Η Σειρά 5 είναι ένας από τους ακρογωνιαίους λίθους της BMW.
Από το 1972 που παρουσιάστηκε η πρώτη γενιά, η Σειρά 5 έχει παίξει βασικό ρόλο τόσο στο χτίσιμο της εικόνας της εταιρείας, όσο και στην κερδοφορία της. Κάτω από το ελαφρύ καμουφλάζ, βρίσκεται η 7η γενιά της BMW 5 Series, η οποία είναι εντελώς διαφορετική σε σχέση με την προηγούμενη και θα συνεχίσει να παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο στην ανάπτυξη της βαυαρικής εταιρείας.
Το πραγματικό πρόσωπο της νέας «5άρας», με κωδικό G30, θα αποκαλυφθεί τον Οκτώβριο. Ωστόσο είχαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε τρία από τα αυτοκίνητα προπαραγωγής σε μερικούς από τους πιο απαιτητικούς δρόμους της Ουαλίας. Τους ίδιους ακριβώς δρόμους που ο επικεφαλής εξέλιξης του πλαισίου της νέας Σειράς 5, Jos van As, χρησιμοποίησε με την ομάδα του για τις τελικές ρυθμίσεις της ανάρτησης.
Οι προετοιμασίες είναι πυρετώδεις και όχι άδικα. Η νέα «5άρα» αυτή τη φορά έχει να αντιμετωπίσει πολύ δύσκολους αντιπάλους, όπως την νέα Mercedes-Benz E-Class, το Audi A6, την Jaguar XF και γιατί όχι και το νέο Volvo S90. Αν και η BMW κρατάει μέχρι το λανσάρισμα κάποιες κρίσιμες λεπτομέρειες, δέχτηκε να μας δώσει πολλές πληροφορίες για την τεχνολογία της ανάρτησης, που θα είναι άλλωστε ένα από τα πιο σημαντικά στοιχεία του νέου μοντέλου. Κι αυτό διότι όχι μόνο είναι εντελώς νέα, αλλά και έτσι ρυθμισμένη ώστε να δίνει στη νέα 5άρα ένα πρωτόγνωρο εύρος δυνατοτήτων. Όπως λέει ο ο As «από τη μία πλευρά, καταφέραμε να την κάνουμε πολύ πιο άμεση σε αντιδράσεις και με εκπληκτική ευελιξία. Ταυτόχρονα όμως είναι πολύ πιο άνετη και ραφιναρισμένη στην κύλιση».
Όσον αφορά τις διαστάσεις η νέα Σειρά 5 έχει μεγαλώσει, αν και ανεπαίσθητα. Η αύξηση του μήκους, του πλάτους και του ύψους είναι οριακή και εξυπηρετούν κυρίως την βελτίωση του χώρου των πίσω επιβατών. Όπως και πριν η BMW θα διαθέτει δύο μεταξόνια, με το μακρύτερο όμως αποκλειστικά για την Κινεζική αγορά. Αυτό το απαλό καμουφλάζ μόλις που κρύβει ένα αυτοκίνητο με τις ίδιες βασικές αναλογίες της προηγούμενης γενιάς. Αλλά αν και η γενική εμφάνιση μπορεί να χαρακτηριστείς ως «εξελικτική» υπάρχουν σχεδιαστικά στοιχεία που μπορούν να χαρακτηριστούν ως επαναστατικά.
Στοιχείο-κλειδί είναι το πλαίσιο που προέρχεται από την Σειρά 7. Γνωστό ως CLAR, από τη συγχώνευση των λέξεων cluster και architecture, ενσωματώνει πολύ περισσότερο αλουμίνιο από το πλαίσιο της προηγούμενης F10. Αν και δεν χρησιμοποιεί το πολύ πιο ακριβό ανθρακόνημα, όπως η «7άρα», η BMW ισχυρίζεται ότι το νέο πλαίσιο καθώς και άλλα ελαφρύτερα υλικά, όπως για παράδειγμα ελαφρύτερη καλωδίωση, έχουν μειώσει το βάρος κατά 100 κιλά σε σχέση με το προηγούμενο μοντέλο, ανάλογα βέβαια και με την έκδοση. Το πλαίσιο CLAR επίσης δίνει στη νέα 5άρα πολύ μεγαλύτερη στρεπτική ακαμψία, που είναι ένα δομικό στοιχείο για τη νέα φιλοσοφία της ανάρτησης.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ Scoop: Νέα BMW M5 F90 2018 @ Nürburgring [video]
Να σημειώσουμε εδώ ότι αυτή η νέα φιλοσοφία στο στήσιμο της ανάρτησης θα έχει έντονη επίδραση και στην επόμενη γενιά της Σειράς 3. Ανάμεσα στα άλλα περιλαμβάνει την υιοθέτηση ενός πλήρως ηλεκτρικού συστήματος διεύθυνσης, τόσο στα πισωκίνητα όσο και στα τετρακίνητα μοντέλα. Υπάρχουν επίσης εντελώς ανασχεδιασμένες βάσεις στο σύστημα διεύθυνσης, οι οποίες –ισχυρίζονται οι μηχανικοί της BMW- θα ενισχύσουν την ακαμψία της κρεμαγιέρας και επομένως θα παρέχουν αυξημένη αίσθηση και πληροφόρηση στον οδηγό.
Το νέο τιμόνι πάει πακέτο με μία εντελώς ανασχεδιασμένη εμπρός ανάρτηση από διπλά ψαλίδια, η οποία κάνει εκτεταμένη χρήση αλουμινίου για μείωση της μη αναρτώμενης μάζας. Εξαιτίας του νέου σχεδιασμού και του γεγονότος ότι οι κάτω βραχίονες έχουν απαλλαγεί σε μεγάλο βαθμό από τη διαχείριση των πλευρικών δυνάμεων, η BMW ισχυρίζεται ότι η αίσθηση είναι πολύ πιο συμπαγής και σπορ. Ταυτόχρονα το νέο set-up θεωρητικά ελέγχει σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό τις κινήσεις των τροχών και προσφέρει πιο ραφιναρισμένη επαφή με τις ανωμαλίες του δρόμου.
Για πρώτη φορά η BMW θα προσφέρει τετρακίνητη έκδοση της Σειράς 5 σε συνδυασμό με σπορ ανάρτηση που θα κάθεται 10 mm πιο κοντά στην επιφάνεια του δρόμου. Θα υπάρχει επίσης και συνδυασμός τετρακίνησης με ενεργητική τετραδιεύθυνση.
Οδηγήσαμε τρία πρωτότυπα, με διαφορετική ρύθμιση της ανάρτησης το καθένα και βέβαια διαφορετικούς κινητήρες. Υπήρχε η πισωκίνητη 530i sDrive με το 2λιτρο τούρμπο κινητήρα και τη βασική ανάρτηση. Υπήρχε ακόμα η 540i sDrive με τον 3λιτρο τούρμπο βενζίνης, ενεργητική ανάρτηση και τετραδιεύθυνση. Τέλος είχαμε στη διάθεσή μας και την 530d xDrive, με συμβατική σπορ ανάρτηση και τετρακίνηση. Να πούμε εδώ πως και τα τρία αυτοκίνητα, αν και βρίσκονταν προς το τέλος της εξέλιξης, ωστόσο τους έλειπαν οι τελικές πινελιές και δεν θα ήταν δίκαιο να κριθούν με αυστηρό τρόπο.
Αυτό όμως που γίνεται αμέσως ξεκάθαρο είναι η πρόοδος που έχει γίνει σε ορισμένους κρίσιμους τομείς. Οι αλλαγές στην ανάρτηση είναι ξεκάθαρο πως έχουν πιάσει τόπο όσον αφορά στα δυναμικά χαρακτηριστικά. Τώρα είναι ένα πολύ πιο ολοκληρωμένο αυτοκίνητο. Το κυριότερο είναι πως το εύρος των δυνατοτήτων του – με τις κατάλληλες επιλογές – είναι παραπάνω από εντυπωσιακό.
Είχαμε επίσης την ευκαιρία να δοκιμάσουμε πολλές διαφορετικές ρυθμίσεις του συστήματος διεύθυνσης. Το να πετύχεις το σωστό συμβιβασμό ανάμεσα στην άνεση και την αμεσότητα, για την οποία έχουν υμνηθεί πολλές προηγούμενες γενιές της Σειράς 5 (αλλά όχι η τελευταία...) είναι μια από τις μεγαλύτερες δυσκολίες. Γι αυτό το λόγο υιοθετήθηκε και το πλήρως ηλεκτρικό σύστημα. Διότι με αυτό οι μηχανικοί εξέλιξης είχαν την ευκαιρία να διανύσουν χιλιάδες χιλιόμετρα δοκιμάζοντας ένα τεράστιο αριθμό ρυθμίσεων προκειμένου να πετύχουν τον κατάλληλο συνδυασμό.
Το νέο σύστημα διεύθυνσης λοιπόν, που ρυθμίζεται βάσει ταχύτητας, είναι σαφώς καλύτερο από αυτό της προηγούμενης γενιάς. Έχει πιο γεμάτη αίσθηση γύρω από την ευθεία, πιο σωστό βάρος, ειδικά στην πρώτη τιμονιά, ενώ δεν σου περνάει αχρείαστο «θόρυβο» από τις διάφορες ανωμαλίες του δρόμου. Πρόκειται για ένα κορυφαίο τιμόνι που δίνει στη νέα Σειρά 5 την ακρίβεια, την αίσθηση και την κατευθυντικότητα που έλειπαν. Αυτό που μας εντυπωσίασε εξίσου ήταν η ηρεμία του και η ευκολία στη χρήση.
Η νέα 5άρα συνολικά σου δίνει μια υπέροχη αίσθηση ισορροπίας και ρευστότητας. Η ακρίβεια και η ακαμψία του πλαισίου δίνουν στον οδηγό μια πολύτιμη αίσθηση ασφάλειας, ακόμα κι όταν οδηγεί κοντά στο όριο. Στον επαρχιακό μπορείς να πηγαίνεις αέρα έχοντας εμπιστοσύνη ότι δεν θα έχεις αναπηδήσεις ακόμα και σε έντονες ανωμαλίες και ακουμπώντας πάνω στο τεράστιο περιθώριο πρόσφυσης που γρήγορα αντιλαμβάνεσαι ότι διαθέτει.
Το πλαίσιο αντιδρά άμεσα στις εντολές και την ίδια στιγμή η πληροφόρηση που σου δίνει είναι ακριβής και συνεχής. Η νέα γενιά αμορτισέρ με εξελιγμένες βαλβίδες και νέο λογισμικό, επίσης εξασφαλίζουν ότι οι τροχοί βρίσκονται στην ενδεδειγμένη γωνία σε σχέση με το δρόμο. Να σημειώσουμε ότι τα εν λόγω αμορτισέρ τοποθετούνται και στη βασική ανάρτηση.
Στα τετρακίνητα μοντέλα η ροπή πηγαίνει σε μεγαλύτερο ποσοστό στον πίσω άξονα, δίνοντας μια πιο σπορ αίσθηση, την ίδια στιγμή που εκ των πραγμάτων σου παρέχει μεγαλύτερη αίσθηση ασφάλειας, ειδικά στο βρεγμένο. Ο συνδυασμός τετρακίνησης με τετραδιεύθυνση προσφέρουν ένα υπέροχο μείγμα αμεσότητας με εξαιρετική πρόσφυση. Πραγματικά η συγκεκριμένη 5άρα ήταν απίστευτα εντυπωσιακή με γνήσια σπορ οδηγικά χαρακτηριστικά
Υπάρχουν προσθήκες και στα οδηγικά προγράμματα. Η νέα Σειρά 5 έχει πλεόν και την λειτουργία Sport Individual που επιτρέπει στον οδηγό να ρυθμίσει στα μέτρα του τιμόνι, κινητήρα και ανάρτηση. Υπάρχει επίσης και το πρόγραμμα Adaptive που προσαρμόζεται στο στυλ οδήγησης του εκάστοτε οδηγού.
Και πως είναι από πλευράς άνεσης; Χωρίς επιφύλαξη η καλύτερη 5άρα που έχει γίνει. Περνάει πάνω από οποιοδήποτε οδόστρωμα με έναν τρόπο μακράν πιο ελεγχόμενο και στρωτό από την προηγούμενη. Κι αυτό σε οποιαδήποτε ταχύτητα και με οποιοδήποτε τύπο ανωμαλίας, είτε στην πόλη είτε εκτός. Η ποιότητα κύλισης επίσης είναι εξαιρετική. Ο θόρυβος από τα ελαστικά ακούγεται ελάχιστα, πράγμα που σημαίνει ότι τα ταξίδια στον αυτοκινητόδρομο θα είναι σχεδόν απολαυστικά.
Είναι βέβαια πολύ νωρίς να βγάλουμε ένα ολοκληρωμένο συμπέρασμα. Το σίγουρο είναι ότι από πλευράς δυναμικών χαρακτηριστικών η BMW πέτυχε να ανεβάσει έναν ήδη τοποθετημένο ψηλά πήχη. Αν και μεγαλύτερη σε διαστάσεις η νέα Σειρά 5 θα είναι ελαφρύτερη. Επίσης χάρη στο νέο πλαίσιο και την ανασχεδιασμένη ανάρτηση θα επανακτήσει αυτή τη χαμένη κοφτερή απόκριση και μάλιστα με εμφατικό τρόπο. Την ίδια στιγμή φαίνεται ότι η άνεση και η ποιότητα στην κύλιση θα είναι επίσης σε υψηλότερο επίπεδο, αυξάνοντας εντυπωσιακά το εύρος δυνατοτήτων του νέου μοντέλου. Μένει να δούμε αν το τελικό αποτέλεσμα θα είναι τέτοιο που να τοποθετήσει εκ νέου τη νέα 5 Series στην κορυφή μιας πολύ απαιτητικής κατηγορίας.