Δοκιμάζουμε το νέο Suzuki Swift Sport μαζί με τους προγόνους του

Δοκιμάζουμε το νέο Suzuki Swift Sport μαζί με τους προγόνους του

Από το 1986, οι γρήγορες εκδόσεις του Suzuki Swift είχαν ένα μοναδικό χαρακτηριστικό που διαμόρφωνε το χαρακτήρα τους και εξασφάλιζε το προφίλ ενός μικρού ήρωα, οπότε και φανατικό κοινό.

Αν και κάθε γρήγορο Swift είχε τη δική του ισχυρή προσωπικότητα, είναι αλήθεια ότι η δεύτερη γενιά του 1989 και η τρίτη του 2005, είναι οι πιο εμβληματικές. Και μάλιστα χωρίς να έχουν καμία σχέση σε χαρακτήρα.

Γι’ αυτό και σίγουρα αξίζει τον κόπο να δούμε τι ακριβώς έχει κληροδοτήσει η καθεμία στο Swift Sport του 2018, το οποίο συνεχίζει την πορεία του μοντέλου.

Τσαμπουκάς
Όπως και στην πρώτη γενιά του 1986, έτσι και στη δεύτερη, ο πρωταγωνιστής ονομάζεται G13B και είναι ένα εντυπωσιακά πολύστροφο 4κύλινδρο διαμάντι με χωρητικότητα 1,3 lt, 16βάλβιδο καπάκι, δύο εκκεντροφόρους και ηλεκτρονικό ψεκασμό.

Στην καμπίνα το στροφόμετρο σχεδόν καμαρώνει που η πορτοκαλί ζώνη ξεκινά στις 7.500 rpm και η κόκκινη στις 8.000. Το μπάκετ-φετίχ του τότε σε στηρίζει ακόμα ικανοποιητικά και παρότι οι ρυθμίσεις της θέσης είναι οι απολύτως βασικές, τελικά βολεύεσαι. Έχεις πιο τεντωμένα χέρια από όσο θέλεις, χωρίς αυτό να δυσκολεύει την επαφή με το αυτοκίνητο. Ή να αλλοιώνει την έκπληξη σχετικά με το πόσο καλά λειτουργούν τα πάντα ακόμα και σήμερα.

Suzuki Swift GTi

Οι απλές εκδόσεις του συγκεκριμένου Swift είχαν εκνευριστικά λεπτή στεφάνη τιμονιού, όμως του GTi είχε γίνει σαφώς πιο χορταστική. Δεν υπάρχει υποβοήθηση, οπότε προφανώς στους επιτόπιους ελιγμούς δυσκολεύεσαι. Από την άλλη όμως, ο συμπλέκτης είναι ακριβέστατος, το κιβώτιο κουμπώνει τέλεια και ο κινητήρας λειτουργεί σα να βγήκε από το εργοστάσιο χτες. Κι ας έχει πάνω από 260.000 km.

Ως γνήσιο πολυβάλβιδο μοτέρ του ’90 τεμπελιάζει έντονα μέχρι τις 3.500 rpm και χρειάζεται τουλάχιστον ακόμα 1.000 rpm για να ξυπνήσει. Η μέγιστη ροπή των 11,5 kgm ακούγεται αστεία με τα σημερινά δεδομένα και σα να μην έφτανε αυτό εμφανίζεται στις 4.950 rpm. Ωστόσο, όλη η ουσία ξεδιπλώνεται από εκεί έως τον κόφτη των 7.500 rpm, με ενδιάμεσο σταθμό τις 6.450 rpm όπου αποδίδονται οι 101 PS.

Ο ήχος είναι άγριος και τον ακούς χωρίς σχεδόν κανένα φίλτρο, ενώ η απόκριση συναρπάζει και δυσκολεύεσαι να πιστέψεις ότι ένα μικρό μοτέρ σχεδόν 30ετίας αισθάνεται τόσο άνετα εκεί ψηλά. Για την ακρίβεια πασχίζει να σου δείξει από την αρχή πως εάν θέλεις να κινηθείς πραγματικά γρήγορα, αυτός είναι ο τρόπος. Η Suzuki ανακοίνωνε 0-100 km/h σε 8,6” και τελική 188 km/h, ωστόσο η εμπειρία έχει τόση ένταση που τα νούμερα περνούν σε δεύτερη μοίρα.

Απέναντι σε μια τόσο ηγετική φυσιογνωμία, το πλαίσιο ενός σουπερμίνι του 1990 είναι σαφές ότι δεν περνάει εύκολα. Και η σύγκριση της ακαμψίας του με εκείνη του σημερινού Swift Sport είναι στ’ αλήθεια μια ζωντανή αποτύπωση της προόδου της αυτοκίνησης. Ωστόσο, στο αυτοκίνητο που δοκιμάσαμε, οι μπάρες που δένουν τους εμπρός και τους πίσω θόλους το έχουν μεταμορφώσει.

Suzuki Swift GTi

Καταλαβαίνεις τη διαφορά ακόμα και με το αυτοκίνητο σταματημένο (που λέει ο λόγος), οπότε τα εμπρός γόνατα και οι πίσω υστερούντες βραχίονες ελέγχουν τις κινήσεις των τροχών πολύ καλύτερα. Τώρα τα στενά λάστιχα πασχίζουν σαφώς λιγότερο να βρουν πρόσφυση όταν στρίβεις γρήγορα και το πίσω μέρος είναι πιο σταθερό και προβλέψιμο, με σαφώς μικρότερη διαφορά φάσης από το εμπρός.

Γι’ αυτό μπορείς να πιέσεις χωρίς ιδιαίτερο άγχος και τελικά να διαπιστώσεις ότι κινείσαι πολύ πιο εύκολα και γρήγορα από όσο περίμενες. Υπάρχουν και πάλι φορές που πρέπει να κάνεις οικονομία στο γκάζι για να μη έχεις χαζοσπινάρισμα στην έξοδο, όμως όλα εκτυλίσσονται απροβλημάτιστα.

Το ίδιο ισχύει και για τα τέσσερα δισκόφρενα, που έχουν αρκετή αίσθηση στο πεντάλ ώστε η απουσία ABS να μην φέρνει κανένα σε δύσκολη θέση. Δεν ήταν ιδιαίτερα συνηθισμένη επιλογή για ένα μικρό αυτοκίνητο εκείνης της δεκαετίας, γι’ αυτό και σχεδόν όλοι οι ιδιοκτήτες τα άφηναν σε κοινή θέα, αφαιρώντας τα διακοσμητικά καπάκια από τις 14άρες αλουμινένιες ζάντες που είχαν λάστιχα 175/60.

Άλλη λογική
Ύστερα από μια μακρά απουσία, το Swift επέστρεψε στην Ευρώπη το 2005. Σύντομα ακολούθησε και η γρήγορη έκδοση που ονομαζόταν Sport. Ο σπορ χαρακτήρας διατηρήθηκε ατόφιος ποσοτικά, αλλά άλλαξε τελείως ποιοτικά. Πλέον ο πρωταγωνιστικός ρόλος πέρασε στο πλαίσιο, το οποίο λόγω των σύγχρονων προδιαγραφών ασφάλειας έγινε στιβαρότατο.

Το μήκος δεν μεγάλωσε σημαντικά, ωστόσο το πλάτος αυξήθηκε κατά σχεδόν δέκα πόντους συμπαρασύροντας τα μετατρόχια, εκ των οποίων το πίσω αφήνει φαρδύτερο ίχνος από το εμπρός. Το βάρος ανέβηκε στα 1.050 kg, ωστόσο αυτό δεν αποτέλεσε ποτέ πρόβλημα.

Suzuki Swift Sport

Ο κινητήρας M16A διατήρησε την ατμοσφαιρική, πολύστροφη λογική, με 125 PS στις 6.800 rpm και 15,1 kgm στις 4.800 rpm, καθώς και σχέση συμπίεσης που αγγίζει το -υψηλό- 11,1:1. Συνεργάζεται με ένα 5άρι κιβώτιο που έχει υπερβολικά κοντή κλιμάκωση και θεϊκό κούμπωμα στο λεβιέ, οπότε συνυπολογίζοντας την αναλογία των 8,4 kg/PS οι επιδόσεις δε θα μπορούσαν να είναι αργές.

Είχαμε μετρήσει 0-100 km/h σε 8,9” και 80-110 km/h με 3η σε 4,8” ενώ, σύμφωνα με τα στοιχεία της Suzuki, η τελική ήταν 200 km/h, με το στροφόμετρο στις 7.000 rpm και τη φασαρία να σου παίρνει τα αυτιά. Ωστόσο αυτά τα νούμερα δεν μπορούν επ’ ουδενί να επισκιάσουν την ικανότητα του πλαισίου.

Το Swift Sport φτιάχτηκε για να στρίβει και το δείχνει με κάθε ευκαιρία. Ή και χωρίς ευκαιρία. Ο όρος tail happy αποδίδει με απόλυτη ακρίβεια τη διάθεση της συμπεριφοράς, η υποστροφή είναι σχεδόν άγνωστη έννοια και το εμπρός σύστημα σε συναρπάζει με την ακρίβεια και την αμεσότητά του.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ Test drive: Suzuki Swift Sport 1.4 BoosterJet

Χωρίς να γέρνει ή να αδρανεί, το Swift υλοποιεί αυτό που του λες τη στιγμή που το λες, με τη σκληρή και με μικρή διαδρομή ανάρτηση να αντιμετωπίζει αυστηρά τις κινήσεις του αμαξώματος.

Θα πρέπει όμως να είσαι πρόθυμος να κάνεις μερικές παραχωρήσεις, αλλιώς η υπερβολικά σφιχτή απόσβεση και ο θόρυβος από το μοτέρ και το δρόμο θα σε κουράσουν. Αποτελούν όμως ταυτόχρονα την απόδειξη ότι οδηγείς ένα αυτοκίνητο διαφορετικό από τα απλά Swift στα οποία βασίστηκε, όσο κι εάν στην καμπίνα τη μόνη διαφορά κάνουν τα δύο αποτελεσματικά, αλλά ψηλά τοποθετημένα μπάκετ.

Δεν ισχύει το ίδιο για την εξωτερική εμφάνιση πάντως, αφού οι κλασικές πλέον δύο εξατμίσεις, οι μεγάλες ζάντες, η μάσκα, ο προφυλακτήρας και η αεροτομή ξεκα-θαρίζουν την εικόνα.

Παζλ
Κατά κάποιο τρόπο λοιπόν, θα μπορούσες να χαρακτηρίσεις το σημερινό Swift Sport ως τη σύνθεση των προηγούμενων. Η οποία συγκεντρώνει τα χαρακτηριστικά που μας έκαναν να αγαπήσουμε τα γρήγορα Swift του παρελθόντος και τα προσαρμόζει στο σήμερα, με τρόπο που το ένα να συμπληρώνει το άλλο χωρίς να το επισκιάζει.

Γι’ αυτό και εξακολουθεί να είναι ένα αληθινά σπορ μικρό που χωρίς να σε παιδεύει πια, σου επιτρέπει να απολαμβάνεις τη σπορ οδήγηση όπως της αξίζει. Με αυτό το δεδομένο, το ερώτημα εάν το νέο Swift Sport πέτυχε το σκοπό του απαντάται προφανώς θετικά.

Τεχνολογία-Επιδόσεις
Swift GTi (1989)
Κυβισμός
             1.298 cc
Κύλινδροι/βαλβίδες      4/16
Τροφοδοσία      Ψεκασμός πολλαπλών σημείων
Ιπποδύναμη      101 PS@6.450 rpm
Ροπή     11,5 kgm@4.950 rpm
Βάρος   810 kg
Διαστάσεις         3.710 x 1.585 x 1.349 mm
Μεταξόνιο         2.271 mm
Μετατρόχια εμπρός-πίσω          1.369-1.341 mm
Ανάρτηση εμπρός           Γόνατα MacPherson
Ανάρτηση πίσω                Yστερούντες βραχίονες
Φρένα εμπρός/πίσω     Αεριζόμενοι δίσκοι/δίσκοι
0-100 km/h        8,6”
Τελική   188 km/h
Μετρήσεις κατασκευαστή

Swift Sport (2005)
Κυβισμός
             1.586 cc
Κύλινδροι/βαλβίδες      4/16
Τροφοδοσία      Ψεκασμός πολλαπλών σημείων
Ιπποδύναμη      125 PS@6.800 rpm
Ροπή     15,1 kgm@4.800 rpm
Βάρος   1.050 kg
Διαστάσεις         3.765 x 1.690 x 1.510 mm
Μεταξόνιο         2.390 mm
Μετατρόχια εμπρός-πίσω          1.460-1.470 mm
Ανάρτηση εμπρός           Γόνατα MacPherson
Ανάρτηση πίσω                Ημιάκαμπτος άξονας
Φρένα εμπρός/πίσω     Αεριζόμενοι δίσκοι/δίσκοι
0-100 km/h        8,9”
Τελική   200 km/h
Μετρήσεις DRIVE

Swift Sport (2018)
Κυβισμός
             1.373 cc
Κύλινδροι/βαλβίδες      4/16
Τροφοδοσία      Άμεσος ψεκασμός, τούρμπο
Ιπποδύναμη      140 PS@5.500 rpm
Ροπή     23,4 kgm@2.500-3.500 rpm
Βάρος   970 kg
Διαστάσεις         3.890 x 1.735 x 1.495 mm
Μεταξόνιο         2.450 mm
Μετατρόχια εμπρός-πίσω          1.510-1.515 mm
Ανάρτηση εμπρός           Γόνατα MacPherson
Ανάρτηση πίσω                Ημιάκαμπτος άξονας
Φρένα εμπρός/πίσω     Αεριζόμενοι δίσκοι/δίσκοι
0-100 km/h        7,5”
Τελική   210 km/h
Μετρήσεις κατασκευαστή

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube