
Με δεδομένο πως όλοι σήμερα αντιμετωπίζουν το ντίζελ επιφυλακτικά, οι σύγχρονοι, οικονομικοί κινητήρες βενζίνης αποκτούν περισσότερο εμπορικό νόημα από ποτέ.
Πολύ χαρακτηριστικό δείγμα τους αποτελεί ο 1.5 TSI Evo της Volkswagen που σταδιακά αντικαθιστά τον 1.4 TSI. Ανήκει στη γενιά EA211 TSI Evo και η μικρή έκδοση διαθέτει τούρμπο με πτερύγια μεταβλητής γεωμετρίας που λειτουργούν με ηλεκτρικό παλμό και όχι με υποπίεση, σχέση συμπίεσης 12,5:1, μέγιστη πίεση 350 bar στο σύστημα ψεκασμού common-rail και λειτουργία σε θερμοδυναμικό κύκλο Miller.
Χάρη σε όλα αυτά η εταιρεία αναφέρει πως συγκριτικά με τον 1.4 TSI 125 PS, ο 1.5 έχει 10% καλύτερο βαθμό απόδοσης και 35% ταχύτερη κορύφωση της ροπής των 220 Nm, στο εύρος 1.750 έως 3.500 rpm. Οι 130 PS με τη σειρά τους αποδίδονται στο παράθυρο 5.000-6.000 rpm.
Η χροιά είναι λίγο πιο τραχιά από του 1.4 TSI, μα χάρη στη σωστή ηχομόνωση της καμπίνας σπάνια την ακούς. Το βασικό είναι πως νιώθεις τη ροπή να φουσκώνει πριν από τις 1.500 rpm και κανένα ξέσπασμα ή κρέμασμα ως τις 5.800 rpm, όπου ενστικτωδώς ανεβάζεις σχέση στο πολύ μακρύ 6άρι χειροκίνητο κιβώτιο που είναι η μοναδική επιλογή.
Το απλωμένο βήμα πάντως φαίνεται να δυσκολεύει τον κινητήρα, ειδικά σε συνδυασμό με τους τεράστιους τροχούς 255/45 R19 της έκδοσης R-Line που δοκιμάσαμε. Δεν το αντιλαμβάνεσαι σε καθημερινές συνθήκες, παρά μόνο όταν ζητήσεις πλήρη επιτάχυνση.
Έτσι κι αλλιώς ο έλεγχος της πρόσφυσης πνίγει την εκκίνηση, οπότε το Tiguan 1.5 TSI Evo 130 PS κάνει 0-100 km/h σε 11,2”, χάνοντας από τα 10,7” του 1.4 TSI 125 PS και τα 10,9” του 1.6 TDI. Πάντως τα δύο τελευταία έχουν μετρηθεί στην προ-WLTP εποχή, κάτι που ενδεχομένως να κάνει αξιοσημείωτη διαφορά.
Απομονώνοντας την εκκίνηση ωστόσο, η επιτάχυνση είναι πρακτικά ισοδύναμη με του 1.4 TSI, γράφοντας 50-110 km/h και 60-160 km/h με αλλαγές σε 8,8” και 26,9” αντί για 9” και 26,7” αντίστοιχα, όταν το 1.6 TDI κάνει 50-110 km/h σε 9,4” και 60-160 km/h σε 33,2”.
Από την άλλη, όλες οι κινήσει επιταχύνσεις είναι λίγο πιο αργές από του 1.4, κυρίως σε ψηλές στροφές, ενώ ένα Nissan Qashqai 1.3 DIG-T 140 PS (περισσότερο) και ένα Opel Grandland X 1.2 Turbo 130 PS (λιγότερο) είναι συνολικά πιο γρήγορα.
Με αντικειμενικό κριτήριο ωστόσο, το συγκεκριμένο Tiguan έχει αρκετή ροπή στο μεσαίο φάσμα για να προσπερνά με ασφάλεια ακόμα και φορτωμένο, ενώ σε κατανάλωση τα πάει καλά παρότι ζυγίζει 1.530 kg: Δεν έκαψε πάνω από 8,5 lt/100 km κατά μέσο όρο στη δοκιμή μας (όσο ακριβώς και το 1.4 TSI 125 PS) ενώ καθημερινά δεν ξεπερνά τα 7,5 lt/100 km, παρά μόνο στο μποτιλιάρισμα.
Το βασικό προσόν του πάντως είναι η κορυφαία κύλιση που σε απομονώνει από το περιβάλλον και το ανάγλυφο του δρόμου, ακόμα και με τους 19άρηδες τροχούς.
Οι οποίοι βελτιώνουν το έτσι κι αλλιώς υψηλού επιπέδου κράτημα του μοντέλου, μαζί και το φρενάρισμα που είναι κορυφαίο με 100-0 km/h σε μόλις 35,9 m. Οπότε το μόνο που δεν θα σου αρέσει είναι η απότομη επέμβαση του ESC σε μερικές περιπτώσεις, η οποία μπορεί ακόμα και να σε τρομάξει χωρίς να συντρέχει λόγος.
Δυνατό σημείο είναι και η μεγάλη, πολύ πρακτική καμπίνα που έχει υψηλή απτή ποιότητα και αίσθηση στιβαρότητας. Παρότι το τιμόνι δεν είναι απόλυτα κατακόρυφο ο οδηγός βολεύεται σωστά. Στο πίσω κάθισμα ο χώρος είναι πολύ μεγάλος, με την πλάτη να έχει μεταβλητή κλίση και το έδρανο να σύρεται κατά 18 cm.
Στην πιο πίσω θέση του καθίσματος, ο χώρος αποσκευών ξεκινά από τα 420 lt, οπότε δεν είναι τεράστιος, έχει πάντως απόλυτα εκμεταλλεύσιμο σχήμα και συνοδεύεται από ρεζέρβα, κάτι σημαντικό για ένα SUV.
Η βασική έκδοση εξοπλισμού Advance ξεκινά από τις €25.750, όσο ακριβώς και η αντίστοιχη με τον 1.4 TSI 125 PS. Ο εξοπλισμός είναι πληρέστατος, περιλαμβάνοντας μέχρι αισθητήρες παρκαρίσματος εμπρός πίσω και αυτόματο κλιματισμό τριών ζωνών.
Πέρα από πλήρες πακέτο αερόσακων υπάρχει και σύστημα διατήρησης λωρίδας μαζί με αυτόματο φρενάρισμα στάνταρ. Οπότε ουσιαστικά μόνο για λόγους αισθητικής θα πάρεις την απόφαση να ανέβεις έως τις €27.680 της R-Line που επιπλέον έχει κρεμαγέρα μεταβλητού λόγου με 2,1 στροφές και τροχούς 19”.
Άρα, το βασικό ερώτημα αφορά στην επιλογή μεταξύ του 1.5 TSI Evo 130 PS και του 1.6 TDI των 115 PS. Ομολογουμένως η ροπή του δεύτερου είναι πιο ταιριαστή στο χαρακτήρα ενός SUV, το ίδιο και η χαμηλότερη κατανάλωση.
Από την άλλη, το ντίζελ είναι σχεδόν €2.000 ακριβότερο, οπότε προϋποθέτει αρκετά χιλιόμετρα ετησίως για να αποσβέσεις τη διαφορά, καθώς και να μην αισθάνεσαι ανασφαλής για το μέλλον των ντίζελ.
Τι λέει το DRIVE
Για όποιον δεν καλύπτει μεγάλες αποστάσεις ή αισθάνεται ανασφάλεια για το μέλλον των ντίζελ, ο 1.5 TSI Evo των 130 PS εξασφαλίζει στο Tiguan μια πολύ αξιόλογη βασική έκδοση βενζίνης.
Τιμή Από €25.750
Τεχνολογία 1.498 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο μεταβλητής γεωμετρίας, σύστημα απενεργοποίηση δύο κυλίνδρων, 130 PS/5.000-6.000 rpm, 220 Nm/1.750-3.500 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 11,2”
0-160 km/h 32,2”
0-400 m 18” @ 128,6 km/h
0-1.000 m 32,8” @ 161,1 km/h
60-160 km/h (με αλλαγές) 26,9”
50-80 km/h (3η) 4,6”
80-110 km/h (3η) 5,6”
80-110 km/h (4η) 7,1”
110-140 km/h (4η) 9,2”
110-140 km/h (5η) 12,8”
110-140 km/h (6η) 18,2”
Φρένα 100-0 km/h 35,9 m
Τελική ταχύτητα 192 km/h
Μέση κατανάλωση 8,5 lt/100 km
Εκπομπές CO2 130 g/km
Διαστάσεις 4.486 x 1.839 x 1.654 mm
Χώρος αποσκευών 420 lt
Βάρος 1.530 kg
Μετρήσεις Drive
Φωτογραφίες: ΦΩΤΕΙΝΗ ΠΙΜΠΑ