Το 500Χ είναι ο θρίαμβος του ντιζάιν. Το αυτοκίνητο είναι στην αγορά από το 2014 και δεν έχει περάσει μέρα από πάνω του. Η διακριτική αισθητική ανανέωση έγινε για να υπογραμμίσει τη σημαντική αλλαγή στους κινητήρες. Μικρές είναι και οι αλλαγές στην καμπίνα, ωστόσο ουσιαστικές. Η αίσθηση απτής ποιότητας έχει αναβαθμιστεί, λόγω της πιο στιβαρής συναρμογής και του προσεγμένου φινιρίσματος.
Τα υλικά δεν έχουν αλλάξει σε σχέση με το παρελθόν, αφού έτσι κι αλλιώς το ταμπλό ήταν ντυμένο με μαλακό πλαστικό το οποίο έχει φυσικά διατηρηθεί. Ο νέος πίνακας οργάνων με έγχρωμη οθόνη TFT 3,5” και πλουσιότερο υπολογιστή ταξιδιού, καθώς και η HD οθόνη 7 ιντσών του βελτιωμένου συστήματος πλοήγησης και πολυμέσων Uconnect με λειτουργία MirrorLink, Apple CarPlay και Android Auto αναβαθμίζουν το τεχνολογικό προφίλ.
Το ίδιο και ο εξοπλισμός, ο οποίος περιλαμβάνει σύστημα προειδοποίησης αλλαγής λωρίδας, αναγνώριση σημάτων κυκλοφορίας, ένδειξη ορίου ταχύτητας, σύστημα αυτόνομου φρεναρίσματος, ενεργό cruise control, σύστημα επιτήρησης τυφλού σημείου, αυτόματο διζωνικό κλιματισμό, αισθητήρες παρκαρίσματος, κάμερα οπισθοπορείας, αισθητήρες βροχής και φώτων.
Οι χώροι είναι επαρκείς για τέσσερις (πέμπτος ενήλικος δεν θα βολευτεί σε μεγάλο ταξίδι λόγω του κεντρικού τούνελ) και το βαθύ πορτμπαγκάζ μοιάζει μεγαλύτερο στην πράξη από τα 350 λίτρα που έντιμα ανακοινώνει το εργοστάσιο.
Η μεγαλύτερη αλλαγή είναι αυτή κάτω από το καπό. Ο νέος κινητήρας 1.3 είναι της οικογένειας FireFly Turbo της FCA. Διαθέτει φίλτρο συγκράτησης μικροσωματιδίων (GPF), είναι συμβατός με τις προδιαγραφές Euro 6d-TEMP και έχει ηλεκτροϋδραυλικό σύστημα ελέγχου των βαλβίδων εισαγωγής τρίτης γενιάς (MultiAir III).
Οι νέες ρυθμίσεις δίνουν μεγαλύτερη προπορεία στο άνοιγμα των βαλβίδων εισαγωγής και επιτρέπουν την ανακύκλωση των καυσαερίων, δίνοντας καλύτερη απόδοση στις χαμηλές και μεσαίες στροφές. Σε συνθήκες μέγιστου φορτίου, καθυστερώντας το κλείσιμο των βαλβίδων εξαγωγής, το σύστημα μειώνει την πραγματική συμπίεση μέσα στον κύλινδρο και εξαλείφει τον κίνδυνο της προανάφλεξης.
Σύμφωνα με τη FIAT, οι κινητήρες FireFly είναι 20% οικονομικότεροι σε σχέση με τους προκατόχους τους και διαθέτουν μικρότερο βάρος. Το επεκτάσιμο αλουμινένιο μπλοκ με τον κύλινδρο των 0,33 lt εξελίχθηκε σε συνεργασία με την Teksid. O 1.3 έχει μέγιστη ισχύ 150 ίππων και 27,5 kgm ροπή, με νέα τουρμπίνα χαμηλής αδράνειας και ηλεκτρονικά ελεγχόμενη wastegate. Και συνδυάζεται με 6άρι διπλού συμπλέκτη DCT.
Σε σχέση με τον 1.4 MultiJet με το DCT, η διαφορά στις επιδόσεις είναι καταλυτική. Όχι μόνο για την αίσθηση που σου δίνει το αυτοκίνητο στο δρόμο αλλά και για τον χαρακτήρα του συνολικά. Στην επιτάχυνση 0-100 km/h το 500Χ με τον 1.3 FireFly με χρόνο 8,8” είναι 1,5” ταχύτερο. Διαφορά που φτάνει τα… 8,8” στα 160 km/h (22,2” και 31”, αντίστοιχα). Στη μέτρηση 60-160 km/h με αλλαγές, με το νέο σύνολο κινητήρα-κιβωτίου αρκούν 18” όταν το παλαιότερο ήθελε 26,5”.
Σοβαρή είναι και η διαφορά στις ρεπρίζ, με το νέο αυτοκίνητο να αρκείται σε 3,9” για τα 80-110 km/h και 6,0” για τα 100-140 km/h (με kickdown), 1,3” και 2,7” ταχύτερο, αντίστοιχα.
Το 500Χ στέκεται με αξιώσεις σε σχέση με τον ανταγωνισμό. Είναι ταχύτερο από το Suzuki Vitara 1.4T των 140 ίππων με το αυτόματο σασμάν. Και χάνει από το Nissan Qashqai των 160 ίππων με το 7άρι διπλού συμπλέκτη.
Εκτός από ζωηρές επιδόσεις, ο FireFly είναι εξαιρετικά πολιτισμένος στη λειτουργία του, χωρίς κραδασμό και θόρυβο. Η απόκριση στο γκάζι είναι καλή, με λίγο lag κάτω από τις 2.000 rpm και καλή ελαστικότητα στις μεσαίες. Με μεγάλη σχέση και φορτίο, το φούσκωμα της τουρμπίνας προκαλεί μια ταλάντωση του κινητήρα πάνω στις βάσεις η οποία γίνεται αντιληπτή από τον οδηγό όχι όμως από τους επιβάτες. Δεν επηρεάζει δηλαδή ουσιαστικά την άνεση.
Δεν είναι ένα μοτέρ που έχει φτιαχτεί για να στροφάρει ψηλά, αλλά δεν λαχανιάζει ούτε προδίδει δυσαρέσκεια με τον ήχο του. Έτσι κι αλλιώς το κιβώτιο θα περάσει στην επόμενη σχέση όταν πρέπει. Η επιτάχυνση είναι πειστική και ανταποκρίνεται στην αίσθηση ασφάλειας που θέλεις να έχεις όταν βγαίνεις για προσπέραση με ένα μικρομεσαίο οικογενειακό crossover φορτωμένο.
Το κιβώτιο είναι ομαλό και γρήγορο. Κάνει σωστή διαχείριση της ισχύος και δίνει προτεραιότητα στην εξοικονόμηση καυσίμου όταν το φορτίο είναι χαμηλό, ανεβάζοντας γρήγορα στις μεγάλες σχέσεις. Κάτω από τις 2.000 rpm, στο αναποφάσιστο γκάζι, μπερδεύεται λίγο κι αυτό. Και καθυστερεί να αποφασίσει αν πρέπει να ανεβάσει ή να κατεβάσει. Είναι επίσης λίγο απότομο στους ελιγμούς παρκαρίσματος με το αυτοκίνητο σε κλίση, όπισθεν σε ανηφόρα δηλαδή.
Στο ταξίδι, εκτός από τον ήσυχο και πολιτισμένο κινητήρα που συμβάλλει στη διατήρηση της ήρεμης ατμόσφαιρας, το 500Χ είναι απαλλαγμένο και από αεροδυναμικό θόρυβο, ενώ διατηρεί άνετα υψηλή μέση ωριαία ταχύτητα. Σε δρόμο της περιφέρειας με στροφές, η ροπή και το γρήγορο κιβώτιο συνδυάζονται αρμονικά με ένα πλαίσιο που δεν χάνει την αυτοκυριαρχία του υπό πίεση. Το τιμόνι είναι γρήγορο και η ανάρτηση ελέγχει άριστα το αμάξωμα. Η κλίση είναι μικρή, το όριο υψηλό και ο ρυθμός που μπορεί να κινηθεί σβέλτος, ενώ η γεύση που αφήνει στον οδηγό είναι ευχάριστη.
Τι λέει το DRIVE
Ο νέος κινητήρας δίνει πολύ ζωηρές επιδόσεις. Σε συνδυασμό με την προσφερόμενη τεχνολογία ασφάλειας και άνεσης, την προσλαμβανόμενη αίσθηση ποιότητας και την πολύ καλή τιμή, το 500Χ βρίσκεται στην πρώτη γραμμή του σκληρού ανταγωνισμού των crossover.
Τιμή €22.000
Τεχνολογία 1.332 cc, i4, 16v, 1 x ΕΕΚ, MultiAir III, 150 PS/5.250 rpm, 270 Nm/1.850 rpm, αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη έξι σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 8,8”
0-160 km/h 22,2”
0-400 m 16,5” @ 140,9 km/h
0-1.000 m 29,8” @ 176,7 km/h
60-160 km/h 18,0”
50-80 km/h 3,0”
80-110 km/h 3,9”
110-140 km/h 6,0”
Φρένα 100-0 km/h 38,5 m
Τελική ταχύτητα 200 km/h
Μέση κατανάλωση 8,3 lt/100 km
Εκπομπές CO2 133-139 g/km
Διαστάσεις 4.269 x 1.796 x 1.595 mm
Χώρος αποσκευών 350 lt
Βάρος 1.360 kg
Μετρήσεις DRIVE με το κιβώτιο στην αυτόματη λειτουργία
Φωτογραφίες Φωτεινή Πίμπα