To Tesla Model 3 είναι το πιο δηµοφιλές ηλεκτρικό αυτοκίνητο της αγοράς, κάτι που δικαιολογείται απόλυτα από τη γενικότερη εικόνα του σε συνάρτηση µε την τιµή του. Ακόµα και ως συµβατικό µοντέλο να το αντιµετωπίσεις -που σε καµία περίπτωση δεν είναι-, αποτελεί ένα εξαιρετικό αυτοκίνητο. Τον τρόπο του να µετατρέπει την κάθε απλή µετακίνηση σε µια ευχάριστη και γεµάτη εµπειρία δεν µπορεί να στον προσφέρει κανένα άλλο αυτοκίνητο, ηλεκτρικό ή µη και σαφώς όχι σε αυτά τα χρήµατα. Η Tesla που αυτοπροσδιορίζεται ως εταιρεία «IT» είναι µια αντισυµβατική περίπτωση για τα αυτοκινητικά δεδοµένα, καθώς τα κάνει όλα µε τον δικό της διαφορετικό τρόπο. Το πιο σηµαντικό µοντέλο της λοιπόν, τουλάχιστον µέχρι το επερχόµενο crossover αδελφάκι του, το Model Y, δεν θα µπορούσε να µην εκφράζει στο ακέραιο αυτό το µοναδικό προφίλ σε όλα τα επίπεδα.
Με νωπές ακόµα τις εντυπώσεις µας από το Tesla Model 3 Long Range, ήρθε η ώρα για τη δοκιµή της κορυφαίας του έκδοσης, της Performance. Χαρακτηρίζεται από τον λογότυπο Dual Motor όπως και η LR, όµως στην περίπτωσή της, ο λογότυπος αυτός είναι υπογραµµισµένος µε κόκκινο χρώµα. Σήµανση που οι περισσότεροι πιθανόν δεν θα τη δουν. Οπότε αρκεί µια µατιά στις ιδιαίτερης σχεδίασης 20άρες ζάντες Uberturbine µε τα λάστιχα 235/35 Pirelli P Zero και την ανθρακονηµάτινη διακριτική αεροτοµή στο πίσω µέρος για να καταλάβει κάποιος πως αυτή είναι η κορυφαία έκδοση. Κατά τα άλλα εφοδιάζεται επιπλέον µε σπορ κιτ φρένων και χαµηλωµένη ανάρτηση που του χαρίζει ακόµα καλύτερα οδικά και οδηγικά χαρακτηριστικά. Το αεροδυναµικό αµάξωµα µε συντελεστή οπισθέλκουσας Cd 0,23 ξεχωρίζει και πάλι από το έντονα σφηνοειδές σχήµα και τη γυάλινη πανοραµική οροφή, υποδηλώνοντας άµεσα πως πρόκειται για αυτοκίνητο της Tesla.
Το πιο ξεχωριστό εσωτερικό που έχεις δει…
Ακόµα πιο χαρακτηριστικός για µοντέλο της Tesla είναι ο εσωτερικός διάκοσµος του Model 3, o οποίος δεν έχει καµία σχέση µε οτιδήποτε άλλο έχουµε συναντήσει έως σήµερα, εκφράζοντας άµεσα τον ξεχωριστό χαρακτήρα και σε αυτό το επίπεδο. Ο ορισµός του µινιµαλισµού σε όλο του το µεγαλείο µε λιτές αλλά όµορφες γραµµές. Χαρακτηρίζεται από µια οθόνη αφής 15 ιντσών στο κέντρο του ταµπλό, η οποία έχει την απεικόνιση και την αµεσότητα των κορυφαίων τάµπλετ της αγοράς. Μέσω αυτής ελέγχονται όλα τα συστήµατα του αυτοκινήτου, ενώ αναγράφονται οι βασικές πληροφορίες για τη λειτουργία και τη χρήση του στο πάνω µέρος της σε ρόλο πίνακα οργάνων. Η περιήγηση στα µενού γίνεται από µια taskbar στο κάτω µέρος της. Η έλλειψη φυσικών διακοπτών ακόµα και για τις βασικές λειτουργίες του αυτοκινήτου (µόνο τα φλας, τους καθαριστήρες, τα αλάρµ και τα ηλεκτρικά παράθυρα ελέγχεις µε φυσικούς διακόπτες) εντείνει τον προβληµατισµό που έχεις αρχικά. Ωστόσο για έναν περίεργο λόγο, µε στοιχειώδη εξοικείωση η όλη διαδικασία του infotainment αποδεικνύεται παιχνιδάκι.
H high-tech εµπειρία συνεχίζεται και συµπληρώνεται από το σύστηµα αυτόνοµης οδήγησης Auto Pilot. Αλλά και τις υπηρεσίες για ενηµερώσεις over-the-air που προσθέτουν νέες δυνατότητες ή επιπλέον λειτουργίες και βελτίωση των επιδόσεων και της αυτονοµίας, ακριβώς όπως γίνεται στα smartphone. Από κινητό τηλέφωνο επίσης µπορεί να γίνει εναλλακτικά της κάρτας το κλείδωµα-ξεκλείδωµα, ενώ µέσω εφαρµογής, ο χρήστης έχει τον πλήρη έλεγχο του αυτοκινήτου εξ αποστάσεως.
Η εξαιρετικά χαµηλή θέση οδήγησης, η παχιά στεφάνη του τιµονιού και η γενικότερη αίσθηση που απολαµβάνει ο οδηγός καθισµένος στα λευκά δερµάτινα καθίσµατα, τον προϊδεάζουν για τον οδηγοκεντρικό χαρακτήρα, κάτι που επαληθεύεται εύκολα και από τη συµπεριφορά του.
Το εσωτερικό µοιάζει να έχει premium κατεύθυνση, αν και η Tesla δεν αυτοπροσδιορίζεται ως premium εταιρεία. Κατεύθυνση που έχει να κάνει τόσο ως προς τα χρησιµοποιούµενα υλικά όσο και τη γενικότερη εικόνα, χωρίς να φτάνει το επίπεδο των παραδοσιακών premium µοντέλων σε συναρµολόγηση και φινίρισµα. Αυτό είναι πιο εµφανές στα εξωτερικά µέρη του αµαξώµατος, αν και η σταδιακή βελτίωση είναι εµφανής. Όσον αφορά τους χώρους, δεν συµβαδίζουν απόλυτα µε την ευρυχωρία που θα έπρεπε να προσφέρει ένα EV µήκους 4,7 m. Πιο συγκεκριµένα, ο χώρος για το κεφάλι στο πίσω κάθισµα είναι οριακά επαρκής για τους πιο ψηλούς -επηρεαζόµενος από την κλίση της οροφής, ενώ ο χώρος για τα γόνατα απλώς ικανοποιεί. Ο χώρος αποσκευών στο πίσω µέρος έχει χωρητικότητα 425 lt και επαρκεί παρά το µικρό του άνοιγµα. Προσφέρει δε, επιπλέον χώρο κάτω από το δάπεδο, ενώ υπάρχει και ένας βοηθητικός χώρος κάτω από το εµπρός καπό, µε χωρητικότητα 117 lt.
Το «Performance» έλειπε…
Το Model 3 στην έκδοση Performance εφοδιάζεται όπως και το µικρότερο Long Range µε δύο ηλεκτροκινητήρες που όµως εδώ έχουν συνδυαστική µέγιστη ισχύ 513 PS. Και είναι φυσικά τετρακίνητο. Μη σταθούµε στο νούµερο αυτό όµως, διότι µάλλον δε λέει πολλά για τις δυνατότητές του. Αυτός είναι προφανώς ο λόγος που δεν αναφέρεται πουθενά στα specs της Tesla ή διαφέρει ανάλογα µε την πηγή, τη µέρα, την ώρα και τον… αστερισµό. Όπως συµβαίνει και µε την τιµή της συνδυαστικής ροπής των δύο ηλεκτροκινητήρων. Αυτό που λέει όµως όσα χρειάζεται είναι η επίδοσή του στο σπριντ των 0-100 km/h µε χρόνο µόλις 3,7”, σύµφωνα µε τις µετρήσεις µας. Μάλιστα µε rolling start, αυτός ο χρόνος πέφτει στα 3,3” κάτι που σηµαίνει πως το Performance είναι κατά 1” περίπου πιο γρήγορο από το µικρότερο αδελφάκι του. Αυτό είναι και το µοναδικό χαρακτηριστικό του Performance που µπορέσαµε να βιώσουµε κατά τη διάρκεια της δοκιµής. Τόσο η τελική των 261 km/h όσο και το πρόγραµµα «track mode» που είναι τα άλλα δύο ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του έναντι των υπολοίπων Model 3, ήταν κλειδωµένα από την εταιρεία!
Με την τελική λοιπόν περιορισµένη στα 140 km/h που έρχονται από στάση σε µόλις 6,8”, η αυτονοµία του αυτοκινήτου που εφοδιάζεται µε ωφέλιµη χωρητικότητα µπαταριών στις 77 kWh, επωφελείται σηµαντικά. Η κατανάλωση κατά τη διάρκεια της δοκιµής κυµάνθηκε από τις 15,5 έως τις 23,0 kWh/100 km. Το εύρος αυτό µεταφράζεται σε µια µέση τιµή της τάξης των 19,2 kWh/100 km που συνεπάγεται περίπου 400 km πραγµατικής αυτονοµίας. Προφανώς σε αστική χρήση αυτή θα είναι ακόµα µεγαλύτερη (έως και 500 km). Και προφανώς επίσης, κατά πολύ µικρότερη σε υπεραστικό κύκλο µε µεγαλύτερες ταχύτητες. Όµως σε κάθε περίπτωση είναι µικρότερη από τα 567 km που αναφέρει η Tesla ως µέση αυτονοµία στον κύκλο WLTP.
Η φόρτιση του Tesla Model 3 Performance όπως και όλων των Tesla αποτελεί άλλη µια µοναδική εµπειρία για τον χρήστη. Κι αυτό διότι οι έξι ταχυφορτιστές που είναι διαθέσιµοι στο «Golden Hall» στο Μαρούσι, έχουν ισχύ 150 kW (σ.σ µελλοντικά θα µπουν και σε άλλα σηµεία και µε ισχύ 250 kWh). Ισχύς που σηµαίνει πως για την πλήρη φόρτιση απαιτείται περίπου µία ώρα. Από το 80% βέβαια και πάνω, ο ταχυφορτιστής µειώνει την ισχύ του για να προστατεύσει την µπαταρία. Αντίθετα, αν το ποσοστό της µπαταρίας είναι µικρότερο από 20% κατά την σύνδεσή του στην πρίζα, τότε προσφέρει το µέγιστο της ισχύος του. Πρακτικά, χρειάζονται µόλις δέκα λεπτά φόρτισης για την ανάκτηση του 20% της χωρητικότητάς της στο φάσµα 20%-80%, τουτέστιν σε δέκα λεπτά ανακτώνται περίπου 100 km αυτονοµίας. Αν πάλι η φόρτιση γίνει από απλό ταχυφορτιστή 11 kW χρειάζεται περίπου 7,5 ώρες για µια ολοκληρωµένη φόρτιση. Από οικιακή πρίζα, που αποτελεί λύση ανάγκης και δεν ενδείκνυται για κανένα ηλεκτρικό, η φόρτιση θα ξεπεράσει τις 30 ώρες.
Ένας όµορφος ηλεκτρικός κόσµος
Οι νευρώνες που ενεργοποιεί και τα ερεθίσµατα που προκαλεί το Model 3 Performance, δηµιουργούν ένα γενικότερο αίσθηµα ευφορίας που αυξάνεται όταν κινείται. Δεν είναι µόνον η ωµή δύναµη που είναι πανταχού παρούσα και για όσο τη θέλεις. Μεγαλύτερη εντύπωση προκαλεί η απίστευτη αµεσότητα που αυτή βγαίνει στον δρόµο, αβίαστα από ένα σύστηµα τετρακίνησης που ελέγχει ψηφιακά τη ροή της ροπής, των κινητήρων προς τους άξονες, διαβάζοντας τις συνθήκες πρόσφυσης ανά 10 ms και επεµβαίνοντας ανάλογα. Ο οδηγός έχει να επιλέξει µεταξύ του «Chill» και του «Sport Μοde» (που παίρνει τη θέση του «Standard» σε αυτή την έκδοση) για την απόκριση και την απόδοση. Υπάρχουν ακόµα τρεις θέσεις για την υποβοήθηση στο σύστηµα διεύθυνσης (Chill, Standard και Sport), ενώ στην επιλογή «track mode» από το µενού, µπορεί να αλλάξει το ποσοστό της ροπής µεταξύ των εµπρός και των πίσω τροχών από 0 έως 100%, ο βαθµός ανάκτησης της ενέργειας και ο βαθµός εµπλοκής του συστήµατος ευστάθειας. Θεωρητικά λοιπόν, ο οδηγός µπορεί να αντλήσει κι έναν απόλυτα fun-to-drive χαρακτήρα από την έκδοση Performance του Model 3. Κάτι που ωστόσο δεν είχαµε τη δυνατότητα να το εξακριβώσουµε, αφού δεν είχαµε πρόσβαση ούτε στον έλεγχο αυτών των παραµέτρων.
Από την άλλη, η ανάρτηση που αποτελείται από διπλά ψαλίδια εµπρός και σύστηµα πολλαπλών συνδέσµων πίσω, εντυπωσιάζει µε την απόσβεσή της παρά τις 20ιντσες ζάντες και τα 35άρια σε προφίλ λάστιχα. Αντίστοιχα ικανή είναι να διαχειριστεί και τις δυνάµεις που ασκούνται στο στιβαρό πλαίσιο κατά την επιθετική οδήγηση. Το εµπρός σύστηµα είναι ασύλληπτα ακριβές στην τοποθέτησή του µέσα στη στροφή, ενώ η τετρακίνηση θα φροντίσει για να διατηρηθεί η ουδετερότητά του σε όλη τη διάρκεια της καµπής, ανεξάρτητα από τα -πολλά συνήθως- χιλιόµετρα που κουβαλάει. Στην έξοδο και µόνο υπάρχει µια τάση για µικρή υπερστροφή ισχύος αν το επιδιώξει ο οδηγός και αυτό επειδή µιλάµε για πολλή και άµεσα παρεχόµενη δύναµη.
Σε κάθε περίπτωση, το Model 3 και σε αυτή την έκδοση κρύβει αποτελεσµατικά το -περιορισµένο είναι η αλήθεια για BEV- βάρος του, χωρίς κλονίζεται από φαινόµενα αδράνειας σε καµία περίπτωση. Τέλος, τα φρένα είναι φοβερά αποτελεσµατικά πετυχαίνοντας απανωτά 100-0 km/h σε µόλις 35,9 m. Το αντίστοιχο πεντάλ δεν έχει την αίσθηση που θέλεις στο πάτηµα. Όµως σπάνια θα χρειαστεί να καταφύγεις σε αυτό, αφού σε κανονικές συνθήκες την επιβράδυνση και την ακινητοποίηση αναλαµβάνει το υποδειγµατικό σύστηµα ανάκτησης ενέργειας.
Ποιο είναι το συµπέρασµα; Πως αν καταφέρεις και τραβήξεις το βλέµµα σου από τα προηγµένα τεχνολογικά συστήµατα και τον high-tech χαρακτήρα που εκφράζει σε κάθε λεπτοµέρειά του το Model 3 Performance, θα αντιληφθείς πως και ως σπορ κατασκευή τα καταφέρνει εξίσου καλά. Δεν έχει τον ακραίο χαρακτήρα ενός καθαρόαιµου σπόρτσκαρ, παραµένει όµως ασύλληπτα αποτελεσµατικό.
Τι λέει το DRIVE
Εάν καταφέρεις και τραβήξεις το βλέμμα σου από τα προηγμένα τεχνολογικά συστήματα και τον high-tech χαρακτήρα που εκφράζει σε κάθε λεπτομέρειά του το Model 3 Performance, θα αντιληφθείς πως και ως σπορ κατασκευή τα καταφέρνει εξίσου καλά.
Τιμή Από €60.990 (€54.990 με επιδότηση)
Τεχνολογία BEV, δύο ασύγχρονοι ηλεκτρικοί κινητήρες μόνιμου μαγνήτη, μπαταρία 77,0 kWh (καθαρή)
Απόδοση 513 PS, 660 Nm
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 3,7”
50-110 km/h 2,6”
50-80 km/h 1,1”
80-110 km/h 1,5”
Φρένα 100-0 km/h 35,9 m
Τελική ταχύτητα 261 km/h
Μέση κατανάλωση 19,2 kWh/100 km
Αυτονομία 400 km
Εκπομπές CO2 0 g/km (WLTP)
Διαστάσεις 4.694 x 1.849 x 1.443 mm
Χώρος αποσκευών 542 lt
Βάρος 1.860 kg
Μετρήσεις DRIVE με το κιβώτιο στην αυτόματη λειτουργία
Φωτογραφίες: Θανάσης Κουτσογιάννης