Κάθε κατασκευαστής που σέβεται τον εαυτό του πρέπει να διαθέτει στην γκάμα του ένα B-SUV ή crossover. Αυτό είναι ένας απαράβατος κανόνας για πετυχημένη εμπορική πορεία στην αγορά, καθώς η συγκεκριμένη κατηγορία είναι έξτρα «hot» τα τελευταία χρόνια.
Και μπορεί εμπορικά να μην είναι η πιο δημοφιλής, -τουλάχιστον όχι ακόμα, έχει όμως εξαιρετικά μεγάλο ενδιαφέρον κρίνοντας από τα ρυθμό που προστίθενται νέα μοντέλα σε αυτή. Τα νεότερα μέλη της είναι το Toyota Yaris Cross που έχει ήδη γίνει το trend στα B-SUV και το Volkswagen Taigo που ενισχύει ακόμα περισσότερο την ύπαρξη της Volkswagen στην εν λόγω κατηγορία. Είναι ένα μοντέλο που πωλείται από πέρυσι στη Βραζιλία και που τώρα κάνει την εμφάνισή του στην Ευρώπη.
Για τη μεν Toyota, το Yaris Cross είναι το B-SUV που προσδοκά να την τοποθετήσει στην κορυφή πατώντας στις αξίες του χάτσμπακ Yaris. Για τη Volkswagen, το Taigo αποτελεί το μοντέλο που θα της επιτρέψει μαζί με τα T-Cross και T-Roc να διατηρήσει αθροιστικά το μεγαλύτερο μερίδιο της πίτας στα B-SUV.
Οι Ιάπωνες δεν είχαν να κάνουν κάτι διαφορετικό από το προφανές. Να βασιστούν στο όνομα αλλά και στον χαρακτήρα του Yaris και να ενσωματώσουν σε αυτό όλα τα στοιχεία που χρειάζονταν για να αποκτήσει τον χαρακτήρα της κατηγορίας. Κάτι που κατάφερε με απόλυτη επιτυχία αν αναλογιστούμε πως έχουμε ένα εντελώς διαφορετικό αυτοκίνητο από μια απλώς υπερυψωμένη εκδοχή του Yaris.
Μεγέθη | Toyota Yaris Cross | Volkswagen Taigo |
---|---|---|
Μήκος | 4.180 mm | 4.266 mm |
Πλάτος | 1.765 mm | 1.757 mm |
Ύψος | 1.595 mm | 1.515 mm |
Μεταξόνιο | 2.560 mm | 2.554 mm |
Πορτμπαγκάζ | 397-1.110 lt | 440-1.222 lt |
Ρεζερβουάρ | 36 lt | 40 lt |
Κύκλος στροφής | 10,6 m | 10,6 m |
Στροφές τιμονιού | 2,65 | 2,6 |
Φρένα εμπρός | Αεριζόμενοι δίσκοι 282 mm | Αεριζόμενοι δίσκοι 276 mm |
Φρένα πίσω | Δίσκοι 278 mm | Δίσκοι 230 mm |
Ζάντες | 6,5J x 17” | 6,5J x 17” |
Λάστιχα | 215/55 R17 | 205/55 R17 |
Βάρος* | 1.210 kg | 1.220 kg |
* Μέτρηση DRIVE
Από την άλλη η Volkswagen επέλεξε για το Taigo μια υλοποίηση μεγαλύτερη σε μήκος και με κουπέ χαρακτήρα, στηριζόμενη στο ανανεωμένο Polo. Με μήκος 4,27 m είναι το μακρύτερο από τα έξι συνολικά μοντέλα του Ομίλου VW στην κατηγορία, παρά το γεγονός πως διαθέτει το μικρότερο μεταξόνιο εξ αυτών. Από την άλλη, το Yaris Cross με μήκος 4,18 m είναι 21 cm μικρότερο από το C-HR και 24 πόντους μεγαλύτερο από ένα συμβατικό Yaris.
Έχοντας κατανοήσει τον διαφορετικό ρόλο που έχει το καθένα μέσα στην κατηγορία των B-SUV αλλά και στην γκάμα της αντίστοιχης εταιρείας, αξίζει να δούμε πώς διαμορφώνεται αυτός ο ρόλος μέσα από τους επιμέρους τομείς.
Ξεκινώντας από τη σχεδίαση, το Yaris Cross είναι πιο επιβλητικό συνολικά και χαρακτηρίζεται από έντονες ακμές και δυναμικές επιφάνειες. Τόσο το εμπρός όσο και το πίσω μέρος διαφέρουν από το χάτσμπακ Yaris με πιο μυώδη χαρακτηριστικά, με το πίσω μέρος να είναι κοντά και σε αυτό του Lexus UX.
Η συνολική αύξηση των διαστάσεων (παρά την κοινή χρήση της πλατφόρμας TNGA-B και το ίδιο μεταξόνιο των 2,56 m), τα περιφερειακά προστατευτικά της καροσερί, η απόσταση των 17 cm από το έδαφος, οι ζάντες αλουμινίου και οι ράγες οροφής, συμπληρώνουν τον χαρακτήρα του Yaris Cross, συνθέτοντας ένα καλαίσθητο και ξεχωριστό σχήμα στην πολυπληθή αυτή κατηγορία.
Το Volkswagen Taigo με τη σειρά του βασίζεται πάνω στην πλατφόρμα MQB A0 του Polo και κατ’ επέκταση και του T-Cross, με το οποίο έχει ίδιο μεταξόνιο στα 2,55 m. Ανάλογα με το πώς θα το δεις, η εμφάνισή του αποτελεί μια υπερυψωμένη εκδοχή του Polo ή μια κουπέ εκδοχή του T-Cross. Έτσι αφήνονει στο T-Roc, που βασίζεται στην πλατφόρμα MQB A1, μια πιο SUV αύρα. Ως εκ τούτου, κάθε μια από τις τρεις προτάσεις της VW έχει τον δικό της ρόλο στην γκάμα της εταιρείας, με το Taigo να είναι το πρώτο που φέρνει την κουπέ γραμμή στην κατηγορία.
Το εμπρός μέρος του γερμανικού B-SUV χαρακτηρίζεται από τα φωτιστικά με την τεχνολογία IQ.LIGHT (από την έκδοση Style) και τον συνδυασμό τους με τη νέα μάσκα. Στο πλάι, το Taigo παραπέμπει έντονα στο Polo, ενώ στο πίσω μέρος η έντονη κλίση της οροφής, το μικρό κρύσταλλο και οι ανασηκωμένοι ώμοι προσομοιάζουν σε κουπέ, όπως και η σχετικά χαμηλή απόσταση από το έδαφος -μικρότερη από T-Cross και T-Roc.
Στο εσωτερικό από την άλλη, οι ομοιότητες με τα μοντέλα που απετέλεσαν τη βάση είναι σαφώς εμφανείς. Το Yaris Cross υιοθετεί ουσιαστικά το εσωτερικό του στάνταρ Yaris, εμπλουτισμένο όμως με περισσότερες και πρακτικές θήκες για αντικείμενα. Ανασχεδιασμένος είναι και ο ψηφιακός πίνακας οργάνων με διαγώνιο 7”. Σε συνδυασμό δε με την οθόνη αφής ΗD των 9” του συστήματος infotainment στο κέντρο αναβαθμίζουν την εικόνα από το επίπεδο εξοπλισμού Style και πάνω όπου και διατίθενται, ενώ είναι διαθέσιμο μέχρι και σύστημα head-up display.
Εξοπλισμός | Yaris Cross | Taigo |
---|---|---|
Έκδοση | Style | Style |
Αερόσακοι | 7 | 7 |
Cruise control/ενεργό | S/S | S/S |
LDW/LKA* | S/S | S/S |
CEB/BSD* | S/E | S/Ε |
Ζάντες αλουμινίου | S/17" | S/17" |
Αισθητήρες φωτός/βροχής | S/S | S/S |
Προβολείς ομίχλης/LED | S/S | S/S |
Κλιματισμός αυτόματος/διζωνικός | S/E | S/S |
Ψηφιακά όργανα/Infotainment/πλοήγηση | 7"/9"/S | 8"/8"/E |
Αισθητήρες πάρκινγκ εμπρός/πίσω | E/S | S/S |
Κάμερα οπισθοπορείας | S | E |
Δερμάτινο σαλόνι | Ε | Ε |
Μεταλλικό χρώμα | €460 | €410-520 |
S= στάνταρ, Ε= Έξτρα, *LDW: Lane Departure Warning, LKA: Lane Keeping Assist CEB: City Emergency Braking, BSD: Blind Spot Detection
Το Τaigo με τη σειρά του παραπέμπει άμεσα στο ανανεωμένο Polo ενώ προλογίζει και το εσωτερικό του ανανεωμένου T-Roc. Ο πίνακας οργάνων είναι ψηφιακός και έχει διαγώνιο 8”, όση ακριβώς και η οθόνη του infotainment. Όμως ανεβαίνοντας σε επίπεδο εξοπλισμού αποκτά περισσότερο high-tech χαρακτήρα. Όπως για παράδειγμα η έκδοση Style της δοκιμής που έχει μεγαλύτερες οθόνες και επιπλέον στοιχεία εξοπλισμού. Πάντως, ακόμα και η βασική έκδοση διαθέτει όλα τα σύγχρονα συστήματα άνεσης και ασφάλειας, ενώ στον προαιρετικό εξοπλισμό υπάρχει ακόμα και το σύστημα ημιαυτόνομης οδήγησης IQ.DRIVE.
Τα υλικά που έχουν χρησιμοποιηθεί στην καμπίνα του Taigo κάνουν σημαντική διαφορά σε σχέση με το T-Cross και το T-Roc, καθώς είναι το πρώτο Volkswagen στην κατηγορία των B-SUV με μαλακά πλαστικά. Μαλακά υλικά διαθέτει και το ταμπλό του Yaris αν και σε μικρότερη έκταση, με την ποιότητα να ικανοποιεί σε κάθε περίπτωση. Διαφορά ωστόσο υπάρχει στο επίπεδο της ποιότητας συναρμογής, η οποία είναι ελαφρώς καλύτερη στο Taigo καθότι σε αυτόν τον τομέα παραδοσιακά δίνει ιδιαίτερη προσοχή η Volkswagen. Πάντως, ο διάκοσμος και στα δύο μοντέλα είναι σύγχρονος και ευχάριστος.
Στο σημείο αυτό να παρατηρήσουμε ότι στο Yaris Cross κάθεσαι ψηλότερα και αυτό αποτελεί ακόμα ένα δείγμα της πιο επικεντρωμένης φιλοσοφίας στην κατηγορία που έχει συγκριτικά με το Taigo. Οι χώροι τώρα, επαρκούν για τις ανάγκες τεσσάρων ενηλίκων με το μεν Taigo να προσφέρει μικρότερο αέρα για το κεφάλι των πίσω, υπερέχοντας όμως σε χώρο αποσκευών. Είναι αισθητά μεγαλύτερος με 440 lt και κανονικό σχήμα παρότι υπάρχει και ρεζέρβα ανάγκης κάτω από το δάπεδό του. Το δικίνητο υβριδικό Yaris Cross χωράει 397 lt κι έχει ένα πρακτικό πάτωμα δύο θέσεων.
Κάτω από το καπό των δύο αυτοκινήτων που συγκρίνουμε, συναντάμε τη δημοφιλέστερη επιλογή συστήματος κίνησης για καθένα από τους δύο κατασκευαστές. Επιλογή που μάλιστα είναι εντελώς διαφορετικής φιλοσοφίας.
Το Yaris Cross λοιπόν εφοδιάζεται με το υβριδικό σύστημα τoυ ιαπωνικού σουπερμίνι το οποίο αποτελείται από τον 3κύλινδρο κινητήρα των 1,5 lt που λειτουργεί σε κύκλο Atkinson, σε συνδυασμό με έναν ηλεκτροκινητήρα και γεννήτρια.
Επιδόσεις | Toyota Yaris Cross | Volkswagen Taigo |
---|---|---|
0-100 km/h | 10,2" | 10,5" |
0-120 km/h | 14,6" | 14,5" |
0-140 km/h | 22,1" | 20,0" |
0-400 m | 17,3" @ 129,2 km/h | 17,6" @ 132,5 km/h |
0-1.000 m | 32,3" @ 154,8 km/h | 31,8" @ 167,7 km/h |
50-80 km/h | 3,6" | 3,5" |
80-110 km/h | 5,3" | 5,2" |
110-140 km/h | 8,3" | 8,2" |
100-0 km/h | 36,7 m | 35,8 m |
110-0 km/h | 44,4 m | 43,7 m |
Τελική ταχύτητα | 170 km/h | 191 km/h |
Μετρήσεις DRIVE
Η συνολική μέγιστη ισχύς ανέρχεται στους 116 PS και περνά στους εμπρός τροχούς μέσω ενός αυτόματου κιβωτίου με ηλεκτρονικά ελεγχόμενη και μεταβαλλόμενη σχέση μετάδοσης μέσω πλανητικών γραναζιών (e-CVT). Ως είθισται, ο ηλεκτροκινητήρας υποβοηθά το θερμικό μοτέρ όταν απαιτείται, ενώ μπορεί να λειτουργεί και αυτόνομα σε χαμηλό φορτίο, μέχρι τα 130 km/h και για όσο υπάρχει επάρκεια ενέργειας στην μπαταρία 0,76 kWh.
Από την άλλη, το Taigo έχει πιο συμβατικό χαρακτήρα με τον επίσης 3κύλινδρο 1.000άρη ΤSI να αποδίδει στη συγκεκριμένη περίπτωση 110 PS. Ισχύς που αποδίδεται αποκλειστικά σε συνδυασμό με το αυτόματο 7άρι κιβώτιο διπλού συμπλέκτη DSG -με χειροκίνητο κιβώτιο το μοτέρ αποδίδει 95 PS. Οι επιδόσεις είναι λίγο πολύ αντίστοιχες και αναμφισβήτητα ικανοποιητικές, διαφέρει όμως ο τρόπος λειτουργίας των δύο συστημάτων κίνησης.
Χάρη στο ισχυρό ηλεκτρομοτέρ των 80 PS, το Yaris Cross επιταχύνει ζωντανά από χαμηλά, εκεί που το Taigo έχει μια μικρή υστέρηση. Αυτό επιβεβαιώνεται και από τα 10,2” για τα 0-100 km/h του Yaris απέναντι στα 10,5” του Taigo. Αυτό αλλάζει όμως πάνω από τα 100 km/h, με το Taigo να τραβάει καλύτερα και να ανοίγει το βήμα του, εκμεταλλευόμενο το ισχυρότερο θερμικό μοτέρ και την πυκνή κλιμάκωση του κιβωτίου, συνεχίζοντας να επιταχύνει μέχρι τα 191 km/h αντί για τα 170 km/h του Yaris.
Είναι πολύ χαρακτηριστικό πως για τα 0-150 km/h το Yaris Cross χρειάζεται 5,2” παραπάνω από το Taigo παρότι οι ρεπρίζ με kickdown και στα δύο μοντέλα δεν απέχουν πολύ. Αυτό μεταφέρεται και ως αίσθηση στον οδηγό. Ο παραγόμενος θόρυβος με το χαρακτηριστικό βουητό και το αναπόφευκτο «πατινάρισμα» του e-CVT, δείχνει πως οι ρεπρίζ σε υψηλή ταχύτητα δεν είναι το δυνατό του σημείο.
Αποδοτικότητα | Toyota Yaris Cross | Volkswagen Taigo |
---|---|---|
Μέση κατανάλωση | 5,6 lt/100 km | 7,5 lt/100 km |
Min κατανάλωση | 3,7 lt/100 km | 5,2 lt/100 km |
Max κατανάλωση | 9,2 lt/100 km | 10,4 lt/100 km |
Αυτονομία | 643 km | 533 km |
Ρύποι CO2 | 100-114 g/km | 134 g/km |
Μετρήσεις DRIVE
Ακριβώς το αντίθετο ισχύει για το Yaris Cross και το υβριδικό σύστημά του στην κατανάλωση. Σε αστική χρήση μπορείς εύκολα να δεις τιμή έως 4,3 lt/100 km, με τη μέση να ανέρχεται στα 5,6 lt/100 km. Την ίδια στιγμή, η αντίστοιχη τιμή του Taigo δύσκολα πέφτει κάτω από τα 7,5 lt/100 km.
Στην οδήγηση η εικόνα των δύο μοντέλων είναι ευχάριστη και, παρότι προσεγγίζουν διαφορετικά το κοινό της κατηγορίας, έχουν τον τρόπο να σε κερδίζουν. Το Yaris Cross έχει πολύ οικείο προφίλ με την ευκολία στην οδήγηση να είναι μοναδική. Η ανάρτηση είναι πιο μαλακή από του Taigo και με μεγαλύτερη διαδρομή. Στην πράξη αυτό εξαργυρώνεται σε καλύτερη απόσβεση των ανωμαλιών σε σχέση με το μερικές φορές πιο «ξερό» Taigo. Ωστόσο δεν ισχύει το ίδιο για την ποιότητα κύλισης και τον αεροδυναμικό θόρυβο, τομείς που το Taigo είναι ανώτερο.
Θόρυβος dB (A) | Toyota Yaris Cross | Volkswagen Taigo |
---|---|---|
Ραλαντί | 41 | 40 |
140 km/h | 71 | 69 |
Όριο στροφών | 76 | 74 |
Μετρήσεις DRIVE
Το οδηγικό του προφίλ του τελευταίου είναι παραδοσιακό «Volkswagen», δηλαδή ικανό σε κάθε περίπτωση ακόμα και όταν πιεστεί. Εάν μάλιστα το τιμόνι μετέφερε και περισσότερη πληροφορία, τότε το σύνολο θα ήταν ακόμα πιο ευχάριστο. Όπως και να έχει, υπό πίεση παραμένει ουδέτερο και προοδευτικό στις αντιδράσεις, με την κλίση του αυτοκινήτου να είναι υπαρκτή μεν, περιορισμένη δε.
Το Yaris Cross αρέσκεται σαφώς σε πιο νορμάλ ρυθμό. Όχι επειδή δεν μπορεί να ανταποκριθεί στη σβέλτη οδήγηση -κάθε άλλο, αλλά επειδή εκεί το περιορίζει ο κινητήρας και η αίσθηση αδράνειας που προκαλεί το κιβώτιο. Στο τέλος της ημέρας όμως και εφόσον μιλάμε για ένα B-SUV, δεν μπορείς να του προσάψεις τίποτα, καθώς αποδεικνύεται πολύ ομοιογενές και μπορεί να ανταποκριθεί καλύτερα από το Taigo σε πιο κακοτράχαλα ή εκτός ασφάλτου τερέν.
Όσον αφορά στο φρενάρισμα, η απόδοση και των δύο B-SUV είναι πολύ περισσότερο από καλή, με το Taigo να υπερέχει κάνοντας 100-0 km/h σε 35,8 m έναντι 36,7 m του Yaris Cross.
Κόστος | Toyota Yaris Cross | Volkswagen Taigo |
---|---|---|
Έκδοση | 1.5 Hybrid | 1.0 TSI 110 PS DSG |
Βασική τιμή | €21.120 (Active) | €23.150 (Move) |
Δοκιμής | €24.170 (Style) | €25.800 (Style) |
Τέλη κυκλοφορίας | - | €86 |
Εγγύηση* | 6 χρόνια | 2 χρόνια |
Χρηματοδότηση | Ανάλογα με τον ντίλερ | Ανάλογα με τον ντίλερ |
* Αφορά τα μηχανικά μέρη
Η διαφορετικότητα των δύο μοντέλων κάνει κατά κάποιο τρόπο εύκολο το διαχωρισμό τους άρα και την τελική επιλογή. Το Toyota Yaris Cross είναι ένα B-SUV σαφώς πιο εστιασμένο στα δεδομένα της κατηγορίας. Tο οποίο διατηρεί συγκριτικό πλεονέκτημα με καλύτερο value for money, τη χαμηλότερη βασική τιμή (€21.120), σημαντικά περισσότερα επίπεδα εξοπλισμού και τις και περισσότερες επιλογές εξατομίκευσης. Επιπλέον, δημιουργεί στην πορεία συγκριτικό πλεονέκτημα με την κορυφαία οικονομία στη χρήση.
Το VW Taigo 1.0 TSI 110 PS DSG που ξεκινά από τις €23.150 αποτελεί εναλλακτική πρόταση στα B-SUV τόσο για τα δεδομένα της κατηγορίας όσο και για την γκάμα της Volkswagen, έχοντας σαφώς πιο συγκεκριμένο κοινό. Μπορεί όμως να διαμορφώσει μια νέα τάση στη συγκεκριμένη αγορά, κάτι που για να φανεί το μόνο που χρειάζεται είναι χρόνος.
Τεχνικό φύλλο | Toyota Yaris Cross | Volkswagen Taigo |
---|---|---|
Έκδοση | 1.5 Hybrid | 1.0 TSI 110 PS DSG |
Κυβισμός | 1.490 cc | 999 cc |
Ψεκασμός | Άμεσος/έμμεσος | Άμεσος |
Τούρμπο | Όχι | Ναι, VGT |
Κύλινδροι | i3 | i3 |
Ισχύς | 92 PS@5.500 rpm | 110 PS@5.000 rpm |
Ροπή | 120 Nm@3.600-4.800 rpm | 200 Nm@2.000-3.000 rpm |
Ισχύς e-μοτέρ | 80 PS | - |
Ροπή e-μοτέρ | 141 Nm | - |
Μπαταρία | Ιόντων λιθίου 0,76 kWh | - |
Συνολική ισχύς | 116 PS | 110 PS |
Συνολική ροπή | Δεν ανακοινώνεται | 200 Nm |
Κιβώτιο | e-CVT | Αυτόματο 7άρι |
Κίνηση | Εμπρός | Εμπρός |
Ανάρτηση εμπρός | ΜcPherson, αντιστρεπτική | ΜcPherson, αντιστρεπτική |
Ανάρτηση πίσω | Ημιάκαμπτος, αντιστρεπτική | Ημιάκαμπτος, αντιστρεπτική |
Toyota Yaris Cross ΑΣΦΑΛΕΙΑ EuroNCAP 5/5 (2021) Τεστ επιβατών #86% Τεστ παιδιών #84% Τεστ πεζών #78% Βοηθήματα #81%
Volkswagen Taigo ΑΣΦΑΛΕΙΑ EuroNCAP 5/5 (2022) Τεστ επιβατών #94% Τεστ παιδιών #84% Τεστ πεζών #71% Βοηθήματα #70%