Ανέκαθεν η κουπέ έκδοση της BMW 3 Series ήθελε να είναι κατά το δυνατό διαφορετική από τη σεντάν βάση της. Ωστόσο από τότε έγινε τόσο διαφορετική ώστε να δικαιολογεί ακόμα και διαφορετικό όνομα, αφού το 2013 είδαμε για πρώτη φορά την 4άρα, αντί για ακόμα 3άρα κουπέ.
Επάνω σε αυτήν ακριβώς τη λογική της μέγιστης διαφοροποίησης στηρίχθηκε η μελέτη και η σχεδίαση της δεύτερης γενιάς του μεσαίου κουπέ, η εικόνα του οποίου έχει λιγότερη σχέση από ποτέ με της 3άρας.
Οι φωτογραφίες την αδικούν πολύ, αφού η μάσκα δεν είναι στην πραγματικότητα τόσο υπερβολική. Είναι σίγουρα έντονη, όμως αποτελεί αφενός σήμα κατατεθέν, αφετέρου το σημείο μηδέν ενός αμαξώματος-γλυπτού, που κλασικές αναλογίες και ισχυρή αρχοντιά συνυπάρχουν αρμονικά. Οι γραμμές στο προφίλ σπρώχνουν το μάτι στους γυμνασμένους ώμους, που με τη σειρά τους δένουν τη χαμηλή οροφή με την ουρά.
«Μεσαίο»
Όσο παράδοξο κι εάν είναι να αποκαλείς μεσαίο ένα κουπέ με μήκος 4,77 m, πλάτος 1,85 και ύψος 1,39, αυτή ακριβώς είναι η θέση της 4άρας στην γκάμα της BMW. Σε σχέση με την 3άρα είναι έξι πόντους πιο μακριά, σχεδόν τρεις πιο φαρδιά και πέντε πιο χαμηλή. Το μεταξόνιο είναι ακριβώς ίδιο στα 2,85 m, ωστόσο το εμπρός μετατρόχιο είναι 8 mm πιο στενό ενώ το πίσω 44 mm πιο φαρδύ.
Το πλαίσιο έχει ενισχύσεις για ακόμα περισσότερη ακαμψία σε σχέση με την 3άρα και το κέντρο βάρους έχει χαμηλώσει 2,1 cm. Οπότε δε σου κάνει καμία έκπληξη που αισθάνεσαι την νέα 4άρα ασύγκριτα πιο ανάλαφρη και ζωντανή στις αλλαγές κατεύθυνσης από αυτό που περίμενες όταν διάβαζες πως ζυγίζει 1.740 kg. Το περισσότερο αρνητικό κάμπερ στο εμπρός σύστημα το έχει κάνει ακόμα πιο κοφτερό από της 3άρα, χωρίς να προσθέσει νευρικότητα. Η μακριά μουσούδα χρειάζεται μικρές μόνο κινήσεις στο τιμόνι για να σημαδεύσει εκεί ακριβώς που θέλεις, ενώ η τετρακίνηση και το ηλεκτρονικά ελεγχόμενο M Sport εκμεταλλεύονται την πρόσφυση μέχρι σταγόνας.
Εάν είσαι υπερβολικός με το γκάζι στην έξοδο ακόμα και μιας γρήγορης στροφής θα αισθανθείς ένα ελαφρύ τίναγμα της ουράς, ωστόσο ο έλεγχος της ευστάθειας θα κάνει αυτό που πρέπει χωρίς να καταλάβεις τίποτα περισσότερο. Γι’ αυτό και τελικά μπορείς να πάρεις με σχετικά ευκολία το μέγιστο από τους 374 PS και τα 500 Nm της τελευταίας εξέλιξης του υπέροχου 3λιτρου straight-six κινητήρα. Στην ήδη κορυφαία τεχνολογία του που περιλαμβάνει πλήρη ηλεκτρονικό έλεγχο στο χρονισμό και το βύθισμα των βαλβίδων, το twin-scroll τούρμπο και τον άμεσο ψεκασμό, προστέθηκε τώρα ένα ήπιο 48άβολτο υβριδικό σύστημα που συνδράμει με 11 PS στο χαμηλομεσαίο φάσμα.
Ουσιαστικά θα το καταλάβεις μόνο από το βελούδινο stop-start, που ταιριάζει γάντι σε ένα εξίσου βελούδινο μοτέρ με ροπή και δύναμη παντού. Λόγω της απλωμένης κλιμάκωσης του αυτόματου κιβωτίου με τις 8 ταχύτητες δεν καταλαβαίνεις εντυπωσιακή επιτάχυνση, μένεις όμως με το στόμα ανοιχτό από την ευκολία με την οποία το κοντέρ δείχνει αριθμούς που αρχίζουν από 2. Και από την πληροφορία πως τα 0-100 km/h διαρκούν μόλις 4,7". Για να τιθασεύσεις αυτή την ορμή υπάρχουν στάνταρ 4πίστονες εμπρός δαγκάνες και ένα σύστημα που μόλις ζεσταθεί αποδίδει εξαιρετικά, τουλάχιστον στο δρόμο.
Το πλέον εντυπωσιακό πάντως είναι η λειτουργία της ανάρτησης. Τουλάχιστον στους γερμανικούς δρόμους δεν ακούγεται ποτέ, ενώ αλλάζει ριζικά το χαρακτήρα του αυτοκινήτου στην περίπτωση που διαθέτει τα ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ. Σε συνδυασμό με την κορυφαία ηχομόνωση και τη σχεδόν απόλυτη απουσία θορύβου από την αεροδυναμική και την κύλιση, η Μ440i xDrive σε κάνει να σκέφτεσαι ταξίδια σε όλο τον κόσμο, απολαμβάνοντας κορυφαία σταθερότητα και απόλυτη ευθυβολία στην υψηλή ταχύτητα. Με την αεροδυναμική μελέτη να εξασφαλίζει χαμηλή άνωση στο πίσω μέρος και συντελεστή οπισθέλκουσας 0,29, δε θα μπορούσε να είναι αλλιώς.
Καμία έκπτωση
Ομολογουμένως η καμπίνα έχει λιγότερες διαφορές από της 3άρας σε σχέση με την εξωτερική σχεδίαση, οπότε η «ιδιαιτερότητα» του κουπέ δεν είναι έντονη. Στην ουσία του πάντως αυτό κάθε άλλο παρά αρνητικό είναι, αφού σημαίνει πολυτελή αίσθηση, ποιότητα που φτάνει σε βάθος και τα πλέον σύγχρονα συστήματα συνδεσιμότητας για το πιο εύχρηστο σύστημα πολυμέσων που υπάρχει.
Η θέση οδήγησης από την πλευρά της είναι κορυφαία, αφού σε κάνει να αισθάνεσαι ένα με το αυτοκίνητο και το κάθισμα να σε στηρίζει άψογα χωρίς να σε κουράζει. Η ευκολία εισόδου στο διθέσιο πίσω κάθισμα είναι καλή για το μέτρο των κουπέ, ενώ ακόμα πιο ικανοποιητικός είναι ο χώρος αποσκευών που μπορεί να φιλοξενήσει 440 lt και συμπληρώνει τέλεια ένα αυτοκίνητο που δένει τον GT χαρακτήρα με την εντυπωσιακή σπορ δυναμική και την κορυφαία τεχνολογία σε όλα τα επίπεδα. Η τελευταία βέβαια αντικατοπτρίζεται και στην τιμή, η οποία στη χώρα μας ξεκινάει από τις €57.935 για την 420i Coupe των 184 PS για να φτάσει στις €77.397 για την κορυφαία M440i xDrive.
Τι λέει το DRIVE
Κανείς δεν περιμένει από αυτό μοντέλο να αποτελέσει στυλοβάτη των πωλήσεων για την BMW, ωστόσο πρόκειται για ένα κατηγορηματικά υπέροχο κουπέ που στον ευρωπαϊκό καμβά θα βρει το κοινό του.
Τιμή από €77.397 (από €57.935 η 420i)
Τεχνολογία MHEV, κινητήρας βενζίνης 2.998 cc, i6, 24v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο twin-scroll, πλήρης ηλεκτρονικός έλεγχος βαλβίδων, ηλεκτρικό μοτέρ 11 PS, μπαταρία 0,53 kWh, κίνηση στους τέσσερις τροχούς, αυτόματο κιβώτιο 8 σχέσεων
Απόδοση 374 PS/5.500-6.500 rpm, 500 Nm/1.900-5.000 rpm
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 4,5”
Τελική ταχύτητα 250 km/h
Μέση κατανάλωση 6,8-7,1 lt/100 km
Εκπομπές CO2 155-161 g/km (WLTP: 170 g/km)
Διαστάσεις 4.770 x 1.852 x 1.393 mm
Χώρος αποσκευών 440 lt
Βάρος 1.740 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή