Οι Γάλλοι υποστηρίζουν πως η Citroën C5X αντανακλά την πιο εξελιγμένη έκφραση της φιλοσοφίας της φίρμας. Ένα μοντέλο που δεν ανήκει σε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία. Αντιθέτως, δανείζεται στοιχεία από πολλές εξ αυτών, τραβώντας μία νέα γραμμή στο αυτοκινητικό στερέωμα. Για όσους θυμάστε το πρωτότυπο CXperience Concept που είχε παρουσιαστεί στο Mondial de l'Automobile 2016 στο Παρίσι, μπορείτε να αντιληφθείτε τις καταβολές του. Για τους υπόλοιπους, η γνωριμία ξεκινά ακριβώς εδώ.
Το σχεδιαστικό DNA της φίρμας δεν αφήνει περιθώριο να μπερδέψεις τη Citroën C5X με οτιδήποτε άλλο
Με συνολικό μήκος 4.805 mm, πλάτος 1.815 mm και ύψος 1.485 mm, η πιο σωστή τοποθέτηση θα ήταν στην κατηγορία D. Ένας ανταγωνιστής των Renault Talisman, Volkswagen Passat και Ford Mondeo. Κοιτώντας την βέβαια ως σχήμα, μόνο κατά ένα μέρος μπορεί να χαρακτηριστεί μπερλίνα.
Στο παρουσιαστικό της Citroën C5X θα βρει κάποιος επιπρόσθετα στοιχεία από crossover, στέισον και μία πινελιά από shooting brake! Λίγο από όλα σε ένα τουρλού, το οποίο όμως βγάζει νόημα και δεν αποτελεί απλώς ένα μίγμα γραμμών, ατάκτως ερριμμένων.
Κοιτώντας την από εμπρός, το σχεδιαστικό DNA της φίρμας δεν αφήνει περιθώριο να το μπερδέψεις με οτιδήποτε άλλο. Η καλή δουλειά που έκαναν οι αεροδυναμιστές περιόρισε τον συντελεστή οπισθέλκουσας στο Cd=0,29. Παράλληλα, οι σχεδιαστές εστίασαν στο μοντέρνο χαρακτήρα, προσθέτοντας νότες κομψότητας και δυναμισμού.
Μία ψιλή κουβέντα με τον υπεύθυνο σχεδίασης αποκάλυψε πως το σημείο για το οποίο νιώθουν πιο περήφανοι είναι το πίσω μέρος. Ήταν ίσως το πιο σύνθετο τεχνικά να ολοκληρωθεί και ταυτόχρονα ιδιαίτερο στιλιστικά. Στο τέλος της μέρας, το μόνο σίγουρο είναι πως το τελικό αποτέλεσμα σε κάποιους θα αρέσει πολύ και σε άλλους όχι. Όπως ακριβώς αρμόζει σε μία ναυαρχίδα Citroën που τιμά την ιστορία της. Δεν φτιάχτηκε για να περνά απαρατήρητο.
Η βάση επάνω στην οποία έχτισαν οι Γάλλοι μηχανικοί την Citroën C5X δεν είναι άλλη από την πλατφόρμα EMP2, την οποία χρησιμοποιούν, μεταξύ άλλων, τα DS Automobiles DS 7 και Peugeot 3008 της μαμάς Stellantis. Το μεταξόνιο των 2.785 mm δίνει μία πρώτη ιδέα για τους διαθέσιμους χώρους στο σαλόνι. Είναι όμως άλλο να το βλέπεις, ανοίγοντας τις μεγάλες, στιβαρές πόρτες και άλλο να το εισπράττεις.
Ξεκινώντας ανάποδα, οι πίσω επιβάτες έχουν άφθονο χώρο για τα πόδια τους, καθώς και επαρκή αέρα πάνω από το κεφάλι. Χάρη στο μεγάλο εσωτερικό πλάτος, μπορούν να μετακινηθούν μέχρι και τρεις ενήλικες με άνεση.
Η απόλυτη άνεση
Μιλώντας όμως για άνεση, η ουσία βρίσκεται σε οδηγό-συνοδηγό και πρωτίστως στις πολυθρόνες -δεν μιλάμε για καθίσματα- που θα τους μεταφέρουν. H Citroën είναι μία από τις πρώτες εταιρίες που επένδυσαν στην άνεση του ίδιου του καθίσματος. Και πιθανά η πρώτη που εξέλιξ πολλά χρόνια πριν ειδικά αφρώδη υλικά, έτσι ώστε αυτά να λειτουργούν συμπληρωματικά των αναρτήσεων, απορροφώντας κραδασμούς από τον δρόμο.
Ε λοιπόν, εάν μέχρι τώρα θεωρούσαμε εξαιρετικά τα καθίσματα του C5 Aircross, τα Advanced Comfort καθίσματα της Citroën C5X βρίσκονται δύο επίπεδα επάνω. Η μαλακή υφή τους και κυρίως ο τρόπος που υποχωρούν όταν κάθεσαι, χαρίζουν από την πρώτη στιγμή ένα μεγάλο χαμόγελο.
Δεν εντυπωσιάζουν σε πλευρική στήριξη, σε αγκαλιάζουν όμως όμορφα και ταυτόχρονα αποσβένουν εμφατικά τις όποιες, λίγες, ανωμαλίες του οδοστρώματος που θα περάσουν αφιλτράριστες από την ανάρτηση. Η όλη εμπειρία ολοκληρώνεται από ένα καλά ηχομονωμένο σαλόνι με ειδικά ακουστικά κρύσταλλα που αφήνουν εκτός το θόρυβο του δρόμου.
Αναφορικά με το ταμπλό, έχει μοντέρνο σχεδιασμό και εστιάζει πολύ στην πρακτικότητα και στην εργονομία. Υπάρχουν φυσικοί διακόπτες για τον κλιματισμό, επαρκείς θέσεις για μικροαντικείμενα, θήκη ασύρματης φόρτισης κινητών τηλεφώνων και άλλες μικρολεπτομέρειες που θα διευκολύνουν τη ζωή του οδηγού.
Τα χρησιμοποιούμενα υλικά δείχνουν καλά ως επί το πλείστον, με μόνο μία-δύο πλαστικές επιφάνειες να είναι πιο σκληρές από όσο θα θέλαμε. Αυτή αποτελεί και τη μοναδική νότα παραφωνίας εντός.
Η ηλεκτρονική ολοκλήρωση με τη σειρά της, είναι ανάλογη των περιστάσεων. Πέρα από τον ψηφιακό πίνακα οργάνων, συναντάμε ένα μεγάλο head-up display διαγώνιού 21” που παρουσιάζει όλες τις βασικές ενδείξεις εμπρός στα μάτια του οδηγού.
Στο επάνω μέρος του ταμπλό, δεσπόζει επίσης ένα νέο σύστημα infotainment με οθόνη αφής 12”. Αυτό βρίσκεται μόνιμα online και μπορεί να δέχεται αναβαθμίσεις over-the-air. Παραμετροποιείται με widgets και άλλα στοιχεία, έτσι ώστε να έρχεται στα μέτρα του χρήστη, διαθέτει πλήρεις δυνατότητες ασύρματης διασύνδεσης με κινητά τηλέφωνα και παράλληλα μπορεί να αλληλοεπιδρά μέσω φωνητικών εντολών. Σαν κερασάκι, συνδέεται και με τη νέα εφαρμογή My Citroën app για smartphone, δίνοντας τη δυνατότητα στον χρήστη να έχει απομακρυσμένη πρόσβαση στην Citroën C5X μέσω του τηλεφώνου του.
Κινητήρες made for Greece
Περνώντας τώρα στα των κινητήρων, ολόκληρη η διαθέσιμη γκάμα δείχνει κομμένη και ραμμένη για την ελληνική αγορά. Η βασική έκδοση της Citroën C5X χρησιμοποιεί το γνωστό 1.200άρι σύνολο PureTech των 130 ίππων και 230 Nm. Για τα περίπου 1.500 kg του αυτοκινήτου, αυτός καταφέρνει να εξασφαλίσει επιτάχυνση 0-100 km/h σε 11,3” και τελική ταχύτητα 210 km/h.
Ακολουθεί η έκδοση 1.6 Pure Tech των 180 PS και 250 Nm. Εδώ υπάρχει πλέον επαρκής ισχύς για να κινήσει σβέλτα την Citroën C5X, χαρίζοντας 0-100 σε 8,1” και τελική 230 km/h. Τέλος, η Citroën έχει φροντίσει να προσφέρει και μία έκδοση plug-in hybrid με κινητήρα 1,6 lt. Ο συνδυασμός του με ένα ηλεκτρομοτέρ 110 PS αποδίδει συνολικά 225 PS και 360 Nm.
Εφόσον ο συσσωρευτής των 9,9 kWh (ονομαστικά) είναι φορτισμένος, η Citroën C5X μπορεί να διανύσει απόσταση άνω των 50 km αμιγώς ηλεκτρικά -κατά WLTP. Χρησιμοποιώντας ένα ταχυφορτιστή AC 7,4 KW, απαιτείται χρόνος 1,45 ωρών για μία πλήρη φόρτιση. Και όσο για τις επιδόσεις, η κορυφαία Citroën C5X πετυχαίνει 0-100 σε 7,9” και τελική ταχύτητα 233 km/h.
Κατά την οδηγική εμπειρία μας, στην ευρύτερη περιοχή της Βαρκελώνης, το πρώτο πράγμα που έχουμε να σημειώσουμε είναι -τι άλλο;- η άνεση και η ποιότητα κύλισης που προσφέρει.
Ο τρόπος που η Citroën C5X περνά πάνω από τις ανωμαλίες του οδοστρώματος είναι απλώς απολαυστικός
Η Citroën C5X έχει έναν δικό της τρόπο να κινείται στον δρόμο. Δεν δίνει τον απόλυτο έλεγχο του αμαξώματος που έχουν άλλες αντίστοιχες μπερλίνες, αυτό όμως δεν είναι απαραίτητα κακό. Ο τρόπος που περνά πάνω από τις ανωμαλίες του οδοστρώματος είναι απλώς απολαυστικός. Στην πόλη απολαμβάνεις ηρεμία. Στην εθνική πάλι, μπορεί να κινηθεί με υψηλή ταχύτητα, διατηρώντας χαρακτηριστικά καλή ευστάθεια. Και όσο για δρόμους με στροφές, παραμένει απόλυτα ουδέτερο ακόμα και υπό πίεση.
Η οδηγική απόλαυση πιθανά λείπει ως έννοια από το λεξιλόγιό της Citroën C5X. Η ποιότητα κύλισης όμως καταλαμβάνει ολόκληρη την πρώτη σελίδα -και βάλε. Η κλίση στις στροφές ή κατά τη διάρκεια έντονης επιβράδυνσης θα γίνει αισθητή, χωρίς όμως να αγχώσει τον οδηγό.
Ο τελευταίος έχει στη διάθεσή του τρία προγράμματα (Eco, Normal, Sport) που μεταβάλλουν σε ένα βαθμό τη συμπεριφορά του αυτοκινήτου. Έχει επίσης paddles για να αλλάζει χειροκίνητα σχέσεις στο αυτόματο κιβώτιο ΕΑΤ8 που διαθέτουν όλες οι εκδόσεις.
Τέλος, εάν μιλάμε για την υβριδική έκδοση, έχει και έναν ακόμα άσσο στο μανίκι που ακούει στο όνομα Advanced Comfort Αctive Suspension. Η τελευταία δεν θα βελτιώσει πολύ την άνεση -που είναι ήδη κορυφαία, στο Sport πρόγραμμα όμως θα δώσει κάτι παραπάνω ως αίσθηση, σκληραίνοντας κατά περίπου 20% τα αμορτισέρ.
Η Citroën C5X αναμένεται να κυκλοφορήσει στη χώρα μας προς τα τέλη του Ιουνίου, εάν δεν αλλάξει κάτι με τη ρευστότητα που επικρατεί στις μέρες μας. Αναφορικά με την τιμή, δεν υπάρχουν ακόμα στοιχεία. Ως ένδειξη όμως, κρατήστε το γεγονός πως στη Γαλλία η βασική έκδοση 1.2 θα ξεκινά από τις €32.900.
Τι λέει το DRIVE
Η νέα Citroën C5X απευθύνεται πιθανά σε ειδικό κοινό. Παρόλη όμως την ιδιαίτερη εμφάνιση και το σοβαρό ανταγωνισμό -ειδικά στα PHEV- διαθέτει στη φαρέτρα της μερικά σοβαρά πλεονεκτήματα. Για όσους επιθυμούν να ξεχωρίζουν και βάζουν σε πρώτη προτεραιότητα την άνεση, πιθανά δεν θα βρουν κάτι καλύτερο, ακόμα και σε υψηλότερο επίπεδο τιμής.
Citroën C5X Hybrid e-225
Τιμή Δεν έχει ανακοινωθεί
Τεχνολογία PHEV, κινητήρας βενζίνης 1.598 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο, 181 PS/6.000 rpm, 300 Nm/ 3.000 rpm, Ηλεκτρικό μοτέρ 110 PS, 320 Nm, μπαταρία 9,9 kWh (ωφέλιμη)
Συνδυαστική απόδοση 225 PS, 360 Nm
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 7,9”
Τελική ταχύτητα 233 km/h
Μέση κατανάλωση 1,3 lt/100 km
Εκπομπές CO2 29 g/km
Διαστάσεις 4.805 x 1.815 x 1.485 mm
Χώρος αποσκευών 485 lt
Βάρος 1.797 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή