Το πιο ισχυρό Volkswagen Polo για το δρόμο είναι και το πιο δυνατό στην ιστορία του μοντέλου και πρόκειται για το περιορισμένης παραγωγής R WRC.
Όπως είναι προφανές από το όνομά του, το Polo R WRC δημιουργήθηκε προκειμένου να πάρει ομολογκασιόν το αυτοκίνητο της Volkswagen που βασίζεται στο ομώνυμο μοντέλο και συμμετείχε στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι 2013. Ένα πρωτάθλημα που το Polo WRC το κέρδισε με τα τσαρούχια, καθώς επικράτησε στους δέκα από τους 13 αγώνες του WRC 2013 στα χέρια των Sébastien Ogier και Jari-Matti Latvala.
Όπως ορίζουν οι κανονισμοί της FIA, η Volkswagen προγραμμάτισε να κατασκευάσει 2.500 3θυρα αυτοκίνητα του Polo R WRC, δίπλα στα στάνταρ αδέρφια του στο εργοστάσιο της γερμανικής εταιρείας στη Ναβάρα της Ισπανίας. Η εμπορική επιτυχία του Polo R WRC ήταν ήδη προδιαγεγραμμένη, καθώς είχε συμπληρώσει 600 παραγγελίες πριν καν γίνει η πρώτη παράδοση.
Το μοτέρ κάνει τη διαφορά
Οι ομοιότητες μεταξύ του Polo R WRC και του αυτοκινήτου του πρωταθλήματος είναι ελάχιστες. Από την άλλη όμως είναι αρκετές έτσι ώστε να αντιπαρατεθεί δυναμικά με τα Ford Fiesta ST, Renault Clio RS και Peugeot 208 GTi.
Την ισχύ για το πιο εκρηκτικό Polo της γκάμας παράγει ένας δίλιτρος 4κύλινδρος τούρμπο με άμεσο ψεκασμό με κωδικό ΕΑ113, ο ίδιος που φορά και το καινούργιο Golf GTi. Για την περίσταση αποδίδει ισχύ 220 PS σε ένα εύρος από τις 4.500 έως τις 6.300 rpm και 35,7 kgm μέγιστης ροπής από τις 2.500 έως τις 4.400 rpm, και με τις δύο να περνούν μέσω ενός 6αριού χειροκίνητου σασμάν στους εμπρός τροχούς.
Αυτό σημαίνει ότι το Polo R WRC αποδίδει 40 άλογα και 10,2 κιλά ροπή παραπάνω από το υπάρχον Polo GTI με τον 1.400άρη τούρμπο ΕΑ211 με τους 180 PS και τα 25,4 kgm. Και αν θέλετε, ρίχνει από 20 άλογα στους άμεσους αντιπάλους του, το Ford Fiesta ST, Renault Clio RS και Peugeot 208 GTi που φορούν όμως 1.600άρη τούρμπο.
Παρότι στα ράφια της υπήρχε η τετρακίνηση, η Volkswagen αντιστάθηκε στον πειρασμό να εφοδιάσει το Polo R WRC με ένα πολύδισκο τύπου Haldex που θα έστελνε την κίνηση και στους πίσω τροχούς. Μια τέτοια διάταξη έχει ήδη εξελιχτεί από την αδελφή Audi για το επίσης περιορισμένης παραγωγής S1 quattro –ένα αυτοκίνητο που μοιράζεται με το Polo την πλατφόρμα PQ25 του Volkswagen Group. Οπότε, το Polo R WRC παρέμεινε με την κίνηση μόνο εμπρός, αφού οι κατασκευαστικοί άξονες ήταν εξοικονόμηση βάρους, κόστους εξέλιξης και χαμηλή τιμή.
Κάτω από τα ρούχα, συναντάμε μια ελαφρά τροποποιημένη εκδοχή των μακφέρσον και του ημιάκαμπτου του Polo GTI, που διατηρεί όμως τα ίδια μετατρόχια -1.445 mm εμπρός και 1.435 πίσω. Η διαφορά έγκειται στις μεγαλύτερες ζάντες των 18 ιντσών και πιο χαμηλοπρόφιλα λάστιχα 215/35 R18 Dunlop SP Sport Maxx. Το τιμόνι κρατήθηκε το ίδιο με αυτό του Polo GTI και στο ηλεκτρομηχανικό μηχανισμό και στο λόγο.
Ήπιο στιλ
Οι στιλιστικές αλλαγές σε σχέση με το 3θυρο Polo δεν είναι τόσο δραματικές, όπως ίσως περίμενε κάποιος από ένα αυτοκίνητο που θέλει να δώσει μια αύρα από ράλι στο δρόμο. Αλλά αυτή είναι η Volkswagen. Αντίθετα με τους περισσότερα ανταγωνιστικά κόμπακτ χάτσμπακ, σπάνια θα τη δεις να πλασάρει μια κραυγαλέα εμφάνιση σε αυτοκίνητο παραγωγής. Ακόμα και αν πρόκειται να βγει σε τόσα λίγα κομμάτια, όσα το Polo R WRC.
Εκτός λοιπόν από τις εντυπωσιακές 18άρες ζάντες, θα βρεις ειδικά αυτοκόλλητα WRC, φώτα bi-xenon, πιο βαθύ προφυλακτήρα με σπλίτερ και εισαγωγές αέρα για μεγαλύτερη αποδοτικότητα στην ψύξη, μαύρους εξωτερικούς καθρέφτες, μια πτέρυγα οροφής ψηλά στην πόρτα του πορτμπαγκάζ και νέο πίσω προφυλακτήρα που στο κάτω μέρος του προσομοιώνει το διαχύτη και φιλοξενεί τις χρωμέ δίδυμες μπούκες της εξάτμισης.
Στην καμπίνα, το Polo R WRC εφοδιάστηκε με τιμόνι επίπεδο στο κάτω μέρος του, που μάλιστα φαίνεται και ακριβό, και σπορ καθίσματα με το διακριτικό WRC. Τιμόνι και καθίσματα είναι ντυμένα με αλκαντάρα με μπλε ραφή. Κατά τα λοιπά, το καντράν είναι αλά R line, με όργανα με μπλε βελόνες, τα πεντάλ αλουμινένια και ο ουρανός μαύρος. Όλα μαζί δε, φτιάχνουν ένα οδηγικό περιβάλλον υψηλής ποιότητας που προσφέρει όση πλευρική στήριξη ζητήσεις από τα καθίσματα και μια έντονα σπορ ατμόσφαιρα.
Καλά όλα τα παραπάνω. Αλλά το κύριο ερώτημα για το είδος του Polo R WRC είναι πώς πάει στο δρόμο; Αρκετά γρήγορα όταν διαχειρίζεται σωστά το πέρασμα της ισχύος στην άσφαλτο, είναι η απάντηση. Με το μειονέκτημα όμως, ότι δεν έχει εκείνο το φινετσάτο κράτημα που έχουν οι βασικοί αντίπαλοί του.
Με 1.324 kg, το Polo R WRC έχει παχύνει 55 kg σε σχέση με το Polo GTi, κυρίως από τον πιο βαρύ κινητήρα και το παραπάνω εξοπλισμό. Παρόλα αυτά, το απόθεμα ισχύος είναι ικανό να του δώσει το προβάδισμα στις επιδόσεις για την κατηγορία του.
Η Volkswagen δηλώνει ότι το Polo R WRC χρειάζεται 6,4" για το 0-100 km/h, επίδοση που το κάνει μισό δευτερόλεπτο πιο γρήγορο από το Polo GTi και το Fiesta ST. Επίσης χρειάζεται για τα 80-120 km/h με 4η μόλις 4,5”. Και με το γκάζι τέρμα στην ευθεία πιάνει τα 243 km/h, ξεπερνώντας το Polo GTI και το Clio RS κατά 14 και 13 km/h αντίστοιχα. Οπότε, κάθε άλλο παρά αργό είναι.
Άρχισαν τα όργανα
Το μοτέρ, όπως το ξέρουμε και από το Golf GTi, είναι εντυπωσιακά στρωτό και ακούει στο γκάζι, προσφέροντας ελαστικότητα χαμηλά και δείχνοντας κεφάτο μέχρι το κόκκινο στις 7.000 rpm. Εκεί που τα πράγματα δεν πάνε καλά είναι με το ήχο από τη εξάτμιση. Υπάρχει κάτι τις το ακατέργαστο στην ακουστική ποιότητα του μοτέρ υπό φορτίο και περιστασιακά σου έρχεται ένα ηχηρός βόμβος όταν αφήνεις το γκάζι. Αλλά όλα ακούγονται να γίνονται κάπου μακριά και χωρίς λόγο, με έναν τρόπο που δεν το συναντάς στο Golf με το ίδιο μοτέρ.
Αλλά αν παραβλέψουμε τον ήχο, θεωρώντας τον ως ήσσονος σημασίας για την αποτελεσματικότητα του αυτοκινήτου, δεν μπορούμε κάνουμε το ίδιο για την ικανότητα του Polo R WRC να κατεβάζει τα άλογα στο δρόμο. Με βαρύ πόδι λοιπόν στο γκάζι και με χαμηλή ταχύτητα στο σασμάν, ακόμα και σε στεγνό, οι τροχοί δημιουργούν παρασιτικές κινήσεις το τιμόνι, ενώ το ESP έρχεται για να μαντρώσει την προσπάθεια του δίλιτρου μοτέρ.
Και αυτό γίνεται ακόμη πιο απογοητευτικό, διότι όπως έδειξε το εξαιρετικό μηχανικό μπλοκέ που έχει το νέο Golf GTI Performance, η Volkswagen μπορεί να βάλει τα δυνατά προσθιοκίνητά της να περάσουν με επιτυχία το απόθεμα ισχύος τους στο δρόμο και μάλιστα χωρίς πεπαλαιωμένα συστήματα ελέγχου πρόσφυσης. Και είναι κρίμα που έστω και μέρος αυτής της τεχνογνωσίας δεν την πέρασε στο Polo R WRC.
Δεχτείτε λοιπόν ότι έχετε να κάνετε με μια πρωτόγνωρη ανικανότητα της Volkswagen να βάλει την ισχύ στο δρόμο και ανακαλύψτε την άλλη πλευρά του νομίσματος που έχει να κάνει με το κράτημα. Η σφιχτή ανάρτηση δίνει στο Polo R WRC κορυφαίο έλεγχο του βάρους του, ενώ οι αναβαθμισμένες ζάντες και τα λάστιχα αντέχουν όση πίεση κι αν ασκήσετε. Το τιμόνι θα μπορούσε να είναι περισσότερο επικοινωνιακό, αλλά όταν δεν πασχίζει να αντισταθεί στα αχαλίνωτα άλογα του μοτέρ είναι σωστά ζυγισμένο, πολύ ακριβές και ευχάριστο στο χειρισμό.
Μπορείς να πιέσεις σκληρά και να ακουμπήσεις με εμπιστοσύνη στο Polo R WRC σε δρόμους-κορδέλα, χωρίς να αντιμετωπίσεις πρόωρη υποστροφή και να στρίψεις γρήγορα μεσαίες στροφές, χωρίς να ανησυχείς ότι η ουρά του θα βγει εκτός τροχιάς. Αλλά από την άλλη, το Polo R WRC δεν διαθέτει εκείνη τη ρυθμισιμότητα στο σασί που θα το κάνει να δημιουργήσει μπελάδες στα κορυφαία συμμετοχικά αυτοκίνητα της κατηγορίας.
Η κύλιση είναι σαφώς πιο σφιχτή από το Polo GTI, κάτι που εν μέρει οφείλεται στο πιο χαμηλό προφίλ των ελαστικών. Η ανάρτηση είναι αρκούντως ενδοτική στη συμπίεση και ρυθμισμένη έτσι στην έκταση, ώστε να καταπίνει την ανώμαλη άσφαλτο, αλλά και να μην σου κλονίζει την εμπιστοσύνη με μετατοπίσεις πάνω σε στροφή με ανωμαλίες.
...ή στραβά αρμενίζουμε
Τα πλεονεκτήματα του Polo R WRC είναι πολλά, αλλά δυστυχώς όχι στους τομείς για τους οποίους σε προϊδεάζει το όνομά του: Τέλειο μοτέρ, υπέροχο εσωτερικό, εντυπωσιακό επίπεδο συναρμολόγησης και φινιρίσματος, και ιδιαίτερα σπορ ατμόσφαιρα στην καμπίνα. Αλλά με οδηγικούς όρους τα πράγματα μπερδεύονται από την αδυναμία να κατεβάσει σωστά τη ισχύ του στο δρόμο, τον ανακόλουθο ήχο από την εξάτμιση και το πλαίσιο που, ενώ πατά γερά στο δρόμο, δεν δείχνει καμία συμμετοχική διάθεση.
Φυσικά παραμένει το αρχικό νούμερο των 2.500 αυτοκινήτων που κάνει ούτως ή άλλως συλλεκτικό. Στη Γερμανία ένα Polo R WRC κοστίζει €33.900, οπότε αν θα κάναμε εκτίμηση για την «ελληνική» τιμή του, θα την τοποθετούσαμε κάτι λιγότερο από €33.000.
Τι λέει το DRIVE
Το Polo R WRC μοιάζει περισσότερο με τρικ του μάρκετινγκ παρά με ουσιαστική προσέγγιση ενός «WRC» για το δρόμο
Τιμή από 33.000 (εκτιμώμενη)
Τεχνολογία 1.984 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο, 220 PS/4.500-6.300 rpm, 35,7 kgm/2.500-4.400 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 6,4”
80-120 km/h (4η) 4,5”
Τελική ταχύτητα 243 km/h
Κατανάλωση 7,5 lt/100 km
Εκπομπές CO2 174 gr/km
Διαστάσεις 4.000 x 1.682 x 1.458 mm
Βάρος 1.324 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή