Μπορεί ένα ολοκαίνουργιο χάτσμπακ με βαριά ιστορία να δώσει πίσω κάτι από τη χαμένη λάμψη μίας κατηγορίας που πλέον χάνεται στη σκιά των SUV; Εάν ρωτάτε εμάς, η απάντηση είναι ξεκάθαρα, «ναι!». Αυτό τουλάχιστον εισπράττουμε από την επαφή με το νέο Opel Astra. Και ευθύς αμέσως θα αναλύσουμε το γιατί.
Με το χέρι στην καρδιά, δεν γνωρίζαμε τι θα πρέπει να περιμένουμε στην προκειμένη περίπτωση. Ανατρέχοντας στις αρχές του 2016 και στην προηγούμενη, πέμπτη γενιά του αυτοκινήτου, οι άνθρωποι της Opel είχαν καταφέρει να δημιουργήσουν ένα μοντέλο που έστεκε αυτόφωτο στο αυτοκινητικό στερέωμα. Από τότε όμως έχουν αλλάξει πολλά. Η Opel πέρασε στην κατοχή του Groupe PSA που και αυτός με τη σειρά του μετασχηματίστηκε σε Όμιλο Stellantis.
Το νέο Opel Astra βασίζεται στο πάτωμα EMP2 του Ομίλου Stellantis, το ίδιο που χρησιμοποιούν τα Peugeot 308 και Citroën C5 Aircross.
Αρκετά συστήματα είναι κοινά με τα αδελφά του μοντέλα, ενώ ακόμα και ο κινητήρας, στην προκειμένη περίπτωση, είναι ο γνωστός 1.2 των 130 PS που γνωρίζουμε από τους Γάλλους. Με την υποσημείωση πως εδώ δεν γίνεται καμία αναφορά σε τεχνολογία PureTech. Μιλάμε λοιπόν για ένα ξαναζεσταμένο φαγητό; Μία παραλλαγή ενός πιάτου που έχουμε ήδη δοκιμάσει; Ή τελικά οι Γερμανοί όντως κατάφεραν να πετύχουν αυτό που ήθελαν;
Στην πράξη, το νέο Opel Astra καταφέρνει να διατηρεί τον δικό του χαρακτήρα, όπως επιλέγει να τον ορίσουν οι ίδιοι οι Blitz. Και αυτό μας αρέσει. Αρχής γενομένης από την εξωτερική εμφάνιση, που ακολουθεί τη νέα φιλοσοφία Opel Visor της φίρμας.
Τη μάσκα αυτή δεν είναι η πρώτη φορά που τη βλέπουμε. Είναι όμως η πρώτη φορά που χρησιμοποιείται σε ένα αμάξωμα πιο χαμηλό από το σύνηθες πρότυπο των SUV. Και σε συνδυασμό με τα τονισμένα φτερά και τα έντονα αλλά κομψά νεύρα που διατρέχουν τη συγκεκριμένη υλοποίηση, δείχνει να αναδεικνύει περαιτέρω τον δυναμισμό και τον μοντέρνο χαρακτήρα του αυτοκινήτου.
Από άποψης διαστάσεων, το μικρομεσαίο χάτσμπακ της Opel αγγίζει σε μήκος τα 4.374 mm (+4 mm από το προηγούμενο), με πλάτος 1.860 mm (+51 mm) και μεταξόνιο 2.675 mm (+13 mm). Όσο δηλαδή χρειάζεται για να κερδίζει πόντους οπτικά με τον όγκο του, χωρίς όμως αυτό να βαίνει σε βάρος της ευελιξίας στα στενά σοκάκια της πόλης.
Περνώντας στο εσωτερικό του νέου Opel Astra, η πρώτη εικόνα έρχεται να ενισχύσει περαιτέρω την αρχική, καλή εντύπωση. Τόσο χάρη στα χρησιμοποιούμενα υλικά και την πληρότητα του εξοπλισμού, όσο -κυρίως- από τον σχεδιασμό.
Το κύριο σημείο που τραβά το βλέμμα είναι αναμφίβολα ο piano black πίνακας των οθονών. Αυτό που οι άνθρωποι της φίρμας αποκαλούν Pure Panel Pro. Ο καμπύλος σχεδιασμός δίνει έναv σαφή οδηγοκεντρικό χαρακτήρα στην όλη υλοποίηση. Γεγονός που ενισχύεται και από άλλες λεπτομέρειες, όπως η αισθητική του flat bottomed τιμονιού.
Πρακτικά μιλάμε για το πιο ενδιαφέρον οδηγικά Opel Astra που παρουσιάστηκε ποτέ.
Προτού όμως περάσουμε στα της οδικής συμπεριφοράς, θα παραμείνουμε για λίγο ακόμα στο σαλόνι. Τα χρησιμοποιούμενα υλικά στο ταμπλό δείχνουν ποιοτικά και τοποθετούνται άνω του μέσου όρου της κατηγορίας. Έστω κι αν συνολικά δεν φτάνουν το επίπεδο του Peugeot 308. Πάντως η επένδυση των καθισμάτων, τουλάχιστον στο κορυφαίο επίπεδο εξοπλισμού, κερδίζει και τον πλέον απαιτητικό.
Τα εργονομικά καθίσματα Alcantara «Creta» -με την πιστοποίηση AGR- δεν έχουν μόνο καλή αίσθηση και σχεδιασμό, αλλά αγκαλιάζουν ευχάριστα το σώμα του οδηγού και του συνοδηγού. Προσφέρουν επίσης μηχανική επέκταση του εδράνου και ηλεκτρική οσφυϊκή υποστήριξη τεσσάρων θέσεων. Όσο για τους πίσω, ισχύουν τα γνωστά και από άλλα μοντέλα που βασίζονται στο πάτωμα EMP2. Υπάρχει άφθονος αέρας πάνω από το κεφάλι, ενώ ο χώρος για τα πόδια κρίνεται απλώς επαρκής.
Και μιας που αγγίξαμε τις μεταφορικές δυνατότητες του νέου Opel Astra, ένας ακόμα πόντος πιστώνεται στο διαμέρισμα των αποσκευών. Δεν είναι μόνο το ικανό άνοιγμα της πέμπτης πόρτας και το διπλό δάπεδο, όσο κυρίως τα 422 lt ενός πλήρως αξιοποιήσιμου χώρου. Για να έχετε μια τάξη μεγέθους, αναφέρουμε πως οι παραδοσιακοί του αντίπαλοι Ford Focus και Volkswagen Golf, περιορίζονται αντίστοιχα στα 392 και 380 lt.
Οι βασικοί στόχοι των μηχανικών του Rüsselsheim ήταν να διατηρήσουν ένα ξεχωριστό χαρακτήρα στο νέο Opel Astra, αναβαθμίζοντας περαιτέρω κάθε πτυχή της οδικής του συμπεριφοράς. Πράγμα που πέτυχαν σε μεγάλο βαθμό.
Το νέο Opel Astra προσφέρει στρεπτική ακαμψία υψηλότερη κατά 14% σε σχέση με την απερχόμενη γενιά. Παράλληλα έχει επανασχεδιαστεί το σύστημα διεύθυνσης, τα εμπρός γόνατα MacPherson και ο πίσω ημιάκαμπτος άξονας, έτσι ώστε να περιοριστεί η κλίση του αυτοκινήτου στις στροφές και να αναβαθμιστεί το «autobahnproof», δηλαδή η ευστάθεια στις υψηλές ταχύτητες.
Από τα πρώτα κιόλας χιλιόμετρα μπορεί κάποιος να διακρίνει ομοιότητες στην αίσθηση με το αδερφό Peugeot 308. Κάτι που κάθε άλλο παρά αρνητικό είναι. Συνολικά ωστόσο, το Opel Astra καταφέρνει να διατηρήσει τη δική του ξεχωριστή υπογραφή.
Ως αίσθηση, το σύστημα διεύθυνσης δεν θα μπουκώσει τον οδηγό με περίσσιες πληροφορίες, ούτε όμως και θα τον αφήσει αμέτοχο. Κόβει αρκετά (κύκλος στροφής 10,51 m) και το εμπρός σύστημα συνολικά εντυπωσιάζει με την ακρίβεια που ακολουθεί την προδιαγεγραμμένη τροχιά, ακόμα και σε πιεσμένα κομμάτια με χαμηλό συντελεστή πρόσφυσης.
Καλά λόγια θα πούμε και για τις αναρτήσεις. Η κλίση που επιτρέπει να πάρει το Opel Astra όντως δεν επηρεάζει ούτε στιγμή τον οδηγό. Οι τροχοί διαβάζουν γρήγορα τις ανωμαλίες του δρόμου και φιλτράρεται αποδοτικά η συντριπτική πλειονότητά τους, έτσι ώστε να μην περνούν στην καμπίνα.
Την οδική συμπεριφορά του νέου Opel Astra δεν μπορεί να ανταγωνιστεί κανένα κόμπακτ SUV, ανεξαρτήτως τιμής
Η διαδρομή των αναρτήσεων δύσκολα θα τερματίσει, ενώ θα πρέπει να κινηθείς πολύ γρήγορα σε κατσαρό οδόστρωμα για να τις φέρεις στο όριο σε ό,τι αφορά στην παρακολούθηση του αναγλύφου. Παράλληλα, καταφέρνουν να αποστραγγίζουν κάθε σταγόνα πρόσφυσης των Michelin Primacy 4 S1 με διαστάσεις 225/40 R18, διατηρώντας έναν αφύσικα ουδέτερο χαρακτήρα που θυμίζει περισσότερο βιντεοπαιχνίδι που παίζεται στο «easy».
Η αίσθηση δεν έχει τον σπορ χαρακτήρα ενός Ford Focus ή ενός Honda Civic. Αμφιταλαντεύεται όμως ανάμεσα σε αυτά και στην αίσθηση ακρίβειας και «lightness» ενός Renault Mégane, με αποτέλεσμα να μιλάμε με σιγουριά για μία από τις καλύτερες ρυθμίσεις ανάρτησης στη μικρομεσαία κατηγορία. Δίνοντας τελικά οδική συμπεριφορά που κανένα κόμπακτ SUV δεν μπορεί να ανταγωνιστεί, ανεξαρτήτως τιμής.
Αυτά τα παραπάνω θα αναδεικνύονταν καλύτερα με ένα πιο ισχυρό μηχανικό σύνολο. Και ο 1.2 Turbo όμως των 130 PS κάνει αντικειμενικά καλά τη δουλειά του. Το γνωστό βενζινοκίνητο σύνολο είναι ψυχωμένο από χαμηλά, με αρκετή ροπή για να διευκολύνει την καθημερινότητα στην κίνηση. Παράλληλα δίνει και το κάτι παραπάνω σε ζωντάνια, όταν ξεπεράσει τις μεσαίες στροφές.
Οι επιδόσεις δεν πρόκειται να βάλουν φωτιά στην άσφαλτο, κρίνονται όμως απόλυτα ικανοποιητικές για το μέσο οδηγό και τις ανάγκες της κατηγορίας. Σύμφωνα με τον κατασκευαστή, τα πρώτα 100 km/h έρχονται από στάση σε 9,7” και η τελική αγγίζει τα 210 km/h. Στα συν υπολογίστε επίσης την καλή ηχομόνωση της καμπίνας που βοηθά στην ποιοτική κύλιση, την έλλειψη κραδασμών, καθώς και την καλή κλιμάκωση και λειτουργία του 8τάχυτου, αυτόματου κιβωτίου με μετατροπέα ροπής.
Η φίρμα των Blitz έχει δώσει έμφαση στον περιορισμό του οδηγικού φόρτου στο νέο Opel Astra.
Με το μαρκετινίστικο τίτλο «Detoxtothemax», η Opel προσπαθεί να περάσει το μήνυμα πως η όποια αλληλεπίδραση του ανθρώπου με το αυτοκίνητο έχει σχεδιαστεί έτσι ώστε να μειώνει το ψηφιακό άγχος.
Και πράγματι, ο ψηφιακός πίνακας οργάνων περιλαμβάνει μόνο τα απαραίτητα. Υπάρχει μάλιστα και HUD που προβάλλει πληροφορίες απευθείας επάνω στο παρμπρίζ για να μην χρειάζεται ο οδηγός να απομακρύνει το βλέμμα του από τον δρόμο.
Το infotainment με τη σειρά του, προσφέρει παραμετροποίηση στα προσωπικά γούστα διαφορετικών χρηστών. Διαθέτει δύο κομψές σειρές φυσικών κουμπιών για όλες τις βασικές λειτουργίες, ενώ το μενού του παραμένει απλό στην πλοήγηση. Πέραν των άλλων μπορεί να κατεβάζει αναβαθμίσεις over-the-air, ενώ συνδέεται ασύρματα με smartphone, μέσω Apple CarPlay και Android Auto. Επίσης, εισάγει ένα νέο ψηφιακό βοηθό, για όσους προτιμούν να αλληλοεπιδρούν μέσω φωνητικών εντολών.
Σε όλα αυτά, συνυπολογίστε την καλή περιμετρική ορατότητα της θέσης οδήγησης και τις άφθονες θέσεις για μικροαντικείμενα, περιλαμβανομένης της ασύρματης φόρτισης για κινητό τηλέφωνο.
Επίσης, ένα εξελιγμένο σύστημα κλιματισμού με φίλτρα ενεργού άνθρακα και PM 2.5 κρατά μακριά οσμές και μικροσωματίδια. Οπότε ναι, ο στόχος του να οδηγείς ένα αυτοκίνητο που σου κάνει εύκολη την καθημερινότητα και δεν σε αγχώνει, οφείλουμε να ομολογήσουμε ότι επιτεύχθηκε.
Πού καταλήγουμε; Στο γεγονός ότι το πρώτο Astra που εξελίχτηκε πλήρως υπό την ομπρέλα του Ομίλου Stellantis αποτελεί μία επιτυχημένη σπουδή. Χωρίς να είναι ένα εντελώς αυτόνομο μοντέλο, είναι επαρκώς διαφοροποιημένο για να μην μπορεί κανείς να το χαρακτηρίσει ως κλώνο κάποιου άλλου μοντέλου του ομίλου.
Το αυτοκίνητο διατηρεί τη δική του σχεδιαστική ταυτότητα και τη δική του φιλοσοφία χρήσης, ενώ σαφώς δεν βασίζεται στην τιμή του για να πετύχει εμπορικά. Αντιθέτως το διεκδικεί με τη συνολική του εικόνα.
Τι λέει το DRIVE
Σε σχέση με την απερχόμενη γενιά μπορούμε να μιλάμε για μία υπολογίσιμη αναβάθμιση σε όλους τους επιμέρους τομείς. Δεν είναι φτηνό και έχει να αντιμετωπίσει ισχυρό άμεσο ανταγωνισμό καθώς και τη ροπή του αγοραστικού κοινού προς τα SUV. Διαθέτει όμως αναμφισβήτητα τις ικανότητες να παλέψει για μία καλή θέση στην αγορά.
Τιμή Από €29.300
Τεχνολογία Κινητήρας βενζίνης 1.199 cc, i3, τούρμπο, άμεσος ψεκασμός, κίνηση στους εμπρός τροχούς, αυτόματο κιβώτιο οκτώ σχέσεων
Απόδοση 130 PS/5.500 rpm, 230 Nm/1.750 rpm
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 9,7”
Τελική ταχύτητα 210 km/h
Μέση κατανάλωση* 7,3 lt/100 km
Εκπομπές CO2 126-131 g/km
Διαστάσεις 4.374 x 1.860 x 1.441 mm
Χώρος αποσκευών 422 lt
Βάρος 1.371 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή *Μέτρηση DRIVE
Φωτογραφίες Θανάσης Κουτσογιάννης