Στη σύγχρονη εποχή των SUV, τα αυτοκίνητα τριών όγκων, οι κούρσες, μπερλίνες ή σεντάν κατά το κοινώς λεγόμενο, αποτελούν πλέον μία μικρή μειονότητα. Και όσες αξιόλογες προτάσεις κι εάν υπάρχουν εκεί έξω, η γλώσσα των αριθμών -αναφορικά με τις πωλήσεις- είναι αμείλικτη. Αυτό ακριβώς ισχύει και με το Passat. Η Volkswagen έχει ήδη αποφασίσει να μην αντικαταστήσει την τρέχουσα γενιά, σηματοδοτώντας το 2023 ως τέλος ενός μοντέλου που κρατά από το 1973. Too little, too late, που λένε και οι Αγγλοσάξονες, έρχεται το Passat GTE να δώσει μία τελευταία αναλαμπή στην 50χρονη αυτή πορεία. Μία έκδοση που, όπως υποδηλώνει και η κατάληξη (Gran Turismo Electric), αποτελεί κάτι περισσότερο από μία εξηλεκτρισμένη μπερλίνα.
Στα 4,77 m μήκους, περιλαμβάνει πρακτικά τα πάντα. Ένα δυναμικό και συνάμα επιβλητικό σουλούπι, άνετους εσωτερικούς χώρους, πλούσιο τεχνολογικό υπόβαθρο και φυσικά ένα εξελιγμένο σύστημα κίνησης plug-in hybrid.
Δύναμη και οικονομία
Ειδικά το τελευταίο, συνδυάζει έναν κινητήρα εσωτερικής καύσης 1,4 lt και 156 PS με ένα ηλεκτρικό μοτέρ ισχύος 116 PS. Το σύνολο αγγίζει τα 218 άλογα και τα 400 Nm, τιμές που χαρίζουν τελική ταχύτητα 222 km/h και επιτάχυνση 0-100 km/h σε μόλις 7,4".
Ως αίσθηση, προσφέρει άφθονη ροπή από στάση και καταφέρνει να διατηρεί ένα δυναμικό προφίλ, μέχρι ψηλά στο φάσμα περιστροφής. Φυσικά δεν μιλάμε για ένα καθαρόαιμο GTi αλλά για μια μπερλίνα που ζυγίζει 1.730 kg. Οπότε δεν είναι κάτι που διεκδικεί τον τίτλο του απόλυτου μηχανήματος οδήγησης. Μπορεί όμως να μεταφέρει πολύ σβέλτα και πολύ άνετα όποιον το επιχειρήσει.
Η ρύθμιση της ανάρτησης φαίνεται σφιχτή, χωρίς ωστόσο να ταλαιπωρεί τους επιβαίνοντες στους κατσαρούς δρόμους της χώρας. Αντιθέτως, μας αρέσει ο τρόπος που διαβάζει το οδόστρωμα και διατηρεί εντυπωσιακή σταθερότητα στις στροφές. Οι άνθρωποι της Volkswagen κατόρθωσαν να βρουν τη χρυσή τομή μεταξύ άνεσης και δυναμισμού. Έτσι, το Passat GTE θα περιορίσει την κόπωση στα πολύωρα ταξίδια, δεν θα επιτρέψει να παρεισφρήσουν ενοχλητικοί θόρυβοι στο εσωτερικό και ταυτόχρονα θα χαρίσει άφθονη αυτοπεποίθηση στα χέρια αυτού που κρατάει το τιμόνι.
Ακόμα και με αρκετά χιλιόμετρα πάνω από το φυσιολογικό, το αυτοκίνητο δίνει μία αίσθηση ασφάλειας. Και όταν φτάσει το σημείο όπου η αδράνεια υπερνικήσει την πρόσφυση των τεσσάρων Pirelli Cinturato P7 με διαστάσεις 235/45 R18, το γλίστρημα θα έρθει με τρόπο τόσο ελεγχόμενο και προοδευτικό που δεν θα προκαλέσει άγχος.
Αναφορικά με τα διαθέσιμα προγράμματα οδήγησης, υπάρχουν τα Eco, Comfort, Normal, Sport και Individual. Στο τελευταίο μάλιστα μπορείς να επέμβεις στη σκληρότητα των αμορτισέρ,μέσω 15 διαφορετικών βαθμίδων του DCC (Dynamic Chassis Control). Έτσι, χαρίζει μία πινελιά fine tuning που θα απαιτήσει πολλές ευχάριστες ώρες αναζήτησης για να βρεις αυτό που σου ταιριάζει απόλυτα, στη διάθεση και στο συγκεκριμένο κομμάτι δρόμου.
Η εξηλεκτρισμένη πλευρά
Τα παραπάνω αφορούν το πρώτο συνθετικό της έκδοσης, το «GT». Πάμε τώρα να δούμε τα του «Ε». Η παροχή της φόρτισης στο Passat GTE βρίσκεται κρυμμένη στη μάσκα του αυτοκινήτου. Κάτι που δεν θα το συναντήσεις σε πολλά αυτοκίνητα και θα πούμε πως μας αρέσει: Είναι διακριτική και επιτρέπει ένα πιο καθαρό αμάξωμα, με μία μόνο τάπα ανεφοδιασμού να ξεχωρίζει, αυτή για τη βενζίνη.
Ο συσσωρευτής του αυτοκινήτου είναι ονομαστικής χωρητικότητας 13 kWh, εκ των οποίων τα 10,4 kWh είναι ωφέλιμα. Έτσι, επαρκεί για αμιγώς ηλεκτρική κίνηση που υπό συνθήκες ξεπερνά τα 50 km. Όσο για τη φόρτιση, σηκώνει εναλλασσόμενο ρεύμα μέχρι 4 kW, με έναν απλό φορτιστή των 3,7 kW να γεμίζει πλήρως τη μπαταρία σε κάτι περισσότερο από 3,5 ώρες.
Εφόσον υπάρχει επαρκές ποσοστό φόρτισης, το αυτοκίνητο λειτουργεί by default ως ηλεκτρικό. Υπάρχει όμως η επιλογή του Hybrid mode. Ρύθμιση όπου μάλιστα μπορείς να επιλέξεις να φορτίσεις με ένα συγκεκριμένο ποσοστό φόρτισης την μπαταρία μέσω του θερμικού κινητήρα. Τέλος, υπάρχει ξεχωριστό κουμπί GTE mode στη βάση της κεντρικής κονσόλας, με τα δύο μοτέρ να χαρίζουν όσο περισσότερη ζωντάνια έχουν.
Αναφορικά με την κατανάλωση, αυτή ποικίλλει ανάλογα με το πόσα χιλιόμετρα διανύει ο οδηγός ημερησίως και πόσο συνεπής είναι στη διαδικασία της φόρτισης. Για έως και τα 50 km που προαναφέραμε, σπάνια θα χρειαστεί να πάρει εμπρός ο βενζινοκινητήρας. Μία μέση τιμή για τα 100 km είναι μία πλήρης φόρτιση συν 3,1 lt βενζίνης. Τώρα αν το έχεις σε κακό να το φορτίζεις, θα πρέπει να υπολογίζεις κατανάλωση πάνω από 7,5 lt/100 km.
Παραδοσιακό Volkswagen
Αλλάζοντας τώρα θέμα, είναι η ώρα να περάσουμε στο άνετο και ποιοτικό σαλόνι. Τα υλικά πληρούν τα γνωστά στάνταρ της Volkswagen. Το ταμπλό, αισθητικά, είναι μάλλον συντηρητικό. Δεν μπορεί όμως κάποιος να παραγνωρίσει το επίπεδο εξοπλισμού.
Αναφορικά με τις οθόνες, συναντάμε έναν ψηφιακό πίνακα οργάνων 10,3” που συνεργάζεται με το infotainment Discover Pro των 9,2". Στα επιμέρους στοιχεία σημειώστε επίσης το σύστημα πλοήγησης, αυτόματο κλιματισμό με τρεις ζώνες ρύθμισης, επαγωγική φόρτιση τηλεφώνων και διασύνδεση με την εφαρμογή We Connect της φίρμας. Μέσω της τελευταίας, ο ιδιοκτήτης μπορεί να έχει απομακρυσμένη πρόσβαση στο αυτοκίνητό του.
Έμφαση έχει δοθεί φυσικά και στο κομμάτι της ασφάλειας. Το Passat GTE διαθέτει εμπρός προβολείς IQ.LIGHT LED Matrix με αυτόματη ρύθμιση δέσμης και δυναμικό φωτισμό στις στροφές. Παράλληλα, υιοθετεί το πακέτο IQ.DRIVE που περιλαμβάνει όλα τα απαραίτητα συστήματα υποβοήθησης του οδηγού (Travel Assist, Steering Assist κ.λπ.).
Τι απομένει; Στην πράξη τίποτα, εκτός από λίγο μεγαλύτερο χώρο αποσκευών, μιας και η μπαταρία τον έχει μειώσει στα 402 lt. Διότι κατά τα άλλα, το συγκεκριμένο αυτοκίνητο προσφέρει όλα όσα θα μπορούσε να ζητήσει ο υποψήφιος αγοραστής αυτής της κατηγορίας. Είναι ευρύχωρο για να καλύψει τις ανάγκες μίας οικογένειας, δυναμικό χωρίς να το παρακάνει και πλήρες από άποψη εξοπλισμού. Σε μία εποχή όμως που το 50% των αγοραστών στρέφεται προς τα SUV, το Passat GTE συνεχίζει να διατηρεί τη συντηρητική σιλουέτα μίας χορταστικής μπερλίνας. Και μιας και από πάνω ξεπερνά τις €50.000 σε τιμή λιανικής, θα λέγαμε πως απευθύνεται σε πολύ συνειδητοποιημένους αγοραστές. Ή σε εκείνους που θα εκμεταλλευτούν την τιμή προ φόρων που είναι κάτω από τις €40.000, έτσι ώστε να το απολαύσουν ως ένα εξαιρετικό εταιρικό χωρίς φόρο χρήσης.
Τι λέει το DRIVE
Από τα ελάχιστα Passat που θυμόμαστε να απολαμβάνουμε να το οδηγούμε. Είναι δυνατό, υπέρ-πλήρες σε εξοπλισμό και ταυτόχρονα ιδιαίτερα οικονομικό στη χρήση, εφόσον το φορτίζεις με συνέπεια. Με €52.580 όμως, δεν περιμένουμε να δούμε πολλά να κυκλοφορούν στην ελληνική αγορά.
Τιμή Από €52.580
Τεχνολογία PHEV, κινητήρας βενζίνης 1.395 cc, i4, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο, 156 PS/5.000-6.000 rpm, 250 Nm/1.500.3.500 rpm, ηλεκτρικό μοτέρ 116 PS, 330 Nm, μπαταρία 10,4 kWh (ωφέλιμη), κίνηση εμπρός, αυτόματο κιβώτιο έξι σχέσεων διπλού συμπλέκτη
Συνδυαστική απόδοση 218 PS, 400 Nm
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 7,4”
Τελική ταχύτητα 222 km/h
Μέση κατανάλωση* 3,1 lt/100 km
Εκπομπές CO2 26 g/km (WLTP)
Διαστάσεις 4.775 x 1.832 x 1.483 mm
Χώρος αποσκευών 402 lt
Βάρος 1.730 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή, *Μέτρηση DRIVE για τα πρώτα 100 km ξεκινώντας με την μπαταρία φορτισμένη
Φωτογραφίες: Φωτεινή Πίμπα