Με δεδομένο πως όλοι σήµερα αντιµετωπίζουν το ντίζελ επιφυλακτικά, οι σύγχρονοι, οικονοµικοί κινητήρες βενζίνης αποκτούν περισσότερο εμπορικό νόηµα από ποτέ.
Πολύ χαρακτηριστικό δείγµα τους αποτελεί ο 1.5 TSI Evo της Volkswagen που σταδιακά αντικαθιστά τον 1.4 TSI. Ανήκει στη γενιά EA211 TSI Evo και η µικρή έκδοση διαθέτει τούρµπο µε πτερύγια µεταβλητής γεωµετρίας που λειτουργούν µε ηλεκτρικό παλµό και όχι µε υποπίεση, σχέση συµπίεσης 12,5:1, µέγιστη πίεση 350 bar στο σύστηµα ψεκασµού common-rail και λειτουργία σε θερµοδυναµικό κύκλο Miller.
Χάρη σε όλα αυτά η εταιρεία αναφέρει πως συγκριτικά µε τον 1.4 TSI 125 PS, ο 1.5 έχει 10% καλύτερο βαθµό απόδοσης και 35% ταχύτερη κορύφωση της ροπής των 220 Nm, στο εύρος 1.750 έως 3.500 rpm. Οι 130 PS µε τη σειρά τους αποδίδονται στο παράθυρο 5.000-6.000 rpm.
Η χροιά είναι λίγο πιο τραχιά από του 1.4 TSI, µα χάρη στη σωστή ηχοµόνωση της καµπίνας σπάνια την ακούς. Το βασικό είναι πως νιώθεις τη ροπή να φουσκώνει πριν από τις 1.500 rpm και κανένα ξέσπασµα ή κρέµασµα ως τις 5.800 rpm, όπου ενστικτωδώς ανεβάζεις σχέση στο πολύ µακρύ 6άρι χειροκίνητο κιβώτιο που είναι η µοναδική επιλογή.
Το απλωµένο βήµα πάντως φαίνεται να δυσκολεύει τον κινητήρα, ειδικά σε συνδυασµό µε τους τεράστιους τροχούς 255/45 R19 της έκδοσης R-Line που δοκιµάσαµε. Δεν το αντιλαµβάνεσαι σε καθηµερινές συνθήκες, παρά µόνο όταν ζητήσεις πλήρη επιτάχυνση.
Έτσι κι αλλιώς ο έλεγχος της πρόσφυσης πνίγει την εκκίνηση, οπότε το Tiguan 1.5 TSI Evo 130 PS κάνει 0-100 km/h σε 11,2”, χάνοντας από τα 10,7” του 1.4 TSI 125 PS και τα 10,9” του 1.6 TDI. Πάντως τα δύο τελευταία έχουν µετρηθεί στην προ-WLTP εποχή, κάτι που ενδεχοµένως να κάνει αξιοσηµείωτη διαφορά.
Αποµονώνοντας την εκκίνηση ωστόσο, η επιτάχυνση είναι πρακτικά ισοδύναµη µε του 1.4 TSI, γράφοντας 50-110 km/h και 60-160 km/h µε αλλαγές σε 8,8” και 26,9” αντί για 9” και 26,7” αντίστοιχα, όταν το 1.6 TDI κάνει 50-110 km/h σε 9,4” και 60-160 km/h σε 33,2”.
Από την άλλη, όλες οι κινήσει επιταχύνσεις είναι λίγο πιο αργές από του 1.4, κυρίως σε ψηλές στροφές, ενώ ένα Nissan Qashqai 1.3 DIG-T 140 PS (περισσότερο) και ένα Opel Grandland X 1.2 Turbo 130 PS (λιγότερο) είναι συνολικά πιο γρήγορα.
Με αντικειµενικό κριτήριο ωστόσο, το συγκεκριμένο Tiguan έχει αρκετή ροπή στο µεσαίο φάσµα για να προσπερνά µε ασφάλεια ακόµα και φορτωµένο, ενώ σε κατανάλωση τα πάει καλά παρότι ζυγίζει 1.530 kg: Δεν έκαψε πάνω από 8,5 lt/100 km κατά µέσο όρο στη δοκιμή μας (όσο ακριβώς και το 1.4 TSI 125 PS) ενώ καθηµερινά δεν ξεπερνά τα 7,5 lt/100 km, παρά µόνο στο µποτιλιάρισµα.
Το βασικό προσόν του πάντως είναι η κορυφαία κύλιση που σε αποµονώνει από το περιβάλλον και το ανάγλυφο του δρόµου, ακόµα και µε τους 19άρηδες τροχούς.
Οι οποίοι βελτιώνουν το έτσι κι αλλιώς υψηλού επιπέδου κράτηµα του μοντέλου, µαζί και το φρενάρισµα που είναι κορυφαίο µε 100-0 km/h σε µόλις 35,9 m. Οπότε το µόνο που δεν θα σου αρέσει είναι η απότοµη επέµβαση του ESC σε μερικές περιπτώσεις, η οποία µπορεί ακόµα και να σε τροµάξει χωρίς να συντρέχει λόγος.
Δυνατό σηµείο είναι και η µεγάλη, πολύ πρακτική καµπίνα που έχει υψηλή απτή ποιότητα και αίσθηση στιβαρότητας. Παρότι το τιµόνι δεν είναι απόλυτα κατακόρυφο ο οδηγός βολεύεται σωστά. Στο πίσω κάθισµα ο χώρος είναι πολύ µεγάλος, µε την πλάτη να έχει μεταβλητή κλίση και το έδρανο να σύρεται κατά 18 cm.
Στην πιο πίσω θέση του καθίσµατος, ο χώρος αποσκευών ξεκινά από τα 420 lt, οπότε δεν είναι τεράστιος, έχει πάντως απόλυτα εκµεταλλεύσιµο σχήµα και συνοδεύεται από ρεζέρβα, κάτι σηµαντικό για ένα SUV.
Η βασική έκδοση εξοπλισµού Advance ξεκινά από τις €25.750, όσο ακριβώς και η αντίστοιχη µε τον 1.4 TSI 125 PS. Ο εξοπλισµός είναι πληρέστατος, περιλαµβάνοντας µέχρι αισθητήρες παρκαρίσµατος εµπρός πίσω και αυτόµατο κλιµατισµό τριών ζωνών.
Πέρα από πλήρες πακέτο αερόσακων υπάρχει και σύστηµα διατήρησης λωρίδας µαζί µε αυτόµατο φρενάρισµα στάνταρ. Οπότε ουσιαστικά µόνο για λόγους αισθητικής θα πάρεις την απόφαση να ανέβεις έως τις €27.680 της R-Line που επιπλέον έχει κρεµαγέρα µεταβλητού λόγου µε 2,1 στροφές και τροχούς 19”.
Άρα, το βασικό ερώτηµα αφορά στην επιλογή µεταξύ του 1.5 TSI Evo 130 PS και του 1.6 TDI των 115 PS. Οµολογουµένως η ροπή του δεύτερου είναι πιο ταιριαστή στο χαρακτήρα ενός SUV, το ίδιο και η χαµηλότερη κατανάλωση.
Από την άλλη, το ντίζελ είναι σχεδόν €2.000 ακριβότερο, οπότε προϋποθέτει αρκετά χιλιόµετρα ετησίως για να αποσβέσεις τη διαφορά, καθώς και να µην αισθάνεσαι ανασφαλής για το µέλλον των ντίζελ.
Τι λέει το DRIVE
Για όποιον δεν καλύπτει μεγάλες αποστάσεις ή αισθάνεται ανασφάλεια για το μέλλον των ντίζελ, ο 1.5 TSI Evo των 130 PS εξασφαλίζει στο Tiguan μια πολύ αξιόλογη βασική έκδοση βενζίνης.
Τιμή Από €25.750
Τεχνολογία 1.498 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο μεταβλητής γεωμετρίας, σύστημα απενεργοποίηση δύο κυλίνδρων, 130 PS/5.000-6.000 rpm, 220 Nm/1.750-3.500 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 11,2”
0-160 km/h 32,2”
0-400 m 18” @ 128,6 km/h
0-1.000 m 32,8” @ 161,1 km/h
60-160 km/h (με αλλαγές) 26,9”
50-80 km/h (3η) 4,6”
80-110 km/h (3η) 5,6”
80-110 km/h (4η) 7,1”
110-140 km/h (4η) 9,2”
110-140 km/h (5η) 12,8”
110-140 km/h (6η) 18,2”
Φρένα 100-0 km/h 35,9 m
Τελική ταχύτητα 192 km/h
Μέση κατανάλωση 8,5 lt/100 km
Εκπομπές CO2 130 g/km
Διαστάσεις 4.486 x 1.839 x 1.654 mm
Χώρος αποσκευών 420 lt
Βάρος 1.530 kg
Μετρήσεις Drive
Φωτογραφίες: ΦΩΤΕΙΝΗ ΠΙΜΠΑ