Audi: Στα σκουπίδια η γραμμή παραγωγής
Η σπονδυλωτή συναρμολόγηση, κατά την Audi, θα αντικαταστήσει στο άμεσο μέλλον τη συμβατική γραμμή παραγωγής, ανεβάζοντας την αποδοτικότητα κατά 20%.
Γιάννης Κουτσουφλάκης |
Η αυτοκινητοβιομηχανία έχει πάνω από 100 χρόνια ιστορίας στην πλάτη της όσον αφορά τη μέθοδο παραγωγής, από τότε που ο Henry Ford επινόησε τη γραμμή παραγωγής.
Από τότε μέχρι σήμερα, σαφώς η κλασική γραμμή παραγωγής εκσυγχρονίστηκε, απέκτησε νέες ρουτίνες, έγινε ταχύτερη και αποδοτικότερη, just-in-time, αλλά ως βασικό μοντέλο παρέμεινε η ίδια. Κάτι που θα μπορούσε να αλλάξει ριζικά εάν η Audi προχωρήσει στα σχέδιά της με την έρευνα για την παντελή κατάργηση της γραμμής συναρμολόγησης.
Και ενώ η παραπάνω ιδέα δεν αποτελεί ένα πρωτόφαντο κόνσεπτ, καθώς το Volkswagen Group πειραματίζεται επί αυτής της ιδέας εδώ και λίγα χρόνια, στην Audi Summit εφέτος στη Βαρκελώνη, παρείχε μια σαφέστερη εικόνα της υπό εξέλιξη διαδικασίας για την «σπονδυλωτή συναρμολόγηση». Διαδικασία που θα μπορούσε σύντομα να υιοθετηθεί στα εργοστάσια της φίρμας. Όλα αυτά αποτελούν μέρος αυτού που η Audi ονομάζει «το δίκτυο παραγωγής του μέλλοντος». Δίκτυο που όλα όσα πιστεύουμε ότι γνωρίζουμε σχετικά με την αυτόματη συναρμολόγηση καταργούνται υπέρ διαδικασιών παραγωγής που είναι τόσο μοναδικές όσο και φιλόδοξες. Στην πραγματικότητα, ορισμένες από αυτές δε φαίνονται εντελώς αφύσικες.
Αντίο, γραμμή παραγωγής
Πάρτε για παράδειγμα το κόνσεπτ της σπονδυλωτής συναρμολόγησης της Audi. Ένα μοντέλο που πετάει στα σκουπίδια τη γραμμική συναρμολόγηση που αποτελεί κρίσιμο στοιχείο της παραγωγής αυτοκινήτων για περισσότερο από έναν αιώνα. Αντί λοιπόν για μια σειρά σταθμών όπου κάθε βήμα στη διαδικασία συναρμολόγησης ολοκληρώνεται διαδοχικά, η Audi προβλέπει μεμονωμένες θέσεις εργασίας που λειτουργούν ανεξάρτητα η μία από την άλλη -και μεταξύ τους δεν συνδέονται με καμία φυσική γραμμή ή μεταφορέα. Αντ’ αυτού, συστήματα μεταφοράς χωρίς οδηγό θα μετακινούν τα οχήματα και τα εξαρτήματα σε όλο το εργοστάσιο, από το ένα σταθμό εργασίας στο άλλο.
Σύμφωνα με την Audi, η σπονδυλωτή συναρμολόγηση αποτελεί λύση στο ογκούμενο πρόβλημα της πολυμορφίας και της ποικιλότητας των μοντέλων. «Όσο περισσότερο αυξάνεται ο αριθμός των παραγώγων και των παραλλαγών», σύμφωνα με την Audi, «τόσο πιο δύσκολο γίνεται να αποκτήσεις υψηλή πολυπλοκότητα και να ενσωματώσεις νέες ρουτίνες στην άκαμπτη και διαδοχική διαδικασία».
Πάρτε, για παράδειγμα, το Audi A3 που παράγεται στην Ingolstadt, στη Γερμανία. Δεν είναι μόνο ένα κόμπακτ αυτοκίνητο διαθέσιμο σε εκδόσεις σεντάν, χάτσμπακ και κάμπριο, αλλά είναι επίσης διαθέσιμο σε μια ποικιλία από πολύ διαφορετικούς κινητήρες, συμπεριλαμβανομένης μιας επαναφορτιζόμενης υβριδικής έκδοσης. Όταν το τελευταίο, ένα 5θυρο χάτσμπακ, «τρέχει» στη γραμμή παραγωγής, χρειάζεται περισσότερο χρόνο για την καλωδίωση των διαφόρων ηλεκτρικών συστημάτων του, με αποτέλεσμα να επιβραδύνει τη γραμμή συναρμολόγησης.
Η Audi ισχυρίζεται ότι η σπονδυλωτή συναρμολόγηση θα εξαλείψει αυτό το ζήτημα, ενώ παράλληλα θα της επιτρέψει να αποφύγει περαιτέρω καθυστερήσεις, μεταφέροντας τα αυτοκίνητα σε κενές θέσεις εργασίας για να συνεχίσει μια σταθερή ροή παραγωγής. Στην πραγματικότητα, η Audi αναμένει ότι η παραγωγικότητα θα βελτιωθεί κατά 20% αν υιοθετηθεί η σπονδυλωτή συναρμολόγηση στα εργοστάσιά της.
Το κόνσεπτ της σπονδυλωτής συναρμολόγησης έχει επί του παρόντος τελειοποιηθεί από μια νεοφυή εταιρεία, της οποίας η Audi κατέχει ένα μερίδιο, με σχέδια για την υλοποίησή της σε εργοστάσιο παραγωγής κινητήρων στην Ουγγαρία στο εγγύς μέλλον. Η Audi λέει επίσης ότι έχει δύο άλλα μυστικά πρότζεκτ επί θύραις, όπου κι εκεί θα εφαρμοστεί η σπονδυλωτή συναρμολόγηση.
Βαφή κατά παραγγελία
Στο ίδιο πνεύμα βρίσκεται και το επονομαζόμενο «βαφείο του μέλλοντος» της Audi. Ενώ τα τμήματα βαφής στις αυτοκινητοβιομηχανίες ακολουθούν μια παρόμοια αρχή με αυτή της γραμμής παραγωγής όσον αφορά τη διαδικασία συναρμολόγησης, η Audi θέλει να εφαρμόσει κι εδώ μια σπονδυλωτή στρατηγική, σύμφωνα με την οποία τα αυτοκίνητα βάφονται κατά παραγγελία σε αντίθεση με τη γραμμική διαδικασία βαφής.
Το κεντρικό στοιχείο της ιδέας είναι ένας κύριος αποθηκευτικός χώρος, όπου τα αμαξώματα θα αποθηκεύονται όπως τα κουτιά των παπουτσιών σε ένα ντουλάπι. Όπως θα χρειάζεται -ή, ακριβέστερα, όπως ταιριάζουν καλύτερα στο χρονοδιάγραμμα της ημέρας, - τα αμαξώματα συνδέονται με τη διαδικασία παραγωγής, όπου είναι βαμμένα και αποστέλλονται διά μέσω μιας σειράς διαδοχικών φούρνων ξήρανσης.
Η Audi λέει ότι αυτή η σπονδυλωτή διαδικασία δεν παρέχει μόνο ευελιξία, αλλά επιτρέπει και ένα βαθμό εξατομικευμένης διαχείρισης που είναι πιο δύσκολο να το διαχειριστεί σε ένα παραδοσιακό βαφείο. Η ικανοποίηση των αιτημάτων για μοναδικά χρώματα και χρωματικούς συνδυασμούς, όπως οι διακοσμητικές λωρίδες, σε ένα συμβατικό βαφείο, συχνά σημαίνει ότι εξαναγκάζεις ολόκληρη τη γραμμή να δουλεύει σε όλους τους σταθμούς, ακόμα και αν μόνο λίγα -ή ακόμα και μόνο ένα- αυτοκίνητο ολοκληρώνει τη βαφή του.
Ο άνθρωπος παραμένει ο κεντρικός ήρωας
Φυσικά, οποιαδήποτε συζήτηση για το μέλλον της βιομηχανικής κατασκευής περιλαμβάνει πάντα μια μεγάλη δόση ρομποτικής. Αλλά αυτό δεν σημαίνει μόνο την οικοδόμηση ενός εργοστασίου όπου τα ρομπότ διεκπεραιώνουν τα πάντα. Αντίθετα, η μέγιστη αποδοτικότητα επιτυγχάνεται όταν χρησιμοποιείς τα καλύτερα στοιχεία των ανθρώπων και των ρομπότ ταυτόχρονα στον ίδιο χώρο.
Παρόλο που η Audi δεν διευκρίνισε τι επιπτώσεις ενδέχεται να έχουν αυτά τα μελλοντικά σχέδια στον αριθμό των απασχολουμένων, είναι σαφές ότι το ανθρώπινο δυναμικό θα εξακολουθήσει να διαδραματίζει κεντρικό ρόλο. Η διαδικασία της σπονδυλωτής συναρμολόγησης θα εξακολουθεί να βλέπει «έναν ή δύο εργαζόμενους» σε κάθε σταθμό εργασίας, αριθμός που δεν διαφέρει από τους περισσότερους σταθμούς σε μια παραδοσιακή γραμμή συναρμολόγησης.
Ως αποτέλεσμα, η Audi εργάζεται επίσης πάνω σε τρόπους που θα καταστήσει τις θέσεις εργασίας του ανθρώπου λιγότερο επίπονες. Και ένας τέτοιος τρόπος είναι η λεγόμενη «καρέκλα χωρίς κάθισμα», ένα σύνολο από πόδια που θα μπορούσε να επιτρέψει στους υπαλλήλους να κάθονται στη δουλειά -κυριολεκτικά. Κατασκευασμένη από δύο μικρά έδρανα (ένα για κάθε πόδι) και δύο στηρίγματα από πολυμερές ενισχυμένο με ίνες άνθρακα (CFRP), η καρέκλα χωρίς κάθισμα μπορεί να ενεργοποιηθεί με το πάτημα ενός κουμπιού, ώστε οι εργαζόμενοι να μπορούν να κάθονται κατά τη διάρκεια ορισμένων εργασιών συναρμολόγησης.
Και φυσικά, η Audi υπολογίζει ότι τα ενδυτά συστήματα τεχνολογίας θα διαδραματίσουν επίσης σημαντικό ρόλο στο μελλοντικό δίκτυο της παραγωγής της. Με αντικείμενα όπως γάντια με ενσωματωμένους σαρωτές γραμμωτού κώδικα και ακουστικά εικονικής πραγματικότητας που αποσκοπούν στη βελτίωση των logistics. Αν και είναι αναπόφευκτο ότι τα αποκαλούμενα «έξυπνα εργοστάσια» θα οδηγήσουν σε μικρότερο εργατικό δυναμικό στο χώρο της παραγωγής, το μέλλον της βιομηχανικής κατασκευής φαίνεται να είναι σε καλά χέρια.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Η ανάρτηση του νέου Audi A8 θα διαβάζει το δρόμο και θα αυτορρυθμίζεται ανάλογα [videos]
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Νέο Audi A8, λιγότερος περισπασμός για τον οδηγό