H μάχη στην κατηγορία των στέισον στην Ευρώπη μαίνεται το ίδιο σκληρή με αυτή των κόμπακτ χάτσμπακ.
Για την Ελλάδα ούτε λόγος για το αυτοκίνητο του «υδραυλικού», παρότι οι εταιρικές πωλήσεις ισομοιράζονται με αυτές των ΙΧ. Οπότε και η επιλογή ενός εταιρικού SW θα ήταν μια εξαιρετικά πρακτική λύση, χωρίς τον κίνδυνο στη συνέχεια να το φορέσεις «παλτό».
Στην ευρωπαϊκή σκηνή, με παίκτες όπως το Volkswagen Golf Variant, το Peugeot 308 SW, το Renault Mégane Grandtour, το Ford Focus Estate, αλλά και το SEAT Leon ST, το μοντέλο από το Rüsselsheim είχε προφανώς δύσκολη αποστολή. Για το λόγο αυτό ποντάρισε σε διάφορα νούμερα: Μειωμένο βάρος, καλή χωροταξία, ωραίοι όγκοι, ενδιαφέροντες κινητήρες, δελεαστική τιμολογιακή τοποθέτηση, αλλά και σύγχρονο ντιζάιν και επιτυχημένη παρουσίαση καμπίνας.
Το αυτοκίνητο που δοκιμάσαμε ήταν με το 1.600άρι μοτέρ τουρμποντίζελ με τα 136 άλογα. Και μάλιστα συνδυασμένο με κλασικό αυτόματο 6άρι σασμάν που επιβαρύνει τις €24.100 της έκδοσης Dynamic (βασική για το 1.6 CDTi) με 1.600 ευρώ. Από πλευράς ισχύος, το 136άρι θα λέγαμε ότι τοποθετείται στο μέσο της γκάμας ντίζελ, πίσω από το BiTurbo με τα 160 άλογα και πάνω από το ίδιο μοτέρ στην έκδοση των 110 ίππων. Με την έκδοση Dynamic να είναι ήδη πλήρης εξοπλισμού και η ακριβότερη κατά 2.000 ευρώ Innovation να είναι πληθωρική. [Δείτε εδώ τον αναλυτικό εξοπλισμό].
Χωρίς ρίσκο
Πιστό στο δυναμικό στιλ του αντίστοιχου χάτσμπακ, το Astra Sports Tourer δεν το παρακάνει. Χωρίς ανώφελο ρίσκο, διαθέτει ομοίως σιλουέτα με ρευστές γραμμές και σχετικά ισορροπημένες αναλογίες. Τα εμπρός φανάρια οπισθοκλίνουν δίνοντας πιο δυναμικό στιλ, ενώ η βασική γραμμή ανεβαίνοντας προς τα πάνω με το πλαίσιο του παραθύρου στην πίσω πόρτα που πέφτει ελαφρά προς τα κάτω ανακουφίζουν οπτικά το προφίλ του στέισον Opel. Το πίσω μέρος χάνει τη στρογγυλότητά του, με τα πίσω φώτα να παίρνουν έκταση, εισβάλλοντας στην πίσω πόρτα, και να υιοθετούν πιο συμβατική, τραπεζοειδή φόρμα. Η πίσω πόρτα ενσωματώνει ένα κρύσταλλο πιο ψηλό και πιο φαρδύ –από το προηγούμενο μοντέλο, ενώ μια ακμή ορίζει μια μικρή επίπεδη επιφάνεια πάνω από το σήμα της Opel.
Το άνοιγμα του πορτμπαγκάζ είναι πιο φαρδύ από αυτό του προηγούμενου μοντέλου, διευκολύνοντας έτσι τη φόρτωση σε ένα καλά διατεταγμένο και εύκολο διαμορφώσιμο χώρο που δίνει ένα απόλυτα επίπεδο πάτωμα στη διθέσια διαμόρφωση. Ο χώρος περνά από τα 540 στα 1.630 lt, ανάλογα με το πώς είναι τα καθίσματα -500 και 1.550 lt αντίστοιχα στο παλιότερο μοντέλο. Μια σημαντική αναβάθμιση, αν αναλογιστούμε ότι το νέο Astra Sports Tourer διατήρησε το συνολικό μήκος της προηγούμενης γενιάς των 4,7 m. Αντίθετα, να πούμε πως σε σχέση με αυτή την τελευταία κέρδισε έξι πόντους σε πλάτος (1,87 αντί των 1,81 m), αλλά κατά ειωθότα και τις αεροδυναμικές επιταγές (βλ. αποδοτικότητα) το ύψος μειώθηκε κατά 2,5 πόντους. Χαμήλωμα που φυσικά προσθέτει στη σπορ κοψιά του αυτοκινήτου. Φυσικά και το βάρος μειώθηκε, με τη ζυγαριά όμως να παραμένει κοντά στα 1.450 kg.
Καλύτερα συναρμολογημένο, πιο μοντέρνο και επιτέλους με σύστημα πολυμέσων που βρίσκεται στο ύψος της νέας γενιάς του, το εσωτερικό του Astra Sports Tourer έχει κάνει ένα μεγάλο βήμα προς τα εμπρός σε σχέση με το προηγούμενο μοντέλο. Η καινούργια απλοποιημένη κεντρική κονσόλα είναι σαφώς λιγότερο «θορυβώδης», ελαχιστοποιώντας το κατά δύναμη τα κουμπιά. Η ρύθμιση του ηλεκτρονικού κλιματισμού (στάνταρ) γίνεται μέσω διακοπτών (διζωνικός) στο κέντρο των οποίων εμφανίζεται η ψηφιακή ένδειξη της θερμοκρασίας.
Κάποιες αρνητικές λεπτομέρειες βρίσκονται ακόμη εκεί παρούσες, όπως η ποιότητα των σκληρών κατά πλειονότητα πλαστικών της καμπίνας με το ικανοποιητικό φινίρισμα. Η 8ιντση έγχρωμη οθόνη αφής των multimedia, τοποθετημένη ανάμεσα στους δύο κάθετους αεραγωγούς διαθέτει γραφικά καλής ποιότητας. Υποστηρίζει δε μέσω του Navi 900 IntelliLink² τόσο Android Auto όσο και Apple CarPlay, επιτρέποντας κλήσεις hands-free, φωνητικές εντολές ή audio streaming μέσω του smartphone, είτε μέσω Bluetooth είτε ενσύρματης σύνδεσης.
Το Astra Sports Tourer διατίθεται με καθίσματα με λειτουργία μασάζ (έξτρα). Το αναφέρουμε επί τούτου, διότι είναι στο πνεύμα χρήσης του αυτοκινήτου. Μπορεί να μην κάνουν και σπουδαία πράγματα στον τομέα της άνεσης στις μικρές διαδρομές. Αλλά επειδή συχνά πυκνά τα χλευάζουμε θεωρώντας τα «φλώρικο» εξοπλισμό, χρειάζεται να γνωρίζετε ότι ύστερα από μια ώρα πορείας στη εθνική, οι κινήσεις που κάνει ένα τέτοιο σύστημα ενεργοποιούν την κυκλοφορία του αίματος και ανακουφίζουν από ορισμένες μυϊκές συσπάσεις. Φυσικά για μιλάμε για εξοπλισμό μόνο των εμπρός καθισμάτων.
Στα πίσω καθίσματα μπορούν να επιλεγούν (πάντα προαιρετικά) να είναι θερμαινόμενα και με δύο θύρες USB. Όσον αφορά το ωφέλιμο πλάτος, υπάρχει χώρος για τρεις, αλλά ο μεσαίος θα ενοχλείται από την πόρπη των ζωνών ασφαλείας, αλλά και το ψηλότερο και λιγότερο άνετο έδρανο σε σχέση με τα ακριανά. Κατά τα λοιπά, το Astra Sports Tourer προσφέρει καλό χώρο για τα πόδια, σημαντικό ύψος οροφής και πολύ μεγάλες θήκες για μικροπράγματα σε κάθε πίσω πόρτα.
Innovation η υποβοήθηση οδηγού
Από τη βασική έκδοσή του, το Astra διαθέτει με το «μίνιμουμ νόμιμο»: ABS, ESP, έξι αερόσακους, προεντατήρες στις ζώνες (διπλούς εμπρός) και αισθητή πίεσης των ελαστικών. Αλλά μιας και στο Sports Tourer 1.6 CDTi 136 PS έχουμε για μοντέλο βάσης την έκδοση Dynamic υπάρχει και συστήματα όπως το πακέτο Sight&Light, ρυθμιστής ταχύτητας με περιοριστή και αισθητήρες παρκαρίσματος στον πίσω προφυλακτήρα. Και φυσικά το σύστημα «Opel OnStar», ένας προσωπικός βοηθός υπηρεσιών και συνδεσιμότητας, ο οποίος φέρνει οδηγό ή επιβάτες σε επαφή με έναν εξειδικευμένο σύμβουλο, με το πάτημα ενός κουμπιού. Για τα συστήματα υποβοήθησης του οδηγού θα χρειαστεί κάποιος να περάσει στην επόμενη έκδοση, Innovation: Αναγνώριση επικείμενης σύγκρουσης με αυτόματη ενεργοποίηση φρεναρίσματος έκτακτης ανάγκης και αναγνώριση σημάτων κυκλοφορίας, αμφότερα μέσω της κάμερας Opel Eye.
ΔΕΙΤΕ AKOMH Test drive: Opel Astra Sports Tourer 1.6 BiTurbo CDTi
Στο μεσαίο Astra Sports Tourer με μοτέρ 1.6 τουρμποντίζελ, το μοτέρ όπως είπαμε αποδίδει 136 άλογα από τις 3.500 rpm μέχρι τις 4.000 rpm με την ροπή των 32,6 kgm να κορυφώνεται μεταξύ 2.000-2.250 rpm. Στην περίπτωσή μας δε, το μοτέρ αυτό συνδυαζόταν με κλασικό αυτόματο σασμάν έξι ταχυτήτων. Πέρα από την παρατήρηση για την τραχύτητα και το θόρυβο του 4κύλινδρου αυτού κινητήρα όσο είναι κρύος, κατά τα λοιπά προσφέρει πραγματική οδηγική απόλαυση. Οι επιδόσεις του είναι πειστικές σε κάθε περίπτωση, αν και τη ροπή που έρχεται λίγο αργά και λίγο απότομα. Όσον αφορά τα νούμερα, το 10,1” για το σπριντ των 0-100 km/h και τα 200 km/h τελική το κατατάσσουν στο μέσο όρο της κατηγορίας.
Κάλλιο φορτωμένο
Στο δρόμο, παρά το εμπρός που είναι σχετικά βαρύ και τις αναρτήσεις που γέρνουν προς το «σφιχτό», ο δυναμικός ισολογισμός του αυτοκινήτου βρίσκεται μάλλον πάλι στο μέσο όρο. Και λέμε «μάλλον», διότι πρόκειται για μια αυθαίρετη κρίση, προσπαθώντας να παρεκτείνουμε τις εντυπώσεις από ένα χάτσμπακ Peugeot 308 ή ένα Renault Mégane στα αντίστοιχά τους στέισον, καθώς τα μόνα χειροπιαστά δεδομένα που έχουμε από την κατηγορία είναι από τη δοκιμή του Volkswagen Golf Variant.
Το τιμόνι του Sports Tourer είναι συνεπές και αλλάζει κατεύθυνση με ακρίβεια, μεταφέροντας καλή πληροφόρηση από το δρόμο. Αντίθετα από το φρενάρισμα λείπει το αρχικό καλό δάγκωμα. Πάντως, η γενική δυναμική ισορροπία είναι καλή και το πίσω μέρος ακολουθεί με συνέπεια το εμπρός, όσο ο ρυθμός παραμένει σύμφωνος με τη χάραξη και το ανάγλυφο του δρόμου. Η ηχομόνωση υποστηρίζει την αθόρυβη κύλιση και όσο δεν ξεφεύγεις από τις στροφές που κορυφώνεται η ροπή, τα πράγματα στην καμπίνα παραμένουν ήσυχα.
Υπό μεγαλύτερη πίεση και με λίγο πιο έντονο ανάγλυφο, τα πράγματα αλλάζουν. Ο έλεγχος του βάρους από τις σφιχτές αναρτήσεις παραμένει καλός, η κλίση στις στροφές μικρή, αλλά και η κινητικότητα του πίσω μέρους με το αυτοκίνητο άδειο, σημαντική. Ως εκ τούτου, με το που αποσταθεροποιείται η ουρά, τα ηλεκτρονικά επεμβαίνουν άκομψα με δυνατά φρένα και αντίστοιχα «κοψίματα» του μοτέρ. Πάντως, στον ανοιχτό δρόμο είναι ευθύβολο, δεν πλέει στη μεγάλη ταχύτητα και γενικά είναι αυτό που λέμε «εύκολο» για τον οδηγό.
H ανάρτηση του Astra Sports Tourer είναι προφανές ότι ρυθμίστηκε για να ταξιδεύει το αυτοκίνητο με γεμάτο πορτμπαγκάζ και όχι για να χαζοπηδάει άδειο σε σχετικά κατσαρούς δρόμους. Τέτοιους, όπως αυτούς που βρίσκεις μέσα στην πόλη με τα εκατοντάδες μπαλώματα, ψάχνεοντας για μια θέση πάρκινγκ που θα βολέψεις ένα αυτοκίνητο σεβαστού μεγέθους. Δύσκολη δε επιχείρηση, καθώς οι πίσω κολόνες μειώνουν δραστικά την ορατότητα πίσω ¾.
Τα καλά νέα έρχονται από αυτό που γράφει το ταμπλό για την κατανάλωση: Τα 5,7 lt είναι μια καλή τιμή που μπορείς να πετύχεις χωρίς ιδιαίτερο κόπο και όχι μακριά από την τιμή των 4,6 lt /100 km που δίνει ο κατασκευαστής ως μέση τυποποιημένη.
Αυτή η έκδοση του Astra έχει έρθει και έχει τοποθετηθεί πολύ καλά απέναντι στον ανταγωνισμό και σε αυτή την έκδοση με το μοτέρ των 136 PS διαθέτει ισχυρά επιχειρήματα. Τόσο ευρύχωρο όσο και διαμορφώσιμο, προτείνει πολύ γενναιόδωρο εξοπλισμό σε καλή τιμή. Αλλά παρόλες τις φιλότιμες προσπάθειες παραμένει ακόμη πίσω σε κάποιους τομείς. Για παράδειγμα το Golf Variant είναι πολύ καλύτερο στην παρουσίαση της καμπίνας, ενώ ένα SEAT Leon ST πιο συμμετοχικό και σπορ στο δρόμο. Αλλά και από τα δύο λείπουν ακόμη 21 άλογα για να πιάσουν το Opel που σαφώς είναι καλύτερος tourer από αυτά του VW Group.
ΤΙ ΛΕΕΙ ΤΟ DRIVE
Δυνατό, καλό στο δρόμο, ευρύχωρο και πολλαπλώς διαμορφώσιμο, η επιλογή της έκδοσης Innovation αποτελεί μονόδρομο για να απολαμβάνεις και όλα τα σύγχρονα συστήματα ασφάλειας.
Τιμή Από €25.700
Τεχνολογία 1.598 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, ψεκασμός common rail, τούρμπο μεταβλητής γεωμετρίας, 136 PS/3.500-4.000 rpm, 32,6 kgm/2.000-2.250 rpm, αυτόματο κιβώτιο έξι σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 10,1”
Τελική ταχύτητα 200 km/h
Μέση κατανάλωση* 5,7 lt/100 km
Εκπομπές CO2 122 g/km
Διαστάσεις 4.702 x 1.809 x 1.510 mm
Μεταξόνιο 2.662 mm
Πορτμπαγκάζ 540 lt-1.630 lt
Βάρος 1.425 kg
Στοιχεία κατασκευαστή *Μέτρηση DRIVE