Η ώρα της παρθενικής μου συμμετοχής σε DRIVE Trophy πλησίαζε και δύο συναισθήματα με κυρίευαν. Αγωνία και ανυπομονησία.
Βλέπετε, κάτι οι συζητήσεις στο γραφείο, κάτι τα προηγούμενα Trophy που είχα δει ως αναγνώστης και κυρίως η απειρία μου στις συνθήκες εκτός ασφάλτου, καθότι νέος στο κουρμπέτι με έκαναν να αγωνιώ. «Χαλάρωσε και διασκέδασέ το», μου είπε ο Μιχάλης πριν ανηφορίσουμε για τα αρκαδικά βουνά. Κι είχε απόλυτο δίκιο! Στη χαλάρωση και στην απόλαυση, βοήθησε σημαντικά το αυτοκίνητο που με συντρόφευσε. Το Subaru Crosstrek.
Η αφεντιά μου λοιπόν, ταξίδεψε στο πάντα μαγευτικό Πάρνωνα με το Subaru Crosstrek. Μπορεί να ήταν η πρώτη μου συμμετοχή σε DRIVE Trophy, ωστόσο δεν ήταν η πρώτη μου επαφή με το μεσαίο SUV της ιαπωνικής φίρμας. Είχα οδηγήσει τη φυσική συνέχεια του XV κατά τη διάρκεια της εν Ελλάδι παρουσίασής του στη Νεμέα και είχα αποκομίσει τις καλύτερες των εντυπώσεων. Τόσο με τη συμπεριφορά του εντός όσο και με τη συμπεριφορά του εκτός ασφάλτου. Έστω κι αν εκτός δρόμου το οδήγησα -τότε- για έξι σκάρτα χιλιόμετρα. To DRIVE Trophy θα μου έδινε την ευκαιρία να το γνωρίσω πραγματικά, σκέφτηκα.
Το Subaru Crosstrek είναι με διαφορά το πιο ικανό κόμπακτ SUV. Άνετο στην πόλη, καταπίνει ξεκούραστα τα χιλιόμετρα στον ανοιχτό δρόμο και δεν φοβάται όταν η άσφαλτος τελειώνει. Μην σας πω ότι τη βρίσκει κιόλας!
Επομένως η επιλογή του Crosstrek έγινε συνειδητά, έχοντας αντιληφθεί πως για να οδηγήσεις μακριά από την άσφαλτο πρέπει να έχεις εμπιστοσύνη στο αυτοκίνητο που θα σε μεταφέρει. Αφού βρεθήκαμε, κάναμε τους απαραίτητους ελέγχους, όπως άλλωστε θα κάναμε πριν από οποιοδήποτε ταξίδι, είτε ατομικό είτε για τις ανάγκες του περιοδικού, πήραμε το, δρόμο για τη Νότια Κυνουρία, με το Crosstrek να βρίσκεται δεύτερο στο κομβόι, πίσω από το Raptor του γενικού αρχηγού του DRIVE Trophy 2024, Γιώργου Λάσδα.
Στον ανοιχτό δρόμο, το Subaru Crosstrek ταξιδεύει με καλό ρυθμό, άνετα, πολιτισμένα και εννοείται με ασφάλεια. Υπάρχουν μεν κάποιοι αεροδυναμικοί θόρυβοι που έρχονται από τις εμπρός κολόνες του αυτοκινήτου όταν ξεπεράσεις τα 110 km/h, οι οποίοι όμως δεν μπορώ να πω πως με ενόχλησαν ή με προβλημάτισαν. Έχοντας συνδέσει το Spotify στην κάθετα τοποθετημένη οθόνη αφής 11,6” με το καλό και άμεσο interface, απλώς δεν έδωσα σημασία!
Η καμπίνα είναι καλά ηχομονωμένη. Θόρυβος θα φτάσει στα αυτιά των επιβατών μόνο όταν πατήσεις με δύναμη το δεξί πεντάλ, όχι όμως στο βαθμό που συμβαίνει με άλλα σασμάν CVT. Κοινώς δεν θα νιώσεις το αυτοκίνητο να μουγκρίζει σαν να ζορίζεται. Η αλήθεια όμως είναι πως αυτό δεν θα σε απασχολήσει τόσο πολύ στην εθνική οδό. Σαφώς το Crosstrek δεν πρόκειται για σπόρτσκαρ. Δεν χρειάζεται άλλωστε όλα τα αυτοκίνητα να είναι σπορ, ειδικά τα SUV. Πρωταρχικό μέλημα των ανθρώπων της Subaru ήταν η άνεση. Προς αυτή τη κατεύθυνση, η ανάρτηση είναι μαλακή και αφράτη, σε βαθμό που ίσως θυμίσει τα καλύτερα ευρωπαϊκά του είδους. Όλα τα παραπάνω δε, συνηγορούν σε ένα πολύ ευχάριστο ταξίδι.
Κι αν αναρωτιέστε πόσο έκαψα, βγαίνοντας από την εθνική οδό και κινούμενος σταθερά με 120-130 km/h, το trip computer έδειξε 7,6 lt/100 km. Δεν το λες και άσχημο νούμερο για ένα δίλιτρο, μόνιμα τετρακίνητο SUV.
Έχοντας αφήσει πίσω μας τον αυτοκινητόδρομο και κινούμενοι στο περιφερειακό οδικό δίκτυο προς τον Τυρό, το Crosstrek συνέχισε να είναι εξίσου ευχάριστο, πάντα στη δεύτερη θέση, ακολουθώντας εύκολα το 3λιτρο Raptor. Μπορεί να μην είναι σπορ, ωστόσο δεν το λες και ράθυμο. Σαφώς και ο ατμοσφαιρικός, δίλιτρος μπόξερ δεν έχει την έκρηξη στο πάτημα του γκαζιού, ωστόσο θα είναι εκεί όταν του ζητηθεί.
Όσες φορές χρειάστηκε πραγματοποιήσαμε με ασφάλεια τα προσπεράσματά μας, χάρη στην καλή κατανομή της ροπής, σχεδόν σε όλο το φάσμα των στροφών. Αρωγός του βενζινοκινητήρα στέκεται το υβριδικό σύστημα που αποτελείται από μια συστοιχία μπαταριών Li-Ion της Panasonic με χωρητικότητα 0,57 kWh. Τροφοδοτεί ένα ηλεκτρικό μοτέρ 12,3 kW (16,7 PS) και 66 Nm, το οποίο βρίσκεται μέσα στο κιβώτιο συνεχώς μεταβαλλόμενης σχέσης Lineartronic. Κι επιτρέπει στο αυτοκίνητο να κινείται αμιγώς ηλεκτρικά, έστω και για λίγο κατά το ρολάρισμα ή κατά το ξεκίνημα από στάση, μειώνοντας έτσι την κατανάλωση.
Ακόμα και όταν επιλέξεις να πιέσεις το πλαίσιο και να στρίψεις, το Crosstrek δεν θα σε απογοητεύσει. Δεν παρουσιάζει μεγάλη κλίση και το εμπρός μέρος, τηρουμένων πάντα των αναλογιών είναι άμεσο και θα υπακούσει πρόθυμα στις εντολές του οδηγού, επικουρώντας τον σβέλτο ρυθμό. Πολλά πράγματα μεταβάλλονται στη σύγχρονή αυτοκινητική σκηνή, όχι όμως το DNA της Subaru!
Μπορεί οι 136 ίπποι και τα 184 Nm να μην εντυπωσιάζουν σε άκουσμα, στην πράξη όμως θα σε καλύψουν με το παραπάνω. Και σε αυτό το σημείο να τονίσω πως ταξίδεψα, έχοντας φορτώσει το ομολογουμένως, μικρό πορτμπαγκάζ των 328 lt.
Η δεύτερη μέρα σηματοδοτούσε την πραγματική έναρξη του Trophy, καθώς θα κάναμε τα πρώτα μας χωμάτινα χιλιόμετρα, στα δάση του Πάρνωνα. Σε μέρη δηλαδή που αυτοκίνητα όπως το Crosstrek έχουν φτιαχτεί για να πηγαίνουν.
Η εξωτερική εμφάνιση εναρμονίζεται με αυτή τη πρόθεση. Το αυτοκίνητο μοιάζει αρκετά με το XV. Ή για να ακριβολογούμε, με μια πιο σύγχρονη, μοντέρνα, αιχμηρή και αγριεμένη εκδοχή του. H σχεδίαση είναι πιο γωνιώδης, τη στιγμή που τα πλαστικά περιμετρικά του αμαξώματος δίνουν τον τόνο για όσα θα ακολουθήσουν.
Ωστόσο σε αυτό το σημείο έρχεται το πρώτο, κατά τη γνώμη του γράφοντος, σημαντικό ψεγάδι του αυτοκινήτου -εκτός από το μικρό πορτμπαγκάζ. Οι πόρτες δεν ανοίγουν μέχρι κάτω, με αποτέλεσμα να κινδυνεύεις να λερωθείς, όταν βγεις από το λασπωμένο Subaru.
Κοιτάζοντας μάλιστα τα υπόλοιπα αυτοκίνητα της παρέας, η πλειονότητα των οποίων δεν ήταν τετρακίνητα, διαπίστωσα πως οι πόρτες άνοιγαν μέχρι κάτω, κρατώντας καθαρούς τους επιβάτες. Κρίμα, αν σκεφτείς πως είναι μαθηματικά βέβαιο πως δεν θα φτάσουν εκεί που θα φτάσει το Crosstrek. Άρα εκ των πραγμάτων δεν θα λερωθούν τόσο πολύ!
Μόλις όμως το Crosstrek βρεθεί στο χώμα μετατρέπεται σε πραγματικό αγρίμι που σε κάνει να τα ξεχνάς όλα. Η μαλακή ανάρτηση στην άσφαλτο γίνεται όσο σφιχτή θέλεις και περιμένεις στο χώμα. Οι μεγάλες διαδρομές της, σε συνδυασμό με το υψηλό προφίλ των ελαστικών (225/55 R18), τη σημαντικά μεγάλη απόσταση από το έδαφος, στα 22 εκατοστά και τις γωνίες (18ο, 19,7ο και 30,1ο αντίστοιχα για προσέγγιση, ράμπα και διαφυγή) σου επιτρέπουν να κινηθείς σβέλτα εκεί που τελειώνει η άσφαλτος. Και να απολαύσεις μάλιστα το αυτοκίνητο όπως του αρμόζει, γλιστρώντας γλυκά στις στροφές.
Αυτό βέβαια δημιουργούσε το εξής πρόβλημα. Σε έκανε να ξεχνάς πως βρίσκεσαι σε ένα κομβόι, στο οποίο πρέπει να έχεις το νου σου και πίσω, μιας και τα υπόλοιπα αυτοκίνητα, πλην του Raptor φυσικά, δεν μπορούσαν να ακολουθήσουν τον υψηλό ρυθμό του Crosstrek στο χώμα.
Κομβικό ρόλο για να μπορεί να κινείται με τόση άνεση διαδραματίζει τόσο το νέο πάτωμα SGP που υπόσχεται 15% μεγαλύτερη ακαμψία σχέση με το XV και φυσικά η συμμετρική τετρακίνηση της Subaru, η οποία δεν χρειάζεται συστάσεις. Εν προκειμένω, το σύστημα Active Torque Vectoring φροντίζει συνεχώς για τη σωστή κατανομή της ροπής σε κάθε τροχό, εξασφαλίζοντας την καλύτερη δυνατή πρόσφυση, ανεξαρτήτως συνθηκών.
Ανάλογα με το τερέν και τις συνθήκες που θα συναντήσεις, το X-MODE, που πλέον λειτουργεί και με την όπισθεν, προσφέρει τρεις επιλογές. Κανονικό, Χώμα/Χιόνι για ολισθηρές συνθήκες και Βαθύ Χιόνι/Λάσπη, όταν οι τροχοί βυθίζονται στο έδαφος. Υπό τον φόβο των Ιουδαίων, όταν τα πράγματα δυσκόλευαν, επέλεγα χωρίς πολλά-πολλά, εύκολα από την οθόνη το πρόγραμμα Χιόνι/Λάσπη για να μην ζορίζω κάποιον τροχό και πληγώσω τα λάστιχα, εν τη απουσία ρεζέρβας (θα θέλαμε πάρα πολύ να υπάρχει).
Σε κάθε περίπτωση, με ταχύτητα πάνω από 40 km/h απενεργοποιείται οποιοδήποτε πρόγραμμα πέραν του Κανονικού και ενεργοποιείται το ESP. Η κατανομή της ροπής πάντως έχει αλλάξει από το 50:50 σε 60:40.
Σε κανένα σημείο της διαδρομής μας, στα βουνά της Αρκαδίας δεν ένιωσα φόβο ή ανασφάλεια με το Crosstrek. Σκεφτόμουν πως όλα είναι δρόμος, καθώς οδηγούσα στα μονοπάτια. Και το σκεφτόμουν διότι παρά τις πέτρες και τις ανωμαλίες παρέμενα άνετος, ξεκούραστος και, κυρίως, καθυσηχασμένος. Οι άνθρωποι της Subaru έχουν κάνει πράγματι εξαιρετική δουλεία στα εμπρός καθίσματα.
Μελετημένα βάσει των πλέον πρόσφατων ιατρικών ερευνών, κρατούν σταθερά τη λεκάνη παρέχοντας σωστή στήριξη. Το σώμα παραμένει σταθερό, μειώνοντας τις ταλαντώσεις, κάτι που θα εκτιμηθεί όχι μόνο στην άσφαλτο αλλά και στο χώμα. Συνολικά, στο τέλος της ημέρας, ούτε το αυτοκίνητο αλλά ούτε και ο οδηγός έμοιαζαν κουρασμένοι. Μόνο λίγο σκονισμένοι!
Οφείλω να ομολογήσω πως πέραν του οδηγικού κομματιού, δύο ακόμα σημεία με κέρδισαν στο Subaru Crosstrek. Το πρώτο αφορούσε την αίσθηση του τιμονιού, κυρίως στο χώμα. Με μία λέξη είναι ισορροπημένο. Τόσο ελαφρύ όσο χρειάζεται για να ελίσσεσαι με άνεση εκτός δρόμου και χωρίς κουραστική ανάδραση και τόσο βαρύ για να μην το νιώθεις φτερό στον άνεμο. Και όλα αυτά χωρίς να υπάρχει τζόγος ή κραδασμοί, καθότι η κολόνα του τιμονιού τους απομονώνει με τρόπο χειρουργικό.
Το έτερο είχε να κάνει με την συναρμογή της καμπίνας. Ως επί το πλείστον έχουν χρησιμοποιηθεί σκληρά υλικά, όχι όμως φτηνιάρικα. Είναι δε τόσο δεμένα που μοιάζουν ανθεκτικά στο χρόνο και στις σκληρές συνθήκες. Κάτι που επιβεβαιώθηκε κατά τη διάρκεια του DRIVE Trophy, καθώς δεν ακούστηκε απολύτως κανένας τριγμός, ακόμα και όταν περάσαμε από σημεία με έντονες ανωμαλίες και ανισομέρειες που, όπως και να το κάνουμε, υποβάλλουν το σασί σε κάμψη και στρέψη.
Στο τελευταίο σημείο όπου σταθήκαμε για φωτογραφίες παρατηρούσα το σκονισμένο και ολίγον λασπωμένο Crosstrek. Για να είμαι ειλικρινής, μου άρεσε περισσότερο λερωμένο! Διότι ένιωθα πως το οδήγησα με τον τρόπο που έπρεπε. Παίρνοντας το βάπτισμα του πυρός σε μια 25χρονη και βάλε θεσμική δοκιμασία του DRIVE, σε μέρη που ο τυπικός χρήστη ενός σύγχρονου SUV δεν θα αποτολμούσε. Δεν χωρά αμφιβολία πως το Subaru Crosstrek είναι ένα αυτοκίνητο πασπαρτού. Που θα το χρησιμοποιήσεις άνετα στην πόλη και το Σαββατοκύριακο θα φορτώσεις την παρέα σου (οι χώροι είναι πέρα για πέρα ικανοποιητικοί για τέσσερις επιβάτες) για να έρθετε όλοι μαζί πιο κοντά στη Φύση.
Σαφώς και δεν πρόκειται για φθηνό αυτοκίνητο, μιας και ξεκινά από τις €41.945. Σε αυτό το εύρος τιμής υπάρχει μεγάλος ανταγωνισμός, πιο premium, πιο hi-tech και πιο γκλαμουράτος. Η Subaru όμως δεν απευθύνεται σε όσους επιζητούν ένα SUV από εκείνα που περιορίζονται στη «λεζάντα» παραγνωρίζοντας την ουσία της κατηγορίας. Απευθύνεται σε ένα κοινό επαϊόντων που αναζητά την ισορροπία της αποστολής του πραγματικού SUV.
Με άλλα λόγια, το Subaru Crosstrek είναι ένα χαρισματικό 4x4, άνετο, ασφαλές, και εξοπλισμένο με όλες τις ηλεκτρονικές ευκολίες που διαθέτει στο χαρτοφυλάκιo της η Subaru. Κυρίως όμως είναι ένα μοντέλο που θα σε πάει σε μέρη που οι περισσότεροι θα βλέπουν μόνο από φωτογραφίες. Από τη φύση του είναι φτιαγμένο για λελογισμένο off-roading. Σε περίπτωση που του φορέσεις χωμάτινα λάστιχα δε, είναι σχεδόν βέβαιο πως θα πας μακρύτερα απ’ όσο θα τολμούσες!
Εν κατακλείδι, το Subaru Crosstrek αποδείχτηκε πέρα για πέρα ικανός και ευχάριστος συνοδοιπόρος τα βουνά της Πελοποννήσου, εκπέμποντας μεγάλη σιγουριά και ηρεμία. Αν μου δινόταν η δυνατότητα να επιλέξω ένα από τα αυτοκίνητα του Trophy για καθημερινό, θα διάλεγα το Subaru Crosstrek, χωρίς δεύτερη σκέψη! Αυτό το old school αυτοκίνητο που ακόμα κι αν μπαίνεις πρώτη φορά είναι τόσο οικείο που νομίζεις πως το οδηγούσες χρόνια. Ένα μοντέλο που δίνει έμφαση στην ουσία και όχι στον εντυπωσιασμό.
Κλείνοντας και αφού το πρώτο μου DRIVE Trophy ανήκει πια στην Ιστορία θα ήθελα να ευχαριστήσω δύο ανθρώπους. Τον Γιώργο Λάσδα και τον Θανάση, τον ακούραστο φωτογράφο μας. Τον πρώτο διότι μου έδειξε πράγματα γύρω από το αυτοκίνητο που δεν γνώριζα και τον δεύτερο διότι μας καθοδηγούσε με υπομονή ακόμα και όταν η ώρα περνούσε και η θερμοκρασία ανέβαινε.
Subaru Crosstrek 2.0 i e-BOXER | |||
Τι λέει το DRIVE | Το Subaru Crosstrek είναι ένα μοντέλο με μεγάλη και πραγματική αυτοκινητική ουσία. Είναι ένα άνετο και καθημερινό SUV που μετατρέπεται σε πραγματικό αγρίμι, αποτελώντας με διαφορά το κορυφαίο μεσαίο, τετρακίνητο SUV | ||
Τιμή | Από €41.995 (€43.945 η Style Extra) | ||
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ | |||
Τεχνολογία | MHEV, κινητήρας βενζίνης 1.95 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, 136 PS/5.600 rpm, 182 Nm/4.000 rpm, ηλεκτρικό μοτέρ 16,7 PS, 66 Nm, μπαταρία 0,57 kWh, μετάδοση 4x4, αυτόματο κιβώτιο συνεχώς μεταβαλλόμενης σχέσης | ||
Απόδοση | 136 PS @ 5.600 rpm, 182 Nm @ 4.000 rpm, | ||
Διαστάσεις | 4.495 x 1.800 x 1.600 mm | ||
Χώρος αποσκευών | 328-1.314 lt | ||
Βάρος | 1.565 kg | ||
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ | |||
0-100 km/h | 10,8" | ||
Τελική ταχύτητα | 198 km/h | ||
Μέση κατανάλωση* | 9,4 lt/100 km | ||
Εκπομπές CO2 | 165g/km | ||
Μετρήσεις DRIVE | |||
Φωτογραφίες DRIVE Media Group/Θανάσης Κουτσογιάννης |