Test drive: Jeep Compass 4xe Limited

Test drive: Jeep Compass 4xe Limited

Με τις εκδόσεις 4xe η Jeep κάνει τα πρώτα της σοβαρά βήματα προς τον εξηλεκτρισμό. Πώς παντρεύεται το υβριδικό της σύστημα με το αμάξωμα του Compass;

Δεδομένων των αναγκών του καθενός, το νέο Jeep Compass 4Xe αποτελεί αυτή τη στιγμή ίσως την καλύτερη έκδοση που μπορεί να αποκτήσει κάποιος από την πλούσια γκάμα του αμερικανικού SUV. Και την πιο αντιφατική, θα προσθέταμε. Στο νέο Compass 4Xe συγκρούεται το παρελθόν της φίρμας με το παρόν και ένα μέλλον που θέλει τα αυτοκίνητα πιο φιλικά προς το περιβάλλον. Για να περισώσουμε ό,τι προλαβαίνουμε από την πανίδα και τους φυσικούς πόρους του πλανήτη μας.

Πόσο οξύμωρο ακούγεται αυτό για μια μάρκα που έχτισε την ιστορία της πάνω στην ικανότητα των μοντέλων της να καταπίνουν κάθε φυσικό εμπόδιο, ικανοποιώντας την ανάγκη του ανθρώπου να έρθει πιο κοντά στη φύση, να διασχίσει ποτάμια και να κατακτήσει βουνοκορφές;

Νέα εποχή
Ζούμε σε μια περίεργη, μεταβατική εποχή όπου, εκτός των άλλων, ακόμα και τα «τζιπ» οφείλουν να περιορίσουν το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα και να ακολουθήσουν το χορό του εξηλεκτρισμού. Το Compass 4xe και το Renegade 4xe που δοκιμάσαμε πρόσφατα, είναι η πρώτη σοβαρή απόπειρα της Jeep προς αυτή την κατεύθυνση. Και τα πρώτα μοντέλα που ως plug-in hybrid μπορούν να μπουν στην πρίζα και να κινηθούν έστω και για λίγα χιλιόμετρα χωρίς να καταναλώσουν σταγόνα καυσίμου.

Όπως και στο μικρότερο Renegade, η ουσία στο εικονιζόμενο Compass βρίσκεται κάτω από καλοσμιλεμένο σώμα του. Που σε επίπεδο εμφάνισης, οφείλουμε να ομολογήσουμε ότι προσφέρει την «αρχοντιά» που περιμένεις από ένα SUV με τον λογότυπο της Jeep. Και όταν λέμε «ουσία» αναφερόμαστε φυσικά στο επαναφορτιζόμενο υβριδικό σύστημα 4xe. Το τελευταίο στο θερμικό μέρος αποτελείται από τον 1.3 GSE, τον τελευταίας γενιάς βενζινοκινητήρα του ομίλου. Για το ηλεκτρικό μέρος φροντίζουν ένας ηλεκτροκινητήρας/γεννήτρια στη θέση της κλασικής μίζας και ένας ηλεκτροκινητήρας με 60 PS στον πίσω άξονα, με ενσωματωμένο διαφορικό (e-axle), καθώς και μία μπαταρία λιθίου χωρητικότητας 11,4 kWh. Το σύστημα συμπληρώνει ένα αυτόματο κιβώτιο έξι σχέσεων με μετατροπέα ροπής. Στην περίπτωση του Compass, το σύστημα είναι διαθέσιμο σε δύο επιλογές όσον αφορά την ιπποδύναμη. Και αυτό που την καθορίζει είναι ο βενζινοκινητήρας που μπορεί να αποδίδει είτε 130 PS είτε 180 PS.

Jeep Compass 4xe

H έκδοση Limited που είχαμε στη διάθεσή μας φορά την μικρότερη σε ισχύ εκδοχή του 1.3 GSE. Όπερ σημαίνει ότι, με τη συνδρομή του ηλεκτροκινητήρα, η συνδυαστική ισχύς φτάνει τους 190 PS. Οι οποίοι με τη σειρά τους έχουν να κινήσουν ένα σημαντικά βαρύτερο αυτοκίνητο -πάντα συγκριτικά με τις συμβατικές εκδόσεις του Compass, καθώς ο υβριδικός εξοπλισμός έστειλε τον δείκτη της ζυγαριάς στα 1.935 kg. Στην πράξη, η αναλογία κιλών ανά ίππο δεν μεταφράζεται σε καμία συνθήκη σε πρόβλημα, με τις επιδόσεις να καλύπτουν και με το παραπάνω τις καθημερινές ανάγκες του μέσου αγοραστή της κατηγορίας. Του λόγου το ασφαλές έρχονται να επιβεβαιώσουν τα 7,9” που απαιτούνται για τα σπριντ των 0-100 km/h.

Computerized
Για την κίνηση στον δρόμο, το Compass 4xe προσφέρει στον οδηγό πλήθος προγραμμάτων. Τα οποία, σε αντίθεση με ό,τι συνηθίζεται τελευταία, είναι άμεσα προσβάσιμα από φυσικούς διακόπτες στην κεντρική κονσόλα και όχι κρυμμένα σε ένα από τα πολλά μενού του infotainment. To πρώτο σετ προγραμμάτων αφορά το σύστημα τετρακίνησης: Auto για καθημερινή χρήση και βατούς χωματόδρομους, Snow για συνθήκες χαμηλής πρόσφυσης και Sand/Mud για τις πιο απαιτητικές εκτός δρόμου διαδρομές. Υπάρχουν ακόμα οι επιλογές 4WD Lock για ταχύτητα έως 15 km/h με συνεχή παροχή δύναμης και στους δυο άξονες και 4WD Low µε µέγιστη παροχή ροπής από τους δύο κινητήρες για δύσβατα σηµεία. Το «εκτός ασφάλτου» πακέτο συµπληρώνει το Hill Descent για εύκολη και ασφαλή κατάβαση.

Το επαναφορτιζόµενο υβριδικό σύστηµα µε τη σειρά του έχει τρία προγράµµατα λειτουργίας: Hybrid, Electric και Ε-Save. Το «Hybrid» είναι το βασικό µε το οποίο ξεκινά το αυτοκίνητο πάντα και στόχος του είναι η καλύτερη δυνατή διαχείριση της ενέργειας. Βενζινοκινητήρας και ηλεκτροκινητήρας λειτουργούν παράλληλα, µε σαφή προτεραιότητα στον ηλεκτρικό. Ειδικά στις εκκινήσεις και σε συνθήκες χαµηλού φορτίου, όπου το αυτοκίνητο κινείται σχεδόν αποκλειστικά µε ηλεκτρική ενέργεια -εφόσον βέβαια υπάρχει απόθεµα στην µπαταρία. Με βασική προϋπόθεση το τελευταίο, επιλέγοντας το «Electric» το Compass µπορεί να κινηθεί αµιγώς ηλεκτρικά και µε µέγιστη ταχύτητα κίνησης τα 130 km/h για απόσταση που φθάνει θεωρητικά τα 50 km. Η τελευταία λειτουργία, η «E-Save», διατηρεί το επίπεδο φόρτισης της µπαταρίας (Passive E-Save) ή τη φορτίζει έως το 80% (Active E-Save), ανάλογα µε το τι θα επιλέξει ο οδηγός µέσω του UConnect.

H µπαταρία ιόντων λιθίου είναι τοποθετηµένη κάτω από το πίσω κάθισµα και έχει κλέψει χώρο από το ρεζερβουάρ και το πορτµπαγκάζ που έχουν µικρύνει στα 36,5 lt το πρώτο και τα 420 lt το δεύτερο. Υπενθυµίζουµε ότι στις συµβατικές εκδόσεις του Compass τα αντίστοιχα νούµερα είναι 55 lt για το ρεζερβουάρ και 438 lt για το πορτµπαγκάζ. Η φόρτιση σε οικιακή πρίζα διαρκεί κάτι λιγότερο από πέντε ώρες. Με το easyWallbox της Jeep -που παρέχεται δωρεάν από την ελληνική αντιπροσωπεία µε την αγορά οποιουδήποτε plug-in hybrid- αρκούν δύο ώρες. Σε πραγµατικές συνθήκες µια πλήρης φόρτιση εξασφαλίζει γύρω στα 40-45 km ηλεκτρικής αυτονοµίας για µια τυπική διαδροµή µέσα στην πόλη, όπου το σύστηµα ανάκτησης ενέργειας αποδεικνύεται ιδιαίτερα αποτελεσµατικό -το µεγάλο βάρος παίζει τον ρόλο του στη σχετικά γρήγορη εκφόρτιση. Βέβαια, ακόµα και µόλις αδειάσει η µπαταρία το υβριδικό σύστηµα συµβάλλει πολύ στη µείωση της κατανάλωσης που παραµένει κάτω από τα 10 lt/100 km, ενώ εάν ξεκινάς µε την µπαταρία πλήρως φορτισµένη για τα πρώτα 100 km µπορείς να υπολογίζεις 5,1 lt/100 km. 

Πέρα από τη µεγαλύτερη οικονοµία στο καύσιµο, το 4xe δεν έχει να επιδείξει σηµαντικές διαφορές στον δρόµο από τα υπόλοιπα Compass. Το πάτηµα παραµένει αρχοντικό, µε την πολύ καλή ποιότητα κύλισης να ενισχύεται ακόµα περισσότερο στις χαµηλές ταχύτητες χάρη στην κίνηση µε τον αθόρυβο ηλεκτροκινητήρα. Η άνεση βρίσκεται σε υψηλό επίπεδο τόσο σε on όσο και σε βατές off-road καταστάσεις παρά τα χαµηλοπρόφιλα για «τζιπ» 19άρια ελαστικά.

Παράπονα δεν προκύπτουν ούτε από την οδική συµπεριφορά, καθώς τα παραπανίσια κιλά δεν έχουν επηρεάσει τον καλό έλεγχο του βάρους στις στροφές. Η «υβριδική» τετρακίνηση 4xe µε τη σειρά της παρέχει µπόλικη πρόσφυση και αποδεικνύεται ιδιαίτερα αποτελεσµατική όταν έρθει αντιµέτωπη µε πιο δύσκολες καταστάσεις, όπως χώµα, λάσπη και… βρεγµένες ανηφόρες. Όσον αφορά τα off-road τεχνικά χαρακτηριστικά του Compass 4xe, η απόσταση από το έδαφος είναι 20,1 cm και οι γωνίες προσέγγισης/ράµπας/διαφυγής 16, 18 και 32 µοίρες αντίστοιχα.

Jeep Compass 4xe

Upgrade και στην καµπίνα
Στο εσωτερικό, οι µεγαλύτερες διαφορές εντοπίζονται στο εµπλουτισµένο µε τις λειτουργίες του επαναφορτιζόµενου υβριδικού συστήµατος UConnect Navi µε έγχρωµη οθόνη αφής 8,4”. Οι χώροι κινούνται πάνω από τον µέσο όρο της κατηγορίας και στο πίσω κάθισµα ακόµα και δυο µεγαλόσωµοι επιβάτες θα βολευτούν χωρίς παραχωρήσεις. 

Τα πολλά για την εποχή φυσικά κουµπιά στην κεντρική κονσόλα θα λέγαµε ότι βοηθούν την εργονοµία, ειδικά όσον αφορά τα προγράµµατα λειτουργίας του υβριδικού συστήµατος και της τετρακίνησης. Σε όρους ποιότητας, το εσωτερικό έχει προσεγµένη συναρµολόγηση και το ταµπλό καλύπτεται στο πάνω τµήµα του εξ ολοκλήρου από ποιοτικό, αφρώδες υλικό.

Το νέο Compass 4Xe ξεκινά από τις €45.900 για την έκδοση Limited. Τιµή που περιλαµβάνει ένα πλήρες επίπεδο εξοπλισµού άνεσης και ένα πλούσιο πακέτο συστηµάτων υποβοήθησης και ασφαλείας: Ενεργά συστήµατα αποφυγής σύγκρουσης και ακούσιας αλλαγής λωρίδας, σύστηµα επόπτευσης τυφλής γωνίας, σύστηµα αναγνώρισης πινακίδων ορίων ταχύτητας και σύστηµα αναγνώρισης κόπωσης οδηγού. Αυτή την περίοδο, βάσει του προγράµµατος Eco Bonus που τρέχει η ελληνική αντιπροσωπεία, υπάρχει έκπτωση €1.400 και επιπλέον δωρεάν µεταλλικό χρώµα, easyWallbοx της Jeep και τέσσερα χρόνια εργοστασιακή εγγύηση µηχανικών µερών µε ισχύ έως 160.000 km και αντίστοιχης διάρκειας οδική βοήθεια. Ακόµα, η µπαταρία καλύπτεται µε εγγύηση για οχτώ χρόνια ή 160.000 km. Εδώ, θα πρέπει να σηµειώσουµε ότι οι εταιρικοί χρήστες απαλλάσσονται του φόρου, καθώς η λιανική τιµή προ φόρων του Compass 4xe είναι κάτω από το όριο των €40.000.


Τι λέει το DRIVE
Ο εξηλεκτρισμός απενοχοποιεί τις καθημερινές αστικές μετακινήσεις του Compass και τις κάνει πιο οικονομικές σε κατανάλωση από κάθε άλλη έκδοση. Και μάλιστα χωρίς να επηρεάζει τις εκδρομικές και off-road ικανότητες που κάθε Jeep οφείλει να έχει. 
Τιμή Από €45.900 (έκπτωση €1.400)
Τεχνολογία PHEV, κινητήρας βενζίνης 1.332 cc, i4, άμεσος ψεκασμός, MultiAir 3, τούρμπο, 130 PS/5.500 rpm, 270 Nm/1.850 rpm, ηλεκτρικό μοτέρ 60 PS, 270 Nm, μπαταρία 11,4 kWh, υβριδικό σύστημα 4xe, αυτόματο κιβώτιο έξι σχέσεων
Συνδυαστική απόδοση 190 PS
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 7,9”
Τελική ταχύτητα 193 km/h
Μέση κατανάλωση 5,1* lt/100 km
Εκπομπές CO2 44 g/km (WLTP)
Διαστάσεις 4.394 x 1.819 x 1.649 mm
Χώρος αποσκευών 420 lt
Βάρος 1.935 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή, *Μέτρηση DRIVE, για τα πρώτα 100 km και με την μπαταρία φορτισμένη

Φωτογραφίες: Θανάσης Κουτσογιάννης

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube