να τα φάει για πρωινό και ταυτόχρονα ούτε ένας κόμπος ιδρώτα να μην σκάσει μύτη στο μέτωπο του οδηγού του. Ακόμα κι όταν απενεργοποιήσεις το ESP. Τόσο προσηνές είναι.

Σε σχέση με τα Fiesta ST [video] και Mini Cooper S σαφώς και δεν είναι αντίστοιχα ακραία σπορ. Μπορώ επίσης να σας βεβαιώσω πως πουθενά δεν μένει πίσω. Ακολουθεί με εκείνο το χαρακτηριστικό σήκωμα του εσωτερικού πίσω τροχού, με τον οδηγό του σε φάση μικρότερης καταπόνησης, αλλά όχι και βαρεμάρας. Δεν είναι αντίστοιχα συμμετοχικό, αλλά είναι μια συνειδητή επιλογή των Γάλλων. Η χρυσή τομή, το «καλό παιδί».

Τι λέει το DRIVΕ
Ήρεμη δύναμη, κλισέ αλλά και ακριβής χαρακτηρισμός. Ένα καλό GTi, λιγότερο συμμετοχικό από τα σκληροπυρηνικά του είδους, αλλά και με σαφώς πιο πολιτισμένα χαρακτηριστικά για καθημερινή χρήση.
Τιμή Από €19.270 με απόσυρση και μπόνους
Τεχνολογία 1.598 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός & τούρμπο, 200 PS/5.800 rpm, 28,0 kgm/1.700 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 6,9”
0-120 km/h 9,7”
0-140 km/h 13,0”
0-160 km/h 18,7”
0-180 km/h 26,3”
0-400 m 15,2” @ 148,7 km/h
0-1.000 m 28,1” @ 184,3 km/h
30-50 km/h με 3η 2,6”
50-80 km/h με 4η 4,0”
80-110 km/h με 5η 5,4”
110-140 km/h με 6η 7,7”
100-0 km/h 40,4 m
Τελική ταχύτητα 230 km/h
Κατανάλωση 9,8 lt/100km
Εκπομπές CO2 139 g/km
Διαστάσεις 3.962 x 1.739 x 1.460 mm
Βάρος 1.210 kg
Μετρήσεις DRIVE

 

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube