Οι άνθρωποι της Opel δηλώνουν σαφώς ικανοποιημένοι από τη μέχρι σήμερα πορεία του Grandland X, του C-SUV της γκάμας δηλαδή. Έχει σημειώσει ήδη 180.000 πωλήσεις, ενώ έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον ο αστερίσκος πως το 2019 πούλησε 22% περισσότερο από ότι το 2018.
Προκειμένου να διατηρήσει αυτή την ανοδική πορεία, πρόσφατα έκανε ένα μεγάλο τεχνολογικό βήμα. Και για την κατηγορία η οποία έχει το καλύτερο σκορ σε εκδόσεις χαμηλών ρύπων (το 20% όσων C-SUV πωλούνται αφορούν σε τέτοιες) είναι προφανές πως η κουβέντα αφορά σε υβριδικό σύστημα κίνησης.
Με την πρώτη
Πρόκειται για ένα σύστημα λογικής Plug-in, δηλαδή με μεγάλη μπαταρία χωρητικότητας 13,2 kWh που βρίσκεται τοποθετημένη κάτω από τα πίσω καθίσματα, φορτίζει στην πρίζα και πρακτικά εξασφαλίζει καθημερινές μετακινήσεις αποκλειστικά με ηλεκτρική ενέργεια.
Αποδίδοντας ισχύ 300 PS, ροπή 520 Nm και παράλληλα ως η μοναδική τετρακίνητη εκδοχή του Grandland X, το Hybrid4 κερδίζει εύκολα το παιχνίδι των εντυπώσεων. Αυτά τα νούμερα προκύπτουν από το συνδυασμό τριών κινητήρων: Ενός 1.600άρη θερμικού με άμεσο ψεκασμό, twin-scroll τούρμπο και 200 PS, ενός ηλεκτρικού με 110 PS που βρίσκεται μεταξύ του θερμικού και του κιβωτίου ταχυτήτων και ενός ακόμα ηλεκτρικού που είναι συνδεδεμένος αποκλειστικά με τους πίσω τροχούς.
Σχετικά με το κιβώτιο, αξίζει να αναφέρουμε πως το γνωστό μας 8άρι σε αυτή την εκτέλεση δεν έχει το συμβατικό μετατροπέα ροπής αλλά ένα πακέτο πολύδισκου συμπλέκτη. Όλα τα παραπάνω ανεβάζουν το συνολικό βάρος στα 1.800 kg, ακόμα κι έτσι όμως η αναλογία kg/PS δεν υπερβαίνει το εντυπωσιακό 6. Δεν προκαλεί λοιπόν καμία έκπληξη που η Opel ανακοινώνει 0-100 km/h σε μόλις 6,2” και τελική 235 km/h. Ωστόσο θα ήταν ανούσιο να σταθείς σε αυτά τα στοιχεία για ένα C-SUV. Είναι πολύ πιο σημαντικό να σταθείς στον φιλικό τρόπο που αποδίδεται η ισχύς, ανεξάρτητα από το επιλεγμένο πρόγραμμα λειτουργίας του υβριδικού συστήματος.
Υπάρχουν τέσσερις επιλογές: Η αμιγώς ηλεκτρική, η υβριδική, η πιο εκρηκτική Sport και η AWD. Στην πρώτη την κίνηση εξασφαλίζει κυρίως ο πίσω ηλεκτροκινητήρας, ενώ στις υπόλοιπες τρεις ο συνδυασμός των τριών κινητήρων με τρόπο που αποφασίζουν τα ηλεκτρονικά συστήματα ανάλογα με τα ζητούμενα του οδηγού και τις εκάστοτε συνθήκες.
Ο ηλεκτρισμός είναι ο default πάροχος ενέργειας για το Grandland X Hybrid4 κάθε φορά που το ενεργοποιείς (εκτός έχεις ορίσει κάτι διαφορετικό) και ανάλογα με το επίπεδο φόρτισης της μπαταρίας μπορεί να διανύσει (θεωρητικά, κατά WLTP) με απολαυστική ησυχία έως και 59 km.
Μετά από αυτό το σημείο ή όποτε ζητάς πολύ ισχυρή επιτάχυνση, μπαίνει στο παιχνίδι και ο θερμικός κινητήρας, με το συνδυασμό να είναι πολύ αποτελεσματικός. Τις περισσότερες φορές καταλαβαίνεις την μετάβαση από μια φάση του συστήματος σε μια άλλη πιο πολύ με το αυτί παρά από κάποια μηχανική ένδειξη, ενώ το απόθεμα ισχύος αποδεικνύεται εντυπωσιακό κάθε φορά που πατάς τέρμα το γκάζι. Και περνάει στο δρόμο με μεγάλη άνεση, αφού όποτε χρειάζεται η τετρακίνηση δίνει την απαιτούμενη έξτρα πρόσφυση.
Εάν πάλι είσαι συγκρατημένος σε ρυθμό, θα εκτιμήσεις πολύ την οικονομία που μπορείς να κάνεις σε καύσιμο. Τιμές μεταξύ των 5 και 7 lt/100 km αποτελούν κατά βάση τα δύο άκρα και είναι σίγουρα πολύ αξιόλογες για ένα βαρύ C-SUV, ενώ παράλληλα μειώνουν τη σημασία της πληροφορίας πως το ρεζερβουάρ βενζίνης χωράει μόνο 45 lt. Το βασικό είναι πως η συνολική αυτονομία του υβριδικού Grandland X ξεπερνάει τα 500 km εάν συνυπολογιστεί και η ηλεκτρική ακτίνα δράσης, για την οποία προϋποτίθεται φόρτιση από σχεδόν 2 έως και 6 ώρες.
Η διάρκεια εξαρτάται από την παροχή, ενώ πρέπει να αναφερθεί πως η μέγιστη ισχύς που μπορεί να εκμεταλλευτεί το σύστημα φόρτισης του αυτοκινήτου είναι τα 7,4 kW ενός Wallbox. Ένας ισχυρότερος φορτιστής δεν θα μειώσει άλλο το χρόνο φόρτισης της υγρόψυκτης συστοιχίας που αποτελείται από 96 κυψέλες, λειτουργεί υπό τάση 240-400V και καλύπτεται από εγγύηση 8 ετών ή 160.000 km.
Στην οδήγηση, το Grandland X Hybrid4 διαχειρίζεται αρκετά πετυχημένα το μεγάλο βάρος ώστε να μην το καταλαβαίνεις σχεδόν ποτέ. Για να το καταφέρει διαθέτει διαφορετικό πίσω σύστημα, η ανάρτηση του οποίου αποτελείται από διάταξη πολλαπλών συνδέσμων και όχι τον ημιάκαμπτο πίσω άξονα των υπόλοιπων εκδόσεων (ακόμα και του δικίνητου υβριδικού που θα είναι έτοιμο σε λίγους μήνες). Οπότε οι ανωμαλίες στρογγυλεύονται πετυχημένα, χωρίς θόρυβο και κραδασμούς, ενώ οι κινήσεις του αμαξώματος ελέγχονται με ακρίβεια. Αυτό που θα μπορούσε να είναι καλύτερο είναι η αίσθηση του πεντάλ των φρένων, που λόγω ανάκτησης είναι τεχνητή.
Πρόκειται για κάτι που παρατηρείται στα περισσότερα συστήματα ανάκτησης και ομολογουμένως εδώ δεν ενοχλεί ιδιαίτερα. Κατά τα άλλα, το οδηγείς σαν ένα οποιοδήποτε αυτόματο Grandland X, με ελαφριά χειριστήρια που κάνουν τη ζωή εύκολη, μεγάλη ευελιξία και όλα τα συστήματα που κάνουν την οδήγηση πιο ασφαλή.
Στην νέα εποχή
Όπως είναι λογικό, κάπου εδώ σταματούν και οι διαφορές από τις υπόλοιπες εκδόσεις της γκάμας, με εξαίρεση το χώρο αποσκευών που στην προκειμένη περίπτωση χωράει 390 lt, αφού το διαφορετικό πίσω σύστημα κλέβει κάμποσο από το χώρο. Έχει απόλυτα κανονικό σχήμα και μεγάλη πρακτικότητα, ωστόσο έχει σημαντική διαφορά από τα 514 lt των κανονικών εκδόσεων κι αυτό ίσως να αποτελεί σημαντική παράμετρο για το κοινό των C-SUV.
Από εκεί και πέρα, η θέση οδήγησης είναι το ίδιο αναπαυτική και τα καθίσματα καλοσχεδιασμένα, ο χώρος στο πίσω κάθισμα άφθονος, οι πρακτικές θήκες εύχρηστες και επαρκείς, ενώ ο εξοπλισμός άνεσης και ασφάλειας πραγματικά πλούσιος. Εντυπωσιακός για την ακρίβεια αλλά και ευθυγραμμισμένος με την τιμή των €49.900, η αποδοχή της οποίας από τους εταιρικούς χρήστες είναι εκείνη που θα κατά βάση καθορίσει την επιτυχία της συγκεκριμένης έκδοσης. Η Opel πάντως είναι έτοιμη να καλύψει οποιαδήποτε αναλογία ζήτησης προκύψει, αφού όλες κατασκευάζονται στην ίδια γραμμή παραγωγής και υπάρχει απόλυτη ευελιξία.
Όπως και να έχει, το σημαντικό είναι πως το κορυφαίο Grandland X είναι αρκετά δυνατό σε επιδόσεις και πλήρως ευθυγραμμισμένο στο τεχνολογικό προφίλ του αύριο, καλύπτοντας κάθε μεταφορική ανάγκη με ελάχιστη κατανάλωση και ρύπους.
Τι λέει το DRIVE
Δυνατό σε επιδόσεις και οικονομικό σε κατανάλωση και πάγια, το κορυφαίο Grandland X ευθυγραμμίζει το προφίλ του με τη σύγχρονη τεχνολογική πραγματικότητα.
Τιμή από €50.000
Τεχνολογία θερμικός κινητήρας 1.598 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός twin scroll τούρμπο, 200 PS/6.000 rpm, 300 Nm/3.000 rpm, εμπρός ηλεκτρικός κινητήρας 110 PS, πίσω ηλεκτρικός κινητήρας 113 PS, μέγιστη ισχύς συστήματος 300 PS, μέγιστη ροπή συστήματος 520 Nm, αυτόματο κιβώτιο 8 σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 6,1”
Τελική ταχύτητα 235 km/h
Μέση κατανάλωση 1,3-1,4 lt/100 km
Εκπομπές CO2 29-34 g/km
Διαστάσεις 4.477 x 1.856 x 1.609 mm
Χώρος αποσκευών 390 lt
Βάρος 1.875 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή, κατά WLTP
Φωτογραφίες: Opel