Αρκούν λίγα χιλιόμετρα σε μια φιδίσια διαδρομή για να αναφωνήσεις «Holy sh*t». Και να αντιληφθείς ότι το Hyundai Ioniq 5 N δεν είναι ένα ακόμη πολύ γρήγορο ηλεκτρικό. Αλλά ένα αυτοκίνητο που ήρθε να δώσει μια άλλη διάσταση στα EV, θέτοντας για πρώτη φορά στο επίκεντρο τις απαιτήσεις του πραγματικού οδηγού.
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που έχουν τρελές επιδόσεις και εξωφρενικά τεχνικά χαρακτηριστικά, όπου η καταγραφή της ιπποδύναμης απαιτεί σε πολλές περιπτώσεις τέσσερα ψηφία, είναι δεκάδες στις μέρες μας. Με κάποια από αυτά μάλιστα να προέρχονται από κατασκευαστές που έχτισαν στον χρόνο μια πολύ ισχυρή γενεαλογία στο σπορ αυτοκινητικό στερέωμα.
To Hyundai Ioniq 5 N κάνει ακόμα και τον πιο φανατικό petrolhead να δει με άλλο μάτι την ηλεκτροκίνηση
Ότι απ’ όλους αυτούς, η Hyundai ήταν η πρώτη που σκέφτηκε να ξεκινήσει την εξέλιξη ενός σπορ EV έχοντας πρώτα απ’ όλα κατά νου την πραγματική οδήγηση, μπορεί να προκαλεί έκπληξη αρχικά. Δεν πρέπει να ξεχνάμε όμως ότι με το δραστήριο N Division, η κορεατική φίρμα προσπάθησε -έστω και για λίγα χρόνια τελικά- να διασώσει τα hot hatches που γαλούχησαν γενιές οδηγών.
Οι συνθήκες της εποχής και η στροφή της αυτοκινητοβιομηχανίας σε πιο βιώσιμες λύσεις μετακίνησης μπορεί να τράβηξαν πρόωρα το χαλί κάτω από τους τροχούς των i20 Ν και i30 Ν, αλλά και του Kona Ν. Ωστόσο, η κίνηση της Hyundai να αποσύρει από τις αγορές την ομολογουμένως εξαιρετική γκάμα σπορ μοντέλων της, δεν σήμανε και τη διάλυση του N Division. Το οποίο πλέον μπορεί να δουλεύει κάτω από μια νέα βάση δεδομένων, ο στόχος όμως παραμένει ίδιος: Να εξελίσσει συναρπαστικά στην οδήγηση αυτοκίνητα, όχι μόνο σε επίπεδο επιδόσεων αλλά κυρίως σε αίσθηση.
Το Hyundai Ioniq 5 N είναι το πρώτο δείγμα της νέας δουλειάς που δίνει έμφαση στα βολτ, στα αμπέρ και στα bytes, αντί στα οκτάνια. Το Ioniq 6 N ακολουθεί, μαζί βεβαίως με ό,τι άλλο μας επιφυλάσσει το τμήμα N για το μέλλον.
H Hyundai χαρακτηρίζει το Ioniq 5 ως SUV. Μεταξύ μας βέβαια, μόνο με τέτοιο δεν μοιάζει. Ειδικά στην προκειμένη περίπτωση, με τους χαρακτηριστικούς προβολείς και τα περιμετρικά αεροδυναμικά βοηθήματα. Φαντάζει περισσότερο σε κάποιο XL διαστάσεων χάτσμπακ restomod που ξεπήδησε από κάποιο ανεξάρτητο σχεδιαστικό στούντιο. Και είναι πανέμορφο, ειδικά σε αυτό το χαρακτηριστικό Performance Blue χρώμα του Ν Division.
Το εμπρός σπλίτερ και ο ανασχεδιασμένος προφυλακτήρας με τις πιο επιθετικές λεπτομέρειες. Οι πλευρικές ποδιές και οι πρησμένοι θόλοι των τροχών, μαζί με τον αεροδυναμικό διαχύτη πίσω και την πτέρυγα ψηλά, έχουν ενταχθεί αρμονικά στο υπόλοιπο αμάξωμα. Τονίζοντας τον σπορ χαρακτήρα του Ioniq 5 N όχι με χυδαίο τρόπο αλλά εκλεπτυσμένα. Λες και οι συμβατικές εκδόσεις του σχεδιάστηκαν εξ αρχής για να λάβουν στη συνέχεια το καλαίσθητο αεροδυναμικό πακέτο. Που ολοκληρώνεται με τους θηριώδεις τροχούς των 21” και τα μεγάλα φρένα με τις κόκκινες δαγκάνες.
Βασίζεται φυσικά στην ίδια και εξειδικευμένη για ηλεκτρικά αυτοκίνητα πλατφόρμα E-GMP του κορεατικού ομίλου στην οποία φιλοξενείται και η μπαταρία ιόντων λιθίου χωρητικότητας 84 kWh. Υποστηρίζεται δε, από ηλεκτρικό κύκλωμα 800V που της επιτρέπει ταχύτητες φόρτισης έως 350 kW. Σε αντίστοιχης δυναμικής ταχυφορτιστή DC, αυτό μεταφράζεται σε χρόνο μόλις 18 λεπτών για να φθάσει από το 0 στο 80% της χωρητικότητάς της.
Έχει γίνει επίσης σημαντική ενίσχυση του πλαισίου, με περισσότερες από 40 επιπλέον συγκολλήσεις που έχουν αυξήσει κατά 11% τη στρεπτική ακαμψία. Η στήριξη του τιμονιού έχει επίσης ενισχυθεί, μαζί με τα υποπλαίσια της ανάρτησης. Ομοίως, η μπαταρία και οι δύο βάσεις του ηλεκτροκινητήρα εμπρός και πίσω. Με τον εμπρός να αποδίδει 238 και τον πίσω 412 ίππους, χρειαζόντουσαν επιπλέον ενισχύσεις για να αντιμετωπιστεί όλη αυτή η επιπλέον ισχύς. Έτσι, εξελίχτηκαν νέοι άξονες, με τον πίσω να αποκτά ένα ηλεκτρονικά ελεγχόμενο διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης.
Σε επίπεδο διαστάσεων, οι αεροδυναμικές επεμβάσεις αύξησαν το συνολικό μήκος του αυτοκινήτου περίπου οκτώ πόντους και το πλάτος του για άλλους πέντε. Στέκεται επίσης δύο πόντους κοντύτερα στο έδαφος, με το μεταξόνιο παραμένει στα τρία μέτρα. Ωφελημένη βγήκε και η διάταξη της καμπίνας. Γεγονός που σημαίνει ότι παρά τον σπορ προσανατολισμό, το Ioniq 5 N παραμένει χωροταξικά ένα πολύ ευρύχωρο και πρακτικό στην καθημερινή συμβίωση αυτοκίνητο. Και αρκετά ποιοτικό όσον αφορά τα υλικά και την συναρμογή τους.
Η αύρα του ωστόσο είναι αρκετά διαφορετική. Και αυτό οφείλεται στις αναβαθμίσεις του N Division που οπτικά ξεκινούν από τα εξαιρετικά μπάκετ, τα πεντάλ και το νέο τριάκτινο τιμόνι με τους τέσσερις επιπλέον διακόπτες που «ξεκλειδώνουν» διάφορες πτυχές των δυνατοτήτων του.
Και συνεχίζεται με το λογισμικό των δύο δίδυμων οθονών που απλώνονται στο πάνω μέρος του ταμπλό κεντρικά και στην πλευρά του οδηγού. Ο ψηφιακός πίνακας οργάνων είναι πλήρως διαμορφώσιμος, με νέα γραφικά και τις απαραίτητες πινελιές αλά Ν. Πλαισιώνεται από ένα head-up display και την οθόνης αφής 12,3” του infotainment. Σύστημα ενημέρωσης και ψυχαγωγίας που, παρότι έχει αρκετό βάθος σε λειτουργίες, μπόλικες εφαρμογές και τα αντίστοιχα υπομενού, είναι εύκολο στον χειρισμό με σωστά δομημένο ιντερφέις. Τουλάχιστον μέχρι να φθάσεις στο μενού «Ν mode». Εκεί, το επίπεδο παραμετροποίησης που είναι διαθέσιμο για το αυτοκίνητο, θα πάρει καιρό στον κάτοχό του για να πει ότι τα δοκίμασα όλα!
Μερικά σύντομα παραδείγματα των παραμέτρων που μπορείς να επιλέξεις είναι τουλάχιστον έξι προγράμματα οδήγησης. Δύο από τα οποία μπορούν να αλλαχθούν κατά βούληση του οδηγού αποθηκεύοντας το set-up στα δύο κουμπιά N στο τιμόνι. Ρυθμίζοντας κατ’ αυτό τον τρόπο την απόκριση του κινητήρα, την κατανομή ροπής της τετρακίνησης στον εμπρός και πίσω άξονα -σε 11 συνολικά διαφορετικά επίπεδα, το βάρος του τιμονιού, τη σκληρότητα των αμορτισέρ, το κλείδωμα του διαφορικού και το πόσο παρεμβατικό θα είναι το σύστημα ελέγχου της ευστάθειας. Οι διαδρομές μπορούν να συντροφεύονται επίσης από τρεις διαφορετικές ηχητικές επιλογές ή καμία.
Από εκεί και πέρα υπάρχει ακόμα το σύστημα «Left foot braking» που επιτρέπει την ταυτόχρονη χρήση γκαζιού και φρένου, Launch Control, Drift Optimizer και πολλά ακόμα συστήματα που βελτιστοποιούν το αυτοκίνητο για χρήση σε πίστα, κυρίως όσον αφορά τη διαχείριση και προστασία της μπαταρίας. Με αρκετές από τις πιο γνωστές, προεγκατεστημένες στο infotainment όπως και στην Mercedes-AMG A 45.
Το μόνο ίσως που λείπει από το Ioniq 5 N είναι μια κάσκα VR για να ολοκληρώσει μια εμπειρία που ακροβατεί μεταξύ εικονικής και μη πραγματικότητας. Kαι εξηγούμαστε.
Σε default mode και καθημερινή χρήση, το 5 Ν είναι ένα ακόμα σβέλτο ηλεκτρικό με πληθωρική και άμεση απόκριση στο γκάζι. Όχι τόσο άνετο και ήσυχο όσο στις συμβατικές εκδόσεις του Ioniq 5 που δεν έλαβαν την περιποίηση του N Division, αλλά ευκολοδήγητο με απόλυτα αποδεκτή ποιότητα κύλισης και άνεση. Ιδίως αν βάλεις στην εξίσωση την εν γένει πιο σφικτή ρύθμιση της ανάρτησης με τα ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ και τους θηριώδεις τροχούς διάστασης 275/35 R21. Που συνδυάζονται με λάστιχα Pirelli από τη σειρά επιδόσεων P-Zero και κάνουν την κύλιση λίγο πιο θορυβώδη.
Με εξαίρεση λοιπόν ένα μέτριο φιλτράρισμα των έντονων ανωμαλιών, στις χαμηλές ταχύτητες κυρίως, έχεις ένα πολύ ευρύχωρο EV που προσπερνά με την σκέψη. Και μπορεί να ταξιδέψει ξεκούραστα χάρη στην υπερπλήρη σουίτα ADAS που σε υποβοηθά να μείνεις στη λωρίδα σου και να στρίψεις, φροντίζοντας παράλληλα να μένεις σε ασφαλή απόσταση από τα υπόλοιπα αυτοκίνητα. Αναλαμβάνοντας ακόμα και το σταμάτα ξεκίνα αν πέσεις σε μποτιλιάρισμα χάρη στο ενεργό cruise control.
Κι όλα αυτά με τη μέση κατανάλωση, εφόσον κινείσαι εντός ή έστω κοντά στα νόμιμα όρια, να μένει στην περιοχή των 22-23 kWh. Αυτό σε αυτονομία μεταφράζεται σε περισσότερα από 350 km. Χιλιόμετρα που χάρη στη δυνατότητα ταχυφόρτισης έως 350 kW μπορούν να αναπληρωθούν σε σύντομο χρόνο με μια στάση για καφέ δίπλα σε έναν ισχυρό DC.
Μυρωδιά των δυνατοτήτων του παίρνεις μόλις περάσεις στο Sport ή Sport+ προφίλ οδήγησης. Οπότε νιώθεις το αυτοκίνητο να σφίγγει, το δεξί πεντάλ να απελευθερώνει περισσότερη δύναμη και το τιμόνι να αποκτά περισσότερο βάρος και αίσθηση. Χωμένος χαμηλά στο μπάκετ, εδώ καταλαβαίνεις τη συνδυαστική απόδοση των 610 ίππων που προσφέρουν οι δυο σύγχρονοι ηλεκτροκινητήρες μόνιμου μαγνήτη. Μάλιστα, με το πάτημα του κόκκινου μπουτόν στο τιμόνι (N Grin Boost) απελευθερώνεται για δέκα δευτερόλεπτα η φουλ απόδοση των 650 ίππων και 770 Nm.
Νούμερα που μεταφράζονται σε καταιγιστικές επιδόσεις. Ωστόσο, αυτό που σε εντυπωσιάζει δεν είναι τα 3,4” που χρειάζεται για να πιάσει τα 100 km/h από στάση. Ούτε η ευκολία με την οποία στέλνει το ψηφιακό ταχύμετρο στα 260 km/h. Αλλά η αίσθηση που εισπράττεις. Δεν νιώθεις αποκομμένος όπως στα περισσότερα γρήγορα ηλεκτρικά. Σαν μια δύναμη να σε κόλλησε στο κάθισμα και να σε εκσφενδόνισε προς τα εμπρός.
Έχεις αίσθηση της ταχύτητας και νιώθεις συνδεδεμένος με το αυτοκίνητο. Με το τιμόνι να σου προσφέρει πληροφορία και τη σφικτή ανάρτηση να ελέγχει άψογα το βάρος του αυτοκινήτου, κρύβοντας τους περίπου 2,3 τόνους του, τόσο στις συνεχείς αλλαγές πορείας όσο και στο φρενάρισμα. Και όχι ξερά, που να θέλει δρόμο-τραπέζι, για να αποφεύγεις τις αναπηδήσεις. Αλλά με όση ενδοτικότητα χρειάζεται για να μείνεις στην πορεία που έχεις χαράξει ακόμα και σε ταλαιπωρημένους δρόμους του ορεινού δικτύου στην περιφέρεια.
Νιώθεις ότι έχεις τον έλεγχο σε κάθε δράση. Ακόμα και στα φρένα. Παρότι μεγάλο μέρος της επιβράδυνσης γίνεται μέσω της λειτουργίας ανάκτησης ενέργειας, το πεντάλ έχει σωστή αίσθηση και γραμμική διαδρομή, λες και το σταμάτημα γίνεται μόνο από τους δίσκους 400 mm με τις 4πίστονες δαγκάνες εμπρός και 360 mm πίσω. Και αντέχουν στη σκληρή χρήση.
Με την γρήγορη τετρακίνηση, υπερστροφικά ρυθμισμένη από το εργοστάσιο και περισσότερη ισχύ στον πίσω άξονα, μπορείς να εκμεταλλευτείς το βάρος και να το πλασάρεις στη στροφή. Γλιστρώντας με τα τέσσερα θα ανοίξει προοδευτικά την τροχιά του και μένοντας στο γκάζι μπορείς να εξαλείψεις κάθε υποψία υποστροφής. Και να πιάσεις την έξοδο με μια μικρή και γλυκιά υπερστροφή που δεν σου κόβει τη φόρα, αλλά σε βάζει στο κλίμα να πιέσεις τα φρένα περισσότερο στην επόμενη στροφή και να βουτήξεις στο εσωτερικό της. Η ρυθμισιμότητά του παραδίδει σεμινάρια, όχι μόνο στα γρήγορα ηλεκτρικά, αλλά και σε πολλά γρήγορα ICE.
Εκεί όμως που η εμπειρία απογειώνεται είναι μόλις εισέλθεις στον μαγικό κόσμο του N e-Shift. Το σύστημα που προσομοιώνει τη λειτουργία ενός 8τάχυτου κιβωτίου DCT και ενεργοποιεί παράλληλα το N Active Sound+. Την προσομοίωση ήχων που έχει τρεις διαφορετικές ηχητικές επιλογές. Δεν έχεις λόγο να ασχοληθείς με άλλη πέρα της Ignition, η οποία αναπαράγει ήχους που μας πρόσφεραν απλόχερα τα i20 N και i30 N.
Ναι, οι χειροκίνητες αλλαγές ταχυτήτων από τα paddles πίσω από το τιμόνι -που σε κάθε άλλη λειτουργία ρυθμίζεις τον βαθμό ανάκτησης ενέργειας- είναι ψεύτικες. Όπως και ο θόρυβος που ξαφνικά πλημμυρίζει την καμπίνα. Τεχνητός… Δεν βγαίνει live από έναν τουρμπάτο βενζινοκινητήρα κάτω από το καπό. Γράφτηκε σε κάποιο στούντιο πριν από καιρό. Στην πραγματικότητα ζεις ένα ψέμα. Μα Θεέ μου, είναι τόσο πειστικό που αρκούν λίγες στροφές για να σου χαλάσει το μυαλό και να ξεχάσεις ότι χειρίζεσαι ένα ηλεκτρικό drivetrain. Στην πραγματικότητα δεν σε νοιάζει πλέον. Με ένα κουμπί, η όλη οδηγική εμπειρία έχει αλλάξει.
Δεν είναι μόνο ο ήχος που βοηθάει τα μέγιστα. Η χρήση της χειροκίνητης λειτουργίας αναρρυθμίζει τις καμπύλες ροπής του Ioniq 5 N έτσι ώστε να μοιάζουν με βενζινοκίνητου αυτοκινήτου! Στο head-up display εμφανίζεται ένα στροφόμετρο με κόκκινη περιοχή στις 8.000 rpm και τρως ένα χαρακτηριστικό κλότσημα στον πισινό κάθε φορά που τραβάς το δεξί paddle με το γκάζι στο πάτωμα. Και φρενάρει ακριβώς όπως ένα βενζινοκίνητο αυτοκίνητο κάθε φορά που σηκώνεις το πόδι από το γκάζι. Ελαφρά με λίγες στροφές, πιο έντονα και συνοδεία σκασιμάτων στις πιο ψηλές ή στα κατεβάσματα.
Και οι ήχοι δεν έρχονται όλοι μαζί, αλλά surround. O θόρυβος της εισαγωγής και του τούρμπο από τα εμπρός ηχεία και ο θόρυβος της εξάτμισης από τα πίσω με άλλο βάθος που κάνει την όλη εμπειρία ακόμα πιο ρεαλιστική. Και παρόλο που όλο αυτό είναι μια παραίσθηση, λειτουργεί και σε βοηθά να οδηγήσεις το αυτοκίνητο γρηγορότερα και να το απολαύσεις ακόμα περισσότερο.
Παιχνίδια του μυαλού, αλλά ξαφνικά έχεις καλύτερη αίσθηση για το πού θα φρενάρεις, πόσο και πού θα στρίψεις και της ισχύος που έχεις στο δεξί πεντάλ. Ακόμα και η δύναμη που επιταχύνει πλέον είναι διαφορετική. Πιο νωχελικά αν είσαι με μια ή δυο ταχύτητες πάνω, δυνατά αν οι ψεύτικες στροφές είναι πριν από τα κόκκινα.
Η φάση είναι τόσο σουρεάλ που βγαίνοντας από το Ioniq 5 N ύστερα από κάμποσα πάνω κάτω στο βουνό για τις ανάγκες της φωτογράφησης, το μόνο που λείπει είναι να έχει αφήσει τη φωτογραφική μηχανή του ο Θανάσης και να παίζει στο κινητό του το… «είμαι ένας άλλος, ζω σε παράνοια»! Η δουλειά σε επίπεδο προγραμματισμού και software, η επιλογή των ήχων, η προσομοίωση λειτουργίας του κιβωτίου, αλλά κυρίως ο συγχρονισμός όλων αυτών που πέτυχαν οι τεχνικοί της Hyundai είναι ομολογουμένως απίθανος.
Σε μια εποχή που τα fun-to-drive αυτοκίνητα αποτελούν είδος προς εξαφάνιση, η Hyundai καλεί τους petrolheads αυτού του κόσμου να διαβούν τον Ρουβίκωνα και να δουν με άλλο μάτι την ηλεκτροκίνηση. Με ένα αυτοκίνητο που σε όρους πραγματικής οδήγησης, στέκεται δίχως ίχνος κατωτερότητας δίπλα στα λίγα εναπομείναντα, όπως π.χ. η Mercedes-AMG Α 45 S που βρισκόταν πριν λίγο καιρό για άλλη μια φορά κάτω από τα γραφεία μας.
Και μάλιστα με τιμή που κανένα από αυτά δεν μπορεί να ανταγωνιστεί. Οι €78.990 (€74.990 με την ισχύουσα προωθητική ενέργεια) είναι λίγα όταν στις μέρες μας, για να πλησιάσεις αυτού του είδους την οδική συμπεριφορά και επιδόσεις, πρέπει να προσθέσεις ένα ακόμα ψηφίο στην επιταγή.
Εν κατακλείδι, το Hyundai Ioniq 5 N είναι ένα mind blowing ηλεκτρικό που σου προσφέρει την αίσθηση ενός καλοστημένου βενζινοκίνητου σπορ hatch. Είναι μια εμπειρία που αξίζει να ζήσεις, ακόμα κι αν τελικά δεν προχωρήσεις στην απόκτησή του. Σε κάθε περίπτωση, δείχνει τον δρόμο σε πολλούς κατασκευαστές, αποδεικνύοντας ότι η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση δεν προϋποθέτει απαραίτητα ότι πρέπει να αφήσουμε πίσω μας ορισμένες χαρές.
Hyundai Ioniq 5 N | |||
---|---|---|---|
Τι λέει το DRIVE | To Ioniq 5 N είναι ένα mind blowing ηλεκτρικό αυτοκίνητο που σου προσφέρει το feeling ενός καλοστημένου βενζινοκίνητου GTi. Εξαιρετικά γρήγορο, ικανό και πολύ διασκεδαστικό όταν αρχίζουν οι καμπές, κάνει ακόμα και τον πιο φανατικό petrolhead να δει με άλλο μάτι την ηλεκτροκίνηση. | ||
Τιμή | Από €78.990 (€74.990 με προωθητική ενέργεια) | ||
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ | |||
Τεχνολογία | EV, ηλεκτρικό σύγχρονο μοτέρ μόνιμου μαγνήτη εμπρός με απόδοση 238 PS και 370 Nm, ηλεκτρικό σύγχρονο μοτέρ μόνιμου μαγνήτη πίσω με απόδοση 412 PS και 400 Nm, μπαταρία ιόντων λιθίου 84 kWh (80 kWh ωφέλιμη), αρχιτεκτονική 800V, τετρακίνηση, κιβώτιο μιας σχέσης | ||
Απόδοση | 650 PS, 770 Nm | ||
Διαστάσεις | 4.715 x 1.940 x 1.585 mm | ||
Χώρος αποσκευών | 480-1.540 lt | ||
Βάρος | 2.275 kg | ||
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ | |||
0-100 km/h | 3,4" | ||
Τελική ταχύτητα | 260 km/h | ||
Μέση κατανάλωση* | 27 kWh/100 km | ||
Aυτονομία* | 311 km | ||
ΦΟΡΤΙΣΗ | |||
DC 350 kW, 0-80% | 18 λεπτά | ||
AC 11 kW, 0-100% | 7,6 ώρες | ||
Μετρήσεις DRIVE* | |||
Φωτογραφίες DRIVE Media Group/Θανάσης Κουτσογιάννης |