Η Toyota λανσάρει ένα εντελώς νέο RAV4 για να αξιοποιήσει τη δυναμική της κατηγορίας παγκοσμίως. Και συνειδητά επιλέγει έναν διαφορετικό δρόμο, εκφράζοντας την πίστη στις δικές της αρχές. Το δικαιούται άλλωστε, ως η εταιρεία που δημιούργησε την κατηγορία το 1994, αλλά και εκείνη που καθιέρωσε την υβριδική τεχνολογία. Μόνο το 2018, πουλήθηκαν 480.800 υβριδικά Toyota και Lexus παγκοσμίως, νούμερο που εκφράζει αύξηση πωλήσεων κατά 18%. Συνολικά, στην 25ετή ιστορία του μοντέλου, 9 εκατομμύρια RAV4 έχουν πουληθεί στον κόσμο, με τα δύο εξ’ αυτών στην Ευρώπη. Δεν χρειάζεται να προσθέσουμε κάτι άλλο για να τονίσουμε τη σημασία του συγκεκριμένου αυτοκινήτου για τη μάρκα.
Η βασική οδηγία του Akio Toyoda για τη δημιουργία του νέου RAV4 ήταν απλή όσο και δύσκολη στην εκτέλεσή της: «Όχι άλλα βαρετά αυτοκίνητα», είπε ο Πρόεδρος της Toyota. Και δεν θα μπορούσε η επιθυμία του να μην ικανοποιηθεί. Σε σχέση με το μοντέλο που αντικαθιστά, το νέο RAV είναι σαφώς πιο επιθετικό εμφανισιακά, υποδηλώνοντας και ανάλογη διάθεση στο δρόμο.
Το αυτοκίνητο είναι ένα εκατοστό πιο πλατύ και άλλο τόσο πιο χαμηλό, αν και η απόσταση από το έδαφος έχει αυξηθεί κατά 1,5 cm. Δείχνει πιο «τετράγωνο» και έχει μια δυναμική στάση σώματος χάρη στο φαρδύτερο κατά 5,5 cm αποτύπωμά του στο δρόμο και στο ξεχειλωμένο κατά 3 cm μεταξόνιο, σε συνδυασμό με το μικρότερο κατά μισό πόντο συνολικό μήκος και τους πιο κοντούς προβόλους (5 mm εμπρός, 30 mm πίσω). Ο αυστηρότερος διαχωρισμός των όγκων, οι έντονες ακμές και οι ανάγλυφες λεπτομέρειες προσδίδουν δυναμισμό και πιο έντονη 3D αίσθηση σε κάθε πάνελ. Η μετριοπαθής μάσκα έχει δώσει τη θέση της σε μια μουσούδα που εκφράζει μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση και σίγουρα θα ασκεί περισσότερη γοητεία σε ένα κοινό νεότερο ηλικιακά και ενδεχομένως νέο για την Toyota. Χωρίς να τρομάζει τους παραδοσιακούς.
Η καμπίνα έχει ανασχεδιαστεί πλήρως και αναβαθμιστεί σε υλικά και διάκοσμο. Η πολυεπίπεδη διαμόρφωση έχει μεγαλύτερο αισθητικό ενδιαφέρον. Η φαρδύτερη κατά 35 mm κονσόλα, ο λεβιές και τα υπέροχα στιβαρά περιστροφικά χειριστήρια με την τέλεια μηχανική αίσθηση λειτουργίας είναι στοιχεία προερχόμενα από το μεγαλύτερο Land Cruiser. Η συνολική εικόνα ξεφεύγει από τα συντηρητικά πρότυπα των παλαιότερων Toyota παρουσιάζοντας μια πειστικά μοντέρνα εικόνα. Τα σκούρα μαλακά πλαστικά είναι ευχάριστα στην αφή και στην όψη, το φινίρισμα είναι τέλειο και η συναρμογή στιβαρή. Η προσλαμβανόμενη αίσθηση ποιότητας από τους διακόπτες και τα περιστροφικά χειριστήρια είναι πειστική για την κατασκευαστική τελειότητα και την αντοχή τους στο χρόνο. Η οθόνη υψηλής ευκρίνειας στην κορυφή της κεντρικής κονσόλας και ο ψηφιακός πίνακας οργάνων υπογραμμίζουν το υψηλό τεχνολογικό προφίλ της κατασκευής. Το RAV4 θα προσφέρει στον βασικό εξοπλισμό τη σουίτα συστημάτων ενεργητικής ασφάλειας Toyota Safety Sense, βελτιωμένο σε κάθε λειτουργία του, όπως η αναγνώριση σημάτων, οι ιδιομορφίες στη χάραξη του δρόμου, κ.λπ.
Οι χώροι των επιβατών είναι εξαιρετικά άνετοι. Ακόμη και επιβάτες ύψους 1,90 μέτρων στο πίσω κάθισμα θα βολευτούν ακόμη και… σταυροπόδι, πίσω από οδηγό και συνοδηγό αντίστοιχου αναστήματος. Το μακρύτερο μεταξόνιο έχει επιτρέψει 4 cm επιπλέον χώρο για τα γόνατα. Το μήκος του εντελώς επίπεδου και πλήρως εκμεταλλεύσιμου χώρου αποσκευών έχει επίσης μεγαλώσει κατά 6 εκατοστά, με αποτέλεσμα αύξηση της χωρητικότητας κατά 79 λίτρα.
Η Toyota προβάλει την αυξημένη ακαμψία (+57%), την εξοικονόμηση βάρους και τη μετατόπιση του κέντρου βάρος χαμηλότερα ως τα βασικά χαρακτηριστικά της πλατφόρμας GA-K στην οποία βασίζεται το νέο RAV4. Το εισπράττεις από την πρώτη στιγμή που θα καθίσεις πίσω από το τιμόνι. Η θέση οδήγησης είναι χαμηλότερη κατά 15 mm, άλλο τόσο χαμηλότερα τοποθετημένο ωστόσο είναι και το εμπρός καπό, δίνοντας δύο επιπλέον μοίρες οπτικού πεδίου στον οδηγό. Την εντύπωση της πιο άμεσης επικοινωνίας με το δρόμο ενισχύουν οι πιο λεπτές εμπρός κολώνες. Μετατοπίζοντας τους καθρέπτες από τη βάση της εμπρός κολώνας στο εξωτερικό πάνελ των θυρών έχουν πετύχει ακόμη καλύτερη ορατότητα.
Η βασική έκδοση του νέου RAV4 στην Ελλάδα θα φορά τον δίλιτρο κινητήρα βενζίνης, με κίνηση στους εμπρός τροχούς και χειροκίνητο κιβώτιο. Εμείς οδηγήσαμε το κορυφαίο Hybrid AWD με βενζινοκινητήρα 2,5 λίτρων που λειτουργεί σε κύκλο Atkinson και διπλό, άμεσο και έμμεσο ψεκασμό. Συνδυάζεται με ηλεκτρικό σύστημα κίνησης, αποδίδοντας συνολικά 221 PS. Το εργοστάσιο ανακοινώνει επιτάχυνση 0-100 km/h σε 8,1”. Και το απόθεμα δύναμης κάτω από το δεξί πόδι είναι αυτό που περιμένεις από ένα αυτοκίνητο αυτής της κατηγορίας μεγέθους και τιμής. Η από το μηδέν ροπή των ηλεκτρικών μοτέρ δίνει ζωηρή επιτάχυνση από στάση αλλά και εν κινήσει, στο αστικό περιβάλλον, όπου το αυτοκίνητο ρολάρει αθόρυβα. Στον ανοιχτό δρόμο έχει γκάζι για να προσπερνά με ασφάλεια και να κινείται σβέλτα, παρά τα 1.720 kg.
Όταν αυξάνεται η πίεση αρχίζει να ενοχλεί η ασάφεια του κιβωτίου συνεχώς μεταβαλλόμενης σχέσης αλλά και ο θόρυβος του κινητήρα τον οποίο το CVT κρατά συνέχεια ψηλά. Αν και στη θεωρία το σύστημα λειτουργεί στο βέλτιστο ρυθμό περιστροφής για κάθε περίσταση, και ο ηλεκτροκινητήρας λειτουργεί ως μια εναλλακτική μορφή υπερτροφοδότησης, το σύνολο δεν έχει την ακρίβεια στην απόκριση και την πολιτισμένη λειτουργία ενός κλασικού τούρμπο βενζίνης αντίστοιχης απόδοσης.
Για να είμαστε δίκαιοι όμως, κάνουμε δύο κλικ πίσω και υποχωρούμε σε ρυθμό «οικογενειακό». Οδηγώντας έτσι όπως θα κινηθεί στο 95% των χιλιομέτρων που διανύει ο μέσος οδηγός/κάτοχος ενός RAV4, η ηρεμία επανέρχεται. Το επίπεδο αεροδυναμικού θορύβου είναι χαμηλό και η επιτάχυνση ομαλή με χάδια στο γκάζι, ενώ κάποιες στιγμές η κίνηση γίνεται αποκλειστικά με τον ηλεκτροκινητήρα.
Το πλαίσιο εκτός από αδιαπραγμάτευτη ασφάλεια και ευκολία χρήσης, προσφέρει οδική συμπεριφορά που μπορεί να χαρακτηριστεί σπορ για τα δεδομένα τω SUV. Το νέο σύστημα διεύθυνσης με ηλεκτρική υποβοήθηση έχει σωστό βάρος και πολύ καλή πληροφόρηση. Για να βελτιώσουν την αίσθηση, μετέφεραν το ηλεκτρικό μοτέρ της υποβοήθησης από την κολώνα του τιμονιού στην κρεμαγιέρα. Η ανάρτηση αποτελείται από γόνατα MacPherson εμπρός και διπλά ψαλίδια πίσω. Η απόσταση από το έδαφος έχει αυξηθεί κατά 15 mm για καλύτερες δυνατότητες εκτός δρόμου. Αλλά το κέντρο βάρους έχει συνολικά χαμηλώσει. Σε συνδυασμό με την αυξημένη ακαμψία του αμαξώματος, αυτό έχει επιτρέψει επιλογές και ρυθμίσεις στο hardware της ανάρτησης που ευνοούν την άνεση. Πράγματι η κύλιση είναι αθόρυβη και η απόσβεση στις λακκούβες αφράτη, χωρίς να μεταφέρονται κραδασμοί ή αναταράξεις στην καμπίνα. Από την άλλη, η κλίση στις στροφές είναι περιορισμένη, όση χρειάζεται για να καταλαβαίνεις ότι προσεγγίζεις προοδευτικά το όριο. Αλλά πάντα έχεις την αίσθηση ότι οδηγείς ένα πρόθυμο να αλλάξει κατεύθυνση αυτοκίνητο. Η κατανομή βάρους είναι ιδανική, 51-49 εμπρός-πίσω. Και έχουν δώσει ιδιαίτερη έμφαση σε λεπτομέρειες όπως η μείωση του βάρους και του όγκου της νέας μπαταρίας του υβριδικού συστήματος. Η οποία πλέον χωρά εμπρός από τα πίσω καθίσματα, βοηθώντας στη συγκέντρωση των μαζών πλησιέστερα στο κέντρο, περιορίζοντας την πολική αδράνεια.
Το RAV4 Hybrid AWD είναι τετρακίνητο χάρη στον δεύτερο ηλεκτροκινητήρα που κινεί τους πίσω τροχούς. Η νέα ρύθμιση επιτρέπει 30% περισσότερη ροπή να καταλήξει στο πίσω μέρος, ή οποία στιγμιαία μπορεί να φτάσει ως και τα 1.300 Nm. Στην πράξη, χωρίς ποτέ να απαιτείται διόρθωση της υπερστροφής στην άσφαλτο, τα ηλεκτρονικά και η υβριδική 4κίνηση θα διατηρήσουν την απόλυτη ουδετερότητα στο όριο. Παρότι δεν υπάρχει μηχανική σύνδεση, η λειτουργία Trail Mode επιτρέπει το «κλείδωμα» της 4κίνησης για την αντιμετώπιση ιδιαίτερων δυσκολιών στις εκτός δρόμου εξορμήσεις. Μπορεί επίσης να φρενάρει επιλεκτικά τον τροχό που χάνει την πρόσφυσή του, είτε λόγω ολισθηρής επιφάνειας ή και επειδή είναι στον αέρα, περνώντας από ένα εμπόδιο, ώστε να μεταφερθεί ροπή σε εκείνον που πατά καλά στο έδαφος. Αν και είναι σαφές πως είναι προσανατολισμένο στην άσφαλτο, ως ένα ταξιδιάρικο, ευρύχωρο, ποιοτικό, πολιτισμένο, άνετο οικογενειακό αυτοκίνητο, στην εκτός δρόμου διαδρομή που είχαμε την ευκαιρία να το οδηγήσουμε απέδειξε ότι έχει διάθεση για περιπέτεια. Η δοκιμασία δεν περιελάμβανε ολισθηρό τερέν ώστε να δοκιμάσουμε την αποτελεσματικότητα της τετρακίνησης. Με χαντάκια, νεροφαγώματα και συχνές αναπηδήσεις στη διαδρομή μας, διαπιστώσαμε ότι η ικανή απόσταση από το έδαφος και οι μικροί πρόβολοι διευκολύνουν το πέρασμα από χαντάκια και νεροφαγώματα. Από την άλλη, η ακαμψία του σασί, σε συνδυασμό με τη λειτουργία της ανάρτησης, βγάζουν στον οδηγό μια αίσθηση στιβαρότητας και αντοχής που εμπνέει αυτοπεποίθηση. Και ταυτόχρονα, διασφαλίζουν ένα ικανοποιητικό επίπεδο άνεσης στους επιβάτες.
Το νέο RAV4 θα είναι διαθέσιμο στην Ελλάδα από τον Φεβρουάριο. Το δίλιτρο προσθιοκίνητο με χειροκίνητο κιβώτιο θα ξεκινά από €27.700, δηλαδή μόλις €1.500 πάνω από το σημερινό entry level RAV4. Όμως η ελληνική αντιπροσωπεία πέτυχε κάτι μοναδικό σε σχέση με τις άλλες αγορές της Ευρώπης για τις υβριδικές εκδόσεις. Το νέο μοντέλο θα είναι φθηνότερο από το απερχόμενο στις δύο από τις τέσσερις, ως και €4.000. Με στόχο, από τη μία να ανταγωνίζεται με ισχυρά όπλα παραδοσιακούς αντιπάλους, όπως το Volkswagen Tiguan. Και από την άλλη, να αποτελεί μια εναλλακτική στα premium μοντέλα, με δέλεαρ το value for money, από τη στιγμή που από άποψη ποιότητας και τεχνολογίας αντέχει και με το παραπάνω τη σύγκριση.
Τι λέει το DRIVE
Οδηγικά και εμφανισιακά είναι πιο μοντέρνο και δυναμικό από ποτέ. Πρακτικό και ευρύχωρο, τεχνολογικά προηγμένο, με δεδομένη την υψηλή ποιότητα, παίζει εξαιρετικά το χαρτί του διαφορετικού χάρη στην υβριδική τεχνολογία. Το αυτοκίνητο που ίδρυσε την κατηγορία ξαναμπαίνει στη διεκδίκηση της κορυφής ικανοποιώντας τους παραδοσιακούς πελάτες και διεκδικώντας νέους με αξιώσεις.
Κινητήρας Υβριδικό σύστημα, βενζινοκινητήρας 2.487 cc, i4, 16v, 2 x ΕΕΚ, έμμεσος και άμεσος ψεκασμός, δύο ηλεκτροκινητήρες, 221 PS/6.100 rpm,
Μετάδοση Στους τέσσερις τροχούς, αυτόματο κιβώτιο συνεχώς μεταβαλλόμενης σχέσης
Διαστάσεις 4.600 x 1.855 x 1.685 mm
Χώρος αποσκευών 580 lt
Βάρος 1.720 kg
0-100 km/h 8,1”
Τελική ταχύτητα 180 km/h
Μέση κατανάλωση 4,5 lt/100 km
Εκπομπές CO2 104 g/km
Τιμή από €27.700 (2.0 FWD, χειροκίνητο κιβώτιο)
Μετρήσεις κατασκευαστή