Οι περισσότεροι είναι λογικό να μη γνωρίζουν καν πως αυτή δεν είναι η πρώτη φορά που η ιαπωνική φίρμα εργάζεται πάνω στο πρότζεκτ ενός αστικού crossover. Πριν από το Toyota Yaris Cross υπήρξε το Urban Cruiser του 2009. Μοντέλο που πέρασε και δεν ακούμπησε, τόσο διότι η τιμή του ήταν τσιμπημένη όσο και διότι την εποχή εκείνη τα αστικά crossover αποτελούσαν πρώιμο είδος, ως εκ τούτου όχι και τόσο της μόδας.
Οι άνθρωποι της Toyota ξέχασαν λοιπόν αυτό το πλάνο για σχεδόν 12 χρόνια και ύστερα κατάλαβαν πως έπρεπε να πατήσουν βαθιά το γκάζι. Δούλεψαν λοιπόν το πρότζεκτ «Toyota Yaris Cross» εντατικά την τελευταία τριετία. Ήθελαν η επιστροφή τους στην πιο mainstream κατηγορία της αγοράς να γίνει σωστά, μεθοδικά και κυρίως, με τρόπο συμβατό στη φιλοσοφία και στις αρχές της φίρμας. Ας μη γελιόμαστε, όμως. Ένας οργανισμός του μεγέθους της Toyota ήθελε και κάτι παραπάνω: Να προκαλέσει ντόρο. Να δείξει στον ανταγωνισμό ότι είχε θάψει το τσεκούρι του πολέμου μόνο προσωρινά.
Κρίνοντας από το αποτέλεσμα, οι Ιάπωνες πέτυχαν τον στόχο τους και με το παραπάνω. Κάτι που αποδεικνύεται άμεσα από τις παραγγελίες που έχουν κατακλύσει εταιρεία. Κι αν το νέο δημιούργημα της Toyota συνεχίσει το ίδιο δυναμικά την εμπορική σταδιοδρομία τότε δεν αποκλείεται καθόλου η ιαπωνική φίρμα να αρπάξει το μεγαλύτερο κομμάτι από την πίτα των B-SUV. Μια κατηγορία δηλαδή στην οποία αν συνυπολογίσουμε και τα συγγενή χάτσμπακ, αγγίζει το 50% του συνόλου της ελληνικής αλλά και ευρωπαϊκής αγοράς!
Από μέσα Yaris και από έξω... Cross
Οι Ιάπωνες υπήρξαν ξεκάθαροι από την πρώτη στιγμή που παρουσίασαν το νέο Toyota Yaris Cross. Τόνισαν πως δεν πρόκειται για ένα Yaris με περιπετειώδες look αλλά για ένα ξεχωριστό, αυθύπαρκτο μοντέλο στην κατηγορία των B-SUV. Η αλήθεια σε αυτό βέβαια βρίσκεται κάπου στη μέση, κάτι όχι απαραίτητα κακό.
Στο μάτι, το Toyota Yaris Cross όντως δεν θυμίζει επ’ ουδενί το χάτσμπακ Yaris. Στέκεται στα 17 cm (+2,5 πόντους ψηλότερα από το συμβατικό) από το έδαφος, εφοδιάζεται με τα απαραίτητα πλαϊνά προστατευτικά που τονίζουν τον σκληροτράχηλο χαρακτήρα του και, τόσο το εμπρός τμήμα όσο και η πίσω όψη, είναι εντελώς διαφορετικής σχεδιαστικής φιλοσοφίας. Ίσως μάλιστα τώρα που το σκέφτομαι κάπως καλύτερα, το πίσω μέρος να μοιάζει περισσότερο με ένα μικρό Lexus UX παρά με οτιδήποτε άλλο…
Οι διαφορές συνεχίζονται σε ό,τι έχει να κάνει με τις εξωτερικές διαστάσεις. Το Toyota Yaris Cross μπορεί να έχει το ίδιο μεταξόνιο με το χάτσμπακ Yaris στα 2,56 m, είναι όμως 24 cm μακρύτερο (4,18 m) -τα 6 cm έχουν προστεθεί στον εμπρός πρόβολο και τα υπόλοιπα 18 στον πίσω- 2 cm πιο πλατύ (1,77 m) και 9,5 cm πιο ψηλό (1,56 m).
Παρά την αύξηση των διαστάσεων, έχουμε να κάνουμε με ένα αντικειμενικά κόμπακτ αμάξωμα, όπως ακριβώς οφείλει να είναι ένα αστικό crossover/SUV. Ακούγοντας βέβαια το χαρακτηρισμό «κόμπακτ» για τις διαστάσεις, στο μυαλό των περισσοτέρων προφανώς γεννάται το ερώτημα: Κι από χώρους;
Οι χώροι λοιπόν είναι σημαντικά καλύτεροι από του χάτσμπακ Yaris. Έχεις περισσότερο χώρο για κεφάλι και γόνατα, ενώ και το εσωτερικό πλάτος της καμπίνας είναι σαφώς πιο αεράτο. Ωστόσο, τρεις ενήλικοι πίσω δύσκολα θα βολευτούν. Δύο ενήλικοι και ένα μικρό παιδί βέβαια θα είναι πολύ καλά, ωστόσο η ευρυχωρία του πίσω καθίσματος δεν φτάνει στο επίπεδο ενός Captur, ενός Kamiq ή ενός T-Roc.
Το Toyota Yaris Cross είναι σαφώς καλύτερο από το χάτσμπακ και σε ό,τι έχει να κάνει με τον χώρο αποσκευών.
Το πορτμπαγκάζ του Toyota Yaris Cross είναι κατά 30% μεγαλύτερο, κάτι που σημαίνει επιπλέον 111 lt φθάνοντας συνολικά τα 397 συγκριτικά με τα 286 lt του Yaris. Ωστόσο, στην τετρακίνητη έκδοση όπως αυτή που δοκιμάζουμε, ο όγκος μειώνεται στα 320 lt λόγω του επιπλέον ηλεκτροκινητήρα. Ο λόγος είναι πως καταλαμβάνει τον δευτερεύοντα χώρο που βρίσκεται κάτω από το κανονικό πάτωμα, ενώ ο βασικός παραμένει ίδιος.
Από την άλλη η πρακτικότητα είναι σαφώς ανώτερη από πολλών ανταγωνιστικών μοντέλων. Υπάρχουν πολλές θήκες για μικροπράγματα στην καμπίνα και δυνατότητα ανοίγματος της πέμπτης πόρτας ηλεκτρικά με μια κίνηση του ποδιού. Ένα νέο σύστημα ζωνών (flex belt) ασφαλίζει τις αποσκευές για να μην πηγαινοέρχονται κατά την οδήγησης και πίσω κάθισμα, που ανάλογα με την έκδοση χωρίζεται σε αναλογία 40:20:40, έτσι ώστε να καλύπτει όλες τις ανάγκες. Τουλάχιστον σύμφωνα με την Toyota, μπορεί να χωρέσει ακόμα και δύο ποδήλατα. Το μόνο φάουλ έχει να κάνει με την τετρακίνητη έκδοση, στην οποία χάνεται η δυνατότητα αυξομείωσης του ύψους στο δάπεδο του πορτμπαγκάζ.
Στα του ταμπλό τώρα, οι σχεδιαστικοί δεσμοί με το Yaris είναι εμφανείς. Το Toyota Yaris Cross είναι προσεγμένο σε ό,τι αφορά τη συναρμογή και το φινίρισμα, και τα υλικά που χρησιμοποιούνται είναι από τα πιο καλύτερα της κατηγορίας. Ανάλογα δε με την έκδοση, γίνεται μια μίξη μαλακών και σκληρών υλικών, με τα δεύτερα βέβαια να χρησιμοποιούνται σε πιο ευρεία κλίμακα.
Η πιο σημαντική ή μάλλον τρανταχτή διαφορά, πέραν φυσικά του γεγονότος ότι κάθεσαι ψηλότερα, εστιάζεται στον πίνακα οργάνων. Και εδώ υπάρχει μια ψηφιακή οθόνη 4,2” που ενημερώνει τον οδηγό για όλα σχετικά με το αυτοκίνητο, ωστόσο ο σχεδιασμός της είναι πιο νηφάλιος από του χάτσμπακ Yaris. Εργονομικά, υπάρχουν μπόλικοι φυσικοί και εργονομικά τοποθετημένοι διακόπτες Τα μοναδικά ίσως ατοπήματα είναι η σχετικά δυσπρόσιτη χειρολαβή που ανοίγει την πόρτα και οι δύο ποτηροθήκες που καλύπτονται από το υποβραχιόνιο σε όσες εκδόσεις διαθέτουν τέτοιο.
Σημαντικό είναι επίσης να αναφέρουμε ότι από τη βασική κιόλας έκδοση το Toyota Yaris Cross εφοδιάζεται με 8άρα οθόνη αφής για το σύστημα πολυμέσων που μπορεί να γίνει 9” και υψηλής ευκρίνειας στα πλουσιότερα πακέτα, όπως αυτό που είχαμε στα χέρια μας. Πάντως, ακόμα και από τη βάση το νέο crossover της Toyota είναι σωστά εξοπλισμένο με όλα τα στοιχεία άνεσης, ασφάλειας (Toyota Safety Sense), συνδεσιμότητας (Toyota Touch 2) και ψυχαγωγίας που θα χρειαστεί κάποιος. Εξυπακούεται πως υπάρχουν πολλά προαιρετικά στοιχεία που μπορούν να προστεθούν στη λίστα, αλλά είναι «πινελιές» σε ένα ούτως ή άλλως πλήρες πακέτο.
Με στιλ… οικολογικό
Η γκάμα κινητήρων του Toyota Yaris Cross ξεκινά με τον 1.500άρη ατμοσφαιρικό κινητήρα των 125 PS και πλαισιώνεται από την υβριδική έκδοση των 116 PS. Σε αντίθεση μάλιστα με την πλειονότητα των B-SUV, το Cross διαθέτει και τετρακίνητη έκδοση σε συνδυασμό με το υβριδικό πακέτο. Η έκδοση AWD–i όπως ονομάζεται, έχει κι έναν ηλεκτροκινητήρα απόδοσης 3,9 kW και 52 Nm για τους πίσω τροχούς, με τη μοιρασιά της ροπής να μεταβάλλεται αυτόματα από 100:0 έως και 40:60 εμπρός πίσω, σύμφωνα με την εταιρεία.
Προφανώς το 40:60 έχει στιγμιαία ισχύ και αφορά κυρίως σε συνθήκες πολύ χαμηλής πρόσφυσης με χαμηλή ταχύτητα κίνησης. Επιπλέον, μέσω του περιστροφικού διακόπτη που βρίσκεται στη βάση της κονσόλας μπορείς να επιλέξεις πέραν του βασικού προγράμματος «Normal» και τα «Snow» ή «Trail» για πιο δύσκολες καταστάσεις.
Το υβριδικό σύστημα του Toyota Yaris Cross αποτελείται από έναν θερμικό 1.500άρη κινητήρα της οικογένειας TGNA, από ένα ηλεκτρικό μοτέρ 80 PS, από μια μπαταρία ιόντων λιθίου 4,3 kWh και από το αυτόματο σύστημα μετάδοσης e-CVT με πλανητικά γρανάζια.
Το θερμικό μοτέρ είναι στην ουσία μια υλοποίηση του δίλιτρου 4κύλινδρου των Corolla και C-HR με έναν λιγότερο κύλινδρο και καμία έκπτωση στη συνολική τεχνολογία. Λειτουργεί δηλαδή και αυτός σε κύκλο Atkinson, έχει σχέση συμπίεσης 14:1 και ό,τι πιο σύγχρονο έχει να επιδείξει η Toyota σε επίπεδο διαχείρισης θερμότητας και ενέργειας. Οι βαλβίδες έχουν επίσης μεταβλητό χρονισμό ο οποίος σε αυτές της εισαγωγής ενεργοποιείται ηλεκτρικά, ενώ ο βαθμός απόδοσης φτάνει το 40%.
Στην πράξη, το υβριδικό σύνολο κάνει ξεκάθαρο ότι προτιμά την ήπια χρήση παρά τις έντονες καταστάσεις. Κι αυτό διότι το 3κύλινδρο θερμικό μοτέρ σε συνδυασμό με το κιβώτιο, εάν πιεστούν κάνουν θόρυβο, έχουν τραχιά λειτουργία και προκαλούν αρκετούς κραδασμούς που παρεισφρέουν στην καμπίνα.
Η αλήθεια είναι πως σε ένα ταξίδι ή στο δίκτυο της περιφέρειας νιώθεις ότι σου λείπει η δύναμη. Αυτό έχει αποτέλεσμα να πιέζεις συνεχώς το σύστημα για να σου δώσει το κάτι παραπάνω, χωρίς όμως ιδιαίτερο αποτέλεσμα. Τουναντίον, το μόνο που καταφέρνεις τελικά είναι να αυξήσεις την κατανάλωση και τη βαβούρα στην καμπίνα.
Αντίθετα εάν επιλέξεις να συμβαδίσεις με την πιο χαλαρή φιλοσοφία του, διαπιστώνεις ότι μπορούν να αλλάξουν πολλά προς το καλύτερο. Ρολάροντας με σταθερή ταχύτητα και χωρίς απότομες αυξομειώσεις στην πίεση του δεξιού πεντάλ, τόσο ο θόρυβος όσο και η τραχύτητα μειώνονται θεαματικά. Εάν δε κινείσαι χωρίς να υπερβαίνεις τα 130 km/h, έχεις ιδιαίτερα αισθητή την ηλεκτρική βοήθεια από το σύστημα. Κάτι που σημαίνει πολύ χαμηλότερο επίπεδο θορύβου αλλά και κατανάλωσης.
Με αυτή τη συνθήκη βέβαια να ικανοποιείται κατά κόρον στο αστικό περιβάλλον, το υβριδικό σύστημα του Toyota Yaris Cross αποδεικνύεται λίρα εκατό σε αυτό το πεδίο! Εάν οδηγείς συνετά δεν είναι απίθανο να κινείσαι για το μεγαλύτερο διάστημα των διαδρομών ηλεκτρικά και τελείως αθόρυβα, σημειώνοντας μέση κατανάλωση που σπάνια θα υπερβεί τα 4,5 lt/100 km. Από την άλλη, εάν του ζητήσεις να τα δώσει όλα τότε θα δεις ακόμα και 8άρια. Όμως ως μέση τιμή, τα 5,9 lt/100 km είναι πολύ αντιπροσωπευτικά και σαφώς λίγα.
Το Toyota Yaris Cross παρά την ικανή απόσταση από το έδαφος και τα 1.260 kg συμπεριφέρεται στον δρόμο σχεδόν το ίδιο με το χάτσμπακ αδερφάκι του.
Το Toyota Yaris Cross πατά στον δρόμο με σιγουριά, νιώθεις τη στιβαρότητα του πλαισίου, έχει καλό σε αίσθηση αλλά και πληροφόρηση τιμόνι και εξαιρετικά ρυθμισμένη ανάρτηση. Να σημειώσουμε στο σημείο αυτό, πως οι τετρακίνητες εκδόσεις του Cross δεν έχουν ημιάκαμπτο πίσω άξονα αλλά μια διάταξη με διπλά ψαλίδια. Το set-up, παρότι σφιχτό, δεν περνά τον παραμικρό κραδασμό στην καμπίνα. Κοντρολάρει υποδειγματικά το αυτοκίνητο σε γρήγορες εναλλαγές πορείας και δεν ζορίζεται σε οποιαδήποτε ανωμαλία του δρόμου παρά τις 18άρες ζάντες με τα λάστιχα 215/50 της έκδοσης που δοκιμάσαμε.
Στα πιο απαιτητικά κομμάτια πάντως, με συνεχόμενες στροφές, αν θελήσεις να το πιέσεις αρκετά δεν θα εντυπωσιαστείς όσο με ένα Ford Puma ή Nissan Juke. Το εμπρός μέρος δεν είναι το πιο πρόθυμο στην κατηγορία, ενώ και το σασμάν δεν βοηθάει στην όλη κατάσταση. Παρατηρήσαμε μάλιστα και μια σχετική καθυστέρηση στο «άσε» και «ξαναπάτα» του γκαζιού, η οποία δεν αποδεικνύεται ό,τι καλύτερο όταν στρίβεις γρήγορα.
Εν κατακλείδι, το Toyota Yaris Cross χωρίς να έχει για προτεραιότητα την οδηγική ευχαρίστηση, έχει τον τρόπο να σε κάνει να απολαμβάνεις την οδήγησή του, ως ένα σύγχρονο αστικό μοντέλο ελευθέρου χρόνου. Το οποίο είναι ποιοτικά φτιαγμένο, καλά εξοπλισμένο, με σωστή τιμή, την εγγύηση της Toyota σε όλα τα επίπεδα αλλά και τα οφέλη που προσφέρει το υβριδικό σύστημα σε κατανάλωση και ρύπους.
Τι λέει το DRIVE
Η Toyota δημιούργησε ένα από τα πιο ολοκληρωμένα μοντέλα B-SUV, με κορυφαία σχέση τιμής/αξίας. Οπότε όλα δείχνουν πως ο στόχος το 30% των πωλήσεων στην Ευρώπη μέχρι το 2025 να αντιστοιχούν στην οικογένεια του Yaris είναι ρεαλιστικός.
Τιμή Από €26.070
Τεχνολογία HEV, κινητήρας βενζίνης 1.490 cc, i3, 12v, 2 ΕΕΚ, μεταβλητός χρονισμός (VVT-i) στις βαλβίδες με ηλεκτρική ενεργοποίηση στις εισαγωγής (VVT-iE), άμεσος και έμμεσος ψεκασμός, 92 PS/5.500 rpm, 120 Nm/3.600-4.800 rpm, ηλεκτρικό μοτέρ Νο1 80 PS και 141 Nm, ηλεκτρικό μοτέρ Νο2 5,2 PS και 52 Nm, μπαταρία 4,3 kWh, e-4WD, κιβώτιο e-CVT
Συνδυαστική απόδοση 116 PS
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 11,8”
Τελική ταχύτητα 170 km/h
Μέση κατανάλωση* 6,2 lt/100 km
Εκπομπές CO2 116 g/km (WLTP)
Διαστάσεις 4.180x1.765x1.595 mm
Χώρος αποσκευών 320 lt
Βάρος 1.260 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή, *Μέτρηση DRIVE
Φωτογραφίες Θανάσης Κουτσογιάννης