Sergio Marchionne, ο κορυφαίος CEO του 21ου αιώνα

Sergio Marchionne, ο κορυφαίος CEO του 21ου αιώνα

Ο θάνατος του Sergio Marchionne δεν είναι μόνο συγκλονιστικός λόγω του πόσο ξαφνικά συνέβη, αλλά και επειδή ο κλάδος έχασε έναν από τους ικανότερους μάνατζέρ του.

Η τεράστια δυναμικότητα του Marchionne, οι εξαιρετικές ικανότητες διαπραγμάτευσης και η απίστευτη διορατικότητά του φόρτιζαν θετικά τόσο τον Όμιλο Fiat όσο και την FCA κατά τη διάρκεια της θητείας του ως CEO.

Το αποτέλεσμα αυτών των προσπαθειών φαίνεται από την ήδη ορατή κληρονομιά που μετουσιώνεται σε μια ισχυρή παρακαταθήκη. Η Fiat Chrysler είναι πλέον μία από τις μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες στον κόσμο με ισχυρή παρουσία στη Βόρεια Αμερική, στη Λατινική Αμερική και στην Ευρώπη. 

Η FCA περιλαμβάνει εννέα διαφορετικές μάρκες αυτοκινήτων που προσφέρουν στις αγορές περίπου 60 διαφορετικά μοντέλα, που εκτείνονται από τα μίνι έως τα μεγάλα φορτηγά. Ταυτόχρονα, η εταιρεία αντιμετωπίζει μεγάλες προκλήσεις και χρειάζεται να λύσει σημαντικά ζητήματα σχετικά με τη θέση και τη σκοπιμότητα κάποιων από τις φίρμες της.

Η μεγαλύτερη συμβολή του Sergio Marchionne είναι ότι μετέτρεψε τη Fiat Chrysler σε ηγέτιδα δύναμη στην αυτοκινητοβιομηχανία. Καθώς ο ανταγωνισμός γίνεται σκληρότερος, οι παγκόσμιοι εμπορικοί όροι είναι πιο περίπλοκοι και οι κανονισμοί ακόμη περιπλοκότεροι, η κύρια κληρονομιά που αφήνει πίσω του Marchionne είναι μια αυτοκινητοβιομηχανία έτοιμη να αντιμετωπίσει αυτές τις προκλήσεις. Υπάρχουν ακόμη πολλά ζητήματα που πρέπει να διορθωθούν και μάλιστα σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα. Αλλά φανταστείτε ότι η σοβαρή απειλή της πτώχευσης που ανησυχούσε την εταιρεία πριν από μερικές δεκαετίες δεν είναι μόνο κομμάτι του παρελθόντος, αλλά εξελίχτηκε σε ένα κερδοφόρο σημερινό διασκελισμό.

Sergio Marchionne era Όταν ο Marchionne εισήλθε στο χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας, η εμπειρία του ήταν πενιχρή για να αντιμετωπίσει μια ηγέτιδα εταιρεία που κατρακυλούσε και συρρικνωνόταν. Ο Όμιλος Fiat βρισκόταν σε δύσκολη θέση ύστερα από ένα τεράστιο χρέος και μια κάκιστη φήμη στην Ευρώπη. Η Βραζιλία δεν αποτελούσε ακόμη μια μεγάλη αγορά και δεν υπήρχε επιχειρηματική δραστηριότητα στη Βόρεια Αμερική. Το 2003, ακριβώς πριν ο Marchionne αναλάβει διευθύνων σύμβουλος, η ιταλική αυτοκινητοβιομηχανία πούλησε περίπου 1,76 εκατ. αυτοκίνητα, εκ των οποίων το 84% με το σήμα «FIAT». Η εταιρεία πουλούσε ως επί το πλείστον μίνι και σουπερμίνι (40% των συνολικών πωλήσεών της) και οι συνολικές πωλήσεις ήταν οι χαμηλότερες από το 1997.

Χρειάστηκαν σχεδόν δύο χρόνια στον Marchionne για να αναστρέψει το κλίμα και η εταιρεία να δει θετικά αποτελέσματα. Η σοφή διαχείριση με την GM και μια τυχερή οικονομική συγκυρία είχαν θετικό αντίκτυπο στη θέση της εταιρείας. Για πρώτη φορά στην ιστορία του, το FIAT Group πούλησε περισσότερα από δύο εκατομμύρια αυτοκίνητα χάρη στην υψηλότερη ζήτηση σε όλες τις βασικές αγορές της. Η αυξημένη ζήτηση στην Ιταλία συνέβαλε στην αύξηση των πωλήσεων, καθώς και στην αύξηση της δημοτικότητας στην αγορά της Βραζιλίας. Παρά τα βελτιωμένα αποτελέσματα, οι Ιταλοί εξακολουθούσαν να παραμένουν πίσω από μερικούς από τους Ευρωπαίους ομόλογούς τους, ακόμη και από το Chrysler Group. Το 2006, περισσότερο από το μισό των παγκόσμιων πωλήσεων του Ομίλου Fiat ήταν μίνι και σουπερμίνι.
Sergio Marchionne era

Η πορεία προς την ανάπτυξη επικεντρώθηκε στα μικρά αυτοκίνητα, τα οποία επέτρεψαν στον Όμιλο FIAT να συνεχίσει να λειτουργεί τα μεγάλα εργοστάσια παραγωγής και να προσεγγίσει περισσότερους καταναλωτές στην Ευρώπη και στη Βραζιλία. Αυτός ήταν και ο λόγος για τον οποίο είδαμε τη θεαματική παρουσίαση του FIAT 500 τον Ιούλιο του 2007, την άφιξη του πρώτου σουπερμίνι από την Alfa Romeo και το επαναλανσάρισμα της Lancia Delta, το 2008. Ο Όμιλος FIAT ήθελε να επιτύχει ως ένας κατασκευαστής μικρών/χάτσμπακ μοντέλων. Το 2007, οι Ιταλοί έκαναν πωλήσεις-ρεκόρ με 2,31 εκατ. μονάδες, που σημείωσαν μια ακόμη άνοδο δύο χρόνια αργότερα με 2,36 εκατ.

Τα στοιχεία λοιπόν έδειχναν ότι οι προσπάθειες του Sergio και της ομάδας του απέδιδαν. Η υγιής θέση του FΙΑΤ Group επέτρεψε ένα από τα πιο λαμπρά εγχειρήματα του Marchionne: Την εξαγορά της Chrysler. 

Η FIAT και η Chrysler δεν είχαν πολλά κοινά, αλλά η μια χρειαζόταν την άλλη για να επιβιώσουν. Οι Ιταλοί θα έδιναν στη Chrysler τα στιβαρά οικονομικά μεγέθη, ενώ οι Αμερικανοί θα προσέφεραν την είσοδο της FCA στη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων στον κόσμο -την εποχή εκείνη. Η ένωση ήταν σχεδόν τέλεια, αλλά απαιτούσε ακόμη εξαντλητική εργασία για να σωθεί η Chrysler.

Με κάποιο μαγικό τρόπο το κατάφεραν. Ο Όμιλος Chrysler έκανε άλμα από τις 1,27 εκατ. πωλήσεις το 2009 στα 1,48 εκατ. το 2010 και στα 1,79 εκατ. το 2011. Ο Marchionne ήξερε πώς να αξιοποιήσει τον αφρό της Chrysler: Την Jeep και τα ημι-φορτηγά Ram. Αυτό επέτρεψε στην αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία όχι μόνο να ανακτήσει το βασικό της ρόλο στην αγορά αυτοκινήτων των ΗΠΑ, αλλά και να ξεκινήσει την επέκτασή της σε όλον τον κόσμο. Ταυτόχρονα, η επαναφορά της Chrysler στα αμερικανικά πράγματα δημιουργούσε το προγεφύρωμα για τη FIAT και την Alfa Romeo προκειμένου να ξεκινήσουν να πουλάνε τα αυτοκίνητά τους στη Βόρεια Αμερική.
Sergio Marchionne era

Η ένωση μεταξύ της FΙΑΤ και της Chrysler ήρθε την κατάλληλη στιγμή. Ενώ η αμερικανική οικονομία ανέκαμπτε από τη χρηματοπιστωτική κρίση, η FΙΑΤ και οι ευρωπαϊκές συμμαχίες της εισέρχονταν σε μια από τις πιο δύσκολες περιόδους της τελευταίας δεκαετίας. Η ιταλική πλευρά της συμμαχίας Fiat-Chrysler ήταν ευάλωτη στα μαύρα χρόνια της Ευρώπης, καθώς οι περισσότερες πωλήσεις της γίνονταν εκεί -και όταν προέκυψε η κρίση, οι πωλήσεις πήραν την κατιούσα. Αλλά όπως η FΙΑΤ είχε σώσει την Chrysler, ήταν η σειρά της Chrysler να σώσει τη FΙΑΤ.

Ενώ ο Marchionne διαχειριζόταν τη συμφωνία της Chrysler και τον αντίκτυπο της οικονομικής αναταραχής στην Ευρώπη, μια άλλη αλλαγή συνέβη στην παγκόσμια αγορά αυτοκινήτων. Η δημοτικότητα των SUV ξεκίνησε σε Ευρώπη και Κίνα, ύστερα από την ταχεία ανάπτυξή τους στη Βόρειο Αμερική. Ο καταναλωτής είχε πλέον μια νέα προτίμηση που σήμαινε ρήξη με το παρελθόν. Ο άμεσος αντίκτυπος ήταν στον προγραμματισμό των προϊόντων, καθώς οι κατασκευαστές αυτοκινήτων χρειάστηκε να αλλάξουν τις προτεραιότητές τους και να αρχίσουν να παραδίδουν περισσότερα SUV στις αγορές.

Η απόκτηση της Chrysler ήταν ένα βασικό στοιχείο για να γίνει η FCA παίκτης στην κατηγορία των SUV. Ως μέλος της Chrysler, η Jeep επέτρεψε στο νέο όμιλο να αποτελέσει μέρος της έκρηξης των SUV με ένα παγκόσμιο εμπορικό σήμα που είχε τη μέγιστη γοητεία. Ο Mike Manley, ο νέος CEO της FCA, ήταν υπεύθυνος για την Jeep όταν η φίρμα αναγεννήθηκε στις ΗΠΑ και εισερχόταν στις παγκόσμιες αγορές. Υπό την εποπτεία του, η Jeep αύξησε τις παγκόσμιες πωλήσεις της από 320.000 μονάδες το 2009 σε 1,4 εκατ. αυτοκίνητα πέρυσι.
Sergio Marchionne

Στην πραγματικότητα, η ταχεία επέκταση της Jeep και τα εξαιρετικά αποτελέσματα της Ram ήταν οι κύριοι κινητήριοι μοχλοί ανάπτυξης για την FCA τα τελευταία πέντε χρόνια. Τώρα ο όμιλος βασίζεται περισσότερο από ποτέ σε αυτά τα δύο εμπορικά σήματα και στην αγορά της Βορείου Αμερικής. Το μειονέκτημα αυτής της αλλαγής ήταν ότι οι ιταλικές μάρκες έχασαν την προνομιακή θέση τους και δεν αθροίζουν πλέον την πλειονότητα των πωλήσεων της FCA. Όταν ο Όμιλος Chrysler αποκτήθηκε το 2009, οι πωλήσεις του υπολογίστηκαν στο 35% του συνόλου της FCA. Πέρυσι, οι αμερικανικές μάρκες του ομίλου (Jeep, Chrysler, Dodge και Ram) αποτελούσαν το 62% του συνόλου.

Αυτό σημαίνει ότι ο θετικός αντίκτυπος της εξαγοράς της Chrysler το 2009 αντισταθμίστηκε από τη μείωση της ζήτησης για τα ιταλικά μοντέλα. Ενώ η Lancia σχεδόν εξαφανίστηκε από το αυτοκινητικό τοπίο, η FΙΑΤ προσπαθεί να βρει τη θέση της ανάμεσα στους βασικούς Eυρωπαίους κατασκευαστές με περιορισμένη γκάμα μοντέλων και πολύ λίγα SUV/crossover. Η Alfa Romeo και η Maserati παρουσιάζουν κάποια σημάδια ζωτικότητας με νεότερα μοντέλα, αλλά εξακολουθούν να απέχουν πολύ μακριά από τους premium και πολυτελείς ανταγωνιστές τους όσον αφορά τον όγκο των πωλήσεων.

Ο Sergio Marchionne άφησε μια μεγάλη αυτοκινητοβιομηχανία σε μια σταθερή οικονομική κατάσταση. Τα περισσότερα από τα προϊόντα της είναι παγκοσμίως γνωστά και μερικά από αυτά είναι οι ηγέτες στην κατηγορία τους. Η διαίσθηση και οι τεράστιες δυνατότητές του Marchionne επέτρεψαν στην ιταλική αυτοκινητοβιομηχανία να επιβιώσει και να γίνει πραγματικός παγκόσμιος παίκτης. 

Τώρα η παρακαταθήκη και η πρόκληση είναι να διατηρηθεί αυτός ο σημαντικός ρόλος και να αυξηθεί η παρουσία τους μέσω πιο ανταγωνιστικών και ελκυστικών μοντέλων. Η υγιής οικονομική κατάσταση μπορεί να υποστηρίξει την επέκταση της γκάμας για την εισαγωγή πιο ανταγωνιστικών προϊόντων, αλλά αυτό πια είναι στο χέρι και στις ικανότητες του νέου CEO, Mike Manley.

[Πηγή jato]

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube