Μπορεί η Subaru να μη φιγουράρει στις πρώτες θέσεις των πωλήσεων στη χώρα μας, σαφώς όμως έχει ένα πολύ φανατικό κοινό. Και σήμερα υπάρχουν οι προϋποθέσεις αυτό να διευρυνθεί, χάρη στο καινούργιο Forester πέμπτης γενιάς. Το οποίο δεν αποτελεί απλώς το επόμενο βήμα στη μακρά ιστορία του πιο επιτυχημένου μοντέλου της φίρμας, που μετρά 22 χρόνια και πάνω από δύο εκατομμύρια πωλήσεις παγκοσμίως, αλλά είναι και το πρώτο δείγμα εξηλεκτρισμού στην γκάμα της.
Το νέο Forester χτίστηκε πάνω στην Subaru Global Platform, αυτή που χρησιμοποιούν και τα Impreza και XV. Σε σχέση με το προηγούμενο, οι διαστάσεις του έχουν αυξηθεί ελάχιστα, με το μήκος να φτάνει τα 4.625 mm, ενώ τρεις πόντους έχει κερδίσει το μεταξόνιο (2.670 mm). Στόχος της Subaru είναι να προσφέρει τη βέλτιστη ασφάλεια σε κάθε επίπεδο. Το νέο πλαίσιο συνεισφέρει σε αυτό, δημιουργώντας μια σωστή θέση οδήγησης και χαρίζοντας καλή περιμετρική ορατότητα από τις μεγάλες γυάλινες επιφάνειές του, αλλά και χάρη στην αντοχή του. Το Forester αξιολογήθηκε με πέντε αστέρια στις δοκιμές του Euro NCAP και πέτυχε βαθμολογία 97% στην προστασία ενηλίκων και 91% για τα παιδιά –την κορυφαία στην κλάση του– εξασφαλίζοντας τον τίτλο του ασφαλέστερου αυτοκινήτου της κατηγορίας για το 2019.
Το ταμπλό ακολουθεί τη σχεδιαστική φιλοσοφία εκείνου των Impreza και XV, καλύπτεται από μαλακό υλικό στο επάνω μέρος του και από αρκετά ποιοτικά πλαστικά χαμηλότερα, ενώ η συναρμογή είναι πολύ προσεγμένη. Την εποχή που οι περισσότεροι κατασκευαστές μεταφέρουν πολλές λειτουργίες σε ψηφιακό περιβάλλον, η Subaru επιμένει με πληθώρα φυσικών πλήκτρων. Έτσι, με την πρώτη ματιά το ταμπλό δείχνει παραφορτωμένο. Όμως, όταν συνηθίσεις πού βρίσκεται το καθετί μπορείς να κάνεις αυτό που θέλεις άμεσα, χωρίς περιπλάνηση στα μενού κάποιας οθόνης.
Φυσικά, οι οθόνες δεν λείπουν, αφού το Forester διαθέτει τρεις. Εκτός από την 8ιντση υψηλής ευκρίνειας του infotainment και εκείνη των 4,2" για τον υπολογιστή ταξιδιού στο καντράν, μια ακόμη οθόνη 6,2" στο επάνω μέρος του ταμπλό παρέχει πληροφορίες για τη μετάδοση, το σύστημα κίνησης κ.ά. Η αύξηση στο εσωτερικό πλάτος και το μεγαλύτερο μεταξόνιο έχουν κάνει την καμπίνα του Forester ακόμα πιο άνετη για έως πέντε ενηλίκους. Ο χώρος αποσκευών έχει αυξηθεί ελάχιστα, φτάνοντας τα 509 lt. Από κάτω του όμως δεν υπάρχει πλέον χώρος για εφεδρικό τροχό, αφού ανάμεσα στους πίσω τροχούς έχουν τοποθετηθεί οι μπαταρίες του e-Boxer.
Μια συστοιχία μπαταριών Li-Ion με μικρή χωρητικότητα, 0,57 kWh, τροφοδοτεί ένα ηλεκτρικό μοτέρ 12,4 kW και 66 Nm. Αυτό βρίσκεται μέσα στο κιβώτιο συνεχώς μεταβαλλόμενης σχέσης Lineartronic και βοηθά το έργο ενός ατμοσφαιρικού, δίλιτρου κινητήρα βενζίνης με τον άμεσο ψεκασμό, ο οποίος αποδίδει 150 PS και 194 Nm. Στόχος εδώ δεν ήταν να φτιαχτεί άλλο ένα υβριδικό αυτοκίνητο, αλλά «ένα υβριδικό Subaru», όπως τονίζουν οι άνθρωποι της φίρμας. Η διάταξη που προέκυψε διατηρεί τη συμμετρικότητα του συστήματος κίνησης-μετάδοσης, κοινό χαρακτηριστικό των Subaru, κρατά χαμηλά το κέντρο βάρους και βελτιώνει την κατανομή του που πλέον είναι 51:49 εμπρός-πίσω.
Παρότι έχουμε να κάνουμε ουσιαστικά με ένα ήπιο υβριδικό σύστημα, συχνά λειτουργεί μόνο το ηλεκτρικό μοτέρ, με τον βενζινοκινητήρα σβηστό. Όχι μόνο όταν το Forester ρολάρει χωρίς γκάζι, με κεκτημένη ταχύτητα, αλλά και όταν ξεκινά ήρεμα από στάση για να ακολουθήσει το μποτιλιάρισμα. Έτσι, το μεγαλύτερο όφελος σε κατανάλωση προκύπτει στην αστική χρήση. Στο ταξίδι, το σύστημα βοηθά αλλά δεν αρκεί για να αντικρούσει το βάρος των 1.656 kg και το ψηλό αμάξωμα. Οπότε, ταξιδεύοντας με 130 km/h, ο υπολογιστής ταξιδιού θα δείξει λίγο πάνω από 9 lt/100 km.
Η θετική επίδραση του ηλεκτρικού μοτέρ στη ζωντάνια του συνόλου είναι εμφανής από την πρώτη στιγμή. Αν θέλεις να οδηγήσεις ζωηρά, επιλέγεις το Sport πρόγραμμα λειτουργίας στο SI-Drive και η επιπλέον δύναμη έρχεται με τόσο άμεσο τρόπο που κάνει το Forester αρκετά πρόθυμο στο πρώτο πάτημα του γκαζιού. Το κιβώτιο προσομοιώνει εικονικές σχέσεις ακόμα και στην αυτόματη λειτουργία, οπότε η επιτάχυνση δεν συνοδεύεται από μονότονο βουητό. Και ως χειροκίνητο «κλειδώνει» την επιλεγμένη σχέση, χωρίς να σε μπερδεύει με πατινάρισμα ή kickdown. Η ηλεκτρική υποβοήθηση όμως λειτουργεί μόνο μέχρι λίγο πάνω από τις 4.000 rpm. Δεν επηρεάζει τη μέγιστη ισχύ του δίλιτρου μπόξερ, οπότε μοιραία οι επιδόσεις με τέρμα γκάζι δεν εντυπωσιάζουν.
Αυτό που σαφώς εντυπωσιάζει είναι η λειτουργία της ανάρτησης –γόνατα MacPherson εμπρός και διπλά ψαλίδια πίσω. Το πολύ καλό επίπεδο άνεσης εντός και εκτός πόλης συνδυάζεται με ποιότητα κύλισης που φέρνει σε δύσκολη θέση premium μοντέλα, αλλά και με καλό έλεγχο του πλαισίου. Το Forester δεν πλέει στις ανωμαλίες και δεν επηρεάζεται από τον πλευρικό άνεμο στον αυτοκινητόδρομο. Μόνο τον σχετικά αυξημένο αεροδυναμικό θόρυβο μπορείς να σχολιάσεις αρνητικά στο ταξίδι. Και πρέπει να ανεβάσεις αρκετά ρυθμό σε δρόμο με στροφές για να αντιληφθείς ότι δεν φτιάχτηκε για να οδηγείται έτσι. Αντίθετα, φτιάχτηκε για να νιώθει άνετα σε κάθε τερέν, κάτι που διαπιστώσαμε σε μια ειδικά διαμορφωμένη διαδρομή μέσα στην πίστα Argos Motocross Park.
Με απόσταση από το έδαφος 22 πόντους και γωνίες προσέγγισης 20ο, ράμπας 21ο και αποχώρησης 26ο, το Forester πέρασε και... δεν ακούμπησε, κυριολεκτικά. Η πλήρης απουσία τριγμών ήταν ενδεικτική της στιβαρότητας του πλαισίου, ενώ έπρεπε να προσπαθήσουμε αρκετά μέχρι να βρούμε νεροφάγωμα ικανό να εξαντλήσει τη διαδρομή της ανάρτησης. Η εκτός δρόμου λειτουργία X-Mode έχει πλέον δύο προγράμματα, Snow/Dirt και Deep Snow/Mud. Εκτός από τη διαχείριση της πρόσφυσης φροντίζει και για τη μέγιστη εκμετάλλευση του ηλεκτρικού μοτέρ, επιτρέποντας στο Forester να ανέβει ανηφόρα με έντονη κλίση χωρίς ο βενζινοκινητήρας να ξεπερνά τις 2.000 rpm.
Το νέο Forester είναι καλά εξοπλισμένο από τη βασική έκδοση με φώτα LED, διζωνικό κλιματισμό, infotainment 8", κάμερα οπισθοπορείας, τέσσερις θύρες USB και με προσεγμένο εξοπλισμό ασφαλείας που περιλαμβάνει το πακέτο οδηγικών βοηθημάτων EyeSight, αερόσακο γονάτων οδηγού και προσαρμοζόμενο cruise control. Η αρχική τιμή των €39.950 το φέρνει στην καρδιά του ανταγωνισμού, ανάμεσα σε ισχυρότερα ντίζελ SUV και στα φουλ υβριδικά Honda CR-V και Toyota RAV4, τα οποία καίνε λιγότερο και έχουν χαμηλότερες εκπομπές CO2. Κανένα δεν έχει όμως την τετρακίνηση και τις ικανότητες κίνησης εκτός δρόμου του Forester. Το οποίο στη νέα γενιά του είναι βελτιωμένο σε κάθε τομέα, έτσι ώστε να μπορεί να ικανοποιήσει περισσότερο και τους υπάρχοντες φίλους της φίρμας, αλλά και να προσελκύσει καινούργιους.
Το εξηλεκτρισμένο σύστημα κίνησης e-Boxer τοποθετείται και στο μικρότερο Subaru XV. Σε αυτό δεν υπάρχει Sport πρόγραμμα οδήγησης, οπότε η απόκριση του γκαζιού δεν μπορεί να γίνει αντίστοιχα ζωηρή με του Forester. Αναδεικνύει όμως τις ικανότητες του αυτοκίνητου σαφώς καλύτερα απ’ ό,τι ο βασικός 1.600άρης της γκάμας του, χωρίς να επιβαρύνει την κατανάλωση ή τις εκπομπές ρύπων. Το XV έχει πιο νεανικό χαρακτήρα και πιο άμεση οδική συμπεριφορά από το Forester, όμως η βασική τιμή των €37.500 το φέρνει αρκετά κοντά στο μεγαλύτερο αδερφό του.
Τι λέει το DRIVE
Πιστό στις αρχές της φίρμας και πιο ραφιναρισμένο από ποτέ, το νέο Forester εκμεταλλεύεται τη δύναμη του ρεύματος για να γίνει πιο οικονομικό και πιο ικανό εντός και εκτός δρόμου.
Τιμή Από €39.950
Τεχνολογία Κινητήρας βενζίνης 1.995 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, 150 PS/5.600-6.000 rpm, 194 Nm/4.000 rpm. Ηλεκτρικό μοτέρ 12,4 kW (17 PS), 66 Nm. AWD, αυτόματο κιβώτιο συνεχώς μεταβαλλόμενης σχέσης.
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 11,8”
Τελική ταχύτητα 188 km/h
Μέση κατανάλωση 6,7* lt/100 km
Εκπομπές CO2 154* g/km
Διαστάσεις 4.625 x 1.815 x 1.730 mm
Χώρος αποσκευών 509 lt
Βάρος 1.656 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή *WLTP: 8,1 lt/100 km, 185 g/km