Έχουν περάσει 31 χρόνια από τότε που η έμπνευση της Jeep για το πρώτο «Premium 4x4» έδωσε ως καρπό το Jeep Grand Cherokee. Και έχουν περάσει μόλις λίγες ημέρες από τότε που δοκιμάσαμε τη νέα γενιά του στην Ισπανία, για να διαπιστώσουμε εάν κατά πόσο έχει πιάσει και πάλι τον παλμό της εποχής.
Χρησιμοποιώντας φρέσκια βάση, σφαιρικά υψηλή τεχνολογία και ως αποκορύφωμα ένα επαναφορτιζόμενο υβριδικό σύστημα που του δίνει χώρο για ισχυρό εμπορικό πάτημα στην Ευρωπαϊκή πραγματικότητα, το Grand Cherokee πέμπτης γενιάς σκιαγραφεί την εικόνα της σύγχρονης Jeep μαζί με το μικρό ηλεκτρικό Jeep Avenger.
Γύρω από μια πολύ ενδιαφέρουσα εκδοχή της μάσκας με τα εφτά κατακόρυφα στελέχη, αναπτύσσεται ένα τεράστιο αμάξωμα που αναλογικά με τον όγκο του είναι πολύ ελκυστικό και διακριτικό, δείχνοντας πολύ πιο χαμηλό από όσο στην πραγματικότητα είναι. Όσο διακριτικό βέβαια μπορείς να πεις ένα SUV με μήκος 4,91 m, πλάτος 1,97 και ύψος 1,8. Το βέβαιο είναι πως η γραμμή του αναδεικνύει ένα σχήμα αρμονικό, με σαφή πολυτέλεια και εκλεπτυσμένη υπόσταση.
Το επαναφορτιζόμενο υβριδικό σύστημα του νέου Jeep Grand Cherokee δίνει χώρο για ισχυρό εμπορικό πάτημα στην Ευρωπαϊκή πραγματικότητα.
Οι σχεδιαστές έδωσαν μεγάλη σημασία στο κομμάτι της αεροδυναμικής, υπογραμμίζοντας έτσι το στόχο για την ιδανική μίξη των αδιαπραγμάτευτα υψηλών δυνατοτήτων εκτός δρόμου, με πρωτόγνωρη ικανότητα και ραφινάρισμα στην άσφαλτο.
Ακόμα κι εάν δεν γνωρίζεις την παράμετρο του ραφιναρίσματος, είναι σίγουρο ότι θα την καταλάβεις μόλις ανοίξεις οποιαδήποτε πόρτα και βρεθείς στην καμπίνα. Τα ακριβά υλικά, η ανεπιτήδευτα high-tech εικόνα και η συνολική αίσθηση πολυτέλειας θα φροντίσουν για όλα τα υπόλοιπα.
Υπάρχει το ζεστό άγγιγμα του χειροποίητου σε πολλές επιφάνειες, μαζί με εξοπλισμό που φλερτάρει με την -καλώς εννοούμενη- υπερβολή και μπόλικο ψηφιακό εμβαδό που αναπτύσσεται σε τέσσερα πεδία: Εκτός από την οθόνη 10,1” του συστήματος infotainment Uconnect 5, υπάρχει ακόμα ο ψηφιακός πίνακα οργάνων με την ίδια διαγώνιο, έγχρωμο head up display 10” στο παρμπρίζ, αλλά και μια ακόμα οθόνη 10,25” που βρίσκεται εμπρός από το συνοδηγό και είναι μοναδική στην κατηγορία.
Δια μέσου αυτής ο συνοδηγός έχει άμεση πρόσβαση σε πληροφορίες που αφορούν στην πλοήγηση και τις περιμετρικές κάμερες, ενώ συνολικά το σύστημα διαθέτει εκτός από ασύρματο Apple CarPlay και Android Auto, τις εκτεταμένες δυνατότητες του UconnectTM, συμβατότητα με απομακρυσμένο έλεγχο και ένα απολαυστικό ηχοσύστημα της McIntosh με 19 ηχεία, ενισχυτή 17 καναλιών και ισχύ 950 W.
Στο Grand Cherokee χρειάζεσαι κάποιο χρόνο προσαρμογής προκειμένου να αποκτήσεις την απαιτούμενη άνεση απέναντι στο συνολικό χειρισμό των λειτουργιών και να ξεκινήσεις να εκτιμάς τη συνολική αίσθηση ποιότητας που αρμόζει στην κατηγορία. Αρμοστή στην κατηγορία είναι και η ευρυχωρία για τους επιβάτες, που διαμέσου ενός τεράστιου μεταξονίου που αγγίζει τα 3 m (2,96 για την ακρίβεια), σημαίνει άφθονο χώρο για τα πόδια στο πίσω κάθισμα.
Εκείνος για το κεφάλι είναι σίγουρα μεγάλος, ωστόσο όχι τόσο απόλυτα εντυπωσιακός όσο περιμένεις από ένα τόσο μεγάλο αυτοκίνητο. Όπως άλλωστε και ο χώρος αποσκευών που χωράει 533 lt στη βασική διάταξη των θέσεων.
Κι εάν η εικόνα με τη συνολική αίσθηση της καμπίνας παίζουν πρωταγωνιστικό ρόλο του νέου Jeep Grand Cherokee, άλλο τόσο σημαντικό είναι και το μηχανολογικό υπόβαθρο. Το οποίο έχει τρεις πυλώνες: Το υβριδικό σύστημα που γνωρίσαμε στο Jeep Wrangler 4xe, την ανάρτηση Quadra-Lift και τα συστήματα μετάδοσης Quadra-Trac II και Quadra-Drive II.
Η συνεργασία τους επιφέρει ακριβώς αυτό που αναφέρει η Jeep, δηλαδή την πιο εκλεπτυσμένη εκτέλεση στην ιστορία του μοντέλου. Μπορεί όταν πιέζεται ο 4κύλινδρος 2λιτρος τούρμπο βενζινοκινητήρας να μην έχει τη βελούδινη χροιά που θα ταίριαζε τέλεια στην περίσταση, όμως επειδή το αποτέλεσμα είναι που μετράει, οι 380 PS με τα 637 Nm αποδεικνύονται ό,τι πρέπει απέναντι στους σχεδόν 2,5 τόνους που δείχνει η ζυγαριά.
Όπως και στο Wrangler 4xe τον 2λιτρο κινητήρα βενζίνης επικουρούν δύο ηλεκτρικοί, μια μπαταρία ιόντων λιθίου με χωρητικότητα 17 kWh (φορτίζει με έως 7,4 kW) σε τάση 400V και ένα 8άρι αυτόματο κιβώτιο με ιδανική κλιμάκωση για επιδόσεις και οικονομία. Κάθε φορά που πατάς βαθιά το γκάζι θυμάσαι ασυναίσθητα τα 0-100 km/h σε μόλις 6,3” που ανακοινώνει η Jeep, καθότι το κοντέρ ανεβαίνει με σταθερά ταχύ ρυθμό.
Παράλληλα, εάν το δεξί πόδι δεν είναι άσκοπα και άτσαλα βαρύ, θα δεις καταναλώσεις στην περιοχή των 8 lt/100 km, όταν πλέον η μπαταρία έχει αδειάσει. Για την Ιστορία, να αναφέρουμε ότι η Jeep κάνει λόγο για μέση ηλεκτρική αυτονομία 48 km, τιμή που δείχνει ρεαλιστική.
Αυτό για το οποίο δεν υπάρχει καμία αμφιβολία είναι πως το νέο Jeep Grand Cherokee είναι ευκολοδήγητο για τον όγκο του και ότι ταξιδεύει γρήγορα και άνετα, με μια σουίτα 110 συστημάτων να υποστηρίζει το έργο του οδηγού για περισσότερη ευκολία και ασφάλεια. Το υβριδικό σύστημα είναι πολιτισμένο και αποδοτικό, το κιβώτιο ομαλό στις αλλαγές και η σκληρότητα της αερανάρτησης Quadra-Lift ελέγχει το μεγάλο βάρος σωστά όταν οι απαιτήσεις ανέβουν.
Η τετρακίνηση με την ενεργή κατανομή της ροπής μέσω πολύδισκου συμπλέκτη δίνει υψηλή πρόσφυση προκειμένου η αδράνεια λόγω μεγάλου βάρους να μην κάνει ό,τι θέλει το αυτοκίνητο. Οπότε το μόνο που ουσιαστικά πυροδοτεί παράπονο είναι η μέτρια αίσθηση στο πεντάλ του φρένου, κάτι κλασικό στα PHEV μοντέλα.
Και όσοι φοβούνται ότι η πολιτισμένη αίσθηση στην άσφαλτο και η ανεξάρτητη σε όλους τους τροχούς ανάρτηση έχει στρογγυλέψει την εκτός δρόμου αυθεντία του Jeep Grand Cherokee, μπορούν να ηρεμήσουν. H νέα ναυαρχίδα της Jeep -τουλάχιστον με την τετρακίνηση Quadra-Drive II και το ηλεκτρονικά ελεγχόμενο πίσω διαφορικό eLSD- με την αρωγή και των κοντών σχέσεων μπορεί να σκαρφαλώνει σε ανηφόρες που βλέπεις μόνο ουρανό, να έρπει σε κατηφόρες που βλέπεις μόνο έδαφος, να κινείται απρόσκοπτα με δύο διαγώνιους τροχούς στον αέρα και να μην καταλαβαίνει τίποτα όταν φυτευτές κοτρόνες βρεθούν στο διάβα του. Ακόμα κι εάν μιλάμε για έκδοση με τροχούς 21”.
Να σημειωθεί ότι τα ειδικά εφόδια της έκδοσης Trailhawk «περιορίζονται» στις απεμπλεκόμενες αντιστρεπτικές εμπρός-πίσω, τους 18άρηδες τροχούς με τα ειδικά λάστιχα και τις προστατευτικές ποδιές στο πάτωμα.
Οπότε η ουσία είναι πως σε όλες τις εκδοχές του το αυτοκίνητο απλοποιεί αφάνταστα τις δυσκολίες, με κάθε ένα από τα πέντε προγράμματα του συστήματος Selec-Terrain (Auto, Snow, Sand/Mud, Rock, Sport) να ρυθμίζει όπως πρέπει όλα τα υποσυστήματα προκειμένου να αποδίδουν όπως ακριβώς χρειάζεται.
Το υβριδικό σύστημα είναι πολιτισμένο και η αερανάρτηση ελέγχει το μεγάλο βάρος σωστά όταν οι απαιτήσεις ανέβουν.
Όσο για την απόσταση από το έδαφος, ανάλογα με την ρύθμιση της ανάρτησης μπορεί να αγγίξει τα 27,5 cm ώστε να μην κάνει ιδιαίτερη διαφορά αυτό που βρίσκεται από κάτω αλλά και να γίνονται βουτιές άφοβα σε νερά βάθους έως 61 cm. Εξάλλου το νέο Jeep Grand Cherokee όχι απλώς έχει κερδίσει τη σφραγίδα για τη διάσχιση του θρυλικού Rubicon Trail, αλλά το έχει κάνει χρησιμοποιώντας μόνο ηλεκτρική ενέργεια.
Είναι κι αυτό από μόνο του ακόμα μια ένδειξη ότι η Jeep έχει καταλάβει καλά πως τα πράγματα προχωράνε και φροντίζει -ευτυχώς για εκείνη- να μένει συντονισμένη με τις εξελίξεις. Το ακόμα καλύτερο είναι πως έχει βρει τον τρόπο να εφαρμόζει λύσεις φαινομενικά ανορθόδοξες όπως την υιοθέτηση του εξηλεκτρισμού, έχοντας ωστόσο το θεμιτό, απολύτως «ορθόδοξο» αποτέλεσμα.
Για περισσότερες λεπτομέρειες θα πρέπει να περιμένουμε έως το φθινόπωρο που το νέο Jeep Grand Cherokee θα φτάσει στη χώρα μας, με τιμή που ξεκινάει από τις €92.500 για το «βασικό» επίπεδο Limited. Όσοι πιστοί ωστόσο, σημειώστε πως η δυνατότητα για παραγγελία είναι ήδη ενεργοποιημένη.
Jeep Grand Cherokee 4xe | |
---|---|
Τι λέει το DRIVE | Με τη βοήθεια της υβριδικής τεχνολογίας η πέμπτη γενιά του πρώτου "Premium 4x4" δείχνει απόλυτα συντονισμένη με τον παλμό του σήμερα. |
Τιμή | Από €92.500 (έκδοση Limited) |
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ | |
Τεχνολογία | MHEV, κινητήρας βενζίνης 1.995 cc, i4, 16v, 1 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο twin scroll, 272 PS/5.250 rpm, 400 Nm/3.000-4.500 rpm, ηλεκτρικό μοτέρ 1 45 PS, 53 Nm, ηλεκτρικό μοτέρ 2 136 PS, 245 Nm, μπαταρία 17 kWh, κίνηση στους τέσσερις τροχούς, αυτόματο κιβώτιο οκτώ σχέσεων |
Συνδυαστική απόδοση | 380 PS, 637 Nm |
Διαστάσεις | 4.914 x 1.968 x 1.853 mm |
Χώρος αποσκευών | 533 lt |
Βάρος | 2.434 kg |
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ | |
0-100 km/h | 6,3" |
Τελική ταχύτητα | 210 km/h |
Μέση κατανάλωση* | 2,9 lt/100 km |
Εκπομπές CO2 | 45 g/km |
Ηλεκτρική αυτονομία | 48 km |
ΦΟΡΤΙΣΗ | |
AC, 0-100% της μπαταρίας | έως 7,4 kW, από τρεις ώρες |
Μετρήσεις κατασκευαστή, *για τα πρώτα 100 km με την μπαταρία φορτισμένη |