Φανταστείτε το εξής σενάριο: Έχετε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο που προσφέρει όλα τα οφέλη της ηλεκτροκίνησης, χωρίς όμως να σας απασχολεί ο βραχνάς της φόρτισης και το άγχος της αυτονομίας!
Έξυπνο; Σαφώς!, Όμως «πώς επιτυγχάνεται;», είναι η εύλογη ερώτηση. «Με την προσθήκη ενός θερμικού κινητήρα που λειτουργεί ουσιαστικά ως… φορτιστής!», είναι η απάντηση και εφαρμόζεται στο νέο Nissan X-Trail.
Η υβριδική τεχνολογία e-POWER και η ηλεκτρική τετρακίνηση e-4ORCE κάνουν τη διαφορά στο νέο Nissan X-Trail
Επί του πρακτέου λοιπόν, έχουμε να κάνουμε με ένα «ιδιαίτερο» μοντέλο που προσπαθεί να συνδυάσει τα καλύτερα στοιχεία από δύο κόσμους και που όπως αποδεικνύεται εκ του αποτελέσματος, το καταφέρνει μια χαρά.
Θα μπορούσε βέβαια κάποιος να ισχυριστεί ότι η Nissan με το σύστημα e-Power δεν ανακάλυψε τον τροχό.
Με παρόμοιο τρόπο λειτουργούν εδώ και χρόνια πολλά βαριά μηχανήματα στη βιομηχανία, αλλά και τρένα που χρησιμοποιούν τον θερμικό κινητήρα ως γεννήτρια για τα ηλεκτρικά μοτέρ. Για την αυτοκινητοβιομηχανία όμως είναι κάτι το διαφορετικό που σίγουρα αξίζει θετική ματιά.
Το υβριδικό σύστημα κίνησης e-POWER αποτελείται από μπαταρία με ωφέλιμο ενεργειακό περιεχόμενο 1,8 kWh. Από εκεί και πέρα υπάρχει μια γεννήτρια με τη μορφή ενός 3κύλινδρου βενζινοκινητήρα τούρμπο 1,5 lt, ο οποίος έχει μεταβλητή σχέση συμπίεσης και αποδίδει 158 ίππους. Δεν συμμετέχει με κανέναν τρόπο άμεσα στην κίνηση του αυτοκινήτου, αλλά φορτίζει αποκλειστικά τη μπαταρία.
Η τελευταία είναι υπεύθυνη για την ενεργειακή κάλυψη των δύο ηλεκτροκινητήρων του Nissan X-Trail οι οποίοι ουσιαστικά καλούνται να βγάλουν τα κάστανα από τη φωτιά.
Το εμπρός ηλεκτρομοτέρ αποδίδει 204 PS με 330 Nm και το πίσω 128 PS με 195 Nm. Η συνδυαστική ισχύς του συστήματος ανέρχεται στους 213 PS και η ροπή στα 525 Nm.
Σε αυτό το έτσι κι αλλιώς high-tech σύνολο, η έκδοση e-4ORCE έρχεται να προσδώσει και χαρακτηριστικά τετρακίνησης. Με λειτουργία αναγεννητικής πέδησης στους πίσω τροχούς δεν υπάρχει προφανώς καμία μηχανική σύνδεση με τον εμπρός ηλεκτροκινητήρα. Αλλά στην πράξη, το σύστημα κάνει τα πάντα σωστά και ίσως, ακόμα καλύτερα σε σχέση με ένα «παραδοσιακό» σύστημα τετρακίνησης με μηχανική εμπλοκή.
Από 'κει και πέρα, το κορυφαίο Nissan X-Trail (διατίθεται και σε εκδόσεις με κίνηση μόνο εμπρός και 163 ή 204 PS), εν πλήρη αρμονία με τον τρόπο που κινείται, ερμηνεύει εν πολλοίς και τον τρόπο με τον οποίο συνεργάζονται μεταξύ τους όλα αυτά τα «περίπλοκα» συστήματα.
Ξεκινώντας από το πλέον νευραλγικό κομμάτι, αυτό της κατανάλωσης δηλαδή, με δύο λόγια το αυτοκίνητο «δεν καίει». Ειδικά εάν λάβει κάποιος υπόψη του ότι το βάρος φλερτάρει τους δύο τόνους!
Μετά βίας και έχοντας υποβάλλει το X-Trail σε ένα εξουθενωτικό «πουσάρισμα» αντίθετο με τη χρήση του και περισσότερο συμβατό θα έλεγα με τις ανάγκες του φωτογραφικού φακού, το μοντέλο της Nissan, έκαψε λίγο πάνω από τα 7,5 lt/100 km -7,8 lt/100 km για την ακρίβεια.
Αντιλαμβάνεστε ότι εάν με αυτή τη χρήση μιλάμε για τέτοια νούμερα, πόσο χαμηλότερα δύναται να πέσει σε αστικό περιβάλλον ή πολύ χαλαρό ρυθμό. Για να μιλάμε συγκεκριμένα, στα δικά μας χέρια το X-Trail e-POWER e-4ORCE χρειάστηκε μάξιμουμ 5,8 lt/100 km στην πόλη -τιμή εντυπωσιακά χαμηλή- και περίπου 8 lt/100 km σε «ανοιχτό» δρόμο -τιμή που θα μπορούσε να είναι και χαμηλότερη.
Εξίσου εντυπωσιακό είναι και το γεγονός ότι το σύστημα δεν σου προκαλεί πονοκέφαλο από τον θόρυβο. Τουναντίον, όσο κι αν το πιέσεις είναι τόσο χαμηλά τα ντεσιμπέλ που παράγει που ώρες ώρες αναρωτιέσαι εάν ο θερμικός κινητήρας δουλεύει.
Αυτό που λαμβάνεις ως αίσθηση από τη λειτουργία του συνόλου δεν περιλαμβάνει κανενός είδους ξέσπασμα ή ωμή επιτάχυνση. Ωστόσο η δύναμη είναι πάντα αρκετή και το σημαντικότερο, άμεση και συνεχής, όπως όταν οδηγείς ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Το οποίο μάλιστα χάρη στη λειτουργία e-Pedal Step, όταν σηκώνεις το πόδι από το γκάζι αυτό επιβραδύνει με έως και 0,2 g…
H ρύθμιση της ανάρτησης είναι ένα ακόμη highlight του νέου Nissan X-Trail. Μιλώντας με το χέρι στην καρδιά, είχα πάρα πολύ καιρό να βρεθώ πίσω από το τιμόνι ενός υβριδικού μοντέλου και όλα να λειτουργούν τόσο ήρεμα, τόσο όμορφα, τόσο αρμονικά...
Δεν υπάρχει ανωμαλία του οδοστρώματος που να τρομάζει την ανάρτηση του X-Trail. Τα δε ποιοτικά χαρακτηριστικά της κύλισης μπορούν να συγκριθούν μονάχα με κορυφαίες του είδους προτάσεις. οι οποίες ωστόσο πλησιάζουν τα 6ψήφια νούμερα σε τιμή. Το τιμόνι πάντως θα μπορούσε να προσφέρει περισσότερη πληροφόρηση και αμεσότερη απόκριση.
Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν καταλαβαίνεις πού βρίσκονται οι τροχοί ή ότι δημιουργείται κάποιο αίσθημα ανασφάλειας. Κάθε άλλο! Απλώς, οδηγώντας λίγο πιο σβέλτα σε δρόμο με συνεχείς στροφές θα εμφανιστούν κάποιες τάσεις πλεύσης.
Όμως αφενός δεν είναι αυτός ο σκοπός του Nissan X-Trail, αφετέρου ο αντίλογος λέει ότι στο χώμα οι αδυναμίες αυτές γίνονται προσόντα, με το ανάγλυφο του εδάφους να μείνει μακριά από την καμπίνα και το τιμόνι.
Επιλέγοντας δε το πρόγραμμα «Off-road» (υπάρχουν ακόμα τα Normal, Sport, Eco και Snow), οι ηλεκτροκινητήρες και κατ’ επέκταση η ηλεκτρική τετρακίνηση αποδίδουν άψογα, τσιγκλώντας σε να βάλεις στην εξίσωση και τον παράγοντα «παιχνίδι».
Και παράλληλα οι 23 πόντοι που απέχει το αυτοκίνητο από το έδαφος, εγγυώνται σε μεγάλο βαθμό ότι το Nissan X-Trail θα περάσει χωρίς απώλειες όχι μόνο από βατούς χωματόδρομους, αλλά και από πιο δύσκολα μονοπάτια.
Από εκεί και πέρα, το νέο Nissan X-Trail θα μπορούσε κάποιος να πει ότι έχει διαγράψει κάθε σχεδιαστικό δεσμό με τους προκατόχους του, παρουσιάζοντας μία εντελώς νέα εικόνα όπως ακριβώς και το best-seller Qashqai.
Είναι πολύ επιβλητικό, με μήκος που φθάνει τα 4,7 m και ύψος 1,71 m, οπότε αποκλείεται με απλά λόγια να περάσει απαρατήρητο. Όχι όμως μόνο λόγω μεγέθους αλλά και λόγω στιλ. Υπάρχουν για πρώτη φορά σε μοντέλο της Nissan δυσδιάστατοι λογότυποι, φωτιστικά σώματα που μοιάζουν να ξεπροβάλλουν μέσα από το αμάξωμα και τονισμένες ακμές που θυμίζουν το γραμμωμένο κορμί ενός καλογυμνασμένου αθλητή.
Για το εσωτερικό, η προσέγγιση της Nissan ήταν ξεκάθαρη. Διακριτικές γραμμές, ποιοτικά υλικά και φουλ... τεχνολογία. Το βλέμμα θα εστιάσει στις δύο ψηφιακές οθόνες διαγωνίου 12,3’’ η κάθε μία, με την κεντρική του συστήματος infotainment να δίνει πρόσβαση σε κάθε πιθανή πληροφορία αλλά και διαμόρφωση της διεπαφής του οδηγού και των συνεπιβατών με το αυτοκίνητο.
Πέραν αυτών, υπάρχει ο καλαίσθητος επιλογέας e-Shifter στη βάση της κεντρικής κονσόλας, ο οποίος ντύνεται με την τεχνοτροπία «λάκας πιάνου». Και λίγο πιο πίσω θα βρεις τον περιστροφικό διακόπτη για την επιλογή των πέντε προγραμμάτων οδήγησης.
Σε ό,τι έχει να κάνει με τους χώρους, το γενναίο μεταξόνιο των 2,7 m επιδρά ευεργετικά στην καμπίνα. Εσωτερικό όπου μπορούν εύκολα να φιλοξενηθούν τρεις ενήλικοι επιβάτες στο πίσω κάθισμα, ανεξαρτήτως διαστάσεων, ενώ υπάρχουν και 575 lt αποθηκευτικού όγκου (στην 5θέσια έκδοση) για τις αποσκευές.
Επιπλέον, η καμπίνα του νέου Nissan X-Trail προσφέρει υψηλή πρακτικότητα και πάμπολλες θέσεις για την τοποθέτηση μικροαντικειμένων: Κάτω από το υποβραχιόνιο, στις πόρτες, κάτω από την κονσόλα, αλλά και στην πίσω σειρά, παντού υπάρχουν διάσπαρτοι μικροί χώροι για αντικείμενα!
Συνοψίζοντας, το νέο Nissan X-Trail προσεγγίζει τις αλλαγές στη σύγχρονη αυτοκινητοβιομηχανία με ένα καινοτόμο τρόπο που αφήνει ικανοποιημένες όλες... τις «αντίπαλες» πλευρές. Το σύστημα κίνησης συνδυάζει τα καλύτερα από δύο κόσμους χωρίς καλώδια και πρίζες, με ό,τι αυτό συνεπάγεται στη συνείδηση του καθενός αλλά και την ευχρηστία.
Η τοπ εκδοχή της γκάμας όπως αυτή της δοκιμής μας στην 5θέσια διάταξη, αλλά με το ηλεκτρικό σύστημα τετρακίνησης e-4ORCE και τους 213 PS, ξεκινά από τις €50.950. Το ποσό ενδεχομένως και να ηχεί στα αυτά των περισσοτέρων ως «τσιμπημένο».
Λαμβάνοντας όμως υπόψη μας το γεγονός ότι οι τιμές έχουν ξεφύγει για τα καλά, αλλά κυρίως το υψηλό τεχνολογικό υπόβαθρο και τον αψεγάδιαστο οικογενειακό χαρακτήρα του αυτοκινήτου, τότε η SUV πρόταση της Nissan αξίζει την προσοχή τουλάχιστον όλων όσων βρίσκονται στη διαδικασία απόκτησης ενός αντίστοιχου μεγάλου αυτοκινήτου.
Nissan X-Trail e-POWER e-4ORCE | |
---|---|
Τι λέει το DRIVE | Μπορεί το Qashqai να είναι το βαρύ πυροβολικό της Nissan στα SUV, το νέο X-Trail όμως έχει πέρα από τα φόντα και το συνολικό "πακέτο", ν' αλλάξει εν έτει 2023 αυτούς τους συσχετισμούς... |
Τιμή | Από €50.950 |
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ | |
Τεχνολογία | HEV, Κινητήρας βενζίνης 1.498 cc, i3, 12v, 2 ΕΕΚ, τούρμπο, άμεσος ψεκασμός, 158 PS/4.600, 250 Nm/2.400-4.400 rpm, ηλεκτροκινητήρας εμπρός 204 PS/330 Nm, ηλεκτροκινητήρας πίσω 128 PS, 195 Nm, ηλεκτρική τετρακίνηση, αυτόματο κιβώτιο σταθερής σχέσης |
Aπόδοση | 213 PS, 525 Nm |
Διαστάσεις | 4.680 x 1.840 x 1.710 mm |
Πορτμπαγκάζ | 575 lt (5θεσιο) |
Βάρος | 1.908 kg |
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ | |
0-100 km/h | 7,0" |
Τελική ταχύτητα | 180 km/h |
Κατανάλωση* | 7,2 lt/100 km |
Εκπομπές CO2 | 144 g/km |
Μετρήσεις κατασκευαστή. Μετρήσεις DRIVE* | |
Φωτογραφίες | Θανάσης Κουτσογιάννης |