Ο λόγος που οι αυτοκινητοβιομηχανίες εμπλέκονται στους αγώνες είναι για να δώσουν αίγλη στα μοντέλα παραγωγής τους.
Φυσικά, δεν είναι εφικτό να βγουν στην αγορά ακριβή αντίγραφα των αγωνιστικών. Όμως πρέπει να υπάρχει μια προφανής σύνδεση. Κάποτε, η σύνδεση αυτή επιτυγχανόταν με τα ειδικά μοντέλα “homologation specials” που επέβαλλαν οι κανονισμοί να βγουν σε μικρή παραγωγή για να πάρουν πιστοποίηση τα αγωνιστικά.
Εδώ και χρόνια όμως δεν απαιτείται κάτι τέτοιο, οπότε οι εταιρείες βγάζουν κάποιες πιο σπορ και γρήγορες εκδόσεις των καθημερινών μοντέλων τους που να μοιάζουν οπτικά με τα αγωνιστικά, οπότε να γίνεται η σύνδεση στο μυαλό μας.
Ένα τέτοιο μοντέλο είναι το Yaris GRMN. Στην εμφάνιση θυμίζει το αγωνιστικό Yaris WRC, αλλά βέβαια δεν έχει τα εξωφρενικά αεροδυναμικά του βοηθήματα, ούτε 380 άλογα, ούτε καν τετρακίνηση.
Πώς το είπατε;
Στους περισσότερους από εμάς, τα αρχικά GRMN είναι άγνωστα – και κάπως ατσούμπαλα να τα προφέρεις. Όμως αυτό το τμήμα υψηλών επιδόσεων της Toyota υπάρχει εδώ και χρόνια στην Ιαπωνία – και τώρα η εταιρεία το λανσάρει και στην Ευρώπη. Το σχετικό σήμα θα τοποθετείται στα κορυφαία σπορ Toyota. Φημολογείται μάλιστα ότι έπονται GRMN εκδόσεις της GT86 και της επερχόμενης νέας Supra.
Τα τέσσερα αρχικά σημαίνουν Gazoo Racing Meister of Nürburgring, που πρέπει να ακούγεται πιο ποιητικό στους Ιάπωνες από ό,τι σ’ εμάς. Το Gazoo Racing είναι το επίσημο αγωνιστικό τμήμα της Toyota που τρέχει το πρόγραμμα LMP1 (του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Αντοχής) και εμμέσως το πρόγραμμα WRC (μαζί με τον Tommi Makinen). To “Meister of Nürburgring” αναφέρεται στους «μάγους» εξελικτές που δουλεύουν στη μόνιμη βάση που διατηρεί η Toyota κοντά στη Nordschleife.
Μόνο 400 Yaris GRMN θα έρθουν στην Ευρώπη. Θα κοστίζουν (στη Γερμανία) €29.900 και θα έχουν κινητήρα 1.8 με μηχανικό κομπρέσορα, που θα αποδίδει 210 PS. H Toyota είχε θέσει υψηλούς στόχους για το Yaris GRMN: να είναι το ελαφρύτερο, ταχύτερο και πιο δυνατό μοντέλο της κατηγορίας του. Παραμένει προσθιοκίνητο, αλλά είναι εφοδιασμένο με ελεγχόμενο διαφορικό Torsen, το πλαίσιό του έχει ενισχυθεί και οι αναρτήσεις είναι ειδικά φτιαγμένες γι’ αυτό.
«Κάθε μέρα μας έλεγαν ότι το πρότζεκτ παραήταν δύσκολο», λέει ο επικεφαλής του προγράμματος, Stijn Peeters. «Μας είπαν να σταματήσουμε, αλλά είχαμε πάντα την υποστήριξη της διοίκησης [λέγε με Akio Toyoda]».
Όπως και να ’χει, μια τόσο μεγάλη εταιρεία όπως η Toyota δεν είναι φτιαγμένη για να εξελίσσει, να κατασκευάζει και να πουλά ένα μοντέλο πολύ περιορισμένης παραγωγής που να διαφέρει τόσο από τα βασικά μοντέλα. Οι δύσκαμπτες, μακροχρόνιες στρατηγικές προϊόντων και τα εργοστάσια που λειτουργούν με μικρομετρική ακρίβεια δεν αφήνουν περιθώριο για πολύ βραχυπρόθεσμα προγράμματα όπως αυτό. Για τον Peeters και τον αρχιμηχανικό Yoshinori Sasaki, το όλο πρότζεκτ ήταν μια μάχη από την αρχή μέχρι το τέλος. Υποπτευόμαστε ότι, αν είχαν μιλήσει στο ΔΣ για 300 άλογα και τετρακίνηση, η ιδέα του Yaris GRMN δεν θα είχε επιβιώσει ούτε στην πρώτη συνάντηση.
Η απόλαυση της απλότητας
Η παραγωγή δεν θα ξεκινήσει πριν το τέλος του φθινοπώρου, πράγμα που σημαίνει ότι το αυτοκίνητο δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμα. Όμως, ακόμα και σε αυτό το στάδιο του πρωτοτύπου, είναι εξαιρετικά διασκεδαστικό στην οδήγηση. Τα αμορτισέρ Sachs δεν είναι ρυθμιζόμενα και δεν υπάρχουν περίπλοκα προγράμματα οδήγησης ούτε μεταβλητές παράμετροι. Το Yaris GRMN είναι υπέροχα απλό.
Τα ειδικά εξελιγμένα σπορ καθίσματα παρέχουν τέλεια στήριξη, αν και είναι κάπως ψηλά τοποθετημένα, ενώ το τιμόνι –από την GT86– δεν έχει αρκετά μεγάλο εύρος ρύθμισης. Τα πεντάλ, επίσης, δεν είναι ιδανικά τοποθετημένα για «μύτη-τακούνι». Όλα αυτά οφείλονται στις αμετακίνητες παγκόσμιες προδιαγραφές της Toyota, οπότε οι μηχανικοί είχαν τα χέρια τους δεμένα. Ένα ανεξάρτητο γκαράζ ίσως να πλεονεκτούσε στην κατασκευή ενός τέτοιου μοντέλου.
Η ανάρτηση είναι όσο εστιασμένη μπορεί να είναι σε αυτή την κατηγορία. Δείχνει σφιχτή, στηρίζοντας γερά το αμάξωμα σε κάθε γωνία, αλλά η απόσβεση έχει την ποιότητα για να διαχειρίζεται τα περισσότερα οδοστρώματα. Αυτό το Yaris είναι όσο σκληρό πρέπει, δίνοντάς σου την αίσθηση ότι με ένα σετ τρακτερωτά λάστιχα και δύο αγωνιστικά μπάκετ θα γινόταν ένα μικρό rally car.
Τα λάστιχα της Bridgestone δεν αναπτύσσουν φοβερή πρόσφυση, οπότε το όριο του αυτοκινήτου μπορεί να προσεγγιστεί στο δρόμο. Αυτό κάνει το αυτοκίνητο απολαυστικό στην οδήγηση, αλλά το μέτριο επίπεδο πρόσφυσης μπορεί σε λίγο καιρό και να σε εκνευρίσει. Ο κινητήρας με τον κομπρέσορα μπορεί να μην δίνει την «κλοτσιά» επιτάχυνσης ενός τούρμπο, όμως δείχνει αρκετά δυνατός και δουλεύει πολύ γλυκά. Έχει επίσης άμεση απόκριση στο γκάζι, που δεν έχει κανένας τούρμπο, ενώ το μηχανικό μπλοκέ λειτουργεί διακριτικά αλλά αποτελεσματικά, δίνοντας καλή ελκτική πρόσφυση στην έξοδο των στροφών. Το χειροκίνητο κιβώτιο είναι αρκετά γρήγορο, το τιμόνι αξιοπρεπές σε αίσθηση και τα τετραπίστονα φρένα δείχνουν δυνατά.
Η οδήγηση δεν μπορεί να γίνει πολύ πιο διασκεδαστική απ’ ό,τι εδώ, ανεξαρτήτως τιμής. Το Yaris GRMN μπορεί να μην είναι το ελαφρά εξημερωμένο τέρας του WRC που ελπίζαμε, όμως είναι ένα πολλά υποσχόμενο καυτό χάτσμπακ.