Λαμβάνοντας υπόψη τις συνολικές εκπομπές ρύπων “well-to-wheel” των αυτοκινήτων, και όχι μόνο τις τοπικές, η Mazda επιμένει στους κινητήρες εσωτερικής καύσης. Συνεχίζει την εξέλιξή τους, ώστε να γίνουν πιο αποδοτικοί και καθαροί, λανσάροντας τη νεα τεχνολογία «καθοδηγούμενης αυτανάφλεξης» SCCI στους βενζινοκινητήρες, αλλά και μη εγκαταλείποντας τους κινητήρες ντίζελ, που εξακολουθούν να είναι οι πιο οικονομικοί και αυτοί που εκπέμπουν το λιγότερο CO2.
Έναν τέτοιο πετρελαιοκινητήρα έχει το Mazda3 Hatchback που δοκιμάζουμε εδώ. Το μοντέλο διατίθεται επίσης με τρεις διαφορετικούς κινητήρες βενζίνης, αλλά η συγκεκριμένη έκδοση είναι η πιο πιο συμφέρουσα για όποιον κάνει πολλά χιλιόμετρα.
Το Mazda3 της 4ης γενιάς είναι ένα ολοκαίνουργιο αυτοκίνητο χτισμένο πάνω σε μια νέα πλατφόρμα. Είναι λίγο πιο κοντό και χαμηλό από το μοντέλο που αντικατέστησε κι έχει ένα ενισχυμένο ατσάλινο πλαίσιο κατά 30% από χάλυβα υψηλής αντοχής.
Η εξωτερική του σχεδίαση ακολουθεί τη φιλοσοφία “Kodo”, με ρευστές καμπύλες και ελαχιστοποίηση των αιχμών και ακμών. Στη γενική του αρχιτεκτονική δείχνει απόλυτα συμβατικό, με εγκάρσια τοποθετημένο κινητήρα, μπροστινή κίνηση και ημιάκαμπτο πίσω άξονα. Υπάρχουν όμως λεπτομέρειες που δείχνουν τον τυπικό εναλλακτικό τρόπο σκέψης της Mazda. Για παράδειγμα, το πλαίσιο, τα καθίσματα και η ανάρτηση έχουν μελετηθεί ώστε να συνεργάζονται, για καλύτερη οδηγική αίσθηση αλλά και άνεση. Παράλληλα, το ηλεκτρονικό σύτημα G-Vectoring Control Plus επεμβαίνει στο γκάζι και τα φρένα ώστε να «εξομαλύνει τις αλλαγές στην κλίση, τη βύθιση και την περιστροφή» του αυτοκινήτου.
Κορυφαίο εσωτερικό
To νέο Mazda3 υψώνει τον πήχη της κατηγορίας όσον αφορά στη σχεδίαση και την ποιότητα του εσωτερικού. Oι Ιάπωνες σχεδιαστές έχουν καταφέρει να βρουν τη χρυσή τομή ανάμεσα στο μινιμαλιστικό στιλ και την ευχρηστία, κι έχουν επιλέξει υλικά καλού γούστου και υψηλής ποιότητας. Το ταμπλό είναι κομψό κι απέριττο, και η ποιότητα λειτουργίας όλων των πλήκτρων και διακοπτών εξαιρετική. Η οθόνη 8,8” του συστήματος πολυμέσων είναι ακριβώς στο οπτικό πεδίο του οδηγού, ενώ υπάρχει και στάνταρ σύστημα Head-up Display για προβολή πληροφοριών στο παρμπρίζ. Το μόνο που θα μπορούσαμε να προσάψουμε στο εσωτερικό είναι ότι δεν είναι φωτεινό.
Η θέση οδήγησης είναι ασυνήθιστα χαμηλή και η φαρδιά κεντρική κονσόλα τονίζει περαιτέρω τον σπορ χαρακτήρα της. Οι διαθέσιμες ρυθμίζεις σου επιτρέπουν να τη φέρεις στα μέτρα σου, παρότι η πλάτη του καθίσματος ρυθμίζεται σκαλωτά. Το κάθισμα στηρίζει σωστά το σώμα, όμως οι φαρδιές, κεκλιμένες κολόνες της σκεπής και τα στενά πλαϊνά παράθυρα επηρεάζουν αρνητικά την ορατότητα.
Η Mazda λέει ότι η εκμετάλλευση του χώρου είναι καλύτερη απ’ ό,τι στο προηγούμενο μοντέλο, όμως οι επιβάτες στο πίσω κάθισμα θα βρουν το ύψος μέχρι την οροφή περιορισμένο, το τούνελ στο δάπεδο ψηλό κι ογκώδες, κι επιπλέον θα νιώσουν λίγο κλειστοφοβικά.
Θέσεις, πάντως, για μικροπράγματα υπάρχουν αρκετές μέσα στην καμπίνα, και αποδεικνύονται πρακτικές. Τα 358 lt χωρητικότητας του πορτμπαγκάζ δεν εντυπωσιάζουν, αλλά η φόρτωσή του είναι σχετικά εύκολη – παρά την έλλειψη δαπέδου δύο θέσεων που σε αναγκάζει να σηκώνεις τις αποσκευές πάνω από ένα αρκετά ψηλό κατώφλι.
Ραφινέ οικονομία
Ο Skyactiv-D λειτουργεί τόσο πολιτισμένα και είναι τόσο καλά ηχομονωμένος, που θα μπορούσες να τον μπερδέψεις με βενζινοκινητήρα. Μόνο αν πατήσεις πολύ το γκάζι και ανεβάσεις τις στροφές ακούς το μούγκρισμα των ντίζελ. Αν θέλεις να κινηθείς γρήγορα, θα διαπιστώσεις επίσης ένα κενό στην απόκριση μετά από κάθε αλλαγή ταχύτητας και μια έλλειψη ροπής κάτω από τις 1.500 rpm, που τονίζεται από τις μακριές σχέσεις μετάδοσης. Όμως, από εκεί έως τις 4.000+ rpm, ο κινητήρας τραβάει ψυχωμένα – και ο ακριβής λεβιές ταχυτήτων, με την «καλολαδωμένη» αίσθηση, σε βοηθάει να τον κρατάς στο φάσμα στροφών όπου αποδίδει.
Με 1.380 kg στην πλάστιγγά μας, το Mazda3 είναι ένα από τα βαρύτερα μικρομεσαία χάτσμπακ – κάπου 80 kg βαρύτερο από το αντίστοιχο Golf 1.6 TDI. Παρ’ όλα αυτά, οι επιδόσεις του είναι ελαφρώς καλύτερες από του VW: 10,3” αντί 10,4” στο 0-100 km/h και 31,9” αντί 32,1” στο χιλιόμετρο από στάση. Το Mazda δεν έχει μεν τις επιταχύνσεις του Peugeot 308 1.5 BlueHDi 130 (9,7”/31,3” αντίστοιχα), αλλά είναι αισθητά ταχύτερο από το Renault Megane 1.5 dCi 115 (10,9”/32,7”).
Στις ρεπρίζ εν κινήσει, και ιδιαίτερα από χαμηλές στροφές, το Mazda3 είναι ακόμη πιο ανταγωνιστικό. Τα 3,1” στο 30-50 km/h με 3η είναι επίδοση που ισοφαρίζει μόνο το Peugeot 308, ενώ τα 5,2” στο «προσπέρασμα» των 80-110 με 3η μπορεί να υστερούν σε σύγκριση με τα 4,7” του 308, όμως περνούν καθαρά όχι μόνο τα 5,8” του Megane, αλλά και τα 5,4” που χρειάζεται το αυτόματο Ford Focus 1.5 EcoBlue 120PS με kickdown!
Αντίστοιχα ανταγωνιστικό είναι το Mazda3 και στην οικονομία καυσίμου. Η μέση κατανάλωση των 6,3 lt/100km που μετρήσαμε είναι μια πολύ καλή τιμή για την κατηγορία, ειδικά μετά την εφαρμογή των νέων κανονισμών WLTP.
Οδηγοκεντρικό
Οδηγώντας το νέο Mazda3, νιώθεις ότι έχει εξελιχθεί από ανθρώπους που αγαπούν την οδήγηση και θέλησαν να δώσουν στο αυτοκίνητο ομοιογένεια στη συμπεριφορά του.
Το τιμόνι, με 2,9 στροφές από τέρμα σε τέρμα, δεν είναι τόσο γρήγορο, αλλά έχει βάρος και αίσθηση. Και το πλαίσιο ανταποκρίνεται ζωηρά, αλλά συνάμα προοδευτικά στις αλλαγές κατεύθυνσης. Η κλίση στις στροφές είναι λίγο πιο αισθητή απ’ ό,τι π.χ. σε ένα Ford Focus ST-Line, αλλά έρχεται σταδιακά και το αυτοκίνητο δεν γίνεται ποτέ άτσαλο. Φαίνεται πάντα ζυγισμένο, χωρίς έντονες τάσεις υποστροφής, με άψογο έλεγχο του βάρους από την ανάρτηση και άφθονη πρόσφυση από τα λάστιχα 215/45 R18. Κι αν το παρακάνεις, η επέμβαση του ESC είναι διακριτική.
Τα φρένα, έχουν γραμμική απόκριση στο πεντάλ και δύναμη που εμπνέει εμπιστοσύνη, αλλά έδωσαν μέτριες αποστάσεις ακινητοποίησης – κάτι που είχαμε παρατηρήσει και σε άλλα Mazda.
Όσον αφορά στην άνεση, η ανάρτηση μπορεί να δείχνει σχετικά σφιχτή μέσα στην πόλη, αλλά ο ημιάκαμπτος πίσω άξονας σχεδόν ποτέ δεν «κοπανάει» στις ανωμαλίες και το στιβαρό πλαίσιο, σε συνδυασμό με την καλή ηχομόνωση, δίνουν στο αυτοκίνητο μια ποιοτική αίσθηση. Στο ταξίδι, ο θόρυβος είναι χαμηλός από όλες τις πηγές και η σταθερότητα στις υψηλές ταχύτητες εξαιρετική.
Premium αξιώσεις
Το ντίζελ Mazda3 διατίθεται σε δύο εκδόσεις εξοπλισμού, με τον τιμοκατάλογο να ξεκινά από τα €27.097. Το νούμερο αυτό δείχνει εξαιρετικά υψηλό αν αναλογιστεί κανείς ότι ακόμη και αναγνωρισμένα premium μοντέλα, όπως το Audi A3, έχουν σαφώς χαμηλότερη τιμή εκκίνησης. Όμως η φθηνότερη έκδοση του Mazda3 δεν είναι καθόλου «βασική», αφού ο εξοπλισμός της είναι ασυνήθιστα πλούσιος, περιλαμβάνοντας, μεταξύ άλλων, το πλήρες σύστημα πολυμέσων 8,8” με πλοηγό, την Head-up Display, προβολείς LED, ζάντες αλουμινίου 16”, αισθητήρες φωτός και βροχής, πίσω παρκοραντάρ, αντικλεπτικό συναγερμό κι ένα μεγάλο πακέτο ηλεκτρονικών συστημάτων ασφαλείας και αρωγής του οδηγού.
Η κορυφαία έκδοση Plus της δοκιμής μας κοστίζει €30.197 και στον στάνταρ εξοπλισμό της έχει επιπλέον ζάντες 18”, αισθητήρες παρκαρίσματος και εμπρός, αυτόματο διζωνικό κλιματισμό, κάμερα οπισθοπορείας, θερμαινόμενα καθίσματα και τιμόνι, υαλοκαθαριστήρες με αντιπαγωτικό σύστημα, ηλεκτροχρωματικό εσωτερικό καθρέφτη και είσοδο/εκκίνηση χωρίς κλειδί.
Τελικά, αν το κρίνουμε με βάση τη συμπεριφορά του στο δρόμο, την αίσθηση στην οδήγηση, το καλοσχεδιασμένο εσωτερικό και την ποιοτική κατασκευή του, το νέο Mazda3 είναι ένα από τα κορυφαία μοντέλα της κατηγορίας του, παρά τον σχετικά περιορισμένο χώρο στο πίσω κάθισμα. Στην ντίζελ έκδοση συνδυάζει επίσης τις ανταγωνιστικές επιδόσεις με χαμηλή κατανάλωση καυσίμου. Η τιμή του όμως είναι εξαιρετικά υψηλή, ακόμη κι αν ληφθεί υπόψη ο πλούσιος εξοπλισμός του. Είναι τιμή premium μοντέλου, που μπορεί ίσως να δικαιολογηθεί με αντικειμενικά κριτήρια, όμως πολλοί υποψήφιοι αγοραστές θα κοιτάξουν πρωτίστως τη φίρμα…
Τι λέει το DRIVE
Αν το κρίνουμε με αντικειμενικά κριτήρια, είναι ένα από τα κορυφαία μοντέλα της κατηγορίας του, παρά τον σχετικά περιορισμένο χώρο στο πίσω κάθισμα. Η τιμή του όμως είναι εξαιρετικά υψηλή, ακόμη κι αν ληφθεί υπόψη ο πλούσιος εξοπλισμός του.
Τιμή από €27.097
Τεχνολογία 1.759 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο VGT, 116 PS/4.000 rpm, 270 Νm/1.600-2.600 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 10,3”
0-160 km/h 29,8”
0-400 m 17,4” @ 129,6 km/h
0-1.000 m 31,9” @ 163,5 km/h
60-160 (με αλλαγές) 25,3”
50-80 km/h (3η) 3,8”
80-110 km/h (3η) 5,2”
80-110 km/h (4η) 5,5”
110-140 km/h (4η) 8,0”
110-140 km/h (5η) 8,5”
110-140 km/h (6η) 11,1”
Φρένα 100-0 km/h 39,9 m
Τελική ταχύτητα 194 km/h
Μέση κατανάλωση 6,3 lt/100 km
Εκπομπές CO2 109* g/km
Διαστάσεις 4.460 x 1.795 x 1.435 mm
Χώρος αποσκευών 358 lt
Βάρος 1.380 kg
Μετρήσεις Drive. Κατά NEDC.
Φωτογραφίες: Θ. Κουτσογιάννης, Φ. Πίμπα