Με το ξεχωριστό, “macho” στιλ του και τις εκτός δρόμου δυνατότητές του, το Renegade, που παρουσιάστηκε το 2014, έγινε γρήγορα το μπεστ-σέλερ της Jeep στην Ευρώπη και αλλού. Δεν θα μπορούσε όμως να διατηρηθεί στο προσκήνιο, χωρίς αλλαγές και βελτιώσεις. Έτσι, υπέστη πέρσι μια εκτεταμένη ανανέωση, η οποία αφορούσε κυρίως στο λανσάρισμα μιας νέας σειράς βενζινοκινητήρων τούρμπο μικρού κυβισμού, με τον κωδικό “FireFly”.
Το Renegade μοιράζεται την ίδια πλατφόρμα με το FIAT 500X. Δεν είναι πολύ μακρύτερο από ένα τυπικό B-SUV, αλλά είναι φαρδύτερο και κυρίως ψηλότερο, ενώ έχει και τετρακίνητες εκδόσεις – κάτι ασυνήθιστο για την κατηγορία.
Η χαρακτηριστική εμφάνιση παραμένει ουσιαστικά ίδια μετά την ανανέωση. Η μεγάλη διαφορά είναι ο κινητήρας τούρμπο νέας γενιάς Global Small Engine. Στην περίπτωσή μας, ο GSE είναι ο 4κύλινδρος Τ4 των 1.332 cc, στην ισχυρότερη εκδοχή του, με 180 PS και 270 Nm ροπής. Δεν συνδυάζεται εδώ με το 6τάχυτο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη DDCT, όπως στην προσθιοκίνητη έκδοση των 150 PS, αλλά με το 9άρι αυτόματο κιβώτιο της ZF, με τον μετατροπέα ροπής.
Η κίνηση υπό κανονικές συνθήκες μεταδίδεται στους εμπρός τροχούς, καθώς το σύστημα μετάδοσης Active Drive αποσυνδέει τον πίσω άξονα για λόγους οικονομίας βενζίνης. Η εμπλοκή της τετρακίνησης γίνεται αυτόματα όταν υπάρξει ανάγκη, ενώ το σύστημα Selec-Terrain προσφέρει την επιλογή ανάμεσα σε τρία ειδικά προγράμματα, Snow, Sand, Mud, ανάλογα με το έδαφος. Για τα πιο δύσκολα, υπάρχει και η δυνατότητα κλειδώματος του κεντρικού, πολύδισκου συμπλέκτη.
Γνώριμο εσωτερικό
Όπως το εξωτερικό έτσι και το εσωτερικό του Renegade παραμένει ουσιαστικά το ίδιο, με τη στιβαρή όψη και τις αδρές γραμμές που τονίζουν τον εκτόςδρόμου χαρακτήρα. Η ποιότητα των πλαστικών ποικίλλει, αλλά το οπτικό αποτέλεσμα είναι εντυπωσιακό και η συναρμογή δείχνει προσεγμένη.
Η θέση οδήγησης είναι ψηλή και μπορείς να τη φέρεις στα μέτρα σου, αν και η κλίση της πλάτης ρυθμίζεται σκαλωτά. Το κάθισμα έχει κάπως σφιχτό έδρανο, αλλά σε στηρίζει σωστά ακόμη και στις στροφές. Το παρμπρίζ βρίσκεται ασυνήθιστα μακριά και δείχνει κατακόρυφο, η ορατότητα προς τα εμπρός είναι καλή, αλλά λοξά εμποδίζει η πολύ φαρδιά κολόνα της σκεπής. Φαρδιές είναι και οι άλλες κολόνες, όμως το τετραγωνισμένο σχήμα του αυτοκινήτου και οι μεγάλοι καθρέφτες σε βοηθούν στην τοποθέτηση.
Η Jeep λέει ότι οι θέσεις για μικροπράγματα έχουν αυξηθεί σε όγκο κατά 1,2 λίτρα. Όμως αυτό που εντυπωσιάζει από πλευράς χώρων είναι το εσωτερικό ύψος, που είναι αληθινά τεράστιο. Γενικά ο χώρος για τους εμπρός επιβάτες είναι άφθονος, ενώ αντίθετα αυτός για τα γόνατα των πίσω είναι οριακά επαρκής.
Οριακά επαρκές θα χαρακτηρίσουμε και το πορτμπαγκάζ των 351 λίτρων, που πάντως έχει απολύτως εκμεταλλεύσιμο σχήμα. Το δάπεδο δύο θέσεων όμως είναι έξτρα, οπότε κανονικά πρέπει να σηκώνεις τις αποσκευές πάνω από ένα ψηλό κατώφλι και, όταν διπλώσεις τα πίσω καθίσματα, ο χώρος φόρτωσης σχηματίζει ένα έντονο σκαλοπάτι. Πιο σοβαρό θέμα είναι όμως η έλλειψη ρεζέρβας – πράγμα ασυγχώρητο σε ένα 4x4 που θα κινηθεί εκτός ασφάλτου.
Τα οφέλη της τεχνολογίας
Όπως το μετρήσαμε, το Renegade 4x4 ζύγιζε 1.500 kg. Δεν είναι πολλά για τετρακίνητο, οπότε οι 180 PS δίνουν πολύ καλές επιταχύνσεις από στάση: 0-100 km/h σε 9,1”και 0-1.000 m σε 30,8”. Αυτές είναι επιδόσεις επιπέδου Honda CR-V 1.5 Turbo CVT AWD των 193 PS (9,0”/30,3”). Ζωηρό είναι το νέο Renegade και στις ρεπρίζ εν κινήσει, με το «προσπέρασμα» των 80-110 km/h να απαιτεί 4,4” και αυτό των 110-140 km/h, 7,4”. Όμως εδώ φαίνεται περισσότερο ο μικρός κυβισμός, αφού το CR-V είναι πιο γρήγορο (4,2”/6,2”).
Η ζωντάνια του νέου κινητήρα, πέρα από τα νούμερα, είναι αισθητή και στην οδήγηση. Πάντα έχεις γκάζι στη διάθεσή σου, που σε κάνει να ξεχνάς τα 1.300 κυβικά. Ρόλο σε αυτό παίζει και το κιβώτιο με τις 9 σχέσεις, αν και στις περισσότερες συνθήκες χρησιμοποιούνται μόνο οι 7 από αυτές. Η κοντή 1η επιλέγεται μόνο σε μεγάλες ανηφόρες και φορτία, ενώ η πολύ μακριά 9η σε υψηλές ταχύτητες στον αυτοκινητόδρομο.
Σε γενικές γραμμές, το αυτόματο κιβώτιο της ZF λειτουργεί σωστά, αλλάζοντας ταχύτητες ομαλά και τη στιγμή που πρέπει. Θέλει όμως ακόμη εξέλιξη στο λογισμικό του, γιατί ενίοτε μπερδεύεται και κρατάει πολύ τις σχέσεις, ιδίως όταν ο κινητήρας είναι ακόμα κρύος ή αλλάζεις τρόπο οδήγησης.
Το ευρύ φάσμα σχέσεων, πάντως, και ο downsized, τεχνολογικά προηγμένος κινητήρας έχουν θετική επίδραση στην οικονομία βενζίνης. Η μέση κατανάλωση που μετρήσαμε ήταν 10,2 lt/100km, σαφώς χαμηλότερη από του παλιότερου Renegade 1.4T (11,0 lt/100km), ουσιαστικά ίδια με του Kia Sportage 1.6T DCT 4WD (10,1) και όχι μακριά από εκείνη του Honda CR-V 1.5 Turbo CVT AWD (9,8) ή και του ελαφρύτερου, ατμοσφαιρικού Subaru XV 1.6i-S CVT AWD (9,6).
Αληθινά διπρόσωπο
Όταν οδηγήσεις το Renegade για πρώτη φορά, σου δίνει την εντύπωση… κλασικού 4x4. Το τιμόνι είναι πολύ πιο βαρύ από των άλλων μικρών SUV και η ανάρτηση σφιχτή, σε σημείο που να νιώθεις όλες τις ανωμαλίες του δρόμου. Γρήγορα όμως συνειδητοποιείς ότι η ανάρτηση δεν κοπανάει ποτέ δυσάρεστα, στρογγυλεύοντας αποτελεσματικά σαμαράκια και λακκούβες, ενώ το τιμόνι ενισχύει την αίσθηση σταθερότητας που σου δίνει το αυτοκίνητο. Τα σφιχτά αμορτισέρ κρατάνε το αμάξωμα πάντα υπό έλεγχο, εξαλείφοντας κάθε τάση πλεύσης, και το Renegade είναι ακλόνητο στις υψηλές ταχύτητες – αν και ο θόρυβος, κυρίως από τον άνεμο, είναι αισθητός.
Η συμπεριφορά στις στροφές είναι κι αυτή απρόσμενα καλή. Για ένα αυτοκίνητο με τέτοιο ύψος, το Jeep στρίβει με αξιοσημείωτη ευελιξία και περιορισμένη κλίση. Περιορισμένη είναι και η υποστροφή, με τα λάστιχα δρόμου της Michelin να κρατάνε πολύ καλά, ενώ η τετρακίνηση προσφέρει εξαιρετική ελκτική πρόσφυση ακόμη και στην πιο γλιστερή άσφαλτο.
Το πεδίο διάκρισης ενός Jeep είναι όμως οι εκτός ασφάλτου διαδρομές. Και το τετρακίνητο Renegade δεν απογοητεύει, παρά τα ασφάλτινα λάστιχα και την απόσταση από το έδαφος (166 mm) που είναι ίδια με του προσθιοκίνητου μοντέλου. Οι γωνίες προσπέλασης εμποδίων (21,0/21,1/32,1 μοίρες) είναι αρκετά μεγάλες ώστε να μη βρίσκει εύκολα κάτω και παρότι με τις σφιχτές, ανεξάρτητες αναρτήσεις κρεμάει συχνά κάποιος τροχός, το σύστημα μεταφοράς ροπής (torque vectoring) εγγυάται ότι η κίνηση θα πάει στον απέναντι τροχό που πατάει. Επιπλέον, το σύστημα Selec-Terrain ρυθμίζει γκάζι, κιβώτιο και ηλεκτρονικά συστήματα ανάλογα με το έδαφος όπου κινείσαι, ώστε να είναι δύσκολο να κολλήσεις.
Το σύστημα torque vectoring λειτουργεί «τσιμπώντας» τα φρένα, οπότε σε ακραίες περιπτώσεις μπορεί αυτά να κουραστούν. Δεν νιώσαμε όμως ποτέ κάτι τέτοιο. Γενικά, το Renegade φρενάρει καλά, με σωστή απόκριση στο πεντάλ, και οι αποστάσεις ακινητοποίησης που μετρήσαμε ήταν ικανοποιητικές.
Ιδιαίτερη περίπτωση
Οι τιμές για το τετρακίνητο Renegade 1.3 Τ4 ξεκινούν από τα €26.700 της έκδοσης Longitude, που έχει όλες τις ουσιαστικές ανέσεις εκτός από τον αυτόματο διζωνικό κλιματισμό. Έχει επίσης τα συστήματα προστασίας έναντι ανατροπής ERM, ειδοποίησης για ακούσια αλλαγή λωρίδας LDW+, αναγνώρισης των σημάτων κυκλοφορίας και ειδοποίησης για υπέρβαση του ορίου ταχύτητας ISA, τον περιοριστή ταχύτητας και το απλό cruise control, αλλά δεν έχει το Forward Collision Warning Plus με το αυτόματο φρενάρισμα ανάγκης, ούτε το ενεργό, προσαρμοζόμενο cruise control που είναι στάνταρ στην κορυφαία έκδοση Limited της δοκιμής μας. Αυτή κοστίζει €27.900 και συμφέρει περισσότερο καθώς έχει επιπλέον πλουσιότερο διάκοσμο, τον premium πίνακα οργάνων, τον αυτόματο διζωνικό κλιματισμό, αισθητήρες παρκαρίσματος και εμπρός, και μεγαλύτερες ζάντες αλουμινίου 17” (αντί 16”).
Οι παραπάνω τιμές μπορεί να θεωρηθούν τσιμπημένες με τα μέτρα των B-SUV, όμως δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι το Renegade 1.3 T4 Auto 4WD είναι ένα δυνατό, τετρακίνητο SUV με πραγματικές δυνατότητες εκτός δρόμου, οπότε ουσιαστικά δεν έχει άμεσο ανταγωνισμό.
Τι λέει το DRIVE
Ο νέος, τεχνολογικά προηγμένος κινητήρας βενζίνης και κάποιες μικροβελτιώσεις στα σημεία εκσυγχρόνισαν το Renegade και το έκαναν πιο ανταγωνιστικό. Σίγουρα υπάρχουν άλλα, πιο εκλεπτυσμένα, μεγαλύτερα και πιο πρακτικά crossover/SUV στην αγορά, αλλά τα πλεονεκτήματα κι ο χαρακτήρας του μικρού Jeep το κάνουν ουσιαστικά μοναδικό σε αυτή την κατηγορία και τιμή.
Τιμή Από €26.700
Τεχνολογία 1.332 cc, i4, 16v, 1 ΕΕΚ, σύστημα MultiAir, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο, 180 PS/5.750 rpm, 270 Nm/1.850 rpm, αυτόματο κιβώτιο 9 σχέσεων, αυτόματη τετρακίνηση.
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 9,1”
0-160 km/h 26,2”
0-400 m 16,7” @ 134,3 km/h
0-1.000 m 30,8” @ 167,8 km/h
60-160 km/h 22,0”
50-80 km/h 2,9”
80-110 km/h 4,4”
110-140 km/h 7,4”
Φρένα 100-0 km/h 39,5 m
Τελική ταχύτητα 201 km/h
Μέση κατανάλωση 10,2 lt/100 km
Εκπομπές CO2 160 g/km
Διαστάσεις 4.236 x 1.805 x 1.684 mm
Χώρος αποσκευών 351 lt
Βάρος 1.500 kg
Μετρήσεις Drive με το κιβώτιο στην αυτόματη λειτουργία
Φωτογραφίες: Φωτεινή Πίμπα