Σχεδόν από την παρουσίασή του ως πρωτότυπου στην Έκθεση Αυτοκινήτου του Μονάχου το 2019, η σπανιόλικη φίρμα πάντα περιέγραφε το CUPRA Tavascan ως κάτι το ονειρικό για τη φίρμα.
Ως ένα αυτοκίνητο που ουσιαστικά θα έβαζε εκείνες τις συνιστώσες που θα συνέθεταν το εγγύς και μέσο μέλλον της CUPRA. Και αυτό δεν ήταν άλλο από ένα φουτουριστικό, πρωτότυπο κουπέ SUV. Με τους νέους εταιρικούς κώδικες κατά πώς λέει η φίρμα, που τελικά έφτασε στην παραγωγή χωρίς πολλές σχεδιαστικές αλλαγές σε σύγκριση με το κόνσεπτ.
Αυτό το μοντέλο παραγωγής λοιπόν, κληθήκαμε να οδηγήσουμε στους καταλανικούς δρόμους. Για να δούμε επιτέλους το επίκειται να μας δείξει η CUPRA, διά μέσω του πρώτου, εξαιρετικού σε εικόνα είναι η αλήθεια, εκπροσώπου της.
Το CUPRA Tavascan αρχικά θα διατίθεται σε δύο εκδόσεις: Την πισωκίνητη Endurance και την τετρακίνητη VZ
Έτσι έχουμε μια γκάμα με το ανανεωμένο CUPRA Formentor και το Leon, αλλά και το νέο Terramar που αναλαμβάνουν να βγάλουν τα εμπορικά κάστανα από τη φωτιά, συνεχίζοντας την δυνατή πορεία στις πωλήσεις. Και το νέο CUPRA Tavascan να έρχεται να καθίσει στην κορυφή της, αναλαμβάνοντας να παίξει τον ρόλο της ναυαρχίδας.
Και όταν λέμε «συνεχίζοντας την δυνατή πορεία στις πωλήσεις», το λέμε μετά λόγου γνώσης. Και στο κάτω κάτω, είναι κάτι για το οποίο επαίρεται και η διοίκηση της Volkswagen, επαινώντας την επιτυχία της CUPRA σε κάθε ευκαιρία. Αυτό το παρακλάδι της SEAT που ανδρώθηκε σε αυθύπαρκτη φίρμα και πουλάει σχεδόν τα ίδια αυτοκίνητα με τη μητρική εταιρεία. Για του λόγου το ασφαλές, πέρυσι πουλήθηκαν 230.739 CUPRA, 50,9% περισσότερα σε σύγκριση με το 2022. Και δεν βλέπουμε γιατί το μέλλον να μην προδιαγράφεται λαμπρό; Όχι μόνο η CUPRA πατάει γκάζι στην εξέλιξη ηλεκτρικών μοντέλων, τα οποία θέλουμε δεν θέλουμε και παρά τις παλινωδίες των εταιρειών αποτελούν το μέλλον του αυτοκινήτου τώρα, σε πέντε ή σε δέκα χρόνια…
Αλλά η φίρμα με τον χάλκινο τρίγωνο λογότυπο ετοιμάζεται να επενδύσει και στην αμερικανική αγορά μέχρι το τέλος της δεκαετίας με μια ηλεκτρική έκδοση του Formentor κι ένα μεγάλο SUV με μπαταρία. Στην Ευρώπη δεν τίθεται θέμα τέτοιας προθεσμίας, με τη CUPRA να συνεχίζει την επίθεσή της στον τομέα των αυτοκινήτων «μηδενικών εκπομπών».
Ας βάλουμε όμως τα πράγματα στη θέση τους. Με τιμή εκκίνησης €52.010 στην ισπανική αγορά για το μονοκινητήριο, πισωκίνητο Endurance First Edition (χωρίς εκπτώσεις ή επιδοτήσεις), είναι σαφές ότι το CUPRA Tavascan δεν αποτελεί επιλογή για τον καθένα. Βέβαια, έναντι του ομιλικού ανταγωνισμού, που δεν είναι δα και φθηνότερος, φιγουράρει για διαστημόπλοιο! Ποιο μεσαίο ηλεκτρικό να του βγει εμπρός σε space look; Το Audi Q4 e-tron Sportback; Το Škoda Enyaq Coupé iV; Ή μήπως το Volkswagen ID.5;
«Και τι σημαίνει «διαστημόπλοιο;», θα πείτε. Φωτιζόμενοι λογότυποι εμπρός και πίσω, προαιρετικά φώτα Matrix LED με τη νέα τριγωνική φωτεινή υπογραφή της φίρμας και ζάντες ελαφρού κράματος 19” και 21”, περιλαμβανομένης σφυρήλατης επιλογής. Αυτές είναι μόνο μερικές από τις λεπτομέρειες που συνθέτουν μια φιγούρα με δυνατές και επιθετικές γραμμές.
Σχεδιασμένο υπό τις οδηγίες του Jorge Díez και εξελιγμένο στη καταλανική πρωτεύουσα, τη Βαρκελώνη, το νέο CUPRA Tavascan φτιάχνεται στο… Μεσαίο Βασίλειο. Ναι, καλά καταλάβατε, κατασκευάζεται στο εργοστάσιο Anhui του Ομίλου Volkswagen στην Κίνα, φυσικά πάνω στην ηλεκτρική πλατφόρμα MEB.
Το CUPRA Tavascan με μήκος 4,64 m, πλάτος 1,86 και ύψος 1,60 m πρόκειται για ένα C+ SUV. Που μετουσιώνεται και σε μεγάλο μεταξόνιο με 2,76 m. Πολύ καλή για SUV είναι και η αεροδυναμική απόδοση του αυτοκινήτου με Cx 0,26. Ειδικά αν αναλογιστούμε ότι η καινούργια ηλεκτρική Porsche Macan με την ενεργή αεροδυναμική έχει Cx 0,25.
Δεν είναι μόνο ο σχεδιασμός του αυτοκινήτου που σε καταπλήσσει. Μπαίνοντας στην καμπίνα, πολλά στοιχεία τραβούν την προσοχή σου, όπως οι χαλκόχρωμες γαρνιτούρες… Τα σπορ καθίσματα που έξτρα γίνονται CupBucket από την ειδική του είδους, Sabelt, με πλάτη από ίνες φυσικού λινού. Αυτό το τελευταίο αποτελεί πρεμιέρα για το CUPRA Tavascan στην έκδοση Extreme, ως το απόλυτο παράδειγμα χρήσης βιώσιμων υλικών.
Αλλά πάνω από όλα, υπάρχει αυτό που η CUPRA αποκαλεί «σπονδυλική στήλη». Ένα δομικό στοιχείο της καμπίνας που διαχωρίζει τον οδηγό και τον συνοδηγό και συνδέει την κεντρική κονσόλα με το ταμπλό με ένα «V». Μια πλωτή αψίδα που ενσωματώνει ένα φολιδωτό, ανάγλυφο μοτίβο, ελαφραίνοντας το σχέδιο και προσπαθώντας να δώσει μια πιο βελουτέ όψη στο σκληρό πλαστικό της…
Φυσικά δεν θα μπορούσε να λείπει μια ευμεγέθης κεντρική οθόνη, με διαγώνιο 15 ιντσών για το σύστημα ενημέρωσης και ψυχαγωγίας. Η μεγαλύτερη στην ιστορία της CUPRA. Αν και το σύστημα infotainment παραμένει σχετικά διαισθητικό στη χρήση, είναι ωστόσο μη χρηστικό: Πρέπει να περάσεις από εκεί για να αποκτήσεις πρόσβαση στη συντριπτική πλειονότητα των λειτουργιών.
Έτσι, για τον κλιματισμό, θα πρέπει να μεταβείς στα μενού για να αυξήσεις ή να μειώσεις την ένταση του ανεμιστήρα, ενώ τα κουμπιά που βρίσκονται κάτω από την οθόνη και χρησιμοποιούνται για τη ρύθμιση της θερμοκρασίας δεν είναι πολύ βολικά στη χρήση. Είναι πραγματικά ακατανόητο που ο Όμιλος Volkswagen επιμένει σε αυτού του είδους τις λύσεις, όταν σύσσωμο κοινό και Τύπος τον «καταριέται».
Την ατμόσφαιρα αναλαμβάνει ένα σύστημα περίπλοκου φωτισμού περιβάλλοντος που υπάρχει και στην επένδυση του πάνελ των θυρών, δημιουργώντας ένα έναστρο αποτέλεσμα. Και τέλος, ένα premium ηχοσύστημα με 12 ηχεία από την εξειδικευμένη του είδους, Sennheiser. Το οποίο η αλήθεια είναι ότι δεν προλάβαμε να το ξεψαχνίσουμε.
Κατά τα λοιπά στα ηλεκτρικά και ψηφιακά συστήματα, τα πράγματα δεν είναι το ίδιο εντυπωσιακά, αλιεύοντας από το σουπερμάρκετ του Ομίλου Volkswagen. Αλλά όχι και μη πρακτικά. Όπως η μικρή ψηφιακή οθόνη οργάνων με διαγώνιο 5,3 ίντσες, ευανάγνωστη και απεικονίζοντας μόνο τα απαραίτητα. Δεν μπορούμε να πούμε το ίδιο όμως για το head-up display, η αναγνωσιμότητα του οποίου είναι κάτω του μετρίου.
Αν προσθέσουμε δε, τα ευαίσθητα κουμπιά στο τιμόνι που τα πατάς χωρίς να το θέλεις, την απουσία κουμπιών για την απενεργοποίηση των βοηθημάτων οδήγησης και το περίπλοκο σύστημα ελέγχου των πίσω παραθύρων που ήδη υπάρχουν σε πολλά άλλα ηλεκτρικά αυτοκίνητα του ομίλου, τότε ο ισολογισμός της εργονομίας κοκκινίζει.
Γράφοντας το επιμύθιο της καμπίνας, θα σημειώσουμε το στοιχείο που αντιμάχεται τον πραγματικά όμορφο σχεδιασμό και την πρωτότυπη παρουσίαση. Κι αυτό είναι η πανσπερμία διαφορετικών υλικών και μάλιστα εντεταλμένων να διαμορφώσουν την απτή ποιότητα.
Και προσέξτε! Δεν αναφερόμαστε στην ποιότητα των υλικών. Των οποίων είναι πολύ καλή και με αντίστοιχα φροντισμένη συναρμογή. Μιλάμε για οφθαλμοφανή έλλειψη ομοιογένειας. Όπου το παχύ, αφρώδες υλικό στο πάνω μέρος του ταμπλό και η Alcantara στις πόρτες συνυπάρχουν με σκληρά πλαστικά στο πλαίσιο των θυρών και στην πλωτή αψίδα.
Όσον αφορά την ευρυχωρία, για τους εμπρός αναμενόμενα δεν τίθεται κανένα θέμα ούτε σε χώρο ούτε σε στήριξη σώματος. Στο πίσω μέρος, τα καθίσματα είναι επαρκή για ενηλίκους, αλλά περιμέναμε η CUPRA να τα πάει ακόμα καλύτερα δεδομένου του μεγέθους του Tavascan. Τελικά, ο χώρος δεν είναι πιο φιλόξενος από αυτόν του Born κι ας είναι το δεύτερο 30 πόντους πιο κοντό. Όσο για το πορτμπαγκάζ, με χωρητικότητα 540 λίτρων κατατάσσεται στον υψηλό μέσο όρο της κατηγορίας και διαθέτει διπλό πάτο για να χωράει τα καλώδια φόρτισης. Να σημειώσουμε ότι δεν υπάρχει frunk.
Αρχικά, το CUPRA Tavascan προσφέρεται σε δύο εκδόσεις: Endurance και VZ. Η βασική πισωκίνητη έκδοση είναι εξοπλισμένη με έναν ηλεκτροκινητήρα και απόδοση 286 άλογα και 545 Nm. Η VZ, με διαμόρφωση δύο κινητήρων, είναι προφανώς τετρακίνητη με τα μοτέρ να αποδίδουν 340 άλογα και 545 (+134) Nm.
Η μπαταρία παραμένει ίδια και στα δύο αυτοκίνητα, με καθαρή χωρητικότητα 77 kWh. Με την αυτονομία τον κύκλο WLTP να κυμαίνεται από 568 χιλιόμετρα για το Endurance, έως 522 χιλιόμετρα για το VZ.
Η φόρτιση μπορεί να γίνει με έως και 11 kW σε AC και 135 kW σε DC, απόδοση που εγγυάται βέλτιστο χρόνο λιγότερο από 30 λεπτά για να φτάσει από το 10% στο 80% ή 100 km αυτονομία σε 7’. Καλή για την οικιακή φόρτιση, στο κάτω μέρος του μέσου όρου για την ταχεία.
Δεν είναι δύσκολο να βρεις τη βέλτιστη θέση οδήγησης στο Tavascan. Επιπλέον, χάρη στα σπορ καθίσματα που αγκαλιάζουν τέλεια το σώμα, αισθάνεσαι γρήγορα άνετα. Το επόμενο βήμα, κατά τη διάρκεια των πρώτων χιλιομέτρων, είναι να συνηθίσεις το πλάτος ου αυτοκινήτου. Τα 1,87 m απαιτούν αυξημένη συγκέντρωση από την πλευρά του οδηγού σε στενούς δρόμους, σε πόλη και βουνό.
Βέβαια, το δυναμικό κομμάτι του CUPRA Tavascan διαθέτει λογιών λογιών καλές ποιότητες. Πρώτα απ’ όλα, το παραμετρικό σύστημα διεύθυνσης που σου επιτρέπει να τοποθετείς γρήγορα τον εμπρός άξονα στις στροφές. Επιπλέον, στην περίπτωση της έκδοσης VZ που οδηγήσαμε, διαθέτει την προσαρμοζόμενη ανάρτηση DCC Sport. Που χαμηλώνει 1,5 πόντο την εμπρός ανάρτηση κι έναν την πίσω, βοηθώντας το CUPRA Tavascan να παραμένει με ακούνητο το ίχνος του στον δρόμο.
Το DCC Sport γενικά καταφέρνει και πετυχαίνει καλό συμβιβασμό μεταξύ άνεσης και δυναμισμού. Χωρίς η αλήθεια είναι να μπορείς να το ρυθμίσεις στο φουλ άνετο ακόμα κι αν επιλέξεις τη λειτουργία Comfort. Πιθανόν, οι σφυρήλατες ζάντες των 21” που φορούσε το αυτοκίνητό μας να είχαν σημαντικό μερίδιο ευθύνης. Και επίσης πιθανό κατεβαίνοντας στις 19” με τις στάνταρ ζάντες, να έχεις πιο κρεμώδη απόσβεση στο Comfort.
Επιλέγοντας τη λειτουργία Performance, η ανάρτηση και το τιμόνι σφίγγουν, και αποκτάς σοβαρή συνέπεια στις εντολές που δίνεις, αλλά δεν πρέπει να περιμένεις πραγματικά σπορ χαρακτήρα. Με διαδοχικές αλλαγές στήριξης της μάζας και το αυτοκίνητο υπό πίεση, αντιλαμβάνεσαι μικρές κινήσεις του αμαξώματος μέσα στις αναρτήσεις του. Χωρίς όμως ίχνος ανησυχίας, καθώς ο πίσω άξονας παραμένει καρφωμένος στον δρόμο σε όλες τις περιστάσεις.
Και κάνουμε επί τούτου αυτή την αναφορά, καθώς στο CUPRA Tavascan, 545 Nm περνούν στους πίσω τροχούς και μόλις 134 στους εμπρός. Ταυτόχρονα, με ένα SUV που ζυγίζει σχεδόν 2,3 τόνους, δεν πρέπει να περιμένεις θαύματα... έστω και με έξι οδηγικά mode: Range, Comfort, Performance, CUPRA, Individual και Traction.
Η άκρως ικανοποιητική ανταπόκριση στη σπορτίβ οδήγηση δεν γίνεται αντίστοιχη με το πεντάλ του φρένου. Αυτή είναι και η μόνη ανασταλτική παράμετρος σε τέτοιου είδους οδήγηση, με ένα πεντάλ με σπογγώδη, λειτουργία και ασυνέπεια κατά το φρενάρισμα.
Βέβαια, η ταλαιπωρία αυτή είναι δυνατόν να ξεπεραστεί εν μέρει με τα τρία επίπεδα ανάκτησης ενέργειας κατά το φρενάρισμα που επιλέγονται με τις μανέτες που βρίσκονται πίσω από το τιμόνι. Σημειώστε ότι είναι επίσης διαθέσιμη μια λειτουργία B που σου επιτρέπει να πλησιάσεις πιο κοντά στη λειτουργία one pedal.
Με τυποποιημένη κατανάλωση WLTP μεταξύ 16,5 και 16,8 kWh/100 km, το CUPRA Tavascan VZ έκαψε στα χέρια 18,4 kW/h μικτά: Αρκετός αυτοκινητόδρομος με νόμιμη ταχύτητα, περιφερειακοί δρόμοι, κυκλοφοριακή συμφόρηση και οδήγηση στην πόλη. Οπότε σε πρώτη ανάγνωση και με το πιεσμένο πρόγραμμα της γνωριμίας, τα 420+ km αυτονομία δείχνουν εφικτά στον πραγματικό κόσμο.
Προσώρας, η CUPRA ανακοίνωσε την τιμή για την Ισπανία και για μία και μόνη έκδοση: 52.010 ευρώ για το πισωκίνητο CUPRA Tavascan Endurance FIRST EDITION με τα 286 άλογα -εξαιρουμένων των εκπτώσεων και των κρατικών ενισχύσεων από το ισπανικό κρατικό πρόγραμμα MOVES III -έως 7.000 ευρώ.
Όσον αφορά τα χαρακτηριστικά εξοπλισμού των δύο εκδόσεων, τόσο η Endurance όσο και η VZ διαθέτουν ολοκληρωμένο πακέτο. Το οποίο μπορεί να συμπληρωθεί με τρεις πρόσθετες επιλογές: Adrenaline Pack: Φώτα Matrix LED, ηχοσύστημα Sennheiser, ανάρτηση DCC Sport, πανοραμική οροφή κ.ά. Extreme Pack: Adrenaline Pack + καθίσματα CupBucket, σφυρήλατες ζάντες 21 ιντσών και λάστιχα Performance. Ακόμα υπάρχει το Winter Pack που συνδυάζεται και με το βασικό και με τα άλλα δύο έξτρα πακέτα: Αντλία θερμότητας, θερμαινόμενα εμπρός και πίσω καθίσματα και θερμαινόμενο παρμπρίζ.
[upd2/10/2024] Για την ελληνική αγορά η τιμή εκκίνησης για το Tavascan Endurance των 286 PS με την μπαταρία των 77 KWh ξεκινά από τις €48.990 ή €39.990 μετά την επιδότηση του προγράμματος Κινούμαι Ηλεκτρικά 3. Δείτε αναλυτικά την τιμή όλων των εκδόσεων, εδώ.
CUPRA Tavascan VZ | |||
---|---|---|---|
Τι λέει το DRIVE | Το νέο Cupra Tavascan, κάτω από το ακαταμάχητο στιλ, κρύβει ένα πιο ισορροπημένο δυναμικό παρά ένα πραγματικά σπορ αυτοκίνητο στο τετρακίνητο VZ. Μέχρι τουλάχιστον να λύσουμε την απορία μας, αν το πισωκίνητο και ελαφρύτερο κατά 100 kg Endurance αλλάζει τα δεδομένα εκτός από την αυτονομία και στο οδηγικό ενδιαφέρον. | ||
Τιμή | Από €60.990 χωρίς επιδότηση [upd 2/10/2024] | ||
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ | |||
Τεχνολογία | BEV, ασύγχρονο ηλεκτρομοτέρ εμπρός 108 PS/134 Nm, σύγχρονο ηλεκτρομοτέρ μόνιμου μαγνήτη πίσω 286 PS/545 Nm, μπαταρία ιόντων λιθίου 82 kWh (ωφέλιμες 77 kWh), τετρακίνηση, κιβώτιο μονής σχέσης | ||
Συνδυαστική απόδοση | 340 PS/545 (+134) Nm | ||
Διαστάσεις | 4.644 x 1.861 x 1.597 mm | ||
Χώρος αποσκευών | 540 lt | ||
Βάρος | 2.273 kg | ||
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ | |||
0-100 km/h | 5,5" | ||
Τελική ταχύτητα | 180 km/h | ||
Αυτονομία* | 420 km | ||
ΦΟΡΤΙΣΗ | |||
DC 135 kW, 10%-80% | 28 λεπτά | ||
AC 11 kW, 0-100% | Οκτώ ώρες | ||
Μετρήσεις κατασκευαστή, *Μετρήσεις DRIVE | |||
Φωτογραφίες CUPRA |