Το restart του Volkswagen ID.3 έχει για στόχο να διασφαλίσει ότι το αναθεωρημένο μοντέλο θα έχει ένα καλύτερο μέλλον από αυτό του παρελθόντος. Του οποίου η μέχρι στιγμής πορεία ήταν υποτονική στην αγορά.
Το Volkswagen ID.3 λανσαρίστηκε στο τέλος του 2019, με την εμπορική πορεία του να είναι προγραμματισμένη για την άνοιξη του 2020. Αλλά η κατάληξη ήταν να ξεκινήσει την καριέρα του το φθινόπωρο.
Το φρεσκάρισμα του 2023 έδωσε ένα πιο ποιοτικό, καλύτερα φινιρισμένο και εξοπλισμένο Volkswagen ID.3, αναβαθμισμένο σε συνδεσιμότητα, οδηγική ποιότητα και αποδοτικότητα.
Το ID.3 η αλήθεια είναι ότι ξεκίνησε σε ένα μειονεκτικό περιβάλλον λόγω διαφόρων ηλεκτρονικών προβλημάτων, της κρίσης των ημιαγωγών που δεν βοήθησε τα πράγματα, όπως ούτε η πανδημία COVID, ο εγκλεισμός κ.λπ.
Από την άλλη, η τσιμπημένη τιμή του είχε να αντιμετωπίσει τον πιο σοβαρό αντίπαλο στην κόμπακτ κατηγορία των ηλεκτρικών, το Tesla Model 3 -άλλο που ο ΣΕΑΑ το βάζει στην D. Με αυτά και με αυτά, το Volkswagen ID.3 πούλησε 216 χιλιάδες αυτοκίνητα το 2022 στη Γηραιά Ήπειρο και μόλις 107 αυτοκίνητα στην Ελλάδα.
Αντίστοιχα, η Tesla για το 2022 πούλησε πάνω από τα διπλάσια αυτοκίνητα, 236 για την ακρίβεια. Έτσι, το 2022, το Volkswagen ID.3 έπεσε από τη δέκατη θέση των πωλήσεων των ηλεκτρικών στην 22η. Πορεία σαφώς ασθμαίνουσα για να μην πούμε απογοητευτική.
Η Volkswagen λοιπόν κλήθηκε να αντιδράσει και να αντιδράσει γρήγορα. Ο κατασκευαστής από το Wolfsburg αναθεώρησε τις προδιαγραφές, με προτεραιότητα στον σχεδιασμό. Ένα στιλ που θα έκανε το αυτοκίνητο πιο σοβαρό και με εντονότερη τη σφραγίδα «Volkswagen».
Τέρμα τα μπιχλιμπίδια και τα ανούσια διακοσμητικά στοιχεία του προηγούμενου MY, με ταυτόχρονο ανασχεδιασμό του εμπρός προφυλακτήρα. Έτσι, αυτός άλλαξε σχήμα, εξαφανίστηκαν τα υπόσκαφα στίγματα πάνω από την εισαγωγή αέρα και πλαισιώθηκε από δύο εισαγωγές αέρα που οδηγούν τη ροή προς τους τροχούς. Τέλος, αφαιρέθηκε η μαύρη πλαστική λωρίδα στη βάση του παρμπρίζ.
Τα σχέδια χωρίς ενδιαφέρον στις πίσω κολόνες αφαιρέθηκαν και οι ίδιες οι κολόνες βάφτηκαν στο χρώμα του αμαξώματος. Τα πίσω φανάρια απέκτησαν τρισδιάστατο εφέ με εντονότερη φωτεινή υπογραφή, με το τμήμα τους που βρίσκεται στην πίσω πόρτα πλέον να ανάβει.
Τις αλλαγές συμπλήρωσαν νέα χρώματα, με την επιλογή για μαύρη οροφή και μαύρη πίσω πόρτα να παραμένει.
Απαριθμώντας τα μπορεί να μην ακούγονται πολλά, αλλά το Volkswagen ID.3 έδωσε στον εαυτό του τα μέσα, τουλάχιστον στα μάτια μας, για να είναι πιο ελκυστικό από τον προκάτοχό του. Πρέπει ακόμα να παραδεχτούμε ότι η αρχιτεκτονική του κινήθηκε για να μοιάσει σε ένα αυτοκίνητο υψηλής κλάσης παρά σε ένα μοντέρνο crossover όπως κάνουν κατά κόρον άλλοι κατασκευαστές.
Σωστό ή λάθος; Κατά την άποψή μας λάθος, διότι κάπου μακριά το Volkswagen ID.3 θέλει να μοιάζει περισσότερο σε ένα Golf, άντε σε ένα Golf Sportsvan, ως μια συνεκτική δύναμη που θα σταθεροποιούσε μια πελατεία που έχει γίνει ασταθής.
Στο mea culpa της Volkswagen περιλήφθηκε και το εσωτερικό. Ναι, τα πλαστικά της καμπίνας δεν είχαν ποιότητα. Και όχι, το φινίρισμά της δεν ήταν στο επίπεδο της εικόνας της VW. Οπότε το εσωτερικό έχει επίσης αναθεωρηθεί, ανταποκρινόμενο στις προσδοκίες των πελατών.
Πρώτο «συν» ότι η διαβίωση στην καμπίνα είναι ευχάριστη. Με τα διάφορα τμήματά του να έχουν αναβαθμιστεί σε μεγάλο βαθμό όσον αφορά την απτή ποιότητα. Εξ ου και το «μήνυμα ελήφθη» του υπότιτλου. Με τα υλικά να έχουν επιλεχτεί με ένα φίνο τρόπο για περισσότερη κομψότητα.
Τα σκληρά πλαστικά έδωσαν λοιπόν τη θέση τους σε αφρώδεις επιφάνειες. Οπότε το πάνω μέρος του ταμπλό που ήταν ήδη μαλακό, πλαισιώθηκε από αντίστοιχο κάτω μέρος, όπως και η επένδυση στις εμπρός πόρτες. Επιπλέον, η εμφάνιση ραφών αναβάθμισε επίσης την απτή ποιότητα.
Τη νέα εικόνα συμπλήρωσε η διακριτική αναθεώρηση των κεντρικών αεραγωγών που εμφανίζουν το σήμα «ID.3» στο κέντρο τους.
Στα λοιπά στοιχεία να σημειώσουμε την εμφάνιση φωτισμού περιβάλλοντος και την οθόνη ενημέρωσης και ψυχαγωγίας που αύξησε τη διαγώνιό της σε 12 ίντσες σε όλες τις εκδόσεις.
Η μερίδα του λέοντος στην καμπίνα συντίθεται από ανακυκλωμένα υλικά, έτσι το τιμόνι κοσμείται πλέον με «vegan» ψεύτικο δέρμα και τα πάνελ των θυρών και τα καθίσματα με υλικό μικροϊνών «Artvelour» που αποτελούνται από 71% ανακυκλωμένα πλαστικά απόβλητα.
Τα ψηφιακά όργανα εμπρός από τον οδηγό παραμένουν μικρά, στις 5,3 ίντσες, αλλά είναι πλέον ολοκληρωμένα από πλευράς πληροφοριών και επιτέλους με μόνιμη ένδειξη του ποσοστού της μπαταρίας. Και πάντα ενσωματωμένα στην κολόνα του τιμονιού, οπότε ρυθμίζονται σε ύψος και βάθος μαζί με αυτό.
Το σύστημα πολυμέσων, το οποίο επικρίθηκε έντονα (και σωστά) για τη βραδύτητα και τα σφάλματά του, έχει βελτιωθεί. Όχι σε εργονομία, αλλά η έκδοση 3.5 του λογισμικού λιγόστεψε τα σφάλματα και έδωσε λίγη περισσότερη ταχύτητα.
Ωστόσο, η συνδεσιμότητα του Volkswagen ID.3 βελτιώθηκε, με τη δυνατότητα να πραγματοποιείς πλέον ενημερώσεις Over the Air. Αλλά και να νοικιάζεις με τον μήνα ή με τον χρόνο (αντί να αγοράσεις) εξοπλισμό, μέσω του ηλεκτρονικού καταστήματος του αυτοκινήτου. Έτσι, για παράδειγμα, μπορείς να νοικιάζεις ατμοσφαιρικό φωτισμό σε 30 χρώματα, διζωνικό κλιματισμό ή πλοήγηση...
Αυτή η τελευταία, έχει το πλεονέκτημα ότι προσφέρει ένα πρόγραμμα σχεδιασμού ταξιδιού που λαμβάνει υπόψη την πραγματική κατανάλωση, οποιαδήποτε αλλαγή στον τύπο οδήγησης και συνεπώς την κατανάλωση, την εξωτερική θερμοκρασία κ.λπ., για να προτείνει τις καλύτερες στάσεις φόρτισης.
Βέβαια εκεί στο Wolfsburg δεν διόρθωσαν όλα τα παράπονα. Έτσι το Volkswagen ID.3 διατηρεί τις απτικές εντολές στο τιμόνι, με πολύ ευαίσθητες επιφάνειες στο άγγιγμα.
Η ενεργοποίηση της ενισχυμένης ανάκτησης ενέργειας εξακολουθεί να είναι εξίσου μη πρακτική, καθώς χρειάζεται να μετακινείς το περιστροφικό-ωστικό λεβιεδάκι που βρίσκεται πίσω από το τιμόνι στη λειτουργία Β: Αρκετά μακριά, αόρατο όταν οδηγείς, οπότε και χρειάζεται να ντριπλάρεις τη στεφάνη. Όσο για την απενεργοποίηση της διατήρησης της λωρίδας, χρειάζεται να κάνεις τουλάχιστον τρεις ενέργειες με πλήκτρο και οθόνη αφής. Με άλλα λόγια, ένας χρονοβόρος περισπασμός.
Ο βασικός εξοπλισμός παραμένει γενναιόδωρος από το αρχικό επίπεδο, Pro Performance: Οθόνη infotainment 12 ιντσών, προσαρμοζόμενο cruise control, Lane Assist, κάμερα οπισθοπορείας, υποβοήθηση στάθμευσης εμπρός και πίσω, ασύρματη σύνδεση εφαρμογής, πρόσβαση κατά την εκκίνηση χωρίς κλειδί. Από την άλλη, το πορτμπαγκάζ παρέμεινε ως είχε σε χωρητικότητα, στα 385 lt και στα 1.267 lt με τα καθίσματα ριγμένα.
Μια από τις συνιστώσες της ανανέωσης του Volkswagen ID.3 ήταν να προσφέρει περισσότερο στάνταρ εξοπλισμό σε πιο «σωστή» τιμή. Τα κατάφερε; Όχι ακριβώς. Τουλάχιστον για την Ελλάδα. Ένα 58άρι (με μπαταρία 58 kWh) Pro Performance MY2022 στο τέλος της καριέρας του κόστιζε €31.531 προ φόρων, με το σημερινό μοντέλο να κοστίζει €34.355. Ακριβότερο, αλλά με δεδομένο τον επιπλέον εξοπλισμό και τη γενικότερη αναβάθμιση δεν το λες και «πληθωρισμό».
Το Volkswagen ID.3 ΜΥ2023 διατίθεται με δύο ωφέλιμες χωρητικότητες μπαταρίας 58 kWh ή 77 kWh, αντίστοιχα για τις εκδόσεις Pro Performance και Pro S. Με αυτή τη δεύτερη να σηματοδοτεί την εκ νέου παρουσία της στην γκάμα του αυτοκινήτου.
Οπότε η έκδοση Pro Performance, όπως αυτή της δοκιμής με την μπαταρία LG των 58 kWh, μεταφέρθηκε από το ΜΥ2022 και αναμένεται να παραμείνει η πιο εμπορική. Με συσσωρευτή που δίνει μικτή αυτονομία κατά WLTP 427 km. H επαναφόρτισή της διασφαλίζεται από τον ενσωματωμένο φορτιστή ισχύος 11 kW σε εναλλασσόμενο ρεύμα και 120 kW (από 100) για γρήγορη φόρτιση DC.
Η καινοτομία τώρα είναι η επιστροφή της έκδοσης Pro S με συσσωρευτή 77 kWh. Μπαταρία από τον Κορεάτη προμηθευτή SK Innovation (ο ίδιος προμηθευτής με το ID Buzz) που της επιτρέπει να δέχεται ισχύ έως και 170 kW σε γρήγορη φόρτιση έναντι 125 που ήταν πρώτα. Με αυτόν τον μεγάλο συσσωρευτή, η μικτή αυτονομία του ID.3 επεκτάθηκε στα 557 km (WLTP).
Το ID.3 ήταν και παραμένει πολύ εύκολο στο χειρισμό και πάντα άνετο σε μεγάλες αποστάσεις. Βέβαια τα 204 άλογα του ηλεκτρομοτέρ είναι λίγα, αν αναλογιστείς τους 1,9 τόνους που ζυγίζει το αυτοκίνητο. Βάρος σχεδόν αδιανόητο γι’ αυτή την αρχιτεκτονική και γι’ αυτό το μέγεθος. Προφανώς η ηλεκτρική δύναμη και κυρίως η ροπή αμβλύνει τα παραπάνω δεδομένα και έχουμε να κάνουμε με ένα υπάκουο αυτοκίνητο.
Η 58άρα έκδοση είναι αυτή της καθημερινότητας, ούσα αρκετά καλή για να τρέξει την εβδομάδα χωρίς επαναφόρτιση και να παράσχει στοιχειώδη ευελιξία σε ταξίδι. Σε ένα σαφώς πιο ευχάριστο περιβάλλον από το αρχικό μοντέλο βρίσκουμε την ίδια ημίψηλη θέση οδήγησης χάρη στην αρχιτεκτονική αλά MPV στο εμπρός μέρος. Με τα συνακόλουθα πλεονεκτήματα της εύκολης πρόσβαση στην καμπίνα και της καλής ορατότητας προς τα εμπρός από το πανοραμικό παρμπρίζ.
Όσον αφορά τον δυναμισμό του, τα πράγματα παραμένουν όπως τα ξέραμε, καθώς οι μηχανικοί δεν έβαλαν χέρι στις ρυθμίσεις του σασί.
Το Volkswagen ΙD.3 ως πισωκίνητο δεν χάνει την κατευθυντική του βούληση, αλλά και διατηρεί ουσιαστικά τις ιδιότητες ενός πισωκίνητου ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Απουσία παρασιτικής ροπής και αντιδράσεων στο τιμόνι και καλό κύκλο στροφής (10,2 m) για εύκολους ελιγμούς.
H οδήγηση στην πόλη αναδεικνύει τη μεγάλη ομαλότητα λειτουργίας του κινητήρα, την αποτελεσματική ηχομόνωση, την καλή ορατότητα και την αξιοσημείωτη αποδοτικότητα.
Με ήπια διάθεση στην οδήγηση, παραμένει εφικτή μια κατανάλωση κάτω από τις 14 kWh/100 km που μεταφράζεται σε αυτονομία πάνω από 400 km. Και αν έχεις αυγό κάτω από το δεξί πόδι μπορείς να φτάσεις μέχρι τα 450 km.
Στην περίπτωση που βγεις από το καβούκι του οικολογικού οδηγού, χωρίς να πιέζεις ιδιαίτερα το αυτοκίνητο, θα ανακαλύψεις ότι η οδηγική απόλαυση έχει βελτιωθεί λίγο, λόγω της καλύτερης ηχομόνωσης και των λίγο πιο μαλακών καθισμάτων. Ωστόσο, τα τελευταία παραμένουν σφιχτά, σύμφωνα με την πιο αγνή παράδοση της Volkswagen ή καλύτερα των γερμανικών αυτοκινήτων εν γένει. Κάτι που εκτιμάς ύστερα από πολύωρη οδήγηση.
Τώρα με 204 άλογα και 310 Nm διαθέσιμα ανά πάσα στιγμή, οι επιδόσεις είναι ωχρές με το μέτρο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Σε απόλυτη τιμή όμως, τα 7,2" που μετρήσαμε για το σπριντ των 0-100 km/h είναι μια γρήγορη επιτάχυνση για το ID.3 Pro Performance με τη μικρή μπαταρία. Και πάντως ταχύτερη από τα 7,9" (εργοστασιακή μέτρηση) της έκδοσης Pro S με τη μεγάλη μπαταρία. Κάτι λογικό, διότι ο συσσωρευτής του τελευταίου είναι 118 kg βαρύτερος. Ναι, το βάρος παραμένει εχθρός και για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Στους ανοιχτούς δρόμους της περιφέρειας ανακαλύπτεις ότι η σφιχτή ανάρτηση στην πόλη μαλακώνει σημαντικά σε υψηλότερες ταχύτητες. Χωρίς όμως το ID.3 να χάνει σε δυναμικά χαρακτηριστικά. Περισσότερο είναι τα λάστιχα με τη χαμηλή αντίσταση στην κύλιση που περιορίζουν τις δυνατότητες του καλά ισορροπημένου πλαισίου. Αν πιέσεις πολύ, το αυτοκίνητο φεύγει με τη μούρη, ό,τι οδηγική ρύθμιση κι αν επιλέξεις -ακόμα και Sport, διορθώνοντας όσο γίνεται την τροχιά με μικρό-επεμβάσεις στα φρένα. Οπότε είναι ανώφελο να μαστιγώνεις το Volkswagen ID.3 για να εισπράξεις κάτι που δεν έχει.
Τιμόνι και φρένα έχουν πέσει κάτω από τη μηλιά των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, αλλά έχουμε δει και χειρότερα. Το πρώτο μέτριο σε αίσθηση, αλλά ακριβές και άμεσο. Όσο για το φρενάρισμα, κι εδώ κατά τα ειωθότα, χρειάζεται να ανέβεις πάνω στο πεντάλ για να φρενάρεις δυνατά.
Να κλείσουμε το δυναμικό κομμάτι, σημειώνοντας ότι το Volkswagen ID.3 δεν διαθέτει λειτουργία «One pedal», αλλά λειτουργία ανάκτησης ενέργειας με αυτόματη (προσαρμοζόμενη) επιβράδυνση. Η οποία χρησιμοποιεί την εμπρός κάμερα και δεδομένα από το GPS για να διαμορφώσει την ανάκτηση ανάλογα με το προπορευόμενο όχημα και την τοπογραφία. Ένα σύστημα που λειτουργεί πάρα πολύ καλά.
Διά ταύτα, είναι σαφώς ικανοποιητικό να βλέπεις ότι ένας κατασκευαστής ακούει τα σχόλια και τις παρατηρήσεις των πελατών και του Τύπου για να διορθώσει τα κακώς κείμενα.
Το φρεσκάρισμα του 2023 μας έδωσε ένα πιο ποιοτικό, καλύτερα φινιρισμένο και εξοπλισμένο ID.3, αναβαθμισμένο σε συνδεσιμότητα, οδηγική ποιότητα και αποδοτικότητα.
Volkswagen ID.3 Pro Performance | |
---|---|
Τι λέει το DRIVE | Εκείνο που κρατάμε από το Volkswagen ID.3 2023 λοιπόν, είναι ότι προσφέρει ένα συνεκτικό πακέτο και παραμένει ένα πολύ ομοιογενές μοντέλο, με τον ρεαλιστικό τρόπο που το έκανε το Golf στη θερμική κόμπακτ κατηγορία. |
Τιμή | Από €42.600 (χωρίς επιδότηση) |
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ | |
Τεχνολογία | ΒEV, σύγχρονος ηλεκτρικός κινητήρας μόνιμου μαγνήτη, μπαταρία 68 kWh (ωφέλιμες 58 kWh), κίνηση πίσω, κιβώτιο μιας σχέσης |
Απόδοση | 204 PS, 310 Nm |
Διαστάσεις | 4.264 x1.809 x 1.564 mm |
Χώρος αποσκευών | 385/1.267 lt |
Βάρος | 1.815 kg |
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ | |
0-100 km/h | 7,2" |
0-160 km/h | 20,2" |
0-400 m | 15,3” @ 146,3 km/h |
0-1.000 m | 28,9” @ 163,6 km/h |
60-160 km/h | 16,8” |
50-80 km/h | 2,2” |
80-110 km/h | 3,5” |
110-140 km/h | 5,5” |
Φρένα 100-0 km/h | 37,7 m |
Τελική ταχύτητα | 164 km/h |
Μέση κατανάλωση | 14,5 kWh/100 km |
Aυτονομία | 420 km |
Εκπομπές CO2 | 0 g/km |
ΦΟΡΤΙΣΗ | |
DC, 0-80% | 50-120 kW, από 64΄-35' |
AC, 0-100% | 7,4-22 kW, από 9h 30'-3h 10' |
Μετρήσεις DRIVE | |
Φωτογραφίες | Θανάσης Κουτσογιάννης |