Test drive: CUPRA Born

Test drive: CUPRA Born

Το Born είναι το πρώτο ηλεκτρικό μοντέλο της CUPRA και η πρώτη απόπειρά της να μεγιστοποιήσει τη βιωσιμότητα της φίρμας στην ηλεκτρική εποχή που μόλις ξεκινά γι’ αυτήν.

Η CUPRA έχει πλέον ανεξαρτητοποιηθεί από τη SEAT και το Born, το πρώτο της ηλεκτρικό μοντέλο, ενισχύει αυτό το συμπέρασμα.

Είναι το δεύτερο -ύστερα από το Formentor- μοντέλο της εταιρείας που δεν βασίζεται σε κάποιο αντίστοιχο SEAT. Αντιθέτως βασίζεται στη πλατφόρμα MEB των ηλεκτρικών αυτοκινήτων του Ομίλου Volkswagen. Κάτι που με δεδομένο πως το Born έπρεπε να έχει το δικό του χαρακτήρα, αποτέλεσε μια ιδιαίτερη πρόκληση για την CUPRA που συνολικά έχει τη δική της αισθητική, οδηγική και ποιοτική υπόσταση ως φίρμα μέσα στον όμιλο.

Αυτά τα χαρακτηριστικά τα έχει ήδη κατοχυρώσει στα συμβατικά μοντέλα. Όμως στην περίπτωση των ηλεκτρικών το εγχείρημα έχει μεγαλύτερη δυσκολία, αφού οι τομείς που μπορείς να επέμβεις για να διαφοροποιηθείς είναι λιγότεροι. Και αν τελικά το καταφέρεις, θα πρέπει ό,τι αλλάζεις και το φέρνεις στα μέτρα σου να μην έχει αρνητικό αντίκτυπο σε άλλους τομείς αλλά ούτε και στην τιμή. Η CUPRA πέτυχε αυτό τον στόχο πάντως, αφού το Born είναι λίγο φτηνότερο από τις αντίστοιχες εκδόσεις του Volkswagen ID.3, με καλύτερο εξοπλισμό.

Γιατί αναφέρουμε το ID.3; Διότι πρόκειται για δύο πανομοιότυπα μοντέλα από κάθε άποψη. Τα οποία μάλιστα φτιάχνονται στο ίδιο εργοστάσιο στο Zwickau της Γερμανίας. Σε πρώτη ανάγνωση λοιπόν, στο κομμάτι της τιμής τα έχει καταφέρει. Είναι όμως οι αλλαγές στους επιμέρους τομείς ικανές να του δώσουν το κάτι παραπάνω που αναζητάει η CUPRA;

Σχεδίαση-Τεχνολογία
Η σιλουέτα του 5θυρου αμαξώματος παραπέμπει κατευθείαν στο αδελφό Volkswagen. Το Born όμως είναι λίγο μεγαλύτερο σε συνολικό μήκος (4,32 m αντί για 4,26 m του ΙD.3) και ενσωματώνει στοιχεία που έχουμε γνωρίσει στα υπόλοιπα CUPRA, οπότε δείχνει διαφορετικό και σαφώς πιο δυναμικό.

Στα επιμέρους στοιχεία της σχεδίασης, αυτά που το κάνουν ξεχωριστό είναι τα τριγωνικά φωτιστικά LED εμπρός και η σφηνοειδής σχεδίαση του εμπρός μέρους με τα δύο τόξα στο καπό να ενισχύουν αυτή την εικόνα. Εντύπωση προκαλεί και ο μεγάλος αεραγωγός του μυώδη προφυλακτήρα. Στοιχείο που δεν είναι απαραίτητο και σπάνια συναντάται στα ηλεκτρικά μοντέλα.

Το σύνολο αναμφισβήτητα κρίνεται εντυπωσιακό και έχει τις προϋποθέσεις για να ξεχωρίζει στον δρόμο. Στα πλαϊνά τμήματα θα λέγαμε πως δεν ξεφεύγει σχεδόν καθόλου από τη γραμμή του ID.3, προβάλλοντας κι εκεί ένα δυναμικό αισθητικό αποτέλεσμα, με τις ιδιαίτερες σε σχεδίαση 19άρες ζάντες να τραβούν το βλέμμα. Το πίσω μέρος τώρα, χαρακτηρίζεται από την τριγωνική σχεδίαση των φαναριών LED και τη σύνδεση μεταξύ τους αλά Formentor και Leon με μια φωτιζόμενη γραμμή LED που συμπληρώνει τη δυναμική του συνόλου.

Cupra rear detail
Το βασικότερο τεχνολογικό χαρακτηριστικό του Born είναι η ειδικά εξελιγμένη για ηλεκτρικά μοντέλα πλατφόρμα MEB, η οποία φιλοξενεί και τις μπαταρίες. Χάρη σε αυτή, το βάρος διατηρείται σε χαμηλό επίπεδο για τα δεδομένα των ηλεκτρικών, ελάχιστα κάτω από τα 1.800 kg χωρίς τον οδηγό.

Παράλληλα, χαμηλώνει το κέντρο βάρους και εξασφαλίζει ιδανική αναλογία μάζας 50/50 ανάμεσα στο εμπρός και το πίσω μέρος, χάρη και στον ηλεκτροκινητήρα που είναι τοποθετημένος ακριβώς εμπρός από τους πίσω τροχούς. Όσο για τη φόρτιση, διαρκεί περίπου έξι ώρες από 3φασικό Wallbox AC 11 kW. Από ταχυφορτιστή DC μπορεί να δεχθεί ισχύ έως και 120 kW, οπότε αναπληρώνει από το 10 έως το 80% της ωφέλιμης χωρητικότητας σε 35 λεπτά.

Οι αρνητές της ηλεκτροκίνησης πρέπει να καταλάβουν πως ο ρυθμός επιτάχυνσης, η αμεσότητα στο γκάζι και η ευκολία στη χρήση δεν συναντώνται σε mainstream συμβατικά αυτοκίνητα.

Εσωτερικό
Ο εσωτερικός διάκοσμος του CUPRA Born είναι όμορφος, μίνιμαλ και με πολλές ομοιότητες με του Volkswagen ID.3. Το ταμπλό έχει καλαίσθητες, καθαρές επιφάνειες με σκληρά πλαστικά στο μεγαλύτερο μέρος του. Αν και υπάρχουν σημεία με αφρώδη επένδυση που αναβαθμίζουν την εικόνα και την απτή ποιότητα. Η συνολική ποιότητα κατασκευής βρίσκεται σε πολύ καλό επίπεδο. Όμως ακόμα καλύτερη είναι η εικόνα του φινιρίσματος και της συναρμολόγησης, όπως άλλωστε μας έχει συνηθίσει η CUPRA.

Cupra Born Interior
Ο ψηφιακός διάκοσμος συντίθεται από τη μικρή (5,2”) αλλά πλήρη οθόνη σε ρόλο πίνακα οργάνων και την οθόνη του συστήματος πολυμέσων με διαγώνιο 12” στο κέντρο του ταμπλό. Από εκεί ελέγχονται όλες οι λειτουργίες και τα συστήματα του αυτοκινήτου, αφού οι διακόπτες (φυσικοί και αφής) έχουν περιοριστεί στους απολύτως απαραίτητους. Γι’ αυτό και το πάνελ για τα ηλεκτρικά παράθυρα και τη ρύθμιση των καθρεφτών που βρίσκεται στην πόρτα του οδηγού δεν προσφέρει τη μέγιστη δυνατή ευκολία. Είναι μια εφαρμογή που πρέπει να αναθεωρήσει το δίχως άλλο ο όμιλος, αφού όπου συναντάται προβληματίζει.

Από την άλλη, η απουσία διακοπτών εξασφαλίζει ευχάριστη εικόνα, αλλά και περισσότερους και πιο πρακτικούς αποθηκευτικούς χώρους. Όπως εκείνος που βρίσκεται ανάμεσα στα καθίσματα οδηγού και συνοδηγού που έρχεται ως συνέχεια του ταμπλό. Επιλογέας για τη μετάδοση δεν υπάρχει στην κονσόλα, αφού βρίσκεται πίσω από το τιμόνι και είναι ιδιαίτερα μοντέρνος και εύχρηστος.

Δεν θα λέγαμε πως ισχύει το ίδιο για την ευχρηστία που χαρακτηρίζει το μενού και τις λειτουργίες του infotainment, ωστόσο. Ναι μεν έχει όλα τα συστήματα, όμορφη απεικόνιση και γρήγορη απόκριση, απαιτεί ωστόσο αρκετό χρόνο για να εξοικειωθείς πλήρως για να βρίσκεις εύκολα αυτό που χρειάζεσαι. Όσον αφορά στη θέση οδήγησης, είναι πολύ άνετη και αρκετά ψηλή. Ακόμα κι έτσι όμως απολαμβάνεις σπορ αίσθηση χάρη κυρίως στα σπορ καθίσματα της έκδοσης δοκιμής.

Η άριστη χωροταξική εκμετάλλευση των εξωτερικών διαστάσεων που εξασφαλίζει η πλατφόρμα MEB σημαίνει επαρκέστατο χώρο στην καμπίνα επιβατών. Ουσιαστικά τέσσερις ενήλικοι κανονικού αναστήματος δεν θα συναντήσουν κανένα πρόβλημα, με τον αέρα για τα πόδια να είναι επαρκής όπως και αυτός για το κεφάλι. Η αίσθηση πως κάθεσαι ψηλά δεν είναι μόνο αίσθηση, ενώ στο πίσω κάθισμα δεν αποκλείεται να αισθανθείς λίγο κλειστοφοβικά λόγω των μικρών τζαμιών.

Cupra Born cargo
Το επίπεδο δάπεδο πάντως διευκολύνει τη φιλοξενία και ενός μεσαίου επιβάτη στο πίσω κάθισμα (εξαίρεση η έκδοση με την μπαταρία των 77 kWh που είναι 4θέσια), παρότι το εσωτερικό πλάτος δεν είναι ιδιαίτερα μεγάλο. Ο χώρος αποσκευών είναι δύο επιπέδων και κρίνεται επαρκής με συνολικό όγκο 385 lt. Διαθέτει μεγάλο άνοιγμα, έχει όμως ψηλό κατώφλι φόρτωσης και δυσκολεύει όταν χρειάζεται να φορτώσεις κάτι βαρύ και ογκώδες.

Επιδόσεις–Κατανάλωση
Το πρώτο ηλεκτρικό CUPRA που δοκιμάζουμε χρησιμοποιεί την μεσαία μπαταρία και έχει τη μεσαία ισχύ από τις διαθέσιμες επιλογές. Το σύγχρονο ηλεκτρικό μοτέρ μόνιμου μαγνήτη αποδίδει 204 PS και οι μπαταρίες ιόντων λιθίου έχουν μικτή χωρητικότητα 62 kWh εκ των οποίων χρησιμοποιούνται οι 58 kWh. H ροπή είναι 310 Nm τα οποία είναι διαθέσιμα από τις 0 rpm. Οπότε, όπως και όλα τα ηλεκτρικά, το Born δίνει την αίσθηση πως είναι ιδιαίτερα γρήγορο -τουλάχιστον μέχρι τα 80 km/h. Στη συνέχεια, το τράβηγμα μειώνεται αισθητά χωρίς όμως αυτό να σημαίνει πως δυσκολεύεται. Αυτό φάνηκε και από τις μετρήσεις μας, με 2,8” για τα 0-50 km/h και 7,2” για τα 0-100 km/h. Από εκεί και μέχρι τα 160 km/h της τελικής ωστόσο χρειάζονται άλλα 13”. Οι ρεπρίζ είναι και αυτές πολύ καλές, με 2,2” για τα 50-80 km/h και 5,5” για τα 110-140 km/h.

Cupra Born Trakking
Η πραγματική κατανάλωση σε μεικτές συνθήκες ανήλθε σε όλη τη δοκιμή στις 18,8 kWh/100 km. Στο πρόγραμμα Range που βελτιώνει την οικονομία είδαμε κατά μέσο όρο 14,3 kWh (ελάχιστη 10,5 kWh) ενώ στο Performance που ενισχύει την απόδοση, είδαμε μέγιστη τιμή τις 26,2 kWh/100 km. Το σύστημα ανάκτησης ενέργειας έχει δύο βαθμίδες που επιλέγονται από χειριστήριο του κιβωτίου. Η θέση D δεν επηρεάζει καθόλου την κύλιση και η θέση B φρενάρει αρκετά για οδήγηση one pedal, όχι όμως όσο σε άλλα ηλεκτρικά μοντέλα. Όπως πάντα, η κατανάλωση ενέργειας είναι πολύ στενά συνδεδεμένη με τις συνήθειες και τις ορέξεις του οδηγού, οι οποίες μοιραία διαδραματίζουν καταλυτικό ρόλο και στην αυτονομία του αυτοκινήτου. Αυτή λοιπόν φτάνει άνετα τα 300 με 350 km, ενώ μπορεί να πλησιάσει τα 400 εάν το προσπαθήσεις.

Οδική συμπεριφορά
Αντικειμενικά, το Born είναι σε θέση να ευχαριστήσει τον οδηγό. Οι αρνητές της ηλεκτροκίνησης πρέπει να καταλάβουν πως ο ρυθμός επιτάχυνσης, η αμεσότητα στο γκάζι και η ευκολία στη χρήση δεν συναντώνται σε mainstream συμβατικά αυτοκίνητα. Ένα CUPRA όμως είναι αναγκαίο όλα τα παραπάνω στοιχεία να τα διανθίσει και με την πιπεράτη επίγευση που χαρακτηρίζει τα υπόλοιπα μοντέλα της εταιρείας.

Σε αυτό το επίπεδο τα πράγματα είναι λίγο πιο περίπλοκα. Το μεγάλο βάρος θεωρητικά δεν αφήνει πολλά περιθώρια στην CUPRA να προτάξει το αθλητικό της DNA. Και λέμε θεωρητικά, διότι στην πράξη τα πράγματα δεν είναι ακριβώς έτσι. Εύκολα αντιλαμβάνεσαι πως το Born είναι πιο ζωντανό στα χέρια σου σε σχέση με τις υπόλοιπες προτάσεις της εταιρείας, αλλά και της κατηγορίας. Αυτό έγινε με επεμβάσεις στην ανάρτηση που χαμηλώνει το αμάξωμα κατά 1,5 cm εμπρός και κατά ένα πόντο πίσω σε σχέση με το ID.3, αλλά και με την πολύ άμεση κρεμαγέρα μεταβλητής υποβοήθησης.

Cupra Born rear corner
Στην πράξη αυτό μεταφράζεται σε πολύ καλή ακρίβεια του εμπρός συστήματος, παρά τη γενικότερα μέτρια αίσθηση από το τιμόνι. Ακόμα κι έτσι, ειδικά στο πρόγραμμα Performance, λαμβάνεις σπορ πληροφορία και νιώθεις το πίσω μέρος να «σπρώχνει», αφήνοντας τον χώρο και τον χρόνο για να το ευχαριστηθείς. Πάντα με γνώμονα την ασφάλεια και τη διακριτική συμβολή του ηλεκτρονικού ελέγχου της ευστάθειας που απενεργοποιείται μερικώς. Σημειώστε εδώ πως στις εκδόσεις με τις μεγαλύτερες ζάντες, το ESC έχει επιπλέον δύο επιλογές (Sport και ESC off).

Στο όλο σύνολο σημαντικό ρόλο διαδραματίζει η εξαιρετική ρύθμιση της ανάρτησης. Καταφέρνει να ελέγχει τόσο το βάρος και την νευρικότητα που αυτό προκαλεί συνήθως όσο και να μεταφέρει τις εντολές του οδηγού άμεσα και με ακρίβεια στον δρόμο. Κι αυτά, ενώ την ίδια στιγμή χαρακτηρίζεται και άνετη. Εντάξει, υπάρχει και «αλλά»… Το Born δεν είναι τόσο άνετο όσο το ID.3 που άτυπα συγκρίνουμε και δεν έχει την ίδια αποτελεσματικότητα στο να απομονώσει τους εξωτερικούς θορύβους και εκείνον της κύλισης. Είναι κάτι που παρατηρούμε να συμβαίνει και στις συμβατικές εκδόσεις των μοντέλων του ομίλου. Απλώς εδώ δεν υπάρχει ο θόρυβος από κινητήρα και εξάτμιση για να το τονίζει.

Όπως και να έχει, το Born διαφοροποιείται και είναι το πιο ευχάριστο ανάμεσα στα μοντέλα του ανταγωνισμού αλλά και του ομίλου. Κάτι που λογικά θα είναι ακόμα πιο αισθητό με το προαιρετικό πακέτο eBoost: Ανεβάζει την ισχύ στους 231 ίππους και προσθέτει επιπλέον ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενα αμορτισέρ σε 15 επίπεδα σκληρότητας, μαζί με μεγαλύτερους δίσκους εμπρός φρένων (340x27 mm έναντι 330x23).

Τα φρένα πάντως και με τη βασική διάσταση δίσκων αποδείχθηκαν πολύ αποτελεσματικά, με 37,7 m για την ακινητοποίηση από τα 100 km/h. Να σημειώσουμε πως δεν παρατηρήσαμε κόπωση παρά τα ταμπούρα των πίσω τροχών. Πολύ καλές εντυπώσεις μας άφησε και η αίσθηση στο πεντάλ, κάτι που αποτελεί εξαίρεση στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Αγορά και χρήση
Tο CUPRA Born είναι διαθέσιμο σε τέσσερις διαφορετικούς συνδυασμούς κινητήρα-μπαταρίας. Η βασική έκδοση η οποία αναμένεται σύντομα θα κοστίζει από €33.900 και θα έχει ηλεκτροκινητήρα 150 PS με μπαταρία 45 kWh. Με ΛΤΠΦ κάτω από τις €30.000 πριμοδοτείται με 30% από το πρόγραμμα «Κινούμαι ηλεκτρικά» και με την απόσυρση των €1.000 θα ξεκινά από τις €25.900. Η επόμενη έκδοση αποδίδει 204 ίππους με μπαταρία 58 kWh.

Μπορεί ακόμα να ενσωματώσει το πακέτο eBoost και να ανεβάσει την ισχύ στους 231 ίππους, την ίδια στιγμή που διαθέτει και άλλα στοιχεία που ενισχύουν τον σπορτίφ χαρακτήρα του. Στην κορυφή της γκάμας συναντάμε την έκδοση με την μπαταρία των 77 kWh που συνδυάζεται αποκλειστικά με τον κινητήρα των 231 PS. Σύμφωνα με την CUPRA, αυτή προσφέρει αυτονομία που κυμαίνεται από τα 492 έως τα 548 km κατά WLTP.

O εξοπλισμός έχει τρία επίπεδα: Born, Launch Edition και eBoost. Και δεν λείπει ουσιαστικά τίποτα από καμία, περιλαμβάνοντας μεταξύ άλλων επτά αερόσακους, σύστημα αυτόματου φρεναρίσματος, μπάκετ, προσαρμοζόμενο cruise control, την οθόνη 12” του συστήματος infotainment με σύστημα πλοήγησης και ζάντες αλουμινίου από 18” έως 20”. H Launch Edition της δοκιμής, που είναι η πιο πλούσια, έχει επιπλέον το διπλό πάτωμα για τον χώρο αποσκευών, σύστημα θέρμανσης για το νερό του πλυστικού συστήματος, ηλεκτρικά καθίσματα με λειτουργία μασάζ, φιμέ τζάμια κ.ά.


Τι λέει το DRIVE
Το Born βάζει με το δεξί την CUPRA στην ηλεκτρική εποχή, αφού καταφέρνει έστω και διακριτικά να χαρακτηρίζεται από τη δυναμική εικόνα της φίρμας στον δρόμο, αναπτύσσοντας μια πιο ιδιαίτερη σχέση με τον οδηγό. Αυτό δεν είναι καθόλου εύκολο για ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο.

Τιμή Από €33.900 
Τεχνολογία ΒEV, σύγχρονος ηλεκτρικό κινητήρας μόνιμου μαγνήτη, μπαταρία 58 kWh, κίνηση πίσω, κιβώτιο μιας σχέσης
Απόδοση 204 PS, 310 Nm
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 7,2”
0-160 km/h 20,2”
0-400 m 15,3” @ 146,3 km/h
0-1.000 m 28,9” @ 163,6 km/h
60-160 km/h 16,8”
50-80 km/h 2,2”
80-110 km/h 3,5”
110-140 km/h 5,5”
Φρένα 100-0 km/h 37,7 m
Τελική ταχύτητα 160 km/h
Κατανάλωση 18,8 kWh/100 km
Αυτονομία 300-350 km
Εκπομπές CO2 0 g/km
Διαστάσεις 4.322 x 1.809 x 1.540 mm
Χώρος αποσκευών 385 lt
Βάρος 1.790 kg
Μετρήσεις DRIVE με το κιβώτιο στην αυτόματη λειτουργία

Φωτογραφίες: Θανάσης Κουτσογιάννης

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube