Ότι κάθε SUV της Audi θα αποκτήσει αργά ή γρήγορα και σπορ εκδοχή, θα πρέπει να θεωρείται δεδομένο. Το ερώτημα είναι ποια μηχανικά μέρη θα επιλεγούν για το καθένα. Στα μεγαλύτερα Q5 και Q7/Q8, οι εκδόσεις «S» χρησιμοποιούν ντίζελ V6 και V8, αντίστοιχα. Στο Q3 έχει βρει εδώ και καιρό θέση ο απολαυστικός 5κύλινδρος βενζίνης του RS 3 Sportback, μαζί με τα διακριτικά «RS».
Το μικρότερο Q2 βολεύτηκε με έναν πιο μικρό κινητήρα. Αν και ο 2.0 TFSI του Audi S3 δύσκολα μπορεί να χαρακτηριστεί «μικρός». Διαθέτει άμεσο ψεκασμό, μεταβλητό χρονισμό εκκεντροφόρων και μεταβλητό βύθισμα Valvelift στις βαλβίδες εξαγωγής για να αποδώσει στρογγυλά και χορταστικά νούμερα: 300 PS και 400 Nm. Το οροπέδιο που σχηματίζει η ροπή, από τις 2.000 ως τις 5.200 rpm, περιμένεις ότι θα μειώνει τη σημασία της επιλεγμένης σχέσης στο 7τάχυτο S tronic, με το οποίο συνδυάζεται αποκλειστικά.
Ακολουθώντας τη συνήθη τακτική της Audi για τις εκδόσεις «S», το γρήγορο Q2 ξεχωρίζει από τα υπόλοιπα με διακριτικές σπορ πινελιές. Η μάσκα είναι πιο επιβλητική χάρη σε οκτώ κατακόρυφες μπάρες, ενώ ένα σπόιλερ ενώνει τους αεραγωγούς του προφυλακτήρα, τονίζοντας το πλάτος του αυτοκινήτου. Πίσω υπάρχει μια μεγαλύτερη αεροτομή οροφής και ένας προφυλακτήρας που παραπέμπει σε αεροδυναμικό διαχύτη, όμως τη μεγαλύτερη διαφορά κάνουν οι τέσσερις οβάλ απολήξεις της εξάτμισης. Το SQ2 έχει μήκος 4,21 m και δείχνει αρκετά μαζεμένο, χάρη και στη σπορ ανάρτηση που το φέρνει 20 mm πιο κοντά στο έδαφος.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Test drive: Audi SQ7 TDI
Το ταμπλό δεν θα μπορούσε να ανήκει σε αυτοκίνητο άλλης μάρκας. Έχει αφράτο πάνω μέρος, λιτή σχεδίαση και διακριτικό σπορ χαρακτήρα, ο οποίος δημιουργείται από τους χαρακτηριστικούς στρογγυλούς αεραγωγούς και ενισχύεται με τις κόκκινες ραφές, τα σπορ καθίσματα και το flat-bottomed τιμόνι με paddles. Τα υλικά της καμπίνας δεν διαφέρουν από εκείνα των άλλων Q2, οπότε τα σκληρά πλαστικά στις πόρτες δεν είναι αυτά που θα περίμενες από ένα Audi τέτοιας τιμής. Αντίθετα, απόλυτα σύμφωνη με το επίπεδο του αυτοκινήτου είναι η εικόνα που συνθέτει το MMI Navigation Plus, με οθόνη 8,3" και περιστροφικό χειριστήριο ΜΜΙ Touch, και το ψηφιακό καντράν virtual cockpit 12,3", που μπορεί να εμφανίζει από ένα μεγάλο στροφόμετρο στο κέντρο του, όπως στο R8, μέχρι 3D χάρτη σε πλήρη οθόνη.
Ως οδηγός κάθεσαι σε σχετικά όρθια θέση, με αρκετό εύρος ρύθμισης από τιμόνι και κάθισμα ώστε να βολευτείς. Η ορατότητα προς τα πίσω δεξιά περιορίζεται από τη φαρδιά κολόνα, αλλά εμπρός και στο πλάι είναι καλή. Η εργονομία δεν προβληματίζει και όλα τα πλήκτρα λειτουργούν με ένα ποιοτικό «κλικ». Η χρήση του infotaiment δεν απαιτεί συνήθεια –με εξαίρεση ελάχιστες λειτουργίες, όπως είναι π.χ. η αποθήκευση σταθμού σε συγκεκριμένη θέση μνήμης.
Ο χώρος για τους πίσω είναι καλός για τα δεδομένα της κατηγορίας των B-SUV, στην οποία ανήκει το Q2. Οι πιο ψηλοί επιβάτες θα πρέπει να κάνουν περισσότερες υποχωρήσεις απ’ ό,τι σε ένα ΜΙΝΙ Countryman και ένας πέμπτος δεν θα νιώσει ποτέ πραγματικά άνετα. Η τετρακίνηση, μαζί με την πίσω ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων, περιορίζουν το πορτμπαγκάζ στα 355 lt. Μια όχι εντυπωσιακή, αλλά σαφώς ικανοποιητική τιμή, με επίπεδο χώρο φόρτωσης και μεγάλο άνοιγμα. Στο αυτοκίνητο της δοκιμής, λίγη ακόμη πρακτικότητα προσθέτει η ηλεκτρική πέμπτη πόρτα.
Ο 2.0 TFSI δεν παίρνει μπρος με την ηχητική εξωστρέφεια των σύγχρονων καυτών χάτσμπακ. Και ενώ σε πλήρη επιτάχυνση έχει ευχάριστη χροιά που παραπέμπει σε 5κύλινδρο σύνολο, υπό κανονικές συνθήκες ακούγεται πολύ... συμβατικός. Ακόμα και στο πρόγραμμα Dynamic, η εξάτμιση δεν κάνει εκείνα τα επιτηδευμένα μπερδέματα στις αλλαγές, ούτε ερεθιστικά σκασιματάκια στο «άσε».
Όλα δείχνουν ότι το SQ2 προτιμά την ουσία αντί για τον εντυπωσιασμό και προσφέρει πολλή από δαύτη. Όταν βυθίσεις το πόδι στο γκάζι, μπορεί το kickdown να καθυστερήσει λίγο περισσότερο αν έχεις ξεχάσει το κιβώτιο στο D αντί για το S, όμως η ώθηση είναι σε κάθε περίπτωση χορταστική. Ο TFSI προσφέρει αρκετή δύναμη στις μεσαίες αλλά εντυπωσιάζει και ψηλά, πάνω από τις 5.000 rpm. Στροφάρει με τόση όρεξη μέχρι τις 6.700 rpm του κόφτη που νιώθεις ότι αυτός έχει μπει χαμηλότερα απ’ ό,τι θα μπορούσε.
Από στάση, το SQ2 εκτοξεύεται ως τα 100 km/h σε 4,7" (!) και ως τα 400 m σε 13,1". Τα νούμερα αυτά είναι εντυπωσιακά και καλύτερα από τα 5,2" και 13,5" του άμεσα ανταγωνιστικού MINI John Cooper Works Countryman. Επιπλέον όμως είναι καλύτερα και από τα 5,0" και 13,3", αντίστοιχα, που έχει σημειώσει τόσο η BMW M135i xDrive όσο και η Mercedes-AMG A 35 4MATIC. Στην εν κινήσει μέτρηση 80-110 km/h το SQ2 είναι ισόπαλο με τα δύο χάτσμπακ, με 2,4", ενώ στα 110-140 km/h η BMW έχει οριακό προβάδισμα, με 3,2" έναντι 3,3" των άλλων δύο. Το JCW Countryman σε κάθε περίπτωση ακολουθεί από κοντά, με 2,5" και 3,5".
Αυτές οι εξωφρενικές επιδόσεις δεν θα μπορούσαν να συνδυάζονται με μια χαλαρή ανάρτηση. Και πράγματι, από την πρώτη βόλτα με το SQ2 νιώθεις ότι οδηγείς ένα σπορ μοντέλο το οποίο απλώς τυχαίνει να έχει λίγο αυξημένη απόσταση από το έδαφος. Έτσι έχει αρκετή διαδρομή ώστε να μην τερματίζει ποτέ, κάτι που σου επιτρέπει να περνάς από παντού ξέγνοιαστα. Μέχρι να σκεφτείς ότι ίσως θα έπρεπε να φυλάς λίγο περισσότερο τα 235/40 R19 στα οποία πατάει.
Όσο κι αν ανεβάσεις ρυθμό, το ύψος ποτέ δεν γίνεται πρόβλημα. Η κλίση είναι πάντα περιορισμένη και, παρότι το εμπρός μέρος δεν αντιδρά με την αμεσότητα ενός πραγματικά σπορ συνόλου, το πλαίσιο ακολουθεί αρκετά πιστά τις εντολές σου. Η έμφυτη, καθησυχαστική σταθερότητα του SQ2 θα γίνει ελαφριά υποστροφή αν υπερβάλλεις στην ταχύτητα εισόδου. Με λίγο περισσότερη αυτοσυγκράτηση αρχικά και τον κατάλληλο χειρισμό, μπορείς να το κάνεις να γυρίσει. Κι αν είσαι σε δρόμο με γλιστερή άσφαλτο και αρκετό χώρο, μπορείς να περάσεις γρήγορα στο γκάζι και να συνεχίσεις για λίγο το γλίστρημα με ελάχιστο ανάποδο και τις ευλογίες της τετρακίνησης.
Αν θες να γκρινιάξεις για κάτι, μπορείς να το κάνεις για το S tronic που δεν προσφέρει ποτέ πραγματικά χειροκίνητη λειτουργία, αφού πάντα κάνει kickdown και ανεβάζει στον κόφτη. Ή για το τεχνητό βάρος που αποκτά το τιμόνι στο πρόγραμμα Dynamic. Σίγουρα πάντως δεν θα γκρινιάξεις για τα φρένα. Με συμβατικές, πλευστές δαγκάνες αλλά δίσκους 340 mm εμπρός και 310 πίσω, συνδυάζουν το ακριβές και μεστό σε αίσθηση μεσαίο πεντάλ με αποστομωτική αποτελεσματικότητα: 35,5 m για τα 100-0 km/h.
Στην καθημερινή χρήση, το SQ2 μπορεί να μετατραπεί από λύκος σε αρνάκι. Με επιλεγμένο το πρόγραμμα Efficiency, η μετάδοση ελευθερώνεται κατά το ρολάρισμα χωρίς γκάζι και ο κινητήρας σβήνει πριν ακόμη ακινητοποιηθεί εντελώς το αυτοκίνητο στο φανάρι. Οι μαζεμένες διαστάσεις και το ελαφρύ και πολύ γρήγορο τιμόνι του το κάνουν αρκετά ευέλικτο στην πόλη. Παραχωρήσεις θα χρειαστεί να κάνεις μόνο για το σφιχτό set-up, το οποίο χάρη στην ποιοτική απόσβεση δεν γίνεται κουραστικό, όμως σε δρόμους με ανωμαλίες σε ταρακουνά αρκετά.
Με δεδομένο το γκάζι του SQ2 και το πόσο συχνά μπαίνεις στον πειρασμό να το απολαύσεις, η μέση κατανάλωση των 11,3 lt/100 km είναι λογική. Αν είσαι πιο εγκρατής και δεν κινείσαι σε πηγμένους αστικούς δρόμους, μπορεί να δεις και κοντά στα 9 lt/100 km. Όπως συμβαίνει και με το S3, δηλαδή. Οι τομείς στους οποίους ένα S3 είναι καλύτερο από το crossover αδερφάκι του είναι ο αεροδυναμικός θόρυβος, με τη διαφορά να γίνεται έντονη πάνω από τα 140 km/h, και η αίσθηση μεγαλύτερης ακαμψίας. Στον τιμοκατάλογο της Audi σήμερα, το S3 Sportback κοστίζει €51.530. Όμως πρόκειται για παλιό μοντέλο, με το επόμενο να είναι σχεδόν έτοιμο, οπότε το SQ2 των €61.590 πρακτικά δεν έχει εσωτερικό ανταγωνισμό.
Η τιμή άλλωστε δεν είναι παρά μόνο το σημείο εισόδου για όποιον θέλει να αποκτήσει ένα SQ2, αφού τα περισσότερα χαρακτηριστικά του αυτοκινήτου της δοκιμής δεν αποτελούν στοιχεία του βασικού εξοπλισμού. Κι αν είναι αναμενόμενο να είναι προαιρετικό το 10ιντσο ΜΜΙ Navigation Plus με χειριστήριο ΜΜΙ Touch (€2.579), ή το Virtual Cockpit (€533), δεν περιμένεις σε ένα μοντέλο «S» να χρεώνονται έξτρα τα paddles, μαζί το flat-bottomed τιμόνι (€260). Τα φώτα LED είναι στάνταρ, όχι όμως και η κάμερα οπισθοπορείας ή οι αισθητήρες παρκαρίσματος. Αλλά ούτε και ένα απλό, ούτε καν προσαρμοζόμενο, cruise control. Κι από σύγχρονα οδηγικά βοηθήματα, το SQ2 έχει στάνταρ μόνο το αυτόματο φρενάρισμα με αναγνώριση πεζών Audi pre sense.
Το κόστος, πάντως, μάλλον δεν έχει ιδιαίτερη σημασία για όποιον σκέφτεται να αποκτήσει το SQ2. Στο ΜΙΝΙ JCW Countryman, η συνταγή η οποία παντρεύει τις μαζεμένες διαστάσεις, την πρακτικότητα και την ευχρηστία με τις κορυφαίες επιδόσεις και την ενδιαφέρουσα οδική συμπεριφορά, έχει εκτελεστεί λίγο καλύτερα, και η τιμή του ξεκινά από τις €55.250. Όμως και σε εκείνο θα προσθέσεις αρκετά έξτρα για να το διαμορφώσεις σύμφωνα με το γούστο σου. Αυτό είναι και ο παράγοντας που καθορίζει την επιλογή ενός τέτοιου αυτοκινήτου. Το προσωπικό γούστο, το οποίο έχει προτεραιότητα έναντι οποιασδήποτε λίστας με υπέρ-κατά, σε αυτά τα αυτοκίνητα.
Τι λέει το DRIVE
Πρακτικό και εύχρηστο στην καθημερινότητα, χορταστικά γρήγορο και ευχάριστο οδηγικά όταν το ζητήσεις. Μήπως όμως υπάρχουν σπορ χάτσμπακ που τα κάνουν αυτά ακόμα καλύτερα και φτηνότερα;
Τιμή Από €61.590
Τεχνολογία 1.984 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, μεταβλητός χρονισμός, Valvelift, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο, 300 PS/5.300-6.500 rpm, 400 Nm/2.000-5.200 rpm, AWD, αυτόματο κιβώτιο επτά σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 4,7”
0-160 km/h 11,5”
0-400 m 13,1” @ 169,5 km/h
60-160 km/h 9,3”
50-80 km/h 1,6”
80-110 km/h 2,4”
110-140 km/h 3,3”
Φρένα 100-0 km/h 35,5 m
Τελική ταχύτητα 250 km/h
Μέση κατανάλωση 11,3 lt/100 km
Εκπομπές CO2 159 g/km*
Διαστάσεις 4.210 x 1.802 x 1.524 mm
Χώρος αποσκευών 355 lt
Βάρος 1.510 kg
Μετρήσεις DRIVE με το κιβώτιο στην αυτόματη λειτουργία *WLTP: 191 g/km
Φωτογραφίες: Θανάσης Κουτσογιάννης