H αλήθεια είναι πως η ηλεκτροκίνηση στην πλειονότητα των εκφάνσεών της έχει αφαιρέσει τη χαρά της οδήγησης. Ναι, υπάρχουν εξαιρέσεις αλλά είναι λίγες, μετρημένες στα δάκτυλα. Μια από αυτές θέλει να είναι το Volkswagen ID.3 GTX.
Αρχικά ας δούμε περί τίνος πρόκειται. Οι Γερμανοί λένε πως το Volkswagen ID.3 GTX είναι ένα hot hatch που αντλεί την έμπνευσή του από το Golf GTi. To GTX διατίθεται σε δύο εκδόσεις, την «απλή» με 286 PS και 545 Nm και το Performance με 326 PS. Εμείς δοκιμάζουμε το πρώτο.
Το Volkswagen ID.3 GTX δεν είναι Golf GTi, όμως είναι η δέουσα ηλεκτρική εναλλακτική του και μάλιστα κατά €11.000 φθηνότερη
Εν προκειμένω, το πισωμήχανο ID.3 GTX περνά τη ροπή του στον πίσω άξονα, με το ηλεκτρικό κόμπακτ των 1.985 kg να χρειάζεται μόλις 5,9” για να φτάσει τα 100 km/h από στάση και την τελική ταχύτητα να περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 180 km/h. Εδώ να σημειώσουμε την εξαίρεση του ID.3 GTX που παραμένει πισωκίνητο, σε αντίθεση με ολόκληρη τη σειρά GTX, η οποία είναι τετρακίνητη.
Το ID.3 GTX δεν εισήγαγε μόνο έναν νέο κινητήρα στην γκάμα των κόμπακτ της VW, αλλά λειτουργεί και ως κινούμενο εργαστήριο για μια νέα μπαταρία ιόντων λιθίου, χημείας NMC. Που έχει ωφέλιμη χωρητικότητα 79 kWh (84 ονομαστική), σε σύγκριση με τις 77 kWh των προηγούμενων ID.3. Και μπορεί να επαναφορτιστεί με ισχύ έως και 185 kW που ήταν μάξιμουμ 165 kW για την μπαταρία των 77 kWh. Η νέα μπαταρία δε, αναμένεται να ενσωματωθεί σε όλην την γκάμα μέσα στο 2025.
Όταν φτιάχνεις μια ειδική έκδοση, αυτή πρέπει, τρόπον τινά, και να το φωνάζει. Το Volkswagen ID.3 GTX λοιπόν διαφοροποιείται αισθητικά από την απλή έκδοση του μοντέλου: Εμπρός προφυλακτήρας διαφορετικής σχεδίασης με μαύρη εισαγωγή αέρα σε σχέδιο με ρόμβους. Πλαϊνά όπου ξεχωρίζουν τα νέα φώτα ημέρας. Και μαύρη λωρίδα που διατρέχει το πλαίσιο της οροφής και συνδυάζεται με επίσης μαύρο καβούκι στους πλευρικούς καθρέφτες. Την εικόνα συμπληρώνουν οι εντυπωσιακές ζάντες αλουμινίου Skagen των 20 ιντσών με λάστιχα 215/45. Που κι αυτές προαιρετικά μπορεί να είναι διαθέσιμες σε μαύρο χρώμα. Νέος είναι και ο πίσω προφυλακτήρας με διαχύτη, όπως νέα είναι και τα πίσω φώτα.
Στο εσωτερικό τον σπορ τόνο αναλαμβάνουν τα σπορ καθίσματα με ενιαίο προσκέφαλο, κόκκινες ραφές και λεπτομέρειες, όπως και ο λογότυπος «GTX» σε καθίσματα και τιμόνι. Το γεγονός παραμένει ότι αν κι όλα φαίνονται άψογα στο εσωτερικό, πρέπει να είσαι λάτρης της μαυρίλας στην καμπίνα, όπως το ντεκόρ ArtVelours Eco του του δικού μας αυτοκινήτου. Όλα είναι ωστόσο άψογα φτιαγμένα με την κόκκινη ραφή να δίνει χαρακτήρα.
H νέα έγχρωμη οθόνη αφής για τον χειρισμό του infotainment μεγάλωσε στις 12,9 ίντσες και είναι εξοπλισμένη με το πιο πρόσφατο λειτουργικό σύστημα της μάρκας, ID. software 5.0. Που συνδυάζεται με τον συνήθη μικρό ψηφιακό πίνακα οργάνων των 5,3 ιντσών που μετακινείται μαζί με το τιμόνι.
Να πούμε εδώ πως το σύστημα πολυμέσων με το νέο μενού ενσωματώνει και το ChatGPT. Παράλληλα με τη νέα φωνητικό βοηθό IDA, η απόκριση στις φωνητικές εντολές γίνεται με μεγαλύτερη ακρίβεια απ’ ό,τι στο παρελθόν, ενώ απαντά και σε ερωτήσεις με πρόσβαση σε διαδικτυακές βάσεις δεδομένων, όπως η Wikipedia.
Τέλος, το σύστημα προετοιμάζει την μπαταρία όταν πλησιάζεις σε σταθμό φόρτισης. Τον ηχητικό εξοπλισμό του αυτοκινήτου, προαιρετικά, αναλαμβάνει ένα premium ηχοσύστημα Harman Kardon με 480 Watt, με 12 ηχεία και με τέσσερις ρυθμίσεις: Pure, Relax, Speech και Vibrant. Ανήκει στο πακέτο εξοπλισμού Interior Top Sport Plusμ (€3.100, χωρίς ΦΠΑ και τέλος ταξινόμησης) που περιλαμβάνει ακόμη head-up display, εμπρός ηλεκτρικά ρυθμιζόμενα καθίσματα ergoActive με λειτουργία μνήμης, θερμαινόμενα καθίσματα, με ρύθμιση οσφυικής υποστήριξης και λειτουργία μασάζ, εσωτερικό φωτισμός Ambient 30 χρωμάτων, παρμπρίζ από κρύσταλλο ασφαλείας, θερμομονωτικό και ηχομονωτικό με ακουστική μεμβράνη PVB.
Οι χώροι είναι οι γνωστοί του ID.3, όπου τέσσερις ενήλικοι θα βρουν αυτό που θέλουν, με το πορτμπαγκάζ να χωρά από 385 έως 1.267 lt ανάλογα με τη θέση των πίσω καθισμάτων. Θέσεις για μικροαντικείμενα υπάρχουν μπόλικες στο εσωτερικό κάτι στο οποίο βοηθά και η μετακόμιση του λεβιέ στην κολόνα του τιμονιού.
Πριν εγκαταλείψουμε το εσωτερικό να υπενθυμίσουμε πως το φρεσκάρισμα του μοντέλου στο οποίο προχώρησε το 2023 η VW, του χάρισε σαφώς πιο ποιοτικά υλικά και καλύτερη συναρμογή, όπως και φινίρισμα. Στοιχεία που στην πρώτη γενιά του μοντέλου είχαν γίνει αντικείμενο (δίκαιας) αρνητικής κριτικής.
Με επιλεγμένη τη λειτουργία Sport τα 100 km/h έρχονται σε 5,9”. Eπίδοση ακριβώς ίδια με το Golf GTi των 265 PS και 370 Nm. Βέβαια το Golf ζυγίζει 1.466 kg και ΙD.3 1.985 kg.
H αίσθηση της επιτάχυνσης μόλις πατήσεις βαθιά το δεξί πεντάλ είναι μοναδική με ακόμη πιο εντυπωσιακό στοιχείο ότι τα πάντα γίνονται αθόρυβα. Βέβαια, αν συνεχίσεις με αυτόν τον ρυθμό και κουμπωμένη τη λειτουργία Sport στον αντίστοιχο επιλογέα, η αυτονομία που υπόσχεται η VW φαντάζει όνειρο μακρινό.
Αρχικά να πούμε πως το χαμηλό κέντρο βάρους και η σωστή κατανομή του κάνουν πολύ καλή δουλειά. Η ανάρτηση με McPherson εμπρός και πολλαπλούς συνδέσμους πίσω είναι σφιχτή τόσο όσο, με καλό έλεγχο του βάρους σε όλους τους άξονες.
Κι αν επιλέξεις τις έξτρα ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενες αναρτήσεις (DCC, €850 χωρίς ΦΠΑ και τέλος ταξινόμησης) που προσαρμόζουν την απόσβεση ανάλογα με το πρόγραμμα οδήγησης, ακόμη καλύτερα. Με τους τροχούς των 20” να εξασφαλίζουν υψηλό περιθώριο πρόσφυσης.
Βέβαια, τα χαμηλοπρόφιλα λάστιχα θα μεταφέρουν στην καμπίνα τις ανωμαλίες των ελληνικών δρόμων, μειώνοντας αισθητά την κατά τα άλλα πολύ καλή ποιότητα κύλισης. Η κλίση στις στροφές είναι περιορισμένη παρά το μεγάλο βάρος του αυτοκινήτου, με το ID.3 να αποδεικνύεται ευθύβολο στον ανοικτό δρόμο και σβέλτο έως διασκεδαστικό στο στροφιλίκι της περιφέρειας.
Στο τελευταίο, αν το παρακάνεις, θα επέμβουν τα ηλεκτρονικά για να σου κόψουν τον ενθουσιασμό. Μέχρι όμως να γίνει αυτό, ο αμύητος στα πισωκίνητα μπορεί και να τρομάξει με την ολίσθηση του πίσω μέρους.
Το τιμόνι από την άλλη δεν έχει την αμεσότητα του Golf GTi, ενώ και η θέση οδήγησης είναι ψηλή για ένα αυτοκίνητο hot hatch. Πάντως τα καθίσματα κρατούν πολύ καλά το σώμα στις στροφές. Τα φρένα δείχνουν να έχουν και την απαιτούμενη δύναμη και διάρκεια στην κόπωση. Εκείνο που δεν έχουν είναι την πρέπουσα αίσθηση, με ένα σπογγώδες φαινόμενο στην αρχική (σχεδόν νεκρή) διαδρομή του πεντάλ. Αλλά μια συνήθεια είναι όλα!
Τέλος να σημειώσουμε ότι δεν διαθέτει λειτουργία «One pedal», αλλά λειτουργία ανάκτησης ενέργειας με αυτόματη (προσαρμοζόμενη) επιβράδυνση. Η οποία χρησιμοποιεί την εμπρός κάμερα και δεδομένα από το GPS για να διαμορφώσει την ανάκτηση ανάλογα με το προπορευόμενο όχημα και την τοπογραφία. Ένα σύστημα που λειτουργεί πολύ καλά.
Με τον on board φορτιστή στα 11 kW, ο χρόνος φόρτισης 0-100% σε 3φασική 16άρα πρίζα ή σε 11άρι wallbox είναι 8,5 ώρες. Σε ταχυφόρτιση σε 150άρι τερματικό DC χρειάζεσαι μισή ώρα και σε 200 kW, 26 λεπτά.
Εμείς πετύχαμε μέση κατανάλωση 16,9 kWh/100km που είχε 30% αυτοκινητόδρομο και 70% πόλη με τη χρήση της λειτουργίας «Β» στο κιβώτιο. Αυτό σημαίνει αυτονομία 426 km. Να εξομολογηθούμε όμως πως ήταν αρκετές οι φορές που δεν είχαμε αυγό κάτω από το δεξί πόδι. Άλλωστε ποιος θα αγοράσει το GTX και θα θελήσει να το πηγαίνει οικονομικά;
Μιας και μιλάμε για αγορά, να πούμε πως το «ηλεκτρικό GTi της VW» γίνεται δικό σας από €36.900. Τιμή που περιλαμβάνει κρατική επιδότηση και «απόσυρση» €2.000. Αλλιώς, πληρώνεις €49.850 κι αγοράζεις Golf GTi, κρατώντας την «ορυκτή» συνείδησή σου καθαρή και ήσυχη!
Να σημειώσουμε ότι με κάθε παραγγελία ID.3 GTX, η VW παρέχει πακέτο φόρτισης Volkswagen ID., αξίας €840. Πρόκειται για τον έξυπνο φορτιστή Elli του ID. Charger Connect με ισχύ έως 7,4 kW σε μονοφασικό και έως 11 kW σε τριφασικό ρεύμα. Ακόμη, σε συνεργασία με την Protergia προσφέρεται δωρεάν και το πακέτο μελέτης και τοποθέτησης του wallbox.
Ύστερα απ’ όλα αυτά, το συμπέρασμα που συνάγεται είναι ότι το ID.3 GTX δεν είναι η απευθείας ηλεκτρική απάντηση στο Golf GTI. Ωστόσο είναι η δέουσα εναλλακτική, αν ζητάς ένα μικρό οικογενειακό επιδόσεων, αποδοτικό και με βιώσιμο αποτύπωμα.
Διαμορφώστε το δικό σας ID.3 GTX στον configurator της αντιπροσωπείας, εδώ
VW ID.3 GTX | |||
---|---|---|---|
Τι λέει το DRIVE | Το ID.3 GTX δεν είναι Golf GTi, όμως είναι η δέουσα ηλεκτρική εναλλακτική του και μάλιστα κατά €11.000 φθηνότερη. | ||
Τιμή | Από €36.900 (με την κρατική επιδότηση και €2.000 μπόνους απόσυρσης) | ||
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ | |||
Τεχνολογία | ΒEV, ηλεκτροκινητήρας μόνιμου μαγνήτη πίσω, αρχιτεκτονική 400V, μπαταρία ιόντων λιθίου NMC 84 kWh (ωφέλιμη 79 kWh), κίνηση πίσω, κιβώτιο μιας σχέσης | ||
Απόδοση | 286 PS, 545 Nm | ||
Διαστάσεις | 4.322 x 1.809 x 1.538 mm | ||
Χώρος αποσκευών | 385-1.267 lt | ||
Βάρος | 1.985 kg | ||
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ | |||
0-100 km/h | 5,9" | ||
Τελική ταχύτητα | 180 km/h | ||
Μέση κατανάλωση* | 16,9 kWh/100 km | ||
Aυτονομία* | 426 km | ||
ΦΟΡΤΙΣΗ | |||
DC 100 kW, 10-80% | 39' | ||
DC 150 kW, 10-80% | 30' | ||
DC 200 kW, 10-80% | 26' | ||
AC 7,5 kW, 0-100% | 12,75 ώρες | ||
AC 11 kW, 0-100% | 8,5 ώρες | ||
*Μετρήσεις DRIVE | |||
Φωτογραφίες DRIVE Media Group/Θανάσης Κουτσογιάννης |