Πώς απαντά η Κίνα στους ευρωπαϊκούς δασμούς;
Δεν χωρά αμφιβολία πως η Κίνα αποτελεί τον πλέον ανερχόμενο παίχτη στην παγκόσμια αυτοκινητική σκηνή. Η Ευρώπη, αντιλαμβανόμενη τον κίνδυνο εξετάζει την επιβολή δασμών στα κινεζικά EV. Με ποιον τρόπο απαντούν οι σινικές αυτοκινητοβιομηχανίες;
Η Κίνα, είτε μας αρέσει είτε όχι έχει αλλάξει στάτους στα παγκόσμια αυτοκινητικά δεδομένα. Οι κακές αντιγραφές της προηγούμενης δεκαπενταετίας έχουν δώσει τη θέση τους σε σύγχρονα αυτοκίνητα που κοιτάνε κατάματα τις δυτικές προτάσεις, διεκδικώντας όλο και μεγαλύτερο μερίδιο στην αγορά.
Αυτή η εξέλιξη ασφαλώς και έχει θορυβήσει τις δυτικές αυτοκινητοβιομηχανίες. Για να περιορίσει την κινεζική «απειλή» η Ευρωπαϊκή Ένωση εξετάζει την συνολική επιβολή δασμών προς τα κινεζικά EV. Ήδη μάλιστα, μερικές χώρες έχουν ξεκινήσει. Με βάση το νέο νομοθετικό πλαίσιο που εισήχθη στη Γαλλία, σε μία από τις τρεις μεγαλύτερες αγορές της Ευρώπης, για να υπάγεται στο καθεστώς των κρατικών επιδοτήσεων ένα αυτοκίνητο θα λαμβάνεται υπόψιν το περιβαλλοντικό αποτύπωμα και στο στάδιο παραγωγής του. Κάπως έτσι, τα αυτοκίνητα που κατασκευάζονται στην Κίνα, όπου η πλειονότητα της ενέργειας προέρχεται από ορυκτά καύσιμα βρίσκονται πλέον σε δεινή θέση.
Η Κίνα, είτε μας αρέσει είτε όχι έχει αλλάξει στάτους στα παγκόσμια αυτοκινητικά δεδομένα, με προτάσεις που πονοκεφαλιάζουν όλο και περισσότερο τις δυτικές αυτοκινητοβιομηχανίες
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ H Tesla, η Xiaomi και η νέα εποχή της Κίνας
Ενδεικτικά, από το κάδρο των γαλλικών, κρατικών επιδοτήσεων έχουν βγει μοντέλα όπως το Tesla Model 3, το Dacia Spring αλλά και το MG4. Οι Κινέζοι, όπως ήταν φυσικό δεν θα έμεναν με σταυρωμένα τα χέρια. Ως εκ τούτου, έχουν αποφασίσει να μεταφέρουν ένα μέρος των δραστηριοτήτων τους στην Ευρώπη. Πώς; Φτιάχνοντας εργοστάσια, για να αποφύγουν μία πιθανή αύξηση των εισαγωγικών δασμών που τώρα βρίσκονται στο 10%.
Και δεν μιλάμε για τυχαίες μάρκες. BYD, MG και εν συβεχεία οι Chery, Dongfeng και Leapmotor έχουν ήδη καταθέσει τα σχέδιά τους για κατασκευή εργοστασίων στα μέρη μας. Η BYD, μία από τις κορυφαίες κατασκευάστριες εταιρείες αυτοκινήτων νέας ενέργειας στον κόσμο έχει θέσει ως στόχο να ξεκινήσει την παραγωγή των επιβατικών της μοντέλων στη μονάδα της Ουγγαρίας πριν εντός του 2025. Ώστε να μπορέσει να φτάσει τον στόχο της που δεν είναι άλλος από το 5% των συνολικών πωλήσεων EV στην Ευρώπη. Μάλιστα, η Ιταλία φαίνεται πως έχει προσεγγίσει ήδη την BYD ώστε να βολιδοσκοπήσει τις προθέσεις του κινεζικού κολοσσού γύρω από την κατασκευή και δεύτερης μονάδας, αυτή τη φορά στα χώματά της.
Αυτές τις μέρες είχαμε στα χέρια μας την τετρακίνητη έκδοση του BYD Seal (πολύ σύντομα θα διαβάσετε την αναλυτική δοκιμή του) και η πρώτη μας εντύπωση ήταν κάτι παραπάνω από θετική. Βλέπετε, το να αποκτήσεις αυτοκίνητο με 530 ίππους έναντι €42.000 (συμπεριλαμβανομένης της κρατικής επιδότησης) δεν είναι μικρό πράγμα.
Η MG, εκ των κορυφαίων σε πωλήσεις κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία, έχει ανακοινώσει πως μέσα στα επόμενα 2-3 χρόνια θα γνωστοποιήσει την τοποθεσία στην οποία θα ανεγερθεί η ευρωπαϊκή της μονάδα. Μέχρι στιγμής πάντως, το Ηνωμένο Βασίλειο φαντάζει το απόλυτο φαβορί για πολλούς λόγους. Ο κυριότερος όμως, ίσως αφορά το ότι η SAIC Motor κατέχει ένα μέρους του παλιού εργοστασίου της MG Rover στο Longbridge.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Test drive: MG ZS EV 72 kWh, χιλιομετροφάγος;
Η Chery, έρχεται στην Ευρώπη με τρεις μάρκες, τις Exlantix, Jaecoo και Omoda. Τα αυτοκίνητα της τελευταίας θα κατασκευάζονται στην Βαρκελώνη, στο πρώην εργοστάσιο της Nissan. H στοχοθεσία της εταιρείας κάνει λόγο για παραγωγή 150.000 αυτοκινήτων μέχρι το 2029. Συν τοις άλλοις, η κινεζική φίρμα βρίσκεται ήδη σε προχωρημένες συζητήσεις με την ιταλική κυβέρνηση για την ανέγερση μεγάλου εργοστασίου στην γειτονική μας χώρα. Οι παραγωγικές δυνατότητες του οποίου θα φτάνουν τις 300.000 μονάδες.
Και δεν περιορίζεται μόνο στα εργοστάσια. Για να υποστηρίξει την ισχυρή παρουσία της στην Ευρώπη, η Chery θα συνεργαστεί με ευρωπαϊκές φίρμες, περιλαμβανομένων μία ή δύο premium, στις οποίες θα παρέχει πλατφόρμες για ηλεκτρικά. Οι πρώτες πληροφορίες, θέλουν την κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία να συνεργάζεται με την JLR.
H Dongfeng, είναι μία ακόμα κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία που βρίσκεται σε συζητήσεις -με ποια άλλη- την Ιταλία για την κατασκευή εργοστασίου που θα είναι σε θέση να κατασκευάζει περί τα 100.000 αυτοκίνητα ετησίως. Μιλώντας πρόσφατα για το θέμα, ο επικεφαλής των ευρωπαϊκών επιχειρήσεων της Dongfeng, Qian Xie, δήλωσε ότι «η Ιταλία είναι μία από τις μεγαλύτερες αγορές αυτοκινήτων της Ευρώπης. Για μια κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία, το να αποκτήσει τοπική παραγωγή σημαίνει ότι μπορεί να προμηθεύει όλες τις υπόλοιπες χώρες της ηπείρου». Και να γλιτώσει φυσικά τους πρόσθετους δασμούς της ΕΕ!
Τέλος, η Leapmotor, το 21% της οποία κατέχει ο Όμιλος Stellantis, σκέφτεται να χρησιμοποιήσει τα εργοστάσια του Ομίλου για την κατασκευή του μικρού ηλεκτρικού της, Τ03. Κάποιοι ισχυρίζονται πως η παραγωγή του θα μπορούσε να ξεκινήσει από φέτος, στο εργοστάσιο του Tychy στην Πολωνία. Επιπροσθέτως, στο πλαίσιο των συζητήσεων του Ομίλου Stellantis με την ιταλική κυβέρνηση, για την αύξηση της παραγωγής αυτοκινήτων στη χώρα, εξετάζει το ενδεχόμενο να κατασκευάζει 150.000 ηλεκτρικά μοντέλα της Leapmotor στο εργοστάσιο του Mirafiori στο Τορίνο.