Tο Golf κρατάει με άνεση τη θέση του μπεστ-σέλερ της ευρωπαϊκής αγοράς. Και ένα από τα μυστικά της επιτυχίας του είναι το ότι η εξέλιξή του γίνεται πάντα με μικρά και σίγουρα βήματα. Η τελευταία του ανανέωση μάλιστα, δείχνει από τις πιο επιφανειακές. Όμως, κάτω από το φαινομενικά ίδιο αμάξωμα κρύβεται ένας νέος βενζινοκινητήρας τελευταίας τεχνολογίας, ο 1.5 TSI ACT Bluemotion, που έχει εξελιχθεί ως διάδοχος των «αμαρτωλών» ντίζελ.
Αυτόν τον 4κύλινδρο τούρμπο των 130 PS έχει το αυτοκίνητο της δοκιμής μας, σε συνδυασμό με ένα επίσης νέο και τεχνολογικά προηγμένο αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη – και μια σημαντική αναβάθμιση στα ηλεκτρονικά συστήματα ασφαλείας, βοήθειας του οδηγού και πολυμέσων/συνδεσιμότητας.
Κρυφή διαφορά
Εκ πρώτης όψεως, το μοντέλο του 2018 δεν διαφέρει από το πρώτο Golf VII του 2012. Οι αλλαγές στην εμφάνιση είναι ελάχιστες. Το πραγματικά νέο στοιχείο είναι, όπως είπαμε, ο κινητήρας 1.5 TSI ACT Bluemotion, που έχει σχεδιαστεί με γνώμονα τη μέγιστη δυνατή οικονομία καυσίμου και τα καθαρότερα καυσαέρια. Ενσωματώνει τις πιο προηγμένες τεχνολογίες, όπως το σύστημα απενεργοποίησης των 2 από τους 4 κυλίνδρους, τον άμεσο ψεκασμό υψηλής πίεσης, τη λειτουργία σε κύκλο Miller και το τούρμπο μεταβλητής γεωμετρίας, ενώ έχει γίνει και μεγάλη προσπάθεια μείωσης των εσωτερικών του τριβών. Αποδίδει μόνο 5 PS παραπάνω από τον βασικό 1.4 TSI, έχει την ίδια ακριβώς ροπή, αλλά 9,4% μικρότερη κατανάλωση και εκπέμπει 10 g/km λιγότερο CO2 σύμφωνα με τις (παλιές) τυποποιημένες μετρήσεις NEDC.
Όταν ο1.5 TSI Bluemotion συνδυάζεται με το αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη 7 σχέσεων, υπάρχει ως στάνταρ και η λειτουργία “eco-coasting”, όπου ο κινητήρας σβήνει και αποσυμπλέκεται από τη μετάδοση για εκτεταμένα χρονικά διαστήματα όταν ο οδηγός σηκώνει το πόδι του από το γκάζι (φωτ. επάνω). Έτσι επιτυγχάνεται ακόμη μεγαλύτερη οικονομία, ενώ την τροφοδοσία των ηλεκτρικών συστημάτων αναλαμβάνει προσωρινά μια μικρή μπαταρία ιόντων λιθίου.
Νέο infotainment
Στο εσωτερικό του Golf έχουν γίνει κάποιες μικροβελτιώσεις εδώ κι εκεί, όμως η διάταξη και η ατμόσφαιρα παραμένουν ως είχαν. Κι αυτό δεν είναι καθόλου μειωτικό. Σε ποιότητα και λειτουργικότητα, παραμένει κορυφαίο. Όσο το ζεις, τόσο περισσότερο το εκτιμάς.
Η πιο προφανής διαφορά με πριν βρίσκεται στο αναβαθμισμένο σύστημα πολυμέσων Composition Colour, που είναι ξανασχεδιασμένο, με μεγαλύτερη οθόνη αφής 6,5 ιντσών. Η οθόνη πάντως εξακολουθεί να βρίσκεται σχετικά χαμηλά, πιο έξω από το οπτικό πεδίο του οδηγού απ’ ό,τι σε άλλα ανταγωνιστικά μοντέλα.
Η θέση οδήγησης είναι η γνωστή, πολυρυθμιζόμενη, που μπορείς να τη φέρεις ακριβώς στα μέτρα του. Το στάνταρ κάθισμα Comfort με οσφυική υποστήριξη είναι άνετο και κρατάει καλά το σώμα. Η ορατότητα είναι καλύτερη απ’ ό,τι σε άλλα σύγχρονα αυτοκίνητα κι ο χώρος άφθονος ακόμη και για τους πιο ψηλούς οδηγούς.
Άνετος είναι κι ο χώρος στο πίσω κάθισμα, τουλάχιστον για τους δύο ακριανούς επιβάτες αφού ο μεσαίος δεν θα νιώσει αντίστοιχα βολεμένος και θα ενοχληθεί από το σχετικά ογκώδες τούνελ στο δάπεδο.
Θέσεις για μικροπράγματα στην καμπίνα υπάρχουν κάμποσες και είναι λειτουργικά σχεδιασμένες. Όσο για το πορτμπαγκάζ, έχει χωρητικότητα 380 λίτρων –μεγάλη για την κατηγορία– παρά την ύπαρξη στάνταρ ρεζέρβας, τύπου ανάγκης. Έχει πρακτικό σχήμα και δάπεδο δύο θέσεων ώστε ο χώρος που ελευθερώνεται όταν διπλώσεις το πίσω κάθισμα να είναι ενιαίος, χωρίς σκαλοπάτι στη μέση και χωρίς ψηλό κατώφλι εκφόρτωσης.
Πάει και δεν καίει
Το Golf είναι από τα ελαφρύτερα μοντέλα της κατηγορίας του. Το 1.5 TSI της δοκιμής μας δεν ξεπερνούσε τα 1.290 kg. Τα 130 άλογα του κινητήρα επομένως δίνουν καλές επιδόσεις.
Τα 9,2” στο 0-100 km/h και τα 30,6” στα 0-1.000 m είναι επιδόσεις ελαφρώς υποδεέστερες από αυτές του παλιότερου Golf 1.4 TSI ACT DSG των 150 PS (8,5”/29,9”), ίσως λόγω μακρύτερων σχέσεων. Όμως είναι καλύτερες από του αυτόματου Volvo V40 1.5 T3 των 152 PS (9,5”/30,5”) και δεν απέχουν τόσο πολύ από εκείνες ενός Honda Civic 1.5 Turbo CVT των 182 PS (8,7”/29,8”).
Στις ρεπρίζ εν κινήσει, το Golf είναι και πάλι πιο γρήγορο από το Volvo, με 3,0” αντί 3,3” στα 50-80 km/h και 4,4” αντί 4,9” στο προσπέρασμα 80-110 km/h με kickdown. Στη ρεπρίζ από χαμηλά, μάλιστα, το Golf είναι ταχύτερο κι από το Civic, με 3,0” αντί 3,1”. Στο προσπέρασμα,το Honda αναμενόμενα ξαναπερνάει μπροστά, αν και η επίδοση 4,4” του Golf δεν παύει να είναι καλή.
Στην οδήγηση, αυτό που σου κάνει εντύπωση είναι το πόσο ραφιναρισμένος και πολιτισμένος είναι ο 1.5 TSI. Χάρη και στην εξαιρετική ηχομόνωση, στις χαμηλές στροφές δεν τον ακούς καθόλου ούτε νιώθεις κάποιον κραδασμό. Είναι ελαστικός, η απόδοσή του είναι γραμμική, ανεβάζει αγόγγυστα στροφές και συνεργάζεται αρμονικά με το 7άρι DSG. Το κιβώτιο έχει την τάση να ανεβάζει κάπως πρόωρα τις σχέσεις για λόγους οικονομίας, με αποτέλεσμα να αργεί λίγο να κατεβάσει αν χρειαστεί να επιταχύνεις γρήγορα, όμως αυτό λύνεται επιλέγοντας το οδηγικό πρόγραμμα Sport ή δουλεύοντας χειροκίνητα το κιβώτιο.
Παρά την πολυπλοκότητα των συστημάτων, η μετάβαση στο ελεύθερο ρολάρισμα “eco-coasting” και η έξοδος από αυτό είναι σχεδόν ανεπαίσθητη (μόνο τη μίζα ακούς αμυδρά). Ανεπαίσθητη είναι και η απενεργοποίηση των δύο κυλίνδρων στα μικρά φορτία. Τις μεταβολές τις αντιλαμβάνεσαι ουσιαστικά από το στροφόμετρο κι από τη φωτεινή επιγραφή στον πίνακα οργάνων, αντίστοιχα.
Ο λόγος ύπαρξης του Golf 1.5 TSI Bluemotion είναι όμως η οικονομία βενζίνης. Και τον δικαιολογεί. Η μέση κατανάλωση των 7,8 lt/100km που μετρήσαμε για ολόκληρη τη δοκιμή μας μπορεί να είναι ακόμη κάπου 1,5 λίτρο μακριά από εκείνη του πετρελαιοκίνητου Golf 1.6 TDI, όμως δεν παύει να είναι μια πολύ χαμηλή τιμή για βενζινοκίνητο μικρομεσαίο τέτοιας ιπποδύναμης.
Τέλεια ισορροπία
Η νορμάλ ανάρτηση της έκδοσης Bluemotion σε συνδυασμό με τα 55άρια λάστιχα παρέχει αξιοσημείωτη άνεση. Όχι σε επίπεδο υδροπνευματικής Citroen, αλλά με αποτελεσματικό έλεγχο του αμαξώματος. Βάζοντας στην εξίσωση και την εξαιρετική ηχομόνωση, το αποτέλεσμα είναι ένα πολύ ξεκούραστο κι ευχάριστο αυτοκίνητο.
Τα ανάλογα ισχύουν και στον τομέα της οδικής συμπεριφοράς. Το τιμόνι δεν είναι κοφτερό σε απόκριση, όμως η συνέπειά του κρύβει την όποια έλλειψη αίσθησης και πληροφόρησης. Το Golf δεν αλλάζει αστραπιαία κατεύθυνση, αλλά αντιδρά προοδευτικά, γέρνει μετρημένα και αντιδρά πάντα με φιλικό και προβλέψιμο τρόπο. Νιώθεις ότι η βασική προτεραιότητα των δημιουργών του ήταν η σταθερότητα, χωρίς όμως η συμπεριφορά του να είναι μονοκόμματη και η αίσθησή του βαριά. Σπορτίφ δεν το λες, αλλά μπορεί να οδηγηθεί γρήγορα χωρίς προσπάθεια και χωρίς συνεχείς και άγαρμπες επεμβάσεις του ESP.
Στο ίδιο πλαίσιο εντάσσονται και τα φρένα, που κάνουν τη δουλειά τους σωστά χωρίς να το προσέχεις. Συνδυάζουν τη δύναμη με τη γραμμική απόκριση, δεν κουράζονται εύκολα και δινουν ικανοποιητικές αποστάσεις ακινητοποίησης.
Πρόταση με ενδιαφέρον
Το Golf 1.5 TSI Bluemotionτων 130 PS διατίθεται σε μία έκδοση εξοπλισμού και κοστίζει €20.450 με το χειροκίνητο κιβώτιο και €21.850 με το αυτόματο DSG. Οι τιμές αυτές κρίνονται πολύ ανταγωνιστικές καθώς υπάρχουν μεν αυτόματα μοντέλα που είναι λίγο φθηνότερα, αλλά υπάρχουν και άλλα έως και πολύ ακριβότερα.
Ο στάνταρ εξοπλισμός της έκδοσης Bluemotion είναι πλήρης. Από άποψη ασφάλειας, περιλαμβάνει μεταξύ άλλων αυτόματο φρενάρισμα ανάγκης με αναγνώριση πεζών, σύστημα ανίχνευσης κόπωσης οδηγού, ενεργό cruise control, ραντάρ παρκαρίσματος εμπρός-πίσω, επιλογή οδηγικού προφίλ (Eco, Normal, Sport, Individual), infotainment 6,5” με πακέτο συνδεσιμότητας, αυτόματο διζωνικό κλιματισμό, αισθητήρες φωτός και βροχής κι ένα καλό ηλεκτρικό πακέτο.
Τι λέει το DRIVE
Ο ορισμός του ολοκληρωμένου αυτοκινήτου. Δεν σε ενθουσιάζει σε κάποιον τομέα, αλλά σου αφήνει ένα γενικό αίσθημα ικανοποίησης. Στην έκδοση Bluemotion απολαμβάνεις κι ένα πλεονέκτημα στην οικονομία βενζίνης, χωρίς συμβιβασμούς – και μάλιστα σε μια τιμή απόλυτα ανταγωνιστική.
Τιμή από €20.900 (3θυρο DSG)
Τεχνολογία 1.498 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο VGT, 130 PS/5.000-6.000 rpm, 20,4 kgm/1.400-4.000 rpm, αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη 7 σχέσεων, κίνηση στους εμπρός τροχούς.
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 9,2”
0-160 km/h 24,6”
0-400 m 16,9” @ 137,3 km/h
0-1.000 m 30,6” @ 172,7 km/h
60-160 km/h (με αλλαγές) 20,2”
50-80 km/h 3,0”
80-110 km/h 4,4”
110-140 km/h 6,4”
Φρένα 100-0 km/h 38,7 m
Τελική ταχύτητα 210 km/h
Μέση κατανάλωση 7,8 lt/100 km
Εκπομπές CO2 110 g/km
Διαστάσεις 4.258 x 1.790 x 1.492 mm
Χώρος αποσκευών 380 lt
Βάρος 1.290 kg
Μετρήσεις DRIVE, με το κιβώτιο στην αυτόματη λειτουργία