Το υβριδικό crossover μπορεί να είναι φτιαγμένο στην Αμερική για την Αμερική, όμως ταιριάζει γάντι και στην ελληνική νομοθεσία'
Εύλογο ερώτημα: Αφού για όποιον θέλει επιδόσεις με οικονομία και χαμηλούς ρύπους υπάρχει η διτούρμπινη, πετρελαιοκίνητη X6 xDrive35d, ποιος είναι ο λόγος ύπαρξης μιας γρήγορης υβριδικής Χ6;
Απάντηση: Η αμερικάνικη αγορά, όπου τα diesel βρίσκονται ακόμα στο περιθώριο, ενώ τα υβριδικά έχουν καθιερωθεί στη συνείδηση του οικολογικά ευαίσθητου αγοραστή. Γι’ αυτό και η Χ6 ActiveHybrid προορίζεται βασικά για τις ΗΠΑ, όπου και κατασκευάζεται. Εξάγεται πάντως και στην Ευρώπη, αν και έχει νόημα μόνο σε μία από τις χώρες της Γηραιάς Ηπείρου.
Ποια είναι αυτή η χώρα; Η Ελλάδα βέβαια, όπου τα diesel απαγορεύονται στα μεγάλα αστικά κέντρα, ενώ αντίθετα τα υβριδικά φοροαπαλλάσσονται και κυκλοφορούν καθημερινά στο δακτύλιο της Αθήνας.
Γκάζια σχεδόν «Μ»
Το κόστος εξέλιξης νέων τεχνολογιών είναι δυσβάσταχτο. Γι’ αυτό και οι αυτοκινητοβιομηχανίες συνεργάζονται για να το μοιραστούν. Κι όταν μιλάμε για συνεργασίες, εννοούμε ακόμα και μεταξύ «αιωνίων» όπως η BMW και η Mercedes – ή πιο σωστά η πάλαι ποτέ DaimlerChrysler. Οι δύο γερμανικές εταιρείες συνεργάστηκαν με την General Motors στην εξέλιξη του υβριδικού συστήματος κίνησης της Χ6, που χρησιμοποιείται επίσης στη Mercedes ML450 Hybrid και σε τετρακίνητα μοντέλα της GM.
Προσοχή όμως: δεν πρόκειται για το σύστημα των BMW ActiveHybrid 7 και Mercedes S400 Hybrid. Ενώ εκείνα είναι “mild hybrids”, με μικρό ηλεκτρικό μοτέρ σε καθαρά βοηθητικό ρόλο, η Χ6 και η ML είναι “full hybrids” που μπορούν να κινηθούν και αποκλειστικά με τους ηλεκτροκινητήρες τους.
Λέω «ηλεκτροκινητήρες» γιατί το σύστημα της Χ6 περιλαμβάνει δύο: Ο πρώτος, στην είσοδο του κιβωτίου, αποδίδει 91 PS / 26,5 kgm και ο δεύτερος, στην έξοδο, 86 PS / 28,5 kgm. Ο πρώτος κανονικά ξεκινά το αυτοκίνητο από στάση και η Χ6 μπορεί να φτάσει τα 60 km/h κινούμενη ηλεκτρικά (για μια απόσταση μέχρι 2,5 km).
Αν περάσεις αυτή την ταχύτητα ή πατήσεις πολύ το γκάζι, ο δεύτερος ηλεκτροκινητήρας βάζει μπρος τον V8 biturbo των 407 PS και μετά λειτουργεί ως γεννήτρια για να φορτίζει την μπαταρία νικελίου-υδριδίου των 2,4 kWh / 57 kW που βρίσκεται κάτω από το δάπεδο του πορτμπαγκάζ, στη θέση της ρεζέρβας. Σε φουλ επιτάχυνση, ο V8 μαζί με τα δύο ηλεκτρικά μοτέρ αποδίδουν συνολικά 485 PS και 79,5 kgm – νούμερα που κάνουν την Χ6 το πιο δυνατό υβριδικό της αγοράς.
Με τόση δύναμη και ροπή, η X6 ActiveHybrid θα έπρεπε να συναγωνίζεται την Χ6 Μ σε επιδόσεις, όμως η μπαταρία και οι ηλεκτροκινητήρες προσθέτουν κάπου 250 kg στο βάρος. Παρόλα αυτά, το αυτοκίνητο είναι γρήγορο, πολύ πιο γρήγορο από τη συμβατική X6 xDrive35i των 306 PS που κάθε άλλο παρά σέρνεται. Τα 0-100 km/h σε 6,0” είναι εξαιρετική επίδοση για τετρακίνητο πάνω από δυόμισι τόνους και ρίχνει 1,0” ξερό στην 35i.
Η διαφορά ανεβαίνει στα 1,1” στα 0-400 m και στα 2,7” στο χιλιόμετρο, απ’ όπου η 35i βγαίνει με 188,2 km/h ενώ η ActiveHybrid με 217,2! Ανάλογη είναι και η διαφορά στις ρεπρίζ. Για το «προσπέρασμα» των 80-110 km/h η υβριδική Χ6 χρειάζεται μόλις 2,8” έναντι 3,6” της 35i.
Η πιο σωστή σύγκριση θα ήταν βέβαια με την xDrive50i πάνω στην οποία η ActiveHybrid βασίζεται, όμως δεν την έχουμε δοκιμάσει. Η BMW πάντως λέει πως η υβριδική έκδοση είναι κατά 23% πιο οικονομική στον τυποποιημένο κύκλο δοκιμών (9,9 αντί 12,8 lt/100 km) και εκπέμπει ανάλογα λιγότερο CO2 (231 αντί 299 gr/km).
Οι ισχυρισμοί αυτοί μάλιστα έχουν βάση και σε πραγματικές συνθήκες, καθώς η ActiveHybrid καταναλώνει 12,5 lt/100 km αν οδηγείς με σχετική αυτοσυγκράτηση ή κάπου 15 lt/100 km αν την πατάς πιο συχνά – τιμές εξαιρετικές για ένα 4x4 αυτού του βάρους και τέτοιων επιδόσεων.
Αφανής περιπλοκότητα
Το υβριδικό σύστημα Two Mode της Χ6, πέρα από τα δύο ηλεκτρικά μοτέρ, έχει 3 επικυκλικά σετ γραναζιών και 4 πολύδισκους συμπλέκτες να συνθέτουν μια μετάδοση e-CVT, η οποία προσομοιώνει ένα αυτόματο κιβώτιο 7 σχέσεων (που έχει και paddles αλλαγής στο τιμόνι). Το σύστημα ακούγεται –και είναι– περίπλοκο, όμως η ActiveHybrid X6 δεν έχει διαφορά στην αίσθηση και την οδήγηση από μια συμβατική xDrive50i.
Το μόνο που σε ξενίζει αρχικά είναι το ότι πατάς το μπουτόν του Start και ξεκινάς χωρίς να ακούς κανένα θόρυβο. Λίγο διαφορετική είναι και η αίσθηση του πεντάλ των φρένων, όχι όμως τόσο περίεργη όσο της ActiveHybrid 7 γιατί εδώ φρενάρεις με ηλεκτρική ισχύ (ανάκτησης ενέργειας) 57 kW αντί για 20.
Ούτε η αίσθηση του –αρκετά βαριού– τιμονιού ξενίζει, παρότι αυτό έχει εδώ ηλεκτρική αντί για υδραυλική υποβοήθηση. Η ανάρτηση είναι σφιχτή, μεταφέροντάς σου τις ανωμαλίες του δρόμου αλλά και περιορίζοντας στο ελάχιστο την κλίση στις στροφές, ενώ τα θηριώδη λάστιχα παρέχουν σχεδόν ανεξάντλητη πρόσφυση. Όμως τα ίδια ισχύουν και για τις άλλες Χ6.
Τι μένει λοιπόν για να σου θυμίζει ότι οδηγείς την ActiveHybrid; Τα σχετικά όργανα στο ταμπλό βέβαια, η ροπή από μηδέν στροφές – και το εξόγκωμα στο καπό, απαραίτητο για να χωρέσουν τα ηλεκτρονικά του συστήματος.
Τελικά, στέκει η ActiveHybrid Χ6 στην ελληνική αγορά; Αν κρίνεις από την τιμή των 135.600 ευρώ, θα πεις όχι. Όμως, για να έχεις ένα 4x4 με καλύτερες επιδόσεις πρέπει να πληρώσεις €176.450 για μια Χ6 Μ. Όσο για τα € 14.150 που θα δώσεις παραπάνω απ’ ό,τι για μια xDrive50i, θα τα αποσβέσεις λίγο-λίγο από τη διαφορά στην κατανάλωση – ή και αμέσως από την… ανύψωση του οικολογικού σου προφίλ.
Τι λέει το DRIVE
Επιδόσεις επιπέδου Focus RS με οικονομία 2,5λιτρης X3 και ελεύθερη κίνηση στο δακτύλιο. Για να τα έχεις όλα αυτά όμως πρέπει να πληρώσεις όσο για τέσσερις 316i!
Τιμή € 135.600
Κινητήρες 4.395 cc, V8 με δύο turbo, 2 ηλεκτροκινητήρες 91 και 86 PS, συνδυαστικά 485 PS και 79,5 kgm
Μετάδοση Σύστημα Two Mode e-CVT με 7 σχέσεις
Βάρος 2.580 kg
Επιδόσεις 0-100 km/h σε 6,0”, τελική 236 (250*) km/h
Μέση κατανάλωση 15,1 lt/100 km (Εκπομπές CO2: 231 gr/km)
Μετρήσεις DRIVE *Με το πακέτο Sport