Αυτό είναι ουσιαστικά το alter ego του Model 3. Και ονομάζεται Model Y. Η Tesla μεταμφίεσε έξυπνα τη best-seller μπερλίνα της σε crossover, ούτως ώστε να διεκδικήσει το μερίδιο που της αναλογεί και από την πιο mainstream κατηγορία της αγοράς. Κι όταν ένας αντίπαλος αυτών των προδιαγραφών κάνει την εμφάνιση του σε νέα χωράφια, τότε αναπόφευκτα ο ανταγωνισμός χάνει τον ύπνο του.
Tesla Model Υ: Οι συστάσεις
Τυπικά το αυτοκίνητο λογίζεται ως νέο στην ελληνική αγορά (η εμπορική του σταδιοδρομία έχει ξεκινήσει από το 2020 στις ΗΠΑ) και προφανώς χρειάζεται τις απαραίτητες συστάσεις. Πλέον όμως το κοινό, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά τη σχεδιαστική γλώσσα της Tesla, είναι εξοικειωμένο με το λιτό ντιζάιν της αμερικανικής φίρμας. Ο Elon Musk κατάφερε -ασχέτως εάν αρέσουν ή όχι τα προϊόντα του- να είναι άμεσα αναγνωρίσιμα. Και αυτό είναι επιτυχία. Γεγονός που επιβεβαιώνεται και από τις αντιδράσεις όλων όσων το παρατηρούν στον δρόμο. Είναι σαν να το γνωρίζουν από καιρό.
Η σιλουέτα του Model Y ακολουθεί τη φιλοσοφία του μικρότερου Model 3. Η μάσκα είναι πανομοιότυπη και πιστεύουμε ότι πλέον δεν ξενίζει κανέναν η πλήρης απουσία αεραγωγών. Το Model Y βέβαια είναι ψηλότερο, μακρύτερο και φαρδύτερο από το αδελφή μπερλίνα, θυμίζοντας ένα Model 3 που έχει πάρει αναβολικά! Για την ακρίβεια του «ρίχνει» 5,7 Cm σε μήκος (4.751 mm), 7,2 cm σε πλάτος (1.921 mm) και 18,1 cm σε ύψος (1.624 mm).
Επιπλέον, έχει μεγαλύτερο μεταξονίο κατά 1,5 πόντο(2.890 mm) και φυσικά μεγαλύτερη απόσταση από το έδαφος, στα 16,7 cm. Προφανώς η συγκεκριμένη απόσταση, παρότι αυξημένη συγκριτικά με του Model 3, είναι οριακή για εκτός ασφάλτου περιηγήσεις. Βασικά είναι τόσο όσο, για να μπορείς να κινηθείς χωρίς άγχος σε πατημένες χωμάτινες διαδρομές -αν θέλεις να σκονίσεις το Model Y σου.
Όμοια με του Model 3 είναι και η εικόνα στα ενδότερα του αυτοκινήτου. Η γραμμή στο «κόκπιτ» είναι η απλούστερη που μπορεί κάποιος να φανταστεί. Βασικά, πρέπει να τη σχεδίασαν με ένα χάρακα και μόνο. Δεν υπάρχει κανένας φυσικός διακόπτης. Δύο ροδέλες μονάχα στο τιμόνι αποτελούν τα κύρια χειριστήρια μαζί με αυτά για τα αλάρμ και τους υαλοκαθαριστήρες. Ουσιαστικά, ενημερώνεσαι για τα πάντα και κάνεις όλες τις ρυθμίσεις που απαιτούνται μέσω της οθόνης αφής με διαγώνιο 15”. Και όταν λέμε «όλες», εννοούμε όλες.
Η λειτουργία της οθόνης είναι υποδειγματική. Έχει ακρίβεια και ακαριαία απόκριση στην αφή. Ενδεχομένως κάποιες φορές να μη στοχεύσεις σωστά με το δάχτυλο σου τις λίγες μικρές ενδείξεις που διαθέτει στο κάτω μέρος της. Ειδικά εν κινήσει. Όμως η ανάλυση, η ταχύτητα απόκρισης και οι τεράστιες δυνατότητες που σου προσφέρει σε κάνουν πραγματικά να απορείς: Έτσι θα είναι στο μέλλον όλα τα αυτοκίνητα;
Εξυπακούεται πως το σύστημα πολυμέσων της Tesla απαιτεί χρόνο να το μάθεις για να ζήσεις αρμονικά μαζί του. Δεν χωρά αμφιβολία επίσης ότι σου αποσπά την προσοχή όσο εξοικειωμένος κι αν είσαι με τη χρήση του. Έστω και για λίγο. Και αυτό δεν είναι ασφαλές. Όμως δεν παύει να είναι εντυπωσιακό το γεγονός ότι συμπυκνώνει σε μια μόνο οθόνη ένα ολόκληρο αυτοκίνητο.
Ποιοτικά, το μεγαλύτερο μέρος του ταμπλό ντύνεται με αφρώδη υλικά. Σαφώς υπάρχουν και επιφάνειες με σκληρά πλαστικά μέρη αλλά είναι μειονότητα. Το φίνιρισμα βέβαια, όπως και η συναρμογή, ήθελαν περισσότερη προσοχή σε αρκετά σημεία. Δεν είναι λίγες οι φορές που ακούς κάποιους τριγμούς, κυρίως από την περιοχή των πίσω καθισμάτων.
Οι προσφερόμενοι χώροι επιβατών, όπως και των αποσκευών (εμπρός χώρος 117 lt, πίσω 854 lt), ικανοποιούν απόλυτα. Όσοι φιλοξενηθούν στο πίσω κάθισμα θα διαπιστώσουν ότι έχουν πλέον περισσότερο αέρα για το κεφάλι τους από το Model 3 και φυσικά ένα τελείως επίπεδο δάπεδο, ούτως ώστε να απλώσουν τα πόδια τους εάν χρειαστεί ακόμα και κάτω από τα εμπρός καθίσματα. Διότι τα καθίσματα οδηγού και συνοδηγού στο Model Y τοποθετούνται ψηλότερα πάνω σε βάσεις για να προσφέρουν και αυτή την crossover αίσθηση. Συν έναν έξτρα χώρο για να τοποθετήσεις και μια μικρή χειραποσκευή, όπως στα αεροπλάνα...
Αργότερα, μέσα στο 2022, θα κάνει την εμφάνιση του και η 7θέσια έκδοση του Model Y, προσφέροντας περισσότερα πολυχρηστικά χαρακτηριστικά.
Ωμή δύναμη
Αν η εμφάνιση και τα ψηφιακά καλούδια καταφέρνουν να κερδίσουν τις εντυπώσεις, η μεγάλη έκπληξη για πολλοστή φορά έρχεται όταν πατήσεις βαθιά το δεξί πεντάλ. Η επιτάχυνση είναι ακαριαία. Όχι τόσο όσο στο Model 3, αλλά εξίσου πειστική. Το εντυπωσιακό βέβαια είναι ότι συνεχίζεται με αμείωτο ρυθμό και στην υψηλή ταχύτητα. Κι όλο αυτό χωρίς οι τροχοί να χάνουν την πρόσφυσή τους ή να περνούν στο τιμόνι ανεπιθύμητες αντιδράσεις.
Οι δύο κινητήρες της έκδοσης Long Range προσφέρουν συνδυαστικά περίπου 450 ίππους, επιταχύνοντας το όχημα από στάση έως τα πρώτα 100 km/h σε μόλις 5,0’’. Η επίδοση είναι ελαφρώς υποδεέστερη σε σχέση με τα 4,4’’ του Model 3, όμως το Model Y έχει στις πλάτες του και 320 kg παραπάνω.
Εάν εξαιρέσουμε αυτή τη μικρή έως ανούσια διαφορά στον χρόνο της επιτάχυνσης, τα δυο αυτοκίνητα μοιάζουν σαν μια σταγόνα νερό στο τεχνικό τους σκέλος. Πατούν πάνω στην ίδια πλατφόρμα, εφοδιάζονται με την ίδια μπαταρία (χωρητικότητας 75 kWh) και διαθέτουν την ίδια αρχιτεκτονική ανάρτησης, με διπλά ψαλίδια εμπρός και πολλαπλούς συνδέσμους πίσω.
Επίσης φορτίζουν κατά τον ίδιο τρόπο. Στο εναλλασσόμενο ρεύμα η μέγιστη ισχύς είναι τα 11 kW, κάτι που σημαίνει φουλάρισμα σε σχεδόν 8,5 ώρες. Σε απλή πρίζα βέβαια υπολογίστε πάνω από 25 ώρες. Υπάρχει όμως και η δυνατότητα γρήγορης φόρτισης μέσω των ειδικών ταχυφορτιστών συνεχούς ρεύματος της Tesla. Η ισχύς τους αγγίζει τα 250 kW και δίνει μέχρι 300 km αυτονομίας σε μόλις 15’ φόρτισης. Στην Αθήνα προς το παρόν υπάρχουν superchargers 150 kW στο Golden Hall, ενώ πρόσφατα εγκαινιάστηκαν και οι νέοι ισχύος 250 kW που βρίσκονται στην Εθνική Οδό Αθηνών-Πατρών, στα ΣΕΑ Ψαθοπύργου.
Σε επίπεδο αυτονομίας, η Tesla, υπόσχεται ότι με το Model Y μπορείς να διανύσεις 507 km με μία μόλις φόρτιση. Και η αλήθεια είναι ότι βρίσκεται πολύ κοντά στην πραγματικότητα. Για την ακρίβεια εμείς διανύσαμε σε μικτό κύκλο σχεδόν 400 km, τιμή που δύναται να αυξηθεί κι άλλο με ένα πιο ήπιο στιλ οδήγησης και επιλέγοντας το μέγιστο πρόγραμμα ανάκτησης ενέργειας του οχήματος.
Eίτε κινείσαι με ένα Model 3 είτε με ένα Model Y, η αίσθηση είναι ίδια. Απολαμβάνεις την ανόθευτη χαρά που σου προσφέρει η οδήγηση ενός αυτοκινήτου που είναι γρήγορο, ήσυχο και συμπεριφέρεται σωστά. Και στο Model Y δεν έχεις να ρυθμίσεις πολλά πράγματα. Εάν επιλέξεις πάντως το πρόγραμμα Sport θα νιώσεις ακόμα πιο βαρύ το τιμόνι στα χέρια σου. Παρότι η αίσθηση στο συγκεκριμένο mode είναι αρκετά τεχνητή, στην πράξη το σύστημα διεύθυνσης είναι εξαιρετικό ως προς την ακρίβεια και την αμεσότητα του.
Από τα πρώτα κιόλας μέτρα με το Model Y καταλαβαίνεις γιατί όλοι οι κάτοχοι Tesla υποστηρίζουν ότι δεν πρόκειται ποτέ να ξαναπάνε σε άλλο κατασκευαστή. Ο ψηφιακός έλεγχος της ροής στη δύναμη των κινητήρων προσφέρει τη μέγιστη αποτελεσματικότητα στην τετρακίνηση και αρκούν κλάσματα του δευτερολέπτου για να συντονιστεί το σύστημα και να περάσει όλη την ισχύ στον δρόμο χωρίς νευρικές αντιδράσεις.
Αυτό ωστόσο που σου προκαλεί τη μεγαλύτερη εντύπωση είναι το πώς λειτουργεί στην πράξη. Παρότι το Model Y είναι βαρύ και με μια ελαστικότητα στο πλαίσιο που γίνεται αισθητή υπό συνθήκες έντονου στρεσαρίσματος, το αυτοκίνητο είναι σε θέση να διορθώσει ακόμα και λάθος του οδηγού.
Εάν είσαι πολύ επιθετικός στην είσοδο μιας στροφής το Model Y θα ανοίξει ελαφρώς την τροχιά του. Παρόλα αυτά δεν χρειάζεται να σηκώσεις το πόδι από το γκάζι. Αντιθέτως. Πρέπει να μείνεις σε αυτό και διορθώνοντας ελαφρώς με το τιμόνι θα διαπιστώσεις ότι ζυγίζεται τέλεια. Τόσο αρμονικά που επιτρέπει στην ουρά να πάρει και μια μικρή γωνία στην έξοδο μέχρι να έρθουν τα ηλεκτρονικά συστήματα και να αποτρέψουν κάθε ιδέα για πλαγιολίσθηση ή παιχνίδια.
Τα φρένα είναι επίσης εξαιρετικά σε απόδοση, καμουφλάροντας με τον τρόπο αυτό τη μέτρια αίσθηση που προσφέρουν. Τα χρησιμοποιείς βέβαια όταν αποφασίσεις να κινηθείς πολύ γρήγορα σε κομμάτια του οδικού δικτύου που ανεβάζουν την οδηγική λίμπιντο. Διότι διαφορετικά, τα χρειάζεσαι ελάχιστα αφού σε επιβραδύνει η ρυθμιζόμενη ανάκτηση της ενέργειας.
Τέλος, η ανάρτηση σε νορμάλ ρυθμούς κίνησης αποδεικνύεται ιδανικά ζυγισμένη. Σφιχτή όσο απαιτείται για να κοντρολάρει το αμάξωμα και να μην περιορίζει την άνεση. Διότι στις συνθήκες που περιγράψαμε νωρίτερα, γέρνει αισθητά και αυτό είναι κάτι που δεν θες, ειδικά όταν έχεις ένα τόσο δυνατό αυτοκίνητο με αυτό το βάρος.
Συνοψίζοντας, η Tesla, φαίνεται να παίζει εκ του ασφαλούς με το Model Y. Στηρίχθηκε πάνω στην πετυχημένη συνταγή του Model 3 και δημιούργησε την crossover εκδοχή του. Η οποία μάλιστα διατίθεται και σε τιμή σαφώς καλύτερη έναντι του ανταγωνισμού. Τώρα εάν αξίζουν οι επιπλέον €6.000 για να αποκτήσει κάποιος ένα «χωμάτινο» ουσιαστικά Model 3 με ελαφρώς καλύτερους χώρους, επαφίεται στην κρίση του καθενός.
Κρίνοντας πάντως από την τάση της εποχής και τα γούστα των αγοραστών που ψηφίζουν δαγκωτό τα crossover/SUV, τότε η Tesla είναι βέβαιο ότι έχει ένα ακόμη εκκολαπτόμενο best-seller στην γκάμα της.
Τι λέει το DRIVE
Η Tesla κινήθηκε έξυπνα και πατώντας στην επιτυχία του Model 3 δημιούργησε το crossover ισοδύναμό του που ονομάζεται Model Y. Με αυτήν την κίνηση είναι βέβαιο ότι θα αποσπάσει εύκολα και γρήγορα το μερίδιο που της αναλογεί από την πίτα των crossover/SUV, με ένα προϊόν πολύ καλό και σε τιμή χαμηλότερη του ανταγωνισμού.
Τιμή Από €60.900
Τεχνολογία ΒEV, δυο σύγχρονοι κινητήρες μόνιμου μαγνήτη, μπαταρία 75 kWh, κίνηση στους τέσσερις τροχούς, αυτόματο κιβώτιο σταθερής σχέσης
Απόδοση 450 PS
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 5,0”
Τελική ταχύτητα 217 km/h
Μέση κατανάλωση* 18,8 kWh/100 km
Αυτονομία* 398 km
Εκπομπές CO2 0 g/km (WLTP)
Διαστάσεις 4.751 x 1.921 x 1.624 mm
Χώρος αποσκευών 854 lt
Βάρος 2.003 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή, *μέτρηση DRIVE
Φωτογραφίες Θανάσης Κουτσογιάννης