Είναι απλώς αδύνατο να αγνοήσεις την τεράστια επιρροή που είχε το όνομα Nissan Qashqai στον ρου της σύγχρονης αυτοκίνησης. Για την ακρίβεια το 2006 τον άλλαξε ριζικά, ανάβοντας το φυτίλι σε μια βόμβα που έγραφε «crossover» και γρήγορα εξερράγη. Κανείς τότε δεν μπορούσε να προβλέψει πως το ωστικό της κύμα θα αποδεικνυόταν τόσο πανίσχυρο…
Από τότε, κάθε νέα γενιά Qashqai κάνει ασφαλή βήματα προς έναν συνολικά πιο ώριμο χαρακτήρα, με σκοπό να παραμένει πάντα εντός εποχής άρα και αγοράς στα C-SUV. Για τη σημερινή γενιά αυτό το τελευταίο σημαίνει απαραιτήτως και ένα «σοβαρό» εξηλεκτρισμένο σύστημα κίνησης, η θέση του οποίου είναι προφανώς η κορυφή της γκάμας.
Οι Ιάπωνες ονόμασαν αυτή την τεχνολογία e-Power και η αρχιτεκτονική της περιλαμβάνει έναν ηλεκτρικό κινητήρα που ευθύνεται πάντα για την κίνηση του αυτοκινήτου και έναν θερμικό με τον ρόλο γεννήτριας. Ο τελευταίος παράγει ρεύμα είτε για να αποθηκευτεί στην μπαταρία είτε για να τροφοδοτήσει απ’ ευθείας τον ηλεκτρικό.
Ο ηλεκτρικός αποδίδει 190 PS με 330 Nm που καταλήγουν στους τροχούς μέσα από σταθερή σχέση μετάδοσης, ενώ ο θερμικός 156 PS με 250 Nm. Χοντρικά, η λογική του συστήματος είναι να μετατρέπει τη βενζίνη σε ρεύμα και χάρη στον υψηλότερο βαθμό απόδοσης του ηλεκτρικού κινητήρα τελικά αυτό να αποβαίνει σε όφελος της κατανάλωσης.
Με αυτό ως δεδομένο, είναι προφανές ότι και ο αλουμινένιος 1.500άρης 3κύλινδρος θερμικός κινητήρας έπρεπε να είναι όσο πιο αποδοτικός γίνεται. Γι’ αυτό και ενσωματώνει πολύ υψηλή τεχνολογία, με αποκορύφωμα το μεταβλητό λόγο συμπίεσης, από 8:1 έως 14:1.
Η συγκεκριμένη εκδοχή έχει κωδικό KH5T και είναι ειδικά εξελιγμένη για την λειτουργία ως γεννήτρια, έχοντας μικρές διαφορές από την εκδοχή που δίνει κίνηση στο αυτοκίνητο, όπως στο Nissan X-Trail που δοκιμάσαμε πρόσφατα (κωδικός KR15DDT). Και στις δύο περιπτώσεις ωστόσο, η μεταβολή του λόγου συμπίεσης γίνεται αλλάζοντας τη διαδρομή του εμβόλου, μέσω ενός ειδικά σχεδιασμένου μοχλικού συστήματος.
Σε συνθήκες χαμηλού φορτίου (κίνηση με σταθερή ταχύτητα και την μπαταρία επαρκώς φορτισμένη) η συμπίεση είναι υψηλή για μέγιστη οικονομία, ενώ σε υψηλό φορτίο όπου η ισχύς είναι το ζητούμενο, τότε ο λόγος πέφτει μέχρι να φτάσει στο 8:1.
Η Nissan λέει πως ήθελε το σύστημά της να έχει απόλυτα οικεία αίσθηση για τον οδηγό στη σχέση του πόσο γκάζι πατάει με το πόσο επιταχύνει το αυτοκίνητο και το πόσος θόρυβος παράγεται. Να είναι δηλαδή όσο γίνεται πιο γραμμική και κοντά στο «θερμικό» πρότυπο η σχέση αυτών των στοιχείων, κάτι που ομολογώ ότι επιτυγχάνεται πολύ σωστά κατά κανόνα.
Το Nissan Qashqai e-Power έχει σπιρτόζικη απόκριση στο πάτημα του γκαζιού, όπως άλλωστε είναι αναμενόμενο με δεδομένο ότι την κίνηση δίνει πάντα το ηλεκτρομοτέρ. Και συνεπακόλουθα η επιτάχυνση είναι επίσης αυτή που περιμένεις από 190 PS που έχουν απέναντί τους σχεδόν 1.700 kg. Η συνολική αίσθηση προφανώς αλλάζει ανάλογα με το εάν έχεις επιλέξει Eco, Standard ή Sport οδηγικό προφίλ, με τη διαφορά στην παρεχόμενη ισχύ μεταξύ δύο διαδοχικών προγραμμάτων να αγγίζει το 10% σύμφωνα με τον πίνακα οργάνων.
Σε κάθε περίπτωση, όντως το τράβηγμα είναι σε αναλογική σχέση με το πόσο πατάς το γκάζι αλλά και με το πόσο ακούς τον 3κύλινδρο κάτω από το καπό. Και παραμένει συνεπές όσο η ταχύτητα αυξάνεται, οπότε δεν έχεις κανένα λόγο να αμφιβάλλεις για τα 0-100 km/h σε 7,9” που ανακοινώνει η Nissan.
Μάλιστα αγγίζεις πανεύκολα και τα 170 km/h της τελικής, που φαίνονται μάλλον λίγα για ένα τέτοιο μοντέλο. Είναι ωστόσο απόλυτα ενδεικτικά της λογικής επάνω στην οποία έχει χτιστεί το σύστημα e-Power: Με βάση τις έρευνες τα crossover στην Ευρώπη οδηγούνται κατά 70% σε αστικό και περιαστικό περιβάλλον, οπότε η Nissan εξέλιξε το σύστημά της επάνω σε αυτές ακριβώς τις ανάγκες.
Επάνω στην κίνηση με σπιρτόζικη επιτάχυνση σε σχετικά χαμηλές ταχύτητες δηλαδή, εκεί όπου ο ηλεκτρικός κινητήρας βρίσκεται στο στοιχείο του. Και το γεγονός ότι το Nissan Qashqai e-Power όντως αγγίζει την αίσθηση ενός αμιγώς ηλεκτρικού crossover χωρίς να συμπαρασύρει το άγχος της φόρτισης, είναι κάτι που σίγουρα πρέπει να του πιστωθεί ως προσόν.
Σε ό,τι έχει να κάνει με την κατανάλωση τώρα, το e-Power όντως τα καταφέρνει πολύ καλά όσο βρίσκεται εντός του φακέλου λειτουργίας του. Μπορείς δηλαδή να κινείσαι στην πόλη χωρίς να το πολυσκέφτεσαι με περίπου 6 lt/100 km, ενώ εάν εκμεταλλευτείς στο έπακρο την ανάκτηση ενέργειας και το προσπαθήσεις σωστά, θα δεις σχετικά εύκολα και κάτω από το νούμερο.
Ωστόσο στο ταξίδι θα πρέπει να υπολογίζεις περί τα 7,5-8 lt/100 km, που είναι λίγο παραπάνω από όσο θα περίμενες από αυτό το αυτοκίνητο. Και σίγουρα ενδεικτικό της προτίμησης του συστήματος e-Power για καθημερινές αστικές συνθήκες, όσο κι εάν ενίοτε αυτό έρχεται σε αντίφαση με τον αυθεντικό crossover χαρακτήρα.
Σε ό,τι αφορά στην οδηγική εικόνα πάντως, το κορυφαίο Nissan Qashqai είναι ευχάριστο και με το παραπάνω. Η ανάρτηση είναι σωστά ρυθμισμένη ώστε να ελέγχει σωστά το -μεγαλύτερο από των άλλων εκδόσεων- βάρος και παράλληλα να απορροφά σωστά τις ανωμαλίες του δρόμου. Το Qashqai e-Power κινείται ιδιαίτερα πολιτισμένα και αθόρυβα, με το θερμικό κινητήρα να μην ενοχλεί ακόμα και όταν πατάς τέρμα το γκάζι και λειτουργεί σε υψηλές στροφές για να καλύψει τις απαιτήσεις ενέργειας.
Επιπλέον η δυναμική ισορροπία του είναι σωστή, οπότε ακόμα και όταν οδηγείς πολύ γρήγορα το αισθάνεσαι καλοζυγισμένο, με υψηλό κράτημα, ήπιες αντιδράσεις και χωρίς οι 190 PS να το ζορίζουν. Το σύστημα κίνησης δεν εξασφαλίζει την τέλεια επικοινωνία με το αυτοκίνητο, όμως αντικειμενικά δε θα σε προβληματίσει ποτέ ούτε θα σε ξενίσει. Πρακτικά, το μόνο που θα ήθελες είναι πιο γραμμικό πεντάλ φρένου, από το οποίο λείπει η φυσική αίσθηση.
Στην πόλη βέβαια σπάνια θα χρειαστεί να το χρησιμοποιήσεις αφού αμέσως θα λατρέψεις την λειτουργία e-Pedal που σημαίνει ότι επιβραδύνεις όσο χρειάζεται απλώς και μόνο αφήνοντας το γκάζι. Το φρένο θα χρειαστεί να το πατήσεις μόνο για πλήρη ακινητοποίηση. Και αυτό είναι κάτι που ολοκληρώνει ιδανικά την έτσι κι αλλιώς πανεύκολη οδηγική καθημερινότητα με το Qashqai e-Power.
Κατά τα άλλα, δε θα βρεις αλλαγές άξιες αναφοράς σε αυτό το Nissan Qashqai συγκριτικά με τα υπόλοιπα της γκάμας. Εξωτερικά μόνο τα λογότυπα e-Power δηλώνουν τη διαφορετικότητα, ενώ στην καμπίνα αυτόν τον ρόλο αναλαμβάνουν οι διαφορετικές ενδείξεις του πίνακα οργάνων και ο νέος επιλογέας-joystick του συστήματος μετάδοσης.
Οι χώροι για τους επιβάτες, η εργονομία με την πρακτικότητα, είναι όπως ακριβώς και στις υπόλοιπες εκδόσεις του μοντέλου, ενώ ο χώρος αποσκευών στα 479 lt έχει μειωθεί αμελητέα και παραμένει σίγουρα στο παιχνίδι του υβριδικού ανταγωνισμού.
Το ίδιο και η αίσθηση της απτής ποιότητας, η οποία να σημειώσουμε ότι ενισχύεται σημαντικά στο κορυφαίο επίπεδο εξοπλισμού Techna Plus που περιλαμβάνει πρακτικά τα πάντα και αγγίζει με το μαγικό ραβδί της πολυτέλειας συνολικά το διάκοσμο.
Στην πράξη, το Nissan Qashqai e-Power μοιάζει να στοχεύει στο αστικό περισσότερο από όσο θα ήταν «ιδεολογικά» αναμενόμενο για ένα crossover. Το κάνει όμως σίγουρα λιγότερο από ένα ηλεκτρικό αντίστοιχο μοντέλο.
Και λαμβάνει ως δεδομένο ότι σε αυτές τις συνθήκες θα χρησιμοποιείται επί το πλείστο οπότε εκεί προτιμά να αποδίδει τέλεια, πείθοντας τελικά πως αποτελεί ένα έξυπνο όσο και αποτελεσματικό μεταβατικό βήμα προς τον πλήρη εξηλεκτρισμό. Ένα βήμα που πρώτα από όλα ελαχιστοποιεί τις παραχωρήσεις που σήμερα πάνε πακέτο με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Υπό αυτό το πρίσμα δεν μπορείς να μην εντοπίσεις την ευστοχία του. Μια ευστοχία που με τιμή εκκίνησης τις €41.690 σαφώς και δεν απευθύνεται σε όλους -όπως και τα ηλεκτρικά, συνοδεύεται όμως από σοβαρή οικονομία στο καύσιμο και καθημερινότητα απαλλαγμένη από το βραχνά της φόρτισης.
Nissan Qashqai e-Power 190 PS | |
---|---|
Τι λέει το DRIVE | |
Εάν χρησιμοποιείται κατά κανόνα στο αστικό πεδίο το Qashqai e-Power είναι ένα γρήγορο, έξυπνο και αποτελεσματικό βήμα προς την ηλεκτροκίνηση, χωρίς τις παραχωρήσεις που η τελευταία ακόμα απαιτεί. | |
Τιμή | Από €41.690 |
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ | |
Τεχνολογία | HEV, κινητήρας βενζίνης 1.476-1.497 cc, i3, 12v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο, μεταβλητή σχέση συμπίεσης, 158 PS, 250 Nm, ηλεκτρικό μοτέρ 190 PS, 330 Nm, μπαταρία 2,1 kWh, κίνηση εμπρός, κιβώτιο σταθερής σχέσης μετάδοσης |
Συνδυαστική απόδοση | 190 PS, 330 Nm |
Διαστάσεις | 4.425 x 1.835x x 1.625 mm |
Χώρος αποσκευών | 479 lt |
Βάρος | 1.700 kg |
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ | |
0-100 km/h | 7,9" |
Τελική ταχύτητα | 170 km/h |
Μέση κατανάλωση* | 6,3 lt/100 km |
Εκπομπές CO2 | 119-123 g/km |
Μετρήσεις κατασκευαστή, *μέτρηση DRIVE | |
Φωτογραφίες Θανάσης Κουτσογιάννης |