Κατακρίθηκε, στοχοποιήθηκε, απαγορεύτηκε. Αν υπήρχε κάποιος φορέας... προστασίας των δικαιωμάτων του ντίζελ, θα είχε πολλή δουλειά τα τελευταία χρόνια. Στον απόηχο του Dieselgate του 2015, κάποιες εταιρίες έθεσαν το άλλοτε αγαπημένο τους καύσιμο στο περιθώριο και πρόσφεραν στη θέση του εξηλεκτρισμένες λύσεις. Όμως η εξέλιξη της τεχνολογίας των ντίζελ ποτέ δεν σταμάτησε. Νέοι, ακόμα καθαρότεροι κινητήρες συνέχισαν να τοποθετούνται όχι μόνο σε μεγάλα οικογενειακά και SUV, αλλά και σε σουπερμίνι. Και οι γαλλικές εταιρίες ήταν από εκείνες που επέμειναν.
Τόσο η Peugeot όσο και η Renault δεν έχουν παραμελήσει το κομμάτι του εξηλεκτρισμού. Αντίθετα, δείχνουν τον δρόμο σε άλλους, με την πρώτη να διαθέτει στην αγορά το πλήρως ηλεκτρικό e-208 σχεδόν ταυτόχρονα με τις συμβατικές εκδόσεις και τη δεύτερη, που πρωταγωνιστεί στα μικρά ηλεκτρικά σε άλλες αγορές, να έχει παρουσιάσει και το πρωτοποριακό υβριδικό Clio E-Tech, το οποίο αναμένεται σύντομα. Όμως παράλληλα φροντίζουν να προσφέρουν εκδόσεις ντίζελ σε προσιτή τιμή, εξοικονομώντας χρήματα στον οδηγό που γράφει πολλά χιλιόμετρα.
Αυτές έχουν ακόμα περισσότερο νόημα σε χώρες όπως η δική μας, όπου η διαφορά στην τιμή λίτρου είναι σημαντικά υπέρ του πετρελαίου. Δύο τέτοιες εκδόσεις έχουμε εδώ. Όχι για ένα παραδοσιακό συγκριτικό τεστ, αφού η διαφορά ισχύος και τιμής μεταξύ τους δεν επιτρέπει κάτι τέτοιο. Αλλά για να χαρούμε ροπάτη, ξεκούραστη και οικονομική μετακίνηση με δύο από τα κορυφαία σημερινά σουπερμίνι.
Στην περίπτωση του Peugeot 208, η μοναδική έκδοση ντίζελ φορά τον 1.5 BlueHDi σε εκδοχή 100 ίππων. Η ισχύς του ταυτίζεται με του βασικού 1.2 PureTech 100, όμως η ροπή φτάνει τα 250 Nm. Και γνωρίζουμε καλά πως το μοτέρ αυτό είναι ικανό να κινήσει αρκετά βαρύτερα μοντέλα από το 208. Εδώ συνδυάζεται με 6άρι χειροκίνητο κιβώτιο και όχι με 5άρι, αλλά δυστυχώς δεν προσφέρεται και με το αυτόματο ΕΑΤ8. Στην απέναντι όχθη, το Renault Clio διαθέτει μια προσιτή έκδοση του 1.5 Blue dCi με 85 PS, εδώ όμως έχουμε την ισχυρότερη, των 115. H διαφορά στη ροπή είναι μικρότερη, με 260 Nm, ενώ ούτε εδώ το στάνταρ 6άρι χειροκίνητο δεν μπορεί να αντικατασταθεί από το 7τάχυτο αυτόματο διπλού συμπλέκτη EDC που βρίσκουμε σε άλλες εκδόσεις του.
Άραγε δεν υπάρχει αρκετό ενδιαφέρον για αυτόματο κιβώτιο από τους αγοραστές της κατηγορίας; Ή μήπως η τοποθέτησή του θα ανέβαζε το κόστος τόσο ψηλά που θα χανόταν το νόημα της οικονομίας; Ή θα δημιουργούσε εσωτερικό ανταγωνισμό με μεγαλύτερα μοντέλα τους; Όπως και να ’χει, και τα δύο κιβώτια είναι ευχάριστα στη χρήση. Εκείνο του Clio είναι λίγο πιο ακριβές αλλά και πιο σκληρό, ενώ συνδυάζεται με ένα βαρύτερο πεντάλ συμπλέκτη. Οπότε το 208 κερδίζει τις πρώτες εντυπώσεις, όσο ακόμα κινούμαστε στους μποτιλιαρισμένους αθηναϊκούς δρόμους.
Αντιπροσωπευτικό δείγμα
Και στα δύο ο κινητήρας είναι 4κύλινδρος, και αποτελεί υπόδειγμα πολιτισμένης λειτουργίας. Στο Peugeot υπάρχει πιθανότητα να εντοπίσεις ένα κροτάλισμα που φανερώνει τη φύση του αν επιταχύνεις γενναία από τις χαμηλές στροφές. Στο Renault κάλλιστα μπορείς να ολοκληρώσεις ως επιβάτης μια διαδρομή χωρίς να καταλάβεις ότι δεν βρίσκεσαι σε βενζινοκίνητο. Άλλωστε, πριν επιβιβαστείς, η μόνη λεπτομέρεια που διαφοροποιεί το ντίζελ Clio από τα βενζινοκίνητα είναι η απουσία ορατής απόληξης της εξάτμισης -στο 208 δεν υπάρχει ούτε αυτό το στοιχείο, αφού όλα έχουν.
Αν οι στροφές πέσουν κοντά στις 1.500 εντοπίζεις και στα δύο ένα σκαλοπάτι απόδοσης, κάτω από το οποίο χρειάζεται κατέβασμα. Λίγο πιο πάνω όμως η ροπή είναι και στις δύο περιπτώσεις αρκετή ώστε να σου επιτρέπει να μην ασχολείσαι με το κιβώτιο. Και στον αυτοκινητόδρομο, ακόμα και με τέσσερις επιβάτες, τα δύο μικρά διατηρούν εύκολα πάνω από 130 km/h στις ανωφέρειες, χωρίς να σε αναγκάσουν να αλλάξεις την 6η με την οποία ταξιδεύεις. Το μόνο πρόβλημα που θα κληθείς να αντιμετωπίσεις είναι… ο χώρος για τα πόδια των πίσω, αφού κανένα δεν διακρίνεται σε αυτό τον τομέα.
Αν οδηγώντας το Clio σου φαίνεται ότι το πεντάλ του γκαζιού «ακούει» αισθητά χειρότερα από εκείνο του 208, ο υπεύθυνος γι’ αυτό είναι εύκολο να εντοπιστεί. Είναι το πρόγραμμα Eco που πλήττει την απόκριση του γκαζιού προς όφελος της οικονομίας. Το απενεργοποιείς με το πάτημα ενός πλήκτρου, αν ψάχνεις μεγαλύτερη οδηγική ζωηράδα, όμως επί της ουσίας δεν επηρεάζει τις επιδόσεις. Από τη στιγμή που θα πατήσεις τέρμα το γκάζι, απαιτώντας πλήρη επιτάχυνση, η απόδοση του κινητήρα είναι η βέλτιστη.
Από τη θέση του οδηγού, η αίσθηση που λαμβάνεις είναι ότι το Clio επικρατεί σε επιδόσεις. Και πράγματι, η μεγαλύτερη ισχύς αντισταθμίζει και με το παραπάνω τα παραπανίσια 70 kg του, σύμφωνα με την πλάστιγγά μας. Η διαφορά είναι μισό δευτερόλεπτο στα 80-110 km/h με 3η (4,8" έναντι 5,3") και πάνω από ένα στα 110-140 με 4η (7,3" έναντι 8,5"). Από την άλλη, η διαφορά στις επιδόσεις από στάση είναι μικρή, με 9,9" έναντι 10,3" στο 0-100 km/h. Αυτό εξηγείται από το ότι στο 208 μπορείς να απενεργοποιήσεις το σύστημα ελέγχου πρόσφυσης και να ξεκινήσεις πιο δυνατά από στάση.
Στην περίπτωση του Peugeot, ο υποψήφιος αγοραστής ίσως αναρωτηθεί για το πώς στέκεται απέναντι στο ίδιας ισχύος, βενζινοκίνητο αδερφάκι του, το 208 1.2 PureTech. Η απάντηση είναι ότι το ντίζελ δεν μένει πίσω για παραπάνω από ένα δέκατο στις μετρήσεις από στάση και με υψηλές στροφές, ενώ εκμεταλλευόμενο τη ροπή του υπερέχει ξεκάθαρα στις μεσαίες, ειδικά με μεγάλη σχέση στο κιβώτιο.
Πατάμε αλλιώς
Εκτός από τον περιορισμό του ήχου του κινητήρα, η ηχομόνωση των δύο αντιπάλων κάνει καλή δουλειά και για τους υπολοίπους θορύβους. Το Clio φιμώνει καλύτερα τον θόρυβο κύλισης, ενώ ο αεροδυναμικός θόρυβος σε υψηλή ταχύτητα περιορίζεται με μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα στο 208. Η ποιότητα κύλισης είναι εντυπωσιακή και στα δύο -πρόκειται άλλωστε για τα κορυφαία μοντέλα της κλάσης σε αυτό τον τομέα.
Η διαφορά προσανατολισμού έγκειται στο ότι το Clio προσφέρει κορυφαίο επίπεδο άνεσης, ειδικά σε χαμηλή ταχύτητα. Και το καταφέρνει χωρίς να έχει την πλαδαρότητα ενός Citroen C3 σε υψηλότερη ταχύτητα, αφού παραμένει ζωηρό. Παρότι το επιπλέον βάρος του ντίζελ έχει κάνει την απόκριση του εμπρός μέρους του στις εντολές σου λιγότερο άμεση. Το 208 είναι πιο σφιχτό, με τον πίσω άξονα να αντιδρά πιο ξερά σε εγκάρσια σαμαράκια. Όμως εκτός πόλης ανακαλύπτεις ότι αυτό μεταφράζεται σε πιο καθησυχαστικό πάτημα. Δυσκολεύεσαι να εντοπίσεις διαφορά από το βενζινοκίνητο, αφού το πλαίσιό του ακούει άμεσα και το τιμόνι παραμένει πολύ ακριβές και ευχάριστο.
Το τιμόνι είναι φυσικά μικρό σε μέγεθος, όπως επιβάλλει το i-Cockpit. Το ταμπλό του 208 είναι ό,τι πιο ξεχωριστό υπάρχει σήμερα στην κατηγορία, με όγκο που «σπάει» με έντονες ακμές σε πολλά επίπεδα. Το επάνω μέρος του καλύπτεται από μαλακό υλικό, όπως άλλωστε και στο Clio. Σε εκείνο, η εργονομία είναι πιο εύπεπτη και η σχεδίαση πιο συμβατική. Τουλάχιστον όταν δεν υπάρχει η -έξτρα- κατακόρυφη οθόνη αφής 9,3" του infotainment να τραβάει όλα τα βλέμματα.
Σε συνδυασμό με το στάνταρ ψηφιακό καντράν 7", το Clio φαίνεται να λανσάρει ένα πιο προηγμένο τεχνολογικό προφίλ. Όμως αυτό είναι καθαρά θέμα έκδοσης εξοπλισμού, αφού ως Dynamic (€19.970) διαθέτει μέχρι και αισθητήρες παρκαρίσματος εμπρός και φώτα Full LED. Από την άλλη, το 208 Active της δοκιμής κοστίζει €17.800. Για να το πετύχει αυτό δεν έχει μόνο συμβατικό πίνακα οργάνων, αλλά και χειροκίνητα πίσω παράθυρα, όμως τίποτα σημαντικό δεν του λείπει. Στις πλουσιότερες εκδόσεις του διατίθεται με 10ιντση οθόνη αφής (αντί για 7") και όχι απλώς με ψηφιακό, αλλά με τρισδιάστατο πίνακα οργάνων, παίρνοντας το αίμα του πίσω.
Εδώ όμως ο σκοπός είναι η οικονομία. Και εκτός από τη χαμηλότερη τιμή, στα υπέρ του 208 συγκαταλέγεται η απαλλαγή του από τα τέλη κυκλοφορίας (το Clio πληρώνει €85) και η κατά τι χαμηλότερη κατανάλωση, αφού με αυτό είναι πιο εύκολο να πλησιάσεις τα 5 lt/100 km. Και με τα δύο πάντως, θα πρέπει να κινείσαι αποκλειστικά εντός πόλης για να δεις πάνω από 6 lt/100 km. Η διαφορά σε σχέση με τις βενζινοκίνητες εκδόσεις είναι σαφώς μεγαλύτερη από 1 lt/100 km και αυξάνεται αναλόγως διαδρομών και τρόπου οδήγησης. Το ντίζελ δεν τιμωρεί σχεδόν καθόλου τους ενθουσιώδεις οδηγούς...
Χωρίς τύψεις
Ίσως αυτό το τελευταίο να είναι για πολλούς και το καλύτερο επιχείρημα υπέρ του ντίζελ. Ζούμε σε μια εποχή που η κουβέντα περιστρέφεται γύρω από το αν τα αυτοκίνητα πράγματι καίνε όσο ισχυρίζονταν τα εργοστάσια -η απάντηση είναι «όχι!», γι’ αυτό προέκυψε το WLTP- και από το τι συνδυασμό υπομονής και ψυχραιμίας πρέπει να επιδείξεις για να πλησιάσεις τη μέγιστη αυτονομία ενός ηλεκτρικού. Είναι μάλλον λυτρωτικό το να υπάρχει ένα είδος κινητήριου συνόλου που ουσιαστικά σου λέει «πάτα μωρέ όσο θέλεις, μην κακομοιριάζεις, εγώ 5-6 lt/100 km θα κάψω, όπως και να ’χει».
Με ποιο από τα δύο να το κάνεις; Δεν έχει και τόση σημασία. Το Clio σε αυτή την έκδοση ξεχωρίζει σε εξοπλισμό και επιδόσεις, αποτελώντας μια κορυφαία λύση, η οποία όμως ξεφεύγει και σε κόστος. Το 208 προσφέρει ένα πακέτο με παραπλήσιες ικανότητες και πολύ ξεχωριστό χαρακτήρα σε αρκετά χαμηλότερη τιμή, θυσιάζοντας στοιχεία εξοπλισμού. Υπάρχουν βέβαια και πλουσιότερα 208 και φτηνότερα Clio -με 85 PS και λιγότερο εξοπλισμό. Αλλά και άλλα σουπερμίνι που εξακολουθούν να διατίθενται σε πετρελαιοκίνητες εκδόσεις. Οπότε, το μόνο που μένει είναι να επιλέξεις αυτό που σου ταιριάζει και να ξεκινήσεις να γράφεις χιλιόμετρα… χωρίς τύψεις.
Διαμορφώστε εδώ το δικό σας Peugeot 208 και δείτε όλες τις διαθέσιμες εκδόσεις του Renault Clio
Peugeot 208 1.5 BlueHDi 100
Τεχνολογία Κινητήρας ντίζελ 1.499 cc, i4, 16v, 2 ΕΕK, common rail, τούρμπο VGT
Απόδοση 100 PS/3.500 rpm, 250 Nm/1.750 rpm
Μετάδοση Εμπρός, χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων
Διαστάσεις 4.055 x 1.745 x 1.430 mm
Βάρος 1.170 kg
0-100 km/h 10,3”
0-1.000 m 31,9” @ 162,4 km/h
50-110 km/h (με αλλαγές) 9,0”
80-110 km/h (3η) 5,3”
110-140 km/h (4η) 8,5”
100-0 km/h 39,1 m
Τελική ταχύτητα 188 km/h
Μέση κατανάλωση 5,2 lt/100 km
Εκπομπές CO2 85 g/km (WLTP: 107 g/km)
Χώρος αποσκευών 311 lt
Τιμή Από €17.100
Μετρήσεις DRIVE
Renault Clio 1.5 Blue dCi 115
Τεχνολογία Κινητήρας ντίζελ 1.461 cc, i4, 8v, 1 EEK, common rail, τούρμπο VGT
Απόδοση 115 PS/3.750 rpm, 260 Nm/2.000 rpm
Μετάδοση Εμπρός, χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων
Διαστάσεις 4.050 x 1.798 x 1.440 mm
Βάρος 1.240 kg
0-100 km/h 9,9”
0-1.000 m 31,5” @ 167,2 km/h
50-110 km/h (με αλλαγές) 8,4”
80-110 km/h (3η) 4,8”
110-140 km/h (4η) 7,3”
100-0 km/h 39,9 m
Τελική ταχύτητα 197 km/h
Μέση κατανάλωση 5,4 lt/100 km
Εκπομπές CO2 95 g/km (WLTP: 110 g/km)
Χώρος αποσκευών 315 lt
Τιμή Από €19.970 (€15.890 το 1.5 dCi 85 PS)
Μετρήσεις DRIVE
Φωτογραφίες Θανάσης Κουτσογιάννης