Ύστερα από 55 χρόνια παρουσίας στο παγκόσμιο αυτοκινητικό στερέωμα, 12 γενιές και περισσότερες από 55 εκατ. πωλήσεις, η επιτομή του πετυχημένου αυτοκινήτου, η Corolla, απέκτησε και την πιο «περιπετειώδη» έκδοση Toyota Corolla Cross.
Ένα μοντέλο µε το οποίο η Toyota βάλθηκε να φέρει τα πάνω κάτω και στην κλάση των C-SUV, στοχεύοντας σε συνολικές πωλήσεις 400.000 μονάδων και μερίδιο αγοράς 9% έως το 2025.
Με το βαρύ όνοµα που συνοδεύει το μοντέλο, την υβριδική τεχνολογία αιχμής που διαθέτει και την τιµή που ξεκινά από τις €33.200 (για την τετρακίνητη έκδοση), αμφιβάλλει κάποιος ότι οι στόχοι που έχει θέσει η ιαπωνική εταιρεία δεν θα επιτευχθούν;
Με το Toyota RAV4 γενιά µε τη γενιά να µεγαλώνει σε διαστάσεις, έχοντας πλέον αγγίξει την κατηγορία D, και το C-HR να σαρώνει σε πωλήσεις ως ένα νεανικό C-SUV στη γκάµα της Toyota, οι Ιάπωνες δεν χρειάστηκε να βιαστούν για την επόµενη τους κίνηση.
Έκαναν υποµονή, µελέτησαν τα δεδοµένα της αγοράς και έκριναν πως τώρα είναι η κατάλληλη ώρα για να γεφυρώσουν το κενό ανάµεσα στα RAV4 και C-HR. Η γέφυρα ονοµάζεται Corolla Cross και είναι µικρότερη σε διαστάσεις από το RAV4, ενώ ταυτόχρονα µεγαλύτερη, πιο πρακτική και µε ξεκάθαρα οικογενειακό προσανατολισµό, συγκριτικά µε το C-HR.
Επιπλέον, µε αυτή την κίνηση ολοκλήρωσαν ιδανικά τη χωµάτινη γκάµα, από το Aygo-X έως το «απόλυτο» Land Cruiser, προσθέτοντας µάλιστα και ένα ακόµη µέλος -το τέταρτο- στην οικογένεια «Corolla». Δεν θα έκανε εντύπωση σε κανέναν λοιπόν, εάν το νέο αυτό µέλος αποδειχθεί και το πιο εµπορικό της φαµίλιας, εάν κρίνουµε από το µερίδιο που αποσπά η κατηγορία των C-SUV παγκοσµίως.
Πάντως, η Corolla Cross δεν µοιάζει µε κανένα άλλο µέλος από την οικογένεια. Ούτε φυσικά µε το C-HR. Περισσότερο γλυκοκοιτά σε σχήµα και αισθητική το µεγαλύτερο RAV4. Η «τετράγωνη» σιλουέτα µαρτυρά πως η προσοχή των σχεδιαστών δόθηκε στους χώρους και στην πρακτικότητα και λιγότερο στο στιλ.
Έχοντας µήκος 4,46 m, πλάτος 1,825 m και ύψος 1,62 m, η Corolla Cross είναι ξεκάθαρο και βάσει διαστάσεων ότι µπαίνει σφήνα ανάµεσα στο C-HR και το RAV4. Παρότι µάλιστα το µεταξόνιο των 2,64 m είναι ακριβώς ίδιο µε του C-HR. Αλλά εντέλει λογικό, µιας και τα δύο µοντέλα χρησιµοποιούν το ίδιο πάτωµα.
Aπό τεχνολογικής σκοπιάς, οι Ιάπωνες φρόντισαν να φορτώσουν την Corolla Cross µε όλα τα απαραίτητα στοιχεία. Πέραν του υβριδικού συστήµατος πέµπτης γενιάς, στο οποίο θα αναφερθούµε εκτενώς στη συνέχεια, το νέο C-SUV της Toyota, εφοδιάζεται µε το αναβαθµισµένο σύστηµα πολυµέσων Toyota Smart Connect. Βροντερό «παρών» από τη βάση κιόλας του µοντέλου δίνει η οµπρέλα συστηµάτων ενεργητικής ασφάλειας και υποβοήθησης του οδηγού, Toyota Safety Sense, που διαθέτει 17 επιµέρους συστήµατα!
Παρότι -όπως προαναφέραµε- η εξωτερική σχεδίαση δεν θυµίζει Corolla, ανοίγοντας την πόρτα αντιλαµβάνεσαι µε την πρώτη µατιά στο ταµπλό τους συγγενικούς δεσµούς µε τα λοιπά µέλη της οικογένειας.
Υπάρχουν ωστόσο τρεις σηµαντικές διαφορές. Οι δύο πρώτες έχουν να κάνουν µε την ψηφιακή οθόνη του πίνακα οργάνων και του συστήµατος πολυµέσων και η τρίτη, µε τα πλαστικά που χρησιµοποιούνται στο ταµπλό.
Για πρώτη φορά λοιπόν, µια Toyota Corolla εφοδιάζεται µε πλήρως ψηφιακά όργανα ελέγχου, µε µια οθόνη 12,3” (στάνταρντ σε όλες τις εκδόσεις) που αναλαµβάνει την ενηµέρωση του οδηγού. Δίνοντάς του µάλιστα τη δυνατότητα παραµετροποίησης τόσο στη διάταξη όσο και στο περιεχόµενο των πληροφοριών που θέλει να έχει στο οπτικό του πεδίο.
Η οθόνη του συστήµατος πολυµέσων τώρα βρίσκεται στο κέντρο του ταµπλό, έχει διαγώνιο 10,5”, νέο ταχύτερο επεξεργαστή, αναβαθµισµένα γραφικά, και διαισθητικό interface. Κάποια από τα συστήµατά του όµως, όπως για παράδειγµα η ένδειξη του συστήµατος ενέργειας, εξακολουθούν να δείχνουν παλιότερα σε ευκρίνεια και σχεδιασµό, αναφορικά µε τον παλµό της εποχής.
Από εκεί και πέρα, το ταµπλό ντύνεται στο σύνολο του µε σκληρά πλαστικά, τα οποία µε την πρώτη µατιά δεν κερδίζουν τις εντυπώσεις. Όµως το συνολικό επίπεδο ποιότητας και φινιρίσµατος κινείται στο γνωστό υψηλό πρότυπο που µας έχει συνηθίσει ο Ιάπωνας κατασκευαστής, όχι όµως και οι πρακτικές θήκες που δεν είναι πολλές.
Τώρα για όσους τυχόν επιθυµούν να δώσουν µια έξτρα νότα φωτός στο εσωτερικό σπάζοντας τη µουντάδα, µπορούν να επιλέξουν την πανοραµική (µη ανοιγόµενη) οροφή των εκδόσεων Style Skyview και Lounge. Τη διέθετε το αυτοκίνητο της δοκιµής και παίρνει ξεκάθαρα θετική ψήφο.
Στην Toyota Corolla Cross δεν κάθεσαι τόσο ψηλά όσο σε άλλα SUV της κλάσης. Κάθεσαι όµως σωστά, έχεις πολύ καλή ορατότητα και εύκολη πρόσβαση στους διακόπτες µε µία µόλις κίνηση του χεριού.
Οι διαθέσιµοι χώροι για τα γόνατα και το κεφάλι όλων των επιβατών είναι ικανοποιητικοί και σαφώς καλύτεροι από του C-HR, ειδικά στο πίσω κάθισµα. Ενώ στα «συν» θα πρέπει οπωσδήποτε να περιλάβουµε το χαµηλό τούνελ που βοηθά στη µεταφορά και τρίτου επιβάτη στο πίσω κάθισµα –παιδιού κατά βάση. Αλλά και το µεγάλο άνοιγµα των θυρών που διευκολύνει τα µέγιστα στην επιβίβαση/αποβίβαση από την καµπίνα ή ακόµα και στην τοποθέτηση του παιδικού καθίσµατος.
Ο χώρος φόρτωσης των 390 lt (436 lt στη δικίνητη έκδοση) δεν δρέπει δάφνες µε τη χωρητικότητά του. Έχει όµως φαρδύ άνοιγµα και σχετικά χαµηλό κατώφλι, χαρακτηριστικά που βοηθούν σηµαντικά τη φόρτωση.
Η νέα Corolla Cross, εγκαινιάζει την πέμπτης γενιάς υβριδική τεχνολογία της Toyota. Το νέο υβριδικό σύστημα των Ιαπώνων είναι πιο ισχυρό, πιο κόμπακτ σε διαστάσεις, πιο οικονομικό και με ακόμα περισσότερη περιβαλλοντική ευαισθησία.
Ο ατμοσφαιρικός δίλιτρος βενζινοκινητήρας του αυτοφορτιζόμενου συστήματος λειτουργεί σε κύκλο Άτκινσον, διαθέτει έλεγχο βαλβίδων VVT-i και VVT-iE, με την απόδοση του να ανέρχεται στους 152 PS και στα 190 Nm.
Πλαισιώνεται από τον βασικό ηλεκτροκινητήρα των 111 PS (206 Nm), ενώ ένα δεύτερο μικρότερο ηλεκτρικό μοτέρ 41 PS (84 Nm), στεγάζεται κάτω από το πάτωμα του αποθηκευτικού χώρου και δημιουργεί χαρακτηριστικά «ηλεκτρικής» τετρακίνησης.
Η κεντρική μονάδα ελέγχου, η μονάδα του κιβωτίου ταχυτήτων και του διαφορικού έχουν ανασχεδιαστεί για αμεσότερη αίσθηση επιτάχυνσης, ενώ νέο είναι και το σύστημα λίπανσης, συμβάλλοντας έτσι στη βελτίωση της απόδοσης, χάρη στις μειωμένες απώλειες.
Σε λίγο καιρό θα έρθει και στη χώρα µας η πιο προσιτή 1.800άρα έκδοση της Toyota Corolla Cross, για όσους δεν επιθυµούν το βραχνά του φόρου πολυτελείας.
Το νέο σύστημα μπαταρίας ιόντων λιθίου (με 60 κυψέλες και χωρητικότητα 4,08 Ah) έχει μικρότερο όγκο, είναι πιο ισχυρό (+14%) και ελαφρύτερο (-14%) από πριν και εδράζεται κάτω από τα πίσω καθίσματα. Ταυτόχρονα, τόσο τα χαρακτηριστικά λειτουργίας όσο και η ισχύς της υβριδικής μονάδας κίνησης έχουν βελτιωθεί, με το σύνολο να αποδίδει συνδυαστικά 197 PS.
Όπως διαπιστώνετε, παρότι η πλειονότητα των ανταγωνιστών στην κλάση στρέφεται σε µικρούς κινητήρες τούρµπο, η Toyota ανεβάζει τον πήχη των κυβικών ακολουθώντας το δικό της, ξεχωριστό δρόµο.
Μην κρίνετε µε τα ελληνικά δεδοµένα τον κυβισµό. Διότι κανείς κατασκευαστής δεν φτιάχνει τα αυτοκινήτα του µε γνώµονα την ελληνική αγορά όπου οι ετήσιες πωλήσεις νέων οχηµάτων µπορούν να συγκριθούν µε τις µηνιαίες ταξινοµήσεις άλλων ευρωπαϊκών αγορών...
Πάντως σε λίγο καιρό θα έρθει και στη χώρα µας, η πιο προσιτή 1.800άρα έκδοση. Μοντέλο που διατίθεται ήδη σε Ισραήλ και Τουρκία, για όσους δεν επιθυµούν το βραχνά του φόρου πολυτελείας. Η Toyota από τη µεριά της προφανώς και πιστεύει ότι ο δίλιτρος κινητήρας ταιριάζει γάντι στις ανάγκες της Corolla Cross. Κάτι που αποδεικνύει και το πλάνο που έχουν εκπονήσει οι Ιάπωνες, το οποίο θέλει το 80% των πωλήσεων του νέου µοντέλου να είναι µε τον δίλιτρο κινητήρα.
Και όπως αποδείχθηκε εκ του αποτελέσµατος, σωστά έπραξαν. Εξηγώ ευθύς αµέσως το γιατί: Το υβριδικό σύστηµα της Corolla Cross προσφέρει τη σπιρτάδα και το τσαγανό που χρειάζεται ένα αυτοκίνητο του είδους, καταφέρνοντας συγχρόνως να διατηρήσει την κατανάλωση σε επίπεδο... σουπερµίνι!
Στην πόλη εκµεταλλεύεσαι πλήρως τα ηλεκτρικά οφέλη, κινούµενος για µεγάλες αποστάσεις αµιγώς ηλεκτρικά ή µε µικρή εισφορά του θερµικού κινητήρα. Εάν δηλαδή βρεις και τη σωστή ισορροπία στην πίεση που ασκείς στο δεξί πεντάλ, µπορείς να κινηθείς -χωρίς να εµπλέξεις σε λειτουργία τον βενζινοκινητήρα - µε ρεύµα και ταχύτητες της τάξεως των 40-50 km/h. Ό,τι πρέπει δηλαδή για τα πέρα δώθε σε καθηµερινή βάση στον αστικό ιστό.
Ακόµα και άτσαλα όµως να φερθείς στο γκάζι, θα προσεγγίσεις µε δυσκολία τα 5,0 lt/100 km στην πόλη. Σε ανοιχτό δίκτυο όσο κι αν πιέσεις, πέρα από τον έντονο θόρυβο που παράγει όταν ξεζουµίζεται το υβριδικό σύστηµα, δύσκολα θα υπερβείς τα 6,7 lt/100 km! Η κατανάλωση λοιπόν αποδεικνύεται αν µη τι άλλο εντυπωσιακή, όπως και αυτή της µέσης τιµής στη δοκιµή µας, στα 5,7 lt/100 km. Ακόµα περισσότερο εάν αναλογιστούµε ότι το σύστηµα κίνησης δεν φιµώνει σε επίπεδο επιδόσεων το αυτοκίνητο.
Με τη γλώσσα των αριθµών ή εάν προτιµάτε στη γλώσσα των µετρήσεων, η κορυφαία έκδοση της Corolla Cross έγραψε 8,1” για τα πρώτα 0-100 km/h και χρειάστηκε 29” για το χιλιόµετρο, έχοντας ταχύτητα εξόδου 175,1 km/h.
Προφανώς και δεν έχουµε να κάνουµε µε κάποια σπορ κατασκευή, αλλά αυτό δεν σηµαίνει, πως η Corolla Cross δεν έχει τσαγανό. Επιλέγοντας το πρόγραµµα Power, το υβριδικό σύστηµα δουλεύει µε τέτοιο τρόπο έτσι ώστε να βλέπεις την πραγµατική του «δύναµη» στις ρεπρίζ. Εκεί όπου διαπιστώνεις ότι απαιτεί 2,7” και 3,8” και 5,6” αντίστοιχα για τη µέτρηση των 50-80 km/h, 80-110 km/h και 110-140 km/h. Επιδόσεις αναµφίβολα αξιόλογες, δεδοµένου πάντα του χαρακτήρα της Toyota Corolla Cross και της κατανάλωσης που πετυχαίνει.
Η νέα Toyota Corolla Cross πατά πάνω στη γνωστή συνταγή της πλατφόρµας GA-C, ακολουθώντας ουσιαστικά τη σχεδιαστική φιλοσοφία της αρχιτεκτονικής TNGA. Η ανάρτηση αποτελείται από γόνατα MacPherson εµπρός και διπλά ψαλίδια πίσω, µε τη ρύθµισή της να είναι ξεκάθαρα προσανατολισµένη στην άνεση.
Αρκεί απλώς να περάσεις πάνω από οποιαδήποτε κακοτοπιά του οδοστρώµατος, για να διαπιστώσεις και στην πράξη ότι αµορτισέρ και ελατήρια αποσβένουν ιδανικά κάθε δόνηση ή κραδασµό από το ανάγλυφο του δρόµου.
Ως εκ τούτου, αποτελεί µάλλον φυσικό επόµενο και αναµενόµενο, όταν πιέζεις για πιο γρήγορο τέµπο να αισθάνεσαι το αυτοκίνητο να γέρνει. Κλίση που από την άλλη δεν δηµιουργεί κανένα ουσιαστικό θέµα στο κράτηµα. Οι πίσω επιβάτες πάντως δεν θα ευχαριστηθούν και πολύ τέτοιες καταστάσεις. Η Corolla Cross δεν κατασκευάστηκε βέβαια για να εξυπηρετήσει τις σπορ ανησυχίες του οδηγού της. Αντιθέτως, γνωστοποιεί µε το «καληµέρα» ότι είναι στηµένη για ταξίδια, ήσυχες βόλτες και πανεύκολες αστικές µετακινήσεις.
Η κύλιση είναι εξαιρετικά ήρεµη, η ηχοµόνωση της καµπίνας προσεγµένη και το µόνο στοιχείο που θα διαταράξει την ηρεµία είναι ο θόρυβος από το υβριδικό σύστηµα κίνησης όταν πιέζεται. Με σταθερό ρυθµό οδήγησης βέβαια, τα ντεσιµπέλ µένουν πολύ χαµηλά. Όµως ο θόρυβος αυξάνεται σηµαντικά όταν χρειαστεί να βυθίσεις το πόδι στο γκάζι για µια προσπέραση. Σε αυτό ευθύνεται η φιλοσοφία του συστήµατος µετάδοσης, πάντως. Με πλανητικά γρανάζια και οµοαξονικά ηλεκτρικά µοτέρ, η λειτουργία του παραπέµπει σε µετάδοση συνεχώς µεταβαλλόµενης σχέσης. Να σηµειωθεί ότι εδώ δεν υπάρχουν paddles στο τιµόνι όπως στην Corolla και το C-HR, µε τα οποία µπορείς να επιλέγεις έξι εικονικές σχέσεις.
Η τετρακίνηση είναι «ηλεκτρικού τύπου», µε το ηλεκτρικό µοτέρ των 41 PS για να κινεί αποκλειστικά τους πίσω τροχούς. Δουλεύει σωστά κι αυτό είναι κάτι που το αντιλαµβάνεσαι εκτός από το χώµα και στην άσφαλτο. Αισθάνεσαι το ηλεκτροµοτέρ πως στέλνει ροπή πίσω, ακόµα και στα 80 ή και 90 km/h, κάτι που το βλέπεις άλλωστε και στο σχετικό διάγραµµα του πίνακα οργάνων.
Το παράδοξο κατά κάποιο τρόπο µε το µοντέλο της Toyota είναι ότι θα µπορούσε να κινηθεί πολύ εύκολα και στο χώµα. Καθότι διαθέτει ικανοποιητική απόσταση από το έδαφος (16 cm), σωστό τιµόνι, µαλακή ανάρτηση και αποτελεσµατική τετρακίνηση. Διστάζεις όµως να το «λερώσεις», όταν αντιλαµβάνεσαι ότι η γραµµή της εξάτµισης δεν ακολουθεί χωνεµένη στο δάπεδο του αυτοκινήτου αλλά προεξέχει αισθητά, βρίσκοντας πολύ εύκολα σε πέτρες! Εδώ σαφώς κάτι δεν πήγε καλά στον σχεδιασµό και θα πρέπει να διορθωθεί άµεσα...
Δε ξέρω πώς, αλλά η Toyota κατάφερε να λανσάρει την Corolla Cross στην τιµή των €31.200 για τη βασική δικίνητη έκδοση και στις €33.200 για την αντίστοιχη τετρακίνητη. Βασικές εκδόσεις τρόπος του λέγειν, διότι από πλευράς εξοπλισµού δεν λείπει το παραµικρό και η εγγύηση είναι η γνωστή 6ετής!
Η τιµή το δίχως άλλο παραπέµπει στις παλιές, καλές εποχές που τα αυτοκίνητα δεν ήταν τόσο ακριβά, ενώ επί του πρακτέου δεν έχει αντίπαλο στην κλάση των υβριδικών C-SUV –και όχι µόνον. Τώρα, θα σκεφτείτε και σωστά, «γιατί να φάει κάποιος στο κεφάλι τον φόρο πολυτελείας»;
Σύµφωνα µε την Toyota, αλλά και µε τους αριθµούς, η εξαιρετικά χαµηλή κατανάλωση, τα µηδενικά τέλη κυκλοφορίας και το προηγµένο υβριδικό σύστηµα, είναι αρκετά συνακόλουθα για να αντισταθµίσουν τις φορολογικές τρικλοποδιές που συνεπάγεται στη χώρα µας ένας δίλιτρος κινητήρας.
Τι λέει το DRIVE
Τα σκληρά πλαστικά δεν µπορούν να αναιρέσουν τα πολλά προτερήµατα της Toyota Corolla Cross. Πολλώ δε µάλλον, όταν στην εξίσωση µπει κι ο παράγοντας «τιµή». Τότε έχουµε ξεκάθαρα να κάνουµε µε το καλύτερο, σε σχέση τιµής/αξίας υβριδικό C-SUV κι ένα αντικειµενικά πολύ αξιόλογο αυτοκίνητο.
Τιμή €33.200
Τεχνολογία HEV, κινητήρας βενζίνης 1.987 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άµεσος-έµµεσος ψεκασµός, συνεχώς µεταβαλλόµενος χρονισµός βαλβίδων, 152 PS/6.000 rpm, 190 Nm/4.400-5.200 rpm, ηλεκτροκινητήρας 1: 111 PS, 206 Nm, ηλεκτροκινητήρας 2: 41 PS, 84 Nm, μπαταρία ιόντων λιθίου 4,08 Ah, ηλεκτρική τετρακίνηση, κιβώτιο e-CVT
Συνδυαστική απόδοση 197 PS
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 8,1”
0-160 km/h 20,7”
0-400 m 15,9” @ 143,9 km/h
0-1.000 m 29,0” @ 175,1 km/h
50-80 km/h 2,7”
80-110 km/h 3,8”
110-140 km/h 5,6”
Φρένα 100-0 km/h 38,2 m
Τελική ταχύτητα 180 km/h
Μέση κατανάλωση 5,7 lt/100 km
Εκπομπές CO2 120 g/km
Διαστάσεις 4.460 x 1.620 x 1.825 mm
Χώρος αποσκευών 390 lt
Βάρος 1.510 kg
Μετρήσεις DRIVE
Φωτογραφίες: Θανάσης Κουτσογιάννης