Το μοντέλο εισόδου στην γκάμα των BMW εξακολουθεί να είναι η 114i των 20.041 ευρώ (με απόσυρση), αλλά κακά τα ψέματα: Το 60% της ελληνικής αγοράς ανήκει τώρα στα ντίζελ. Αν θέλουμε λοιπόν να μιλάμε για την πραγματική πύλη προς τον κόσμο των BMW, είναι αυτή εδώ, η 114d που ξεκινά (στην 3θυρη έκδοση) από τα €22.115.
Η διαφορά των 2.075 ευρώ ανάμεσα στα δύο μοντέλα μπορεί να φαίνεται σημαντική, όμως με τη χαμηλή τιμή του πετρελαίου στη χώρα μας η απόσβεση γίνεται γρήγορα. Πιο πολύ νόημα έχει η σύγκριση της 114d με την 116d EfficientDynamics, που ήταν μέχρι τώρα η φθηνότερη Σειρά 1 ντίζελ, με τιμή από €23.565.
Τι χάνει κανείς για να κερδίσει αυτά τα 1.450 ευρώ; Στην ουσία 21 ίππους και 3,5 kgm ροπής. Χάνει επίσης τα προνόμια των 99 g/km CO2, αφού η 114d εκπέμπει 109 g/km. Φαίνονται σημαντικές απώλειες, αλλά σε επίπεδο επιδόσεων και οικονομίας η 114d εξακολουθεί να είναι ανταγωνιστική στην κατηγορία.
Τεχνολογίας το ανάγνωσμα
Ο κινητήρας της 114d είναι ο γνωστός αλουμινένιος 1.6 ντίζελ της 116d, αλλά με ηπιότερες ρυθμίσεις ώστε να αποδίδει 95 PS (αντί 116) και 24 kgm (αντί 27,5). Η τεχνολογία TwinPower Turbo παραμένει ίδια, με τουρμπίνα μεταβλητής γεωμετρίας και άμεσο ψεκασμό common-rail με σωληνοειδείς βαλβίδες και μέγιστη πίεση 1.600 bar. Η τεχνολογία αυτή συνδυάζεται με την τεχνολογία EfficientDynamics, που περιλαμβάνει σύστημα stop/start, ανάκτηση ενέργειας μέσω έξυπνου εναλλάκτη, ηλεκτρική κρεμαγέρα, περιφερειακά με λειτουργία on-demand και λάστιχα χαμηλής τριβής κύλισης, για περαιτέρω μείωση της κατανάλωσης και των ρύπων.
Σύμφωνα με τα μετρητικά μας όργανα, η 114d κάνει τα 0-100 km/h σε 11,2”, το πρώτο 400άρι σε 17,7” και το χιλιόμετρο σε 32,8”. Οι αντίστοιχες επιδόσεις της 116d είναι μεν 9,4”, 16,7” και 30,7”, όμως το Audi A3 Sportback 1.6 TDI δεν είναι τόσο ταχύτερο, με 10,5”, 17,4” και 32,5”, ενώ η Mercedes-Benz A180 CDI είναι οριακά πιο αργή, με 11,3”, 17,8” και 32,8” αντίστοιχα.
Στις ρεπρίζ ισχύουν περίπου τα ίδια, με μια διαφορά: ότι η 114d εμφανίζεται πιο ελαστική χαμηλά από την 116d, κάνοντας τα 50-80 με 3η σε 4,1” αντί 4,5”. Όταν ανέβουν οι στροφές η 116d παίρνει ξεκάθαρα κεφάλι (80-110 με 3η σε 5,1” αντί 6,3” της 114d), ενώ το Α3 είναι κάπου ανάμεσα (5,8”) και η Α180 πιο κοντά στην 114d (6,0”).
Οικονομική και οδηγικά ευχάριστη
Κοντολογίς, η 114d είναι μέσα στον ανταγωνισμό, και οδηγώντας την τη βρίσκεις πιο ζωηρή απ’ ό,τι περιμένεις (ζωηρότερη από τη βενζινοκίνητη 114i). Η αυξημένη ελαστικότητα στις χαμηλές στροφές είναι επίσης αισθητή καθώς νιώθεις τον κινητήρα να τουρμπίζει από πολύ χαμηλά. Γενικά πρόκειται για έναν πολύ ευχάριστο κινητήρα, ιδίως με το πρόγραμμα λειτουργίας Sport του συστήματος Driver Experience Control, που ζωηρεύει την απόκριση στο γκάζι. Αντίθετα, το πρόγραμμα Eco PRO ευνοεί την οικονομία, η οποία αποδεικνύεται πραγματικά εντυπωσιακή: η μέση κατανάλωση στα χέρια μας ήταν μόνο 5,9 lt/100km.
Κατά τα άλλα, η 114d είναι όπως οι άλλες BMW Σειράς 1: Ποιοτική και εργονομικά μελετημένη στην καμπίνα της, αλλά όχι ιδιαίτερα ευρύχωρη πίσω. Ευχάριστη οδηγικά, αλλά όχι εμφανώς «πισωκίνητη» σε συμπεριφορά αφού έχει μια τάση προς την αρχική υποστροφή. Αυτό που μας έκανε εντύπωση πάντως σε αυτή τη νέα επαφή μας με τη Σειρά 1 ήταν η ανάρτηση και κυρίως ο τρόπος που απορροφά τις απότομες ανωμαλίες του δρόμου, όπως είναι οι λακκούβες, τα μπαλώματα της ασφάλτου και τα καπάκια των φρεατίων. Μαγικό χαλί. Από την άλλη μας απογοήτευσε το κιβώτιο του συγκεκριμένου αυτοκινήτου, που είχε ένα λεβιέ πιο ασαφή και «λαστιχένιο» σε αίσθηση απ’ ό,τι συνήθως.
Αυτό που έχει σημασία πάντως είναι το ότι η 114d παραμένει «μηχάνημα οδήγησης» παρότι είναι το πιο αδύναμο και το δεύτερο φθηνότερο μοντέλο της BMW. Άρα μπορούμε να συμπεράνουμε με βεβαιότητα ότι ανταποκρίνεται καλά στο ρόλο του «πορτιέρη» για την γκάμα της βαυαρικής εταιρείας. Αν μας ρωτήσετε, θα σας πούμε ότι θα δίναμε ασυζητητί τα 1.487 ευρώ της διαφοράς (στις 5θυρες εκδόσεις) για να πάρουμε την 116d ED. Όμως κι αυτός που οι οικονομίες του φτάνουν μόλις και μετά βίας τα 22 χιλιάρικα, δεν θα βγει χαμένος αγοράζοντας την 114d.
Τι λέει το DRIVE
Προσιτή σε τιμή, ανταγωνιστική σε επιδόσεις, πολύ οικονομική σε καύσιμο και με όλα τα οδηγικά χαρακτηριστικά της Σειράς 1. Άξιος «πορτιέρης» της γκάμας των BMW.
Τιμή Από €22.115 (3θυρη, με απόσυρση)
Τεχνολογία 1.598 cc, i4 16v 2 EEK, άμεσος ψεκασμός common-rail, τούρμπο VGT, 95 PS/4.000 rpm, 24,0 kgm/1.500-2.750 rpm, κίνηση πίσω, χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-80 km/h 7,4”
0-100 km/h 11,2”
0-120 km/h 16,4
0-140 km/h 23,4”
0-160 km/h 34,8”
0-400 m 17,7”
0-1.000 m 32,8”
30-50 km/h (3η) 4,1”
50-80 km/h (4η) 6,7”
80-110 km/h (5η) 9,5”
110-140 km/h (6η) 15,9”
100-0 km/h 39,7 m
Τελική ταχύτητα 185 km/h
Κατανάλωση 5,9 lt/100 km
Εκπομπές CO2 109 gr/km
Διαστάσεις 4.324 x 1.765 x 1.421 mm
Βάρος 1.360 kg
Μετρήσεις DRIVE