Ο φίλος και συνάδελφος Μιχάλης γενικά δεν πολυσυμπαθεί τα μεγάλα πολυμορφικά. Ωστόσο υποχρεώθηκε σχεδόν να αγοράσει ένα, εξαιτίας των διδύμων και όσων χώρων συνεπάγονται.
Φαντάζομαι πως ο φίλος μου ο Μιχάλης δεν είναι ο μόνος που εμπίπτει σε αυτή την κατηγορία ανθρώπων. Και υποψιάζομαι πως το νέο S-MΑΧ αυτήν ακριβώς την «συνομοταξία» οδηγών προσπαθεί να δελεάσει: Όσοι αγαπούν την οδήγηση αλλά χρειάζονται απεγνωσμένα και όσους περισσότερους χώρους μπορεί ένα αυτοκίνητο να τους προσφέρει.
Το νέο μεσαίο πολυμορφικό της Ford πατά πάνω στη καινούργια πλατφόρμα CD4 που χρησιμοποιούν και τα νέο Mondeo και Edge, ενώ την ίδια θα χρησιμοποιήσει και το αδελφό πολυμορφικό, το επόμενης γενιάς Galaxy. Οι διαστάσεις του νέου μοντέλου, τόσο οι εξωτερικές όσο και του εσωτερικού, δεν έχουν αλλάξει, αλλά η σχεδίασή του ήρθε πιο κοντά στην σύγχρονη εταιρική σχεδιαστική ταυτότητα της φίρμας. Στόχος του σχεδιαστικού τμήματος ήταν να το κάνουν να δείχνει πιο σπορ και premium, υποδηλώνοντας ταυτόχρονα και την ταυτότητά του. Θεωρώ δε πως τα έχουν καταφέρει αρκετά καλά σε αυτόν τον τομέα. Το νέο S-MΑΧ δείχνει αρκούντως δυναμικό και στιβαρό συνάμα. Η γραμμή της οροφής είναι χαμηλότερη, οι θόλοι των τροχών πιο μυώδεις, ενώ η εμπρός οβάλ μάσκα καταφέρνει ό,τι και σε όλα τα υπόλοιπα μοντέλα της Ford: να δείχνουν πιο εκλεπτυσμένα και ακριβά.
Ακόμα μεγαλύτερη έμφαση στην ποιότητα έχει δοθεί στο εσωτερικό. Τα υλικά είναι εξαιρετικής ποιότητας και η σχεδίαση σαφώς πιο μοντέρνα. Έχουν μειωθεί δραματικά τα κουμπιά, με τη χρήση της 8ιντσης κεντρικής οθόνης αφής και το σύστημα SYNC2, το οποίο διαθέτει μεταξύ άλλων και φωνητικές εντολές για τη λειτουργία όλων των υποσυστημάτων: του τηλεφώνου, της πλοήγησης του ηχοσυστήματος ακόμα και του κλιματισμού. Στην πράξη είναι αρκετά απλό και μαθαίνεται εύκολα με μοναδική παραφωνία τη μάλλον «αναίσθητη» οθόνη αφής που στην πράξη θέλει ελαφρύ χτύπημα για να δεχτεί την εντολή.
Στη θέση του κλασικού πίνακα οργάνων μπορεί προαιρετικά να τοποθετηθεί μια 10ιντση ψηφιακή οθόνη. Η όλη εικόνα είναι σαφώς αναβαθμισμένη και προδιαθέτει για μακρινά ταξίδια. Ακόμα περισσότερο προδιαθέτει η καλή θέση οδήγησης η οποία θα βολέψει όλους τους σωματότυπους και προσφέρει καλή περιφερειακή ορατότητα. Αξίζει δε να αναφέρουμε πως προαιρετικά τα εμπρός καθίσματα μπορούν να είναι και θερμαινόμενα, κλιματιζόμενα και με λειτουργία μασάζ. Εξοπλισμός που μέχρι πριν από λίγα χρόνια ήταν προνόμιο των ιδιοκτητών S-Class…
Βέβαια το ζητούμενο από ένα τέτοιο αυτοκίνητο είναι οι χώροι και από αυτούς το S-MΑΧ έχει σε αφθονία. Πράγμα αναπόφευκτο με συνολικό μήκος στα 4,8 m, πλάτος του ξεπερνά τα δύο μέτρα και ύψος στα 1,66 m. Το δε μεταξόνιο αγγίζει τα 2,85 m. Κατ’ αρχάς να πούμε πως διαθέτει και δύο επιπλέον θέσεις πίσω από τη δεύτερη σειρά, στις οποίες μάλιστα μπορούν να χωρέσουν – έστω και με κάποιες παραχωρήσεις - δύο κανονικού ύψους ενήλικες. Με τα δύο επιπλέον καθίσματα ριγμένα (αυτόματα, με το πάτημα των σχετικών μπουτόν) ο χώρος αποσκευών φτάνει την ιλιγγιώδη χωρητικότητα των 700 λίτρων. Οι χώροι για μικροπράγματα, μπουκάλια και άλλα χρειώδη είναι παραπάνω από άφθονες.
Νέοι είναι και οι κινητήρες με τους οποίους εφοδιάζεται η δεύτερη γενιά του Ford S-ΜΑΧ, με την γκάμα να αποτελείται από δύο κινητήρες βενζίνης και τρεις πετρελαίου. Στην βάση της βενζινοκίνητης γκάμας βρίσκεται ο νέος EcoBoost των 1,5 λίτρων που στην προκειμένη περίπτωση αποδίδει 160 ίππους, ενώ στην κορυφή βρίσκεται ο δίλιτρος EcoBoost με τους 240 PS. Ο 1.500άρης θα συνδυάζεται με 6άρι χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων και ο δίλιτρος με αυτόματο έξι σχέσεων.
Η γκάμα πετρελαιοκινητήρων αποτελείται από έναν δίλιτρο TDCi με απόδοση 120, 150 ή 180 ίππους. Όλοι τους συνδυάζονται με 6άρι χειροκίνητο κιβώτιο, με τον 150άρη και τον 180άρη όμως να μπορούν να εφοδιαστούν και με 6άρι ημιαυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη PowerShift. Οι άνθρωποι της Ford μας διαβεβαίωσαν πως μέχρι το τέλος του έτους αναμένεται και η τοποθέτηση του νέου επίσης 1.5 TDCi με τους 120 PS, πράγμα που θα καταστήσει το νέο S-Max αρκετά ελκυστικό και στην ελληνική αγορά
Το γεγονός ότι βασίζεται στη νέα πλατφόρμα CD4 του επιτρέπει να εξοπλιστεί και με σύστημα τετρακίνησης Intelligent All-Wheel Drive, σύστημα που θα μπορεί να εξοπλίσει μόνο τις δύο δυνατότερες πετρελαιοκίνητες εκδόσεις. Κατά τη γνώμη μου η πιο ισορροπημένη έκδοση του S-MΑΧ είναι αυτή με τον δίλιτρο TDCI των 180 PS, αλλά προφανώς στη χώρα μας έχει μόνο φιλολογικό ενδιαφέρον. Ελλείψει λοιπόν του μικρού ντίζελ η πιο ενδιαφέρουσα έκδοση ήταν αυτή με τον 1.5 EcoBoost των 160 PS. Τη δοκιμάσαμε και με το μηχανικό εξάρι και με το διπλού συμπλέκτη Powershift.
Το πρώτο που σου κάνει εντύπωση, όπως και στο νέο C-MΑΧ, αλλά σε ακόμα μεγαλύτερο βαθμό, είναι η ησυχία που επικρατεί στην καμπίνα. Η ανάρτηση είναι εξαιρετικά μονωμένη, το ίδιο και το διαμέρισμα του κινητήρα, ενώ καλή δουλειά έχει γίνει και με τους αεροδυναμικούς θορύβους, δεδομένης και της μεγάλης μετωπικής επιφάνειας του αυτοκινήτου. Βρίσκεις πολύ εύκολα την ιδανική θέση, χάρη και στην ηλεκτρικά ρυθμιζόμενη κολόνα του τιμονιού και αμέσως διαπιστώνεις ότι η ποιότητα κύλισης του S-MΑΧ υπάρχουν σοβαρές πιθανότητες να γίνει σημείο αναφοράς. Η δουλειά που έχουν κάνει οι μηχανικοί της εταιρείας με την ανάρτηση αντικατοπτρίζεται πρώτα εκεί.
Στη συνέχεια διαπιστώνεις πως ειδικά η πίσω ανάρτηση integral link με πολλά εξαρτήματα από αλουμίνιο για μείωση του βάρους, μαζί με την ενισχυμένη ακαμψία προσδίδουν στο S-MΑΧ οδηγικά χαρακτηριστικά σπάνια για τέτοιο τύπου αυτοκίνητο. Η κλίση είναι μειωμένη, ο έλεγχος του αμαξώματος πολύ καλός και η κατευθυντικότητα του εμπρός μέρους εξαιρετική. Ο κινητήρας δείχνει ειδικά στις χαμηλές στροφές να ζορίζεται, όσο όμως στο στροφόμετρο ταξιδεύει προς τα δεξιά το S-MΑΧ ζωηρεύει αρκετά, πράγμα που με κάνει να πιστεύω τις μετρήσεις της Ford που δίνουν για το 0-100 km/h κάτω από 10”. Με προβλημάτισε αρκετά η λειτουργία του PowerShift. Θα το ήθελα πιο γρήγορο στις αλλαγές.
Συνολικά το S-MAX είναι ένα προηγμένο οικογενεικό αυτοκίνητο που καταφέρνει να παραμένει όσο ευχάριστο του επιτρέπουν το βάρος και το μέγεθός του. Η Ford που θέλει να το εντάξει στο άνω άκρο της κατηγορίας, το έχει προικίσει με πάμπολλες τεχνολογικές καινοτομίες, από σύστημα παροσαρμοζόμενων προβολέων LED μέχρι Perpendicular Parking για αυτόματο παρκάρισμα σε κάθετους χώρους και από Adaptive Cruise Control μέχρι το νέο Adaptive Front Steering που αυξομειώνει το λόγο της κρεμαγιέρας ανάλογα με τη γωνία του τιμονιού. Πρόκειται για ένα αυτοκίνητο με άφθονους χώρους, ιδανικό για μια πενταμελή οικογένεια που ταυτόχρονα καταφέρνει να διατηρεί την ηρεμία του ταξιδιού και να μην κάνει τον οδηγό να βαριέται.
Τι λέει το DRIVE
Το νέο S-Max είναι ο ορισμός του οικογενειακού αυτοκινήτου, το οποίο όμως έχει την προνοητικότητα να γίνεται ενδιαφέρον και για τον οδηγό του. Στα συν του η καλή ποιότητα, οι χώροι και η τεχνολογία αιχμής που διαθέτει.
Τιμή από €29.000 (κατ’ εκτίμηση)
Τεχνολογία 1.498 cc, i3, 12v, 2ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός και τούρμπο, 160 PS/6.000 rpm, 24,5 kgm/1.500-4.500 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 9.9”
50-100 km/h (4η) 10,4”
Τελική ταχύτητα 200 km/h
Μέση κατανάλωση 6,5 lt/100 km
Εκπομπές CO2 149 g/km
Διαστάσεις 4.796 x 2.137 x 1.658 mm
Βάρος 1.645 kg
Μετρήσεις Κατασκευαστή