Η ανάγκη εναρμόνισης του Dacia Duster με τις προδιαγραφές ρύπων Euro 6.2 έφερε κάτω από το καπό του πολύ σύντομα το νέο κινητήρα βενζίνης της Συμμαχίας Renault-Nissan-Mitsubishi. Πρόκειται για τον 1.3 TCe, οποίος διατίθεται σε δύο εκδόσεις ισχύος, με 130 ή 150 PS, με κίνηση εμπρός ή και στους τέσσερις τροχούς.
Εξωτερικά, τίποτα δε φανερώνει ότι το Duster που έχουμε στα χέρια μας φορά τη δυνατότερη εκδοχή του 1.3 TCe. Ούτε ότι είναι προσθιοκίνητο, εκτός αν διακρίνεις από πίσω τον ημιάκαμπτο άξονα στη θέση των πολλαπλών συνδέσμων των τετρακίνητων εκδόσεων. Από τη θέση του οδηγού όμως, από την πρώτη στιγμή εντυπωσιάζεσαι από το πόσο ραφιναρισμένα δουλεύει ο κινητήρας του. Ειδικά αν έχεις οδηγήσει μόνο το ντίζελ, ο 1.3 TCe αλλάζει τελείως την εικόνα που έχεις σχηματίσει για το Duster, λειτουργώντας με ησυχία, πλήρη απουσία κραδασμών και καλή απόκριση. Μπορείς να… χαλάσεις λίγο την τελευταία με το πλήκτρο Eco, αν και είναι κάπως οξύμωρο το να αποκτήσεις ένα τόσο δυνατό crossover και στη συνέχεια να πλήξεις τη ζωηράδα με την οποία ακούει στο γκάζι.
Ένα αντίστοιχης ισχύος crossover στα λεφτά του Duster, είναι το SEAT Arona 1.5 TSI, το οποίο διατίθεται αποκλειστικά σε έκδοση FR και αποτελεί την πιο σπορ πρόταση της κατηγορίας. Αποδίδει κι εκείνο ακριβώς 150 PS και 250 Nm, ζυγίζει όμως 80 kg λιγότερο, οπότε έχει το πάνω χέρι στις μετρήσεις. Από στάση, το Duster επηρεάζεται λιγότερο απ’ ό,τι περιμένεις από το μη απενεργοποιούμενο σύστημα ελέγχου πρόσφυσης, και γράφει 9,4" για τα 100 km/h και 16,7" για τα 400 m, με το Arona στα 7,9" και 15,9", αντίστοιχα. Αφήνοντας εκτός εξίσωσης την εκκίνηση, το Duster είναι αναμφίβολα σβέλτο, όμως πάλι μένει πίσω. Στα 80-110 km/h με 3η/4η/5η χρειάζεται 4,0"/5,4"/7,2", έναντι 3,8"/5,0"/6,2" του Arona.
Οδηγικά, το νέο μοτέρ ελάχιστα έχει αλλάξει το Duster. Το τιμόνι του κόβει αρκετά και είναι σχετικά βαρύ, ενώ μεταφέρει στα χέρια του οδηγού αρκετές αντιδράσεις, ειδικά κατά την έντονη επιτάχυνση. Άλλοι κραδασμοί όμως δύσκολα θα φτάσουν στο σώμα των επιβατών, αφού ο στόχος της βέλτιστης άνεσης επιτυγχάνεται απόλυτα. Ειδικά στην πόλη, αυτό το Duster φαίνεται ακόμα πιο άνετο από τα ντίζελ που είχαμε οδηγήσει παλιότερα, χωρίς αυτό να μεταφράζεται σε ανησυχητική ταλάντωση στον αυτοκινητόδρομο. Στις στροφές η κλίση γίνεται αισθητή και το εμπρός μέρος χρειάζεται κάμποσο χρόνο από την εντολή μέχρι την εκτέλεση, φανερώνοντας ότι δεν πρόκειται για σπορ crossover.
Στα φρένα, το πεντάλ βυθίζεται αρκετά και το ABS επεμβαίνει νωρίς, λόγω της ύπαρξης ελαστικών M+S. Αλλά με αυτό ως δεδομένο τα 40,4 m που προκύπτουν είναι μια πολύ καλή επίδοση (αυτοκίνητο με τέτοια λάστιχα σπάνια πετυχαίνει κάτω από 40 m). Κι όταν βγεις εκτός ασφάλτου, το Duster βρίσκεται στο στοιχείο του. Η ανάρτηση ισοπεδώνει τις ανωμαλίες, με τη βοήθεια και του ψωμωμένου προφίλ των ελαστικών, και η απόσταση των 205 mm από το έδαφος σημαίνει ότι δύσκολα θα βρεις εμπόδιο ικανό να το σταματήσει. Το μόνο που μπορεί να σε ενοχλήσει είναι το μη απενεργοποιούμενο αντισπίν, που επεμβαίνει συχνά σε σαθρά εδάφη και δε σου επιτρέπει να πάρει πάντα όση φόρα θα ήθελες.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Test drive: Dacia Duster 1.5 Blue dCi 4WD
Παρά την προσιτή τιμή που το φέρνει αντιμέτωπο με πολλά B-SUV, το Duster εμπίπτει στην επόμενη κατηγορία μεγέθους, στα C-SUV. Άλλωστε το μήκος του φτάνει τα 4,34 m. Το πιο εμφανές όφελος από αυτό είναι ο μεγάλος χώρος αποσκευών των 445 lt, και λιγότερο ο χώρος για τα πόδια των πίσω, που είναι απλώς επαρκής. Ο οδηγός θα βολευτεί, παρότι το τιμόνι δεν βγαίνει όσο έξω θα ήθελαν οι ψηλότεροι. Το εσωτερικό του Duster είναι σημαντικά βελτιωμένο στην τελευταία γενιά και κάποια σημεία όπως τα χειριστήρια του κλιματισμού παραπέμπουν σε ακριβότερα μοντέλα. Όμως τα σκληρά υλικά του ταμπλό δεν ξεφεύγουν από το μέσο όρο της κατηγορίας και η οθόνη του ταμπλό δείχνει προηγούμενης γενιάς, πλέον.
Ο εξοπλισμός της βασικής έκδοσης Sportive (€16.680) δεν είναι φτωχός, διαθέτοντας αυτόματα φώτα, προβολείς ομίχλης, αισθητήρες παρκαρίσματος και το infotainment Media Nav Evo με έγχρωμη οθόνη 7" και σύστημα πλοήγησης –και βέβαια τη στάνταρ, 5ετή εγγύηση της Dacia. Η πλουσιότερη Prestige (€17.380) μεταξύ άλλων προσθέτει αυτόματο κλιματισμό, σύστημα επίβλεψης νεκρής γωνίας, αλλά και το σύστημα Multi-view. Στην οθόνη φτάνει εικόνα από τέσσερις κάμερες τοποθετημένες περιμετρικά, στους προφυλακτήρες και στους καθρέφτες, κάτι που βοηθά στο παρκάρισμα και σε στενά περάσματα εκτός δρόμου. Τη στιγμή του ανεφοδιασμού, τα 7,9 lt/100 km που ζητά το Duster είναι μια απόλυτα ικανοποιητική τιμή για το βάρος και τις επιδόσεις του –και λιγότερα απ’ όσα απαιτεί ο 1.5 TSI του Arona.
Εν κατακλείδι, το νέο μοτέρ αναβάθμισε συνολικά το Duster. Ο συνδυασμός των πολύ καλών επιδόσεων, της εξαιρετικά πολιτισμένης λειτουργίας και της λογικής κατανάλωσης κάνει το crossover της Dacia ακόμα καλύτερο, για κάθε χρήστη. Η αυξημένη ισχύς του 1.3 TCe δεν άλλαξε το χαρακτήρα του, που παραμένει ιδανικός για όποιον ψάχνει ένα άνετο, ευρύχωρο και προσιτό οικογενειακό με αυξημένες εκτός δρόμου ικανότητες.
Τι λέει το DRIVE
Ένας ήσυχος, πολιτισμένος, δυνατός και καθόλου λαίμαργος κινητήρας βενζίνης αναβαθμίζει το Duster, χωρίς να αλλάζει ριζικά το χαρακτήρα του.
Τιμή Από €16.680
Τεχνολογία 1.333 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο, 150 PS/5.250 rpm, 250 Nm/1.700 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 9,4”
0-160 km/h 23,3”
0-400 m 16,7” @ 140,1 km/h
0-1.000 m 30,3” @ 174,6 km/h
50-110 km/h (με αλλαγές) 7,4”
50-80 km/h (3η) 3,6”
80-110 km/h (3η) 4,0”
80-110 km/h (4η) 5,4”
110-140 km/h (4η) 6,6”
110-140 km/h (5η) 9,1”
110-140 km/h (6η) 12,9”
Φρένα 100-0 km/h 40,4 m
Τελική ταχύτητα 200 km/h
Μέση κατανάλωση 7,9 lt/100 km
Εκπομπές CO2 139 g/km
Διαστάσεις 4.341 x 1.804 x 1.693 mm
Χώρος αποσκευών 445 lt
Βάρος 1.280 kg
Μετρήσεις Drive
Φωτογραφίες: Θανάσης Κουτσογιάννης