H Alfa Romeo Tonale είναι το μοντέλο που εισήγαγε την Casa del Biscione στην ηλεκτροκίνηση και το ουσιαστικό και ρεαλιστικό βήμα της προς τη νέα εποχή.
Αρχικά, η Tonale ήταν διαθέσιμη σε προσθιοκίνητη μόνο έκδοση με μοτέρ από 130 μέχρι 160 άλογα. Αλλά πλέον, ήρθε στην Ελλάδα και η επαναφορτιζόμενη υβριδική έκδοση με 280 άλογα και πολλά υποσχόμενη ονομαστική ηλεκτρική αυτονομία. Ας θέσουμε λοιπόν τον δάκτυλον επί τον τύπον των ήλων.
H Alfa Romeo Tonale Q4 επέδωσε διαπιστευτήρια που θα της επιτρέψουν να εδραιωθεί στο τοπίο των κόμπακτ premium και semi-premium SUV
Καταρχήν να πούμε ότι η Alfa Tomeo Tonale κατά την κρίση μας δεν είναι ένα ακόμη κόμπακτ SUV. Ένα ψηλωμένο μοντέλο, ανάμεσα σε τόσα άλλα, που περνά απαρατήρητο. Ακόμα και σε αυτό το άσπρο χρώμα που μας την παραχώρησε η αντιπροσωπεία, αντί της ιστορικής απόχρωσης Verde Montreal που παραπέμπει σαφώς στην Alfa Romeo Montreal -και την καρπώθηκε κάποιος ανταγωνιστής. Και το παραλάβαμε στην τοπ έκδοση εξοπλισμού «Veloce» των €60.592 (€58.100 με την προωθητική ενέργεια), με το αυτοκίνητο στην entry έκδοση Sprint να ξεκινά από τις €51.927.
Με μήκος πάνω από 4,5 m λοιπόν, σε ό,τι αφορά το στιλ πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι η Alfa Romeo πέτυχε για άλλη μια φορά. Σε πείσμα μάλιστα κάποιων χαρακτηριστικών, όπως για παράδειγμα ο μακρύς εμπρός πρόβολος που ακόμη κι αν φαίνεται σαν να έχει σκαρφαλώσει στο αυτοκίνητο, δημιουργεί μια συμπαθητική φιγούρα.
Στο πίσω μέρος, για τους Ιταλούς δεν ετέθη θέμα να κρύψουν της μπούκες της εξάτμισης πίσω από τον προφυλακτήρα. Οι άνθρωποι στην Alfa διακατέχονται από μια γλυκιά, νοσταλγική αυτοκινητική εμμονή, σε αντίθεση με τη θλιβερή υφιστάμενη τάση στα υβριδικά αυτοκίνητα. Που πρέπει να δείχνουν πολιτικώς ορθά, λες και δεν στέλνουν ρύπους στην ατμόσφαιρα!
Τέλος, ως επιμύθιο της μόστρας της Alfa Romeo Tonale έχουμε μια μάσκα με επιδέξια σχεδιασμένα φανάρια και αντίστοιχη φωτεινή υπογραφή, με το τριγωνικό scudetto της Alfa με σκούρο τελείωμα φόρα παρτίδα και με τα όκια στις ζάντες αλά καντράν παλιού τηλεφώνου να ξεχειλίζουν από τις κόκκινες δαγκάνες των φρένων. Ε, δεν υπάρχει αμφιβολία! Το πράγμα φωνάζει «Alfa Romeo»!
Στην καμπίνα υπάρχει αναγκαστικά και ευπρόσδεκτα περισσότερος χώρος για να εκφραστεί ελεύθερα η δημιουργικότητα των ειδικών του εσωτερικού σχεδιασμού μιας Alfa. Αν και η αρκετά υψηλή θέση οδήγησης δεν αφήνει καμία αμφιβολία για την προέλευση της πλατφόρμας, η σπορτίβ, βασική αξία της φίρμας δίνει το παρών. Με νηφάλια εμφάνιση μάλιστα, καθώς δεν περιτριγυρίζεσαι από κραυγαλέα γυαλιστερά μαύρα πλαστικά, επιβεβαιώνει ότι έχει σχεδιαστεί με δεξιοτεχνία.
Και σε αυτή την περίπτωση λοιπόν, είναι αδύνατο να μπερδέψεις την καταγωγή του αυτοκινήτου: Το χαρακτηριστικό τράκτινο τιμόνι με το στάρτερ και όλα τα κουμπιά σε εργονομική εγγύτητα, οι στρογγυλοί αεραγωγοί, τα ευμεγέθη αλουμινένια paddles, καθώς και το διπλό γείσο του ολοκαίνουργιου καντράν βρίσκονται εκεί… Αποτελώντας μέρος του σύγχρονου DNA της μιλανέζικης φίρμας.
Κατά τα λοιπά, η περφορέ επένδυση Alcantara στα καθίσματα που συνδυάζεται με δέρμα στα μάγουλα είναι άριστης ποιότητας. Αλλά δεν μπορούμε να μην αναφερθούμε στην παρουσία απομίμησης Alcantara με χαμηλότερη ποιότητα για τη φάτσα του ταμπλό, τα πάνελ των θυρών και το κεντρικό υποβραχιόνιο -όλα τους με διακριτική κόκκινη ραφή. Τώρα, τα πλαστικά στο πάνω μέρος του ταμπλό, χαμηλά στις πόρτες, και γύρω από τον λεβιέ, είναι σκληρά σε αφή και καλά σε όψη. Ωστόσο, τα φινιρίσματα αίρονται στο επίπεδο της premium κατηγορίας, όπως και η συνολική απτή ποιότητα που προκύπτει από το εσωτερικό της Alfa Romeo Tonale.
Τα χειριστήρια του κλιματισμού είναι φυσικά και αυτά σε κοντινή απόσταση στη μέση της κεντρικής κονσόλας με φυσικά κουμπιά, ο μοχλός του αυτόματου κιβωτίου είναι ελαφρώς υπερυψωμένος, η κεντρική οθόνη αφής είναι εργονομικά προσβάσιμη, όπως και το χειριστήριο των οδηγικών ρυθμίσεων d.n.a.
Γενικά, έχουμε να κάνουμε με μια καλή εργονομία. Η κεντρική οθόνη με διαγώνιο 10,25 ιντσών είναι μοντέρνα και καλά τακτοποιημένη, με λιτά μενού αλά Porsche. Αν και το infotainment δεν είναι το πιο γρήγορο στην αγορά, είναι ίσως αυτό που προσφέρει τη μεγαλύτερη ευελιξία.
Για του λόγου το ασφαλές, είναι δυνατή η διαμόρφωση της αρχικής οθόνης, προσθέτοντας πολλές σελίδες που περιέχουν εικονίδια διαφορετικών μεγεθών. Τα οποία μάλιστα μπορούν, εάν είναι απαραίτητο, να περιέχουν συντομεύσεις για τις προτιμητέες λειτουργίες. Έτσι, όταν οδηγείς τη νύχτα, δεν χρειάζεται να περάσεις από έναν λαβύρινθο με μενού για να απενεργοποιήσεις την οθόνη!
Απέναντι από τον οδηγό, η οθόνη των οργάνων με διαγώνιο 12,3 ιντσών εμφανίζει πλήθος πληροφοριών. Στο κέντρο, η ταχύτητα που πας είναι ευανάγνωστη, γεγονός που αντισταθμίζει εν μέρει την απουσία head-up display. Πρόκειται όμως και για μια οθόνη λαμπρά ευέλικτη. Που είναι δυνατό να μεταβείς από την εκλεπτυσμένη προβολή του χάρτη πλοήγησης σε πλήρη οθόνη σε ένα σετ στροφόμετρου/ταχύμετρου με δύο διαφορετικά στιλ: Κλασικό ή μοντέρνο.
Με προτιμητέα διαμόρφωση -τουλάχιστο για εμάς- τη χαρτογράφηση που θυμίζει παλιότερες Alfa. Με τη ποιότητα των νοσταλγικών γραφικών να είναι άψογη! Στη συνέχεια, η απεικόνιση αυτών των ψευδό-αναλογικών κοντέρ αλλάζει ανάλογα με τον τρόπο οδήγησης.
Κλείνοντας το κομμάτι της βολής του οδηγού, να σημειώσουμε ότι είναι αδύνατο να μην προσέξεις τα χορταστικά και εργονομικά paddles στο τιμόνι. Πάντα τέλεια και έτοιμα για δυναμική χρήση, στην υπηρεσία των σπορ οδηγών.
Τον χώρο στο πίσω μέρος της καμπίνας της Alfa Romeo Tonale θα τον χαρακτηρίζαμε μάλλον γενναιόδωρο. Σε αντίθεση με την κακή ορατότητα. Ξεκινώντας από εμπρός που σου δημιουργείται μια αίσθηση περιορισμού: Το παρμπρίζ δεν είναι μεγάλο, ο κεντρικός καθρέφτης πέφτει χαμηλά και οι πλαϊνές κολόνες σου κόβουν μπόλικο κυκλικό τομέα.
Η εξαιρετική κάμερα των 360 μοιρών αποτελεί πανάκεια για τους ελιγμούς. Αντίθετα, σε πορεία, η ορατότητα προς τα πίσω εμποδίζεται από τα προσκέφαλα, τα οποία δεν χωνεύουν ούτε μερικώς στην πλάτη του πίσω καθίσματος.
Στην πρακτική πλευρά, το πορτμπαγκάζ, που είναι αρκετά βαθύ, έχει όγκο 385 λίτρων ή -αν θέλετε- 115 lt λιγότερο από τις άλλες εκδόσεις, λόγω της παρουσίας του ηλεκτροκινητήρα που μειώνει το ύψος του. Χωρητικότητα ανταγωνιστική έναντι της Mercedes-Benz GLA 250 e (385 lt) -έπεται συγκριτική δοκιμή. Αλλά και σαφώς υπολειπόμενη της νέας και άμεσα ανταγωνιστικής (σε τιμή) BMW X1 xDrive30e με τα 490 lt. Τέλος να πούμε ότι το πίσω κάθισμα που αναδιπλώνεται σε δύο μέρη (60:40), διαθέτει καταπακτή για σκι, αλλά με κομμάτι μικρό άνοιγμα.
Το σύστημα κίνησης της Alfa Romeo Tonale Q4 με τα 280 άλογα περνά στον δρόμο τα 270 Nm διά μέσου και των δύο αξόνων. Μόνο που αυτοί οι τελευταίοι δεν συνδέονται μεταξύ τους, αλλά συντονίζονται μέσω ηλεκτρονικής διαχείρισης, περιορίζοντας έτσι το βάρος και πλεονεκτώντας όσον αφορά την ευελιξία.
Έτσι, έχουμε τον 4κύλινδρο GSE (FireFly) τούρμπο των 1.332 cc με 180 άλογα εμπρός, κι έναν ηλεκτροκινητήρα με 122 άλογα να κινεί τους πίσω τροχούς. Όσον αφορά τα νούμερα, με τελική ταχύτητα 206 km/h και το σπριντ των 0-100 km/h να ολοκληρώνεται σε 6,2 δευτερόλεπτα, οι επιδόσεις είναι ανάλογες της κατηγορίας και λιγότερο της τιμής. Μιας και η Mercedes-Benz GLA 250 e των €56.500 χρειάζεται 7,9” (με 62 PS λιγότερα) και η BMW X1 xDrive30e των €53.400 χρειάζεται 5,6” (με 46 άλογα παραπάνω).
Σε καθημερινή χρήση, η παροχή της ροπής από τους δύο κινητήρες είναι ευχάριστη, με το αυτόματο κιβώτιο να αλλάζει ομαλά τις έξι σχέσεις του και η μετάβαση μεταξύ των δύο μοτέρ να έχει την απαιτούμενη και ευκταία ρευστότητα.
Η ομαλότητα που προσφέρει η ηλεκτρική οδήγηση (Advanced Efficiency) είναι πραγματικά αξιοσημείωτη στην πόλη και το σύστημα αποδεικνύεται έξυπνο στην κυκλοφορία. Έτσι αποφασίζει μόνο του πότε θα περάσει σε λειτουργία ελεύθερου τροχασμού όταν σηκώνεις το πόδι από το γκάζι και σου επιτρέπει να μην υπερβαίνεις τα 50 km/h όταν ρολάρεις κατηφορίζοντας, χάρη στη λειτουργία eCoasting που ρυθμίζει την ταχύτητα.
Είναι επίσης δυνατό να διατηρήσεις το επίπεδο φόρτισης στην μπαταρία πατώντας το κουμπί e-Save. Το οποίο μπορεί είτε απλώς να κρατήσει το υπάρχον επίπεδο φόρτισης είτε να μεταβεί στο e-Charge και να βάλει εμπρός τον FireFly για να επαναφορτίσεις την μπαταρία.
Σε αστικό και περιαστικό περιβάλλον, η ρύθμιση Natural χρησιμοποιεί και τους δύο κινητήρες της Alfa Romeo Tonale, αλλά δίνει προτεραιότητα στο ηλεκτρομοτέρ όποτε είναι δυνατόν. O FireFly εμπλέκεται ελάχιστα με χαμηλή ταχύτητα με ό,τι θετικό αντίκτυπο σημαίνει αυτό για την κατανάλωση. Στον ανοιχτό δρόμο ωστόσο, μην περιμένετε θαύματα. Το 1.300άρι μοτέρ αναλαμβάνει το κύριο έργο για την κίνηση του αυτοκινήτου.
Πατώντας τώρα το γκάζι στο πάτωμα, προκειμένου να εκμεταλλευτείς όλη τη δύναμη, υπάρχει μια υστέρηση που αποτελεί όμως κοινό τόπο και για τον ανταγωνισμό. Συνεχίζοντας να πιέζεις σε στριφτερό δρόμο, παρά το καλοστημένο πλαίσιο, τη σφιχτή ανάρτηση ειδικά στη ρύθμιση Sport και την επικούρηση από τα 19άρια λάστιχα, κάπου στο βάθος αντιλαμβάνεσαι μια έλλειψη χαρακτήρα. Για την οποία ευθύνεται το δίχως άλλο το τιμόνι. Ελαφρύ και όχι ιδιαίτερα κατατοπιστικό, παραμένει σχεδόν μουγγό για τη δραστηριότητα των εμπρός τροχών. Δηλαδή, καμία σχέση με Stelvio.
Σημειώστε ωστόσο, ότι παραμένει αρκετά άμεσο και πιο συνεπές στη λειτουργία Dynamic. To αυτοκίνητό μας ήταν εξοπλισμένο και με την ηλεκτρονικά ελεγχόμενη ανάρτηση DSV (Double Stage Valve) με δύο ρυθμίσεις. Η διαφορά μεταξύ τους όσον αφορά την απόσβεση είναι πολύ σημαντική.
Στο Normal, η Tonale αποδεικνύεται καλόβολη, με τα αμορτισέρ να τρομπάρουν ενδοτικά ύστερα από μια μεγάλη ανισομέρεια του δρόμου. Και ταυτόχρονα να μην αφήνουν τη μεταφορά μάζας να πέσει με όλο της το είναι στους εξωτερικούς τροχούς σε μια στροφή. Ένα πετυχημένο set-up, εν ολίγοις.
Στη λειτουργία Sport, πέφτεις κομμάτι στα δύσκολα, με την ανάρτηση να γίνεται άμεσα αντιληπτά ως λιγότερο φιλική. Έτσι, θεωρούμε ότι η ρύθμιση Normal είναι η ιδανική για τον χαρακτήρα της Alfa Romeo Tonale, επωφελούμενοι ταυτόχρονα από το πιο ζωντανό τιμόνι της ρύθμισης Dynamic στο d.n.a.
Παρά τη σημαντική μάζα της τώρα, η Tonale φρενάρει δυνατά και καλά. Είναι προφανές ότι μηχανικοί του Ομίλου Stellantis έχουν βρει τη σωστή ισορροπία μεταξύ της ανάκτησης ενέργειας και του υδραυλικού φρεναρίσματος. Σε αντίθεση λοιπόν με τα περισσότερα υβριδικά του είδους, η Tonale επιβραδύνει και σταματά, με το πεντάλ να παρέχει απολύτως φυσική και αναλογική αίσθηση.
Όσον αφορά το σασμάν, φέρνοντας τον λεβιέ προς τα αριστερά, ενεργοποιείς τη χειροκίνητη λειτουργία για να αλλάζεις ταχύτητες ο ίδιος, είτε από τις μανέτες είτε από τον λεβιέ. Σε αυτή τη λειτουργία, ο βενζινοκινητήρας παραμένει αναμμένος, ακόμη και σε Normal mode -η κίνηση είναι συχνά ηλεκτρική όταν ο μοχλός είναι τοποθετημένος στο D.
Αν και το ίδιο το κιβώτιο ταχυτήτων δεν είναι ιδιαίτερα γρήγορο, είναι σαφώς πιο γρήγορο από τα περισσότερα σε άλλα υβριδικά που έχουμε δοκιμάσει. Τα οποία κατά πλειονότητα δεν προσφέρουν καν πραγματική χειροκίνητη λειτουργία.
Επιπλέον, η κοντή κλιμάκωση του 6αριού σασμάν (αντί για 7άρι να θυμίσουμε στην αυτοφορτιζόμενη Tonale) επιτρέπει στον μικρό βενζινοκινητήρα να στροφάρει εύκολα και γρήγορα. Με τη νότα της εξάτμισης να είναι μάλλον ευχάριστη, ειδικά στο ραλαντί, αλλά να στερείται έντασης και όγκου στη λειτουργία Dynamic.
Ακόμη και όταν η μπαταρία είναι άδεια, η απεικόνιση στο κέντρο των οργάνων υποδεικνύει ότι ο ηλεκτροκινητήρας βοηθά τακτικά τον βενζινοκινητήρα να επανεκκινήσει, αφού βέβαια η μπαταρία επαναφορτίζεται με το φρενάρισμα καθώς και με σταθεροποιημένη ταχύτητα -ο θερμικός κινητήρας λειτουργεί ως γεννήτρια για να διατηρήσει κάμποσες βατώρες στην μπαταρία. Μόνο στην περίπτωση που την ξεζουμίσεις σε μια ανηφορική διαδρομή μπορεί να αισθανθείς έλλειψη ενέργειας, μιας και η μπαταρία δεν επαναφορτίζεται αρκετά τακτικά.
Τώρα αν ρωτάτε για το ζητούμενο –αν είναι αυτό από τους εταιρικούς χρήστες παντός είδους στην Ελλάδα- με το ζόρι θα ξεπεράσεις τα 60 km ηλεκτρικής αυτονομίας στην πόλη. Και γύρω από τα 40 km αν κινείσαι αποκλειστικά σε δρόμο υψηλής ταχύτητας. Πρόκειται για καλή επίδοση, τόσο χάρη στη χημεία NMC της μπαταρίας (καταγωγής CATL) όσο και στην ονομαστική ενεργειακή πυκνότητα των 15,5 kWh (12,5 ωφέλιμες). Αντίστοιχα, η μπαταρία της GLA 250 e είναι 15,6/11,5 kWh και της X1 xDrive30e 16,3/14,2 kWh.
Σημειώστε ότι η Alfa Romeo ανακοινώνει αυτονομία έως και 82 km στην πόλη και σε μικτό κύκλο 69 km, με τη δική μας ηλεκτρική επίδοση τα 47 km. Σημειώστε επίσης ότι η Alfa Romeo Tonale αρνείται να εμφανίσει την κατανάλωση σε kWh/100 km στον υπολογιστή της.
Στην αντιπροσωπευτική μέτρηση του DRIVE σε μικτή διαδρομή 100 Km με γεμάτη μπαταρία, σημειώσαμε μέση κατανάλωση που δεν ήταν και πολύ ενδιαφέρουσα: 5,3 lt/100 km. Από την άλλη, στην εθνική ο υπολογιστής μας έδωσε νούμερο σχεδόν 10 lt/100 km με τη μέγιστη νόμιμη ταχύτητα των 130 km/h. Με αυτά και με αυτά λοιπόν, και με ρεζερβουάρ 42,5 lt, μπορείς να υπολογίζεις σε μικτή αυτονομία από 450 έως 600 km πριν επισκεφτείς ένα πρατήριο ή ένα τερματικό.
Όσον αφορά τη φόρτιση, εξαντλώντας την ισχύ των 7,4 kW του εσωτερικού φορτιστή, μπορείς να φορτίσεις την μπαταρία σε 2,5 ώρες σε Wallbox. Ή σε πέντε ώρες σε μια 16άρα οικιακή πρίζα. Σημειώστε πάντως, πως το στάνταρ καλώδιο που δίνει η αντιπροσωπεία είναι Mode 2. Με το Mode 3 για χρήση σε Wallbox να χρεώνεται έξτρα €436.
Σχετικά με τις εκδόσεις της Alfa Romeo Tonale Q4, να επαναλάβουμε ότι η βασική έκδοση Sprint ξεκινά από τις €51.927, η μεσαία Ti από τις €57.092 και η κορυφαία Veloce, όπως η δική μας, από τις €60.592. Γι' αυτές τις δύο τελευταίες, ισχύει προωθητική ενέργεια €2.492 που διαμορφώνει την τιμή στην Ti στις €54.600 και στην Veloce στις €58.100. Βέβαια, στον κατάλογο υπάρχουν και μεμονωμένα έξτρα ή πακέτα που ενισχύουν τον εξοπλισμό και δημιουργούν ένα επίπεδο εξατομίκευσης. Και μπορείτε να τα βρείτε στον configurator της αντιπροσωπείας, διαμορφώνοντας επί σκοπώ ή για πλάκα μια Tonale Q4.
Κλείνοντας αξιολογικά, να πούμε ότι οι Μιλανέζοι με την Alfa Romeo Tonale Q4 ανοίγουν μια νέα σελίδα στην ιστορία τους, επιχειρώντας να συνδυάσουν τον εξηλεκτρισμό με τον σπορ χαρακτήρα. Η επιτυχία κατά τα φαινόμενα δεν είναι σφαιρική, αλλά η δυναμική πρόθεση της φίρμας περισσεύει. Καλοφτιαγμένη και πλούσια εξοπλισμένη, η Alfa Romeo Tonale Q4 επέδωσε διαπιστευτήρια που θα της επιτρέψουν να εδραιωθεί στο τοπίο των κόμπακτ premium και semi-premium SUV, όπου ο ανταγωνισμός είναι σκληρός και τα γερμανικά αντίστοιχα μοντέλα ανελέητα.
Alfa Romeo Tonale Q4 | |
---|---|
Τι λέει το DRIVE | Ύστερα από τη φανταχτερή εποχή των Stelvio/Giulia, η Alfa Romeo με την Tonale επέστρεψε στoν εμπορικό ρεαλισμό. Και με την Q4 PHEV ξεκινά τον εξηλεκτρισμό της. Αναμφίβολα ο μόνος (και ο ενδεδειγμένος) τρόπος για να επιβιώσει η μιλανέζικη φίρμα. |
Τιμή** | Από €51.927, έκδοση Veloce από €60.592 (€58.100) |
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ | |
Τεχνολογία | PHEV, κινητήρας βενζίνης 1.332 cc, i4, 16v, 1 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο, ιντερκούλερ, 180 PS/5.750 rpm, 270 Nm/1.850 rpm, ηλεκτρικό μοτέρ 306V, 122 PS, 250 Nm, μπαταρία 15,5 kWh (12,5 kWh ωφέλιμη), τετρακίνηση, αυτόματο κιβώτιο έξι σχέσεων |
Συνδυαστική απόδοση | 280 PS |
Διαστάσεις | 4.528 x 1.841 x 1.601 mm |
Πορτμπαγκάζ | 385-1.430 lt |
Βάρος | 1.835 kg |
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ | |
0-100 km/h | 6,2" |
Τελική ταχύτητα | 206 km/h (135 km/h ηλεκτρικά) |
Μέση κατανάλωση* | 5,3 lt/100 km |
Εκπομπές CO2 | 29-33 g/km |
Μέση αυτονομία* | 450-600 km |
Ηλεκτρική αυτονομία* | 47 km |
ΦΟΡΤΙΣΗ | |
ΑC 11 kW, 0-100% | 2 ώρες και 30' |
AC 16A, 0-100% | 5 ώρες και 30' |
Εγγύηση | 4 έτη ή 160.000 km |
* Μετρήσεις DRIVE, για τα πρώτα 100 km με την μπαταρία φορτισμένη | |
** Σε παρένθεση η τελική τιμή με προωθητική ενέργεια €2.492 | |
Φωτογραφίες Θανάσης Κουτσογιάννης |