Σε συνέχεια της έκδοσης προ-παραγωγής του νέου Toyota Prius που είχαμε δοκιμάσει στους ελληνικούς δρόμους πριν από μερικούς μήνες, και την αποστολή στο Αμβούργο για το αυτοκίνητο παραγωγής, ήρθε ώρα να γευτούμε στα εδάφη μας και το τελικό προϊόν που λάνσαρε η ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία στην αγορά.
Το οποίο οφείλουμε να σημειώσουμε ότι, στη δική μας αγορά τουλάχιστον, είναι διαθέσιμο αποκλειστικά στην επαναφορτιζόμενη υβριδική έκδοση.
Με πάνω από 60 km πραγματικής ηλεκτρικής αυτονομίας, το νέο Toyota Prius βρίσκεται πολύ κοντά στα 72 km που ανακοινώνει η Toyota
Το νέο Prius έρχεται σε μια πολύ ιδιαίτερη περίοδο, τη στιγμή που η αυτοκινητοβιομηχανία προσπαθεί να στραφεί στην πλήρη ηλεκτροκίνηση και να αφήσει πίσω της τα θερμικά μοτέρ. Και έρχεται παράλληλα με δύο χαρακτηριστικά που υπερθεματίζουν αντίστοιχα δύο «δεσμεύσεις» της Toyota -ή πιο ορθά του πρώην προέδρου της, Akio Toyoda- που έχουν συζητηθεί αρκετά τα τελευταία χρόνια.
Πρώτον, ότι η φουλ ηλεκτροκίνηση δεν αποτελεί τη μόνη λύση για ένα πιο βιώσιμο μέλλον. Λόγος για τον οποίο η Toyota συνεχίζει να επενδύει στην υβριδική τεχνολογία αλλά και να εξερευνά άλλες «πράσινες» τεχνολογίες, όπως π.χ. το υδρογόνο. Και δεύτερον, ότι θα συνεχίσει την προσπάθειά της να κατασκευάζει ενδιαφέροντα στην όψη και ευχάριστα στην οδήγηση αυτοκίνητα.
Τα δύο τελευταία χαρακτηριστικά είναι στοιχεία στα οποία δεν είχε δοθεί ιδιαίτερη έμφαση σε καμία από τις προηγούμενες γενιές του Prius. Τηρώντας όμως τη δέσμευσή της, στην πέμπτη γενιά έχουν κυρίαρχο λόγο, μαζί πάντα με την προηγμένη υβριδική τεχνολογία στην οποία φυσικά υπήρξε πρωτοπόρος.
Κι εδώ αξίζει να σημειώσουμε, ότι κάνει το ντεμπούτο της η τρίτη γενιά του συστήματος plug-in hybrid της Toyota, μαζί με τη νέα πλατφόρμα GA-C 2.0.
Ξεκινώντας από την εμφάνιση, είναι πρόδηλο ότι αυτή τη φορά ο ιαπωνικός κολοσσός επένδυσε πολλά στη εικόνα του Toyota Prius. Και δημιούργησε ένα εντυπωσιακό σφηνοειδές αμάξωμα με εξαιρετικό αεροδυναμικό συντελεστή (Cd: 0,25) και πιο μαζεμένες διαστάσεις από το απερχόμενο μοντέλο.
Αντικειμενικά, είναι αρκετά όμορφό και πιο δυναμικό από ποτέ. Με τις αναλογίες να παραπέμπουν περισσότερο σε σπορ εκθεσιακό πρωτότυπο παρά σε αυτοκίνητο παραγωγής: Χαμηλή γραμμή οροφής, μικροί πρόβολοι και τροχοί ακροβολισμένοι στα άκρα του αμαξώματος. Με τις λεπτεπίλεπτες φωτιστικές μονάδες εμπρός πίσω και το διακριτικό χείλος εκφυγής που σχηματίζει στο τελείωμα της η οροφή να ενισχύουν το πιο δυναμικό προφίλ.
Όσον αφορά τις διαστάσεις, το μήκος έχει μειωθεί κατά 4,5 cm στα 4,6 m και το ύψος είναι πέντε πόντους κοντύτερο στα 1,42 m. Το πλάτος είναι ελάχιστα μεγαλύτερο στα 1,782 m (+2,2 cm), ενώ αυξημένο κατά πέντε χιλιοστά είναι και το μεταξόνιο που έφτασε τα 2,75 m.
Το τελευταίο έχει ωφελήσει τον διαθέσιμο χώρο για τα γόνατα των πίσω, βελτιωμένος σε σχέση με το παρελθόν. Δεδομένης της χαμηλής οροφής, ικανοποιητικό είναι και το ύψος στις πίσω θέσεις. Μόνο οι αρκετά υψηλοί επιβάτες θα δουν το κεφάλι τους να χαϊδεύει την οροφή.
Αντίθετα, το πορτμπαγκάζ είναι πολύ μικρό για το μέγεθος του αυτοκινήτου προσφέροντας ένα ρηχό ωφέλιμο χώρο 284 lt.
Περνώντας από υπόλοιπο εσωτερικό, εκεί δεσπόζει η οθόνη του infotainment με διαγώνιο 12,3” που λειτουργεί με το πιο πρόσφατο λογισμικό της Toyota και εμπρός από τον οδηγό βρίσκεται ο ψηφιακός πίνακας οργάνων με διαγώνιο 7”.
Η σχεδίαση είναι τυπική για μοντέλο της Toyota με ολίγον μουντό εσωτερικό και πολύ καλή εργονομία. Απόρροια των αρκετών φυσικών διακοπτών που είναι στο εντός ακτίνας δράσης οδηγού και του επιτρέπουν την άμεση πρόσβαση σε διάφορες λειτουργίες του αυτοκινήτου.
Η ποιότητα είναι υψηλού επιπέδου όσον αφορά το μοντάρισμα και το φινίρισμα των υλικών. Αλλά τα σκληρά κατά πλειονότητα πλαστικά δείχνουν σε επίπεδο εμφάνισης υποδεέστερα απ’ ό,τι θα περίμενες σε αυτοκίνητο αυτής της κατηγορίας τιμής.
Όπως προαναφέραμε, στο νέο Toyota Prius κάνει το ντεμπούτο του το τρίτης γενιάς σύστημα plug-in hybrid των Ιαπώνων: Δίλιτρος ατμοσφαιρικός 4κύλινδρος κινητήρα με 152 άλογα που συνεργάζεται με ένα σύγχρονο ηλεκτροκινητήρα μόνιμου μαγνήτη με ισχύ 163 ίππων.
Ο τελευταίος αντλεί ενέργεια από μια μπαταρία χωρητικότητας 13,6 kWh. Η οποία παρά την υψηλότερη ενεργειακή πυκνότητα, έχει συρρικνωθεί σε μέγεθος και φιλοξενείται πλέον κάτω από τα πίσω καθίσματα. Για την αναπλήρωσή της φροντίζει ο on-board φορτιστής των 3,5 kW που σε ένα τυπικό Wallbox θα χρειαστεί κάτι λιγότερο από τέσσερις ώρες για να φθάσει από το 0 στο 100%.
Συνδυαστικά, το υβριδικό πακέτο αποδίδει 223 ίππους και επιτρέπει στο νέο Toyota Prius να κινηθεί αμιγώς ηλεκτρικά για περίπου 65 km χωρίς να απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή στη χρήση του δεξιού πεντάλ. Αξίζει να σημειώσουμε ότι όταν έχει επιλεχθεί το πρόγραμμα οδήγησης «EV», ο βενζινοκινητήρας παραμένει σε ύπνωση όσο βαθιά και αν πιέσεις το γκάζι.
Στον δρόμο, αρκούν λίγα χιλιόμετρα για να αντιληφθείς ότι το νέο Toyota Prius έχει διττή προσωπικότητα. Συνδυάζοντας τα χαρακτηριστικά ενός EV με τις αρετές ενός υβριδικού συστήματος. Στην πράξη και με την αμιγώς ηλεκτρική λειτουργία, αναδεικνύει την εξαιρετική ποιότητα κύλισης και το χαμηλό επίπεδο αεροδυναμικού θορύβου.
Στην πόλη, το ηλεκτρικό μοτέρ διαθέτει τη σπιρτάδα ενός καθαρόαιμου EV. Επιταχύνει πειστικά μέχρι και σε ταχύτητες αυτοκινητοδρόμου και σπάνια θα αναζητήσεις την περισσότερη ισχύ που προσφέρει το θερμικό μοτέρ.
Στην υβριδική λειτουργία, η εναλλαγή μεταξύ θερμικού και ηλεκτρικού μοτέρ είναι ραφιναρισμένη και μπορείς να κινηθείς σβέλτα χωρίς ιδιαίτερη προσπάθεια. Όσο για το επίμαχο βουητό που προκύπτει από το κιβώτιο eCVT, θα διεισδύσει στην καμπίνα μόνο με το πόδι κολλημένο στο πάτωμα.
Πέρα όμως από το αποδοτικό και ραφιναρισμένο σύστημα plug-in hybrid, τα χαρίσματα του νέου Prius δεν σταματούν εδώ. Δεν είναι ευνουχισμένο όπως στο παρελθόν και ικανοποιεί τόσο σε επίπεδο επιδόσεων, με το 0-100 km/h να έρχεται σε 6,8”, όσο και οδικής συμπεριφοράς που δεν θυμίζει σε τίποτα το άχρωμο και πλαδαρό παρελθόν.
Το τιμόνι είναι άμεσο και πολύ πιο κοφτερό, με την ανάρτηση να ισορροπεί ιδανικά ανάμεσα στην άνεση και στα δυναμικά χαρακτηριστικά. Παρά τις μικρές διαδρομές της αλλά και τα 19άρια λάστιχα που φόραγε το Prius που μας παραχωρήθηκε.
Το αυτοκίνητο γέρνει ελάχιστα στις στροφές και διαγράφει τις καμπές διατηρώντας τη γραμμή του πειστικά ακόμα και όταν αποφασίσεις να ανεβάσεις τον ρυθμό. Από κοντά και τα φρένα που πέρα από δυνατά και ανθεκτικά στη σκληρή χρήση έχουν «συμβατική» αίσθηση στο πεντάλ, με γραμμική διαδρομή.
Κι όλα αυτά, χωρίς να έχει απωλέσει το πλεονέκτημα του χαμηλού κόστους χρήσης που διέκρινε όλες τις γενιές του. Ακόμα και όταν αδειάσει η μπαταρία, το αποτελεσματικό υβριδικό σύστημα του επιτρέπει να διατηρεί την κατανάλωση σε επίπεδο ντίζελ. Καίγοντας κατά μέσο όρο στην πόλη -και χωρίς κόπο- κάτω από 5 lt/100 km και γύρω στα 6,5 lt/100 km στο ταξίδι.
Εν κατακλείδι, η Toyota έχει κάθε λόγο να είναι υπερήφανη για το νέο Prius. Κατάφερε να δημιουργήσει ένα από τα πιο αποδοτικά plug-in hybrid της αγοράς. Που μάλιστα για πρώτη φορά στην ιστορία του, συνδυάζει τη χαμηλή κατανάλωση με μοναδική εμφάνιση και μπόλικες οδηγικές αρετές.
Από την άλλη βέβαια, το Toyota Prius δεν τρέχει μόνο του στον εμπορικό στίβο. Με το κόστος απόκτησής του να ξεκινά από τις €47.670 για τη βασική έκδοση Style και να φθάνει τις €54.850 για την πλουσιότερη Lounge Plus, έχει να ανταγωνιστεί αρκετά μοντέλα που στην πλειονότητά τους είναι πιο ευρύχωρα SUV.
Toyota Prius Plug-in Hybrid | |||
---|---|---|---|
Τι λέει το DRIVE | Στη νέα γενιά, το Toyota Prius μεταμορφώθηκε από ένα ήπιων τόνων οικολογικό αυτοκίνητο σε ένα δυναμικό μοντέλο με ξεχωριστή εμφάνιση, σβέλτες επιδόσεις και οδική συμπεριφορά που δεν αφήνει κανέναν ασυγκίνητο. Κι όλα αυτά με το σύστημα plug-in hybrid να προσφέρει ακόμα πιο οικονομικές μετακινήσεις. | ||
Τιμή | Από €47.670 (έκδοση Style) | ||
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ | |||
Τεχνολογία | PHEV, κινητήρας βενζίνης 1.987 cc, i4, 16v, 2 EEK, άμεσος και έμμεσος ψεκασμός, 152 PS/6.000 rpm, 190 Νm/4.400-5.200 rpm, ηλεκτρικό μοτέρ μόνιμου μαγνήτη, 163 PS, 208 Nm, κίνηση εμπρός, αυτόματο κιβώτιο με πλανητικά γρανάζια (e-CVT) | ||
Συνδυαστική απόδοση | 223 PS | ||
Διαστάσεις | 4.599 x 1.782 x 1.420 mm | ||
Χώρος αποσκευών | 284 lt | ||
Βάρος | 1.605 kg | ||
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ | |||
0-100 km/h | 6,8” | ||
Τελική ταχύτητα | 177 km/h | ||
Μέση κατανάλωση* | 2,3 lt/100 km* | ||
Εκπομπές CO2 | 11g/km (WLTP) | ||
ΦΟΡΤΙΣΗ | |||
AC 0-100% | Έως 3,6 kW, από τέσσερις ώρες | ||
*Μετρήση DRIVE για τα πρώτα 100 km, με την μπαταρία φορτισμένη | |||
Φωτογραφίες | Θανάσης Κουτσογιάννης |