Πλησιάζεις το νέο Octavia, ανοίγεις την πόρτα το οδηγού και η πρώτη µατιά στην καµπίνα συνοδεύεται από ένα αυθόρµητο επιφώνηµα έκπληξης και θαυµασµού: Ένα «ουάου!» Δείγµα ότι η προσπάθεια που καταβάλλει η Skoda τα τελευταία χρόνια για να αναβαθµίσει την εικόνα της και να ξεφορτωθεί την ταµπέλα του κατασκευαστή που απλώς φτιάχνει «πρακτικά αυτοκίνητα σε προσιτή τιµή», βρίσκει στη νέα γενιά του Octavia την πλέον πειστική απάντηση µέχρι σήµερα.
Δεν είναι µόνο η πρώτη εντύπωση θετική. Όσο το επεξεργάζεσαι, ανακαλύπτεις όλο και περισσότερα πράγµατα που δείχνουν την προσοχή που έχει δοθεί και στην παραµικρή λεπτοµέρεια. Η συνολική αναβάθµιση είναι έκδηλη σε ολόκληρο το αυτοκίνητο. Αλλά δεν αποτυπώνεται µόνο στη πιο δυναµική και ενδιαφέρουσα σχεδίαση ή τον πολυτελή αέρα που αποπνέει το εσωτερικό µε τα µπεζ -στην περίπτωση του δικού µας αυτοκινήτου- καθίσµατα που είναι ντυµένα µε δέρµα και Alcantara.
Η δουλειά και η διάθεση για το ένα ακόµα βήµα παραπάνω φαίνεται στα µικρά πράγµατα που δεν τα περιµένεις και σου φτιάχνουν τη διάθεση. Όπως, για παράδειγµα, ο κοµψός νέος λεβιές του αυτόµατου κιβωτίου, τα περίτεχνα περιστροφικά χειριστήρια στο νέο τιµόνι µε τις δύο ακτίνες ή ακόµα και τα µεγαλύτερα άγκιστρα στο πορτµπαγκάζ για να ασφαλίζεις τα ψώνια και να µην τα «κυνηγάς» στον σπηλαιώδη χώρο των 600 lt (µε κιτ επισκευής). Ο τελευταίος κέρδισε άλλα 20 lt συγκριτικά µε την προηγούµενη γενιά και διατηρεί το µεγάλο άνοιγµα της πέµπτης πόρτας για το εύκολο φόρτωµά του.
Ακόµα πιο λίµο
To νέo Octavia πατάει στην αναβαθµισµένη πλατφόρµα MQB του Oµίλου VW και, παρόλο που διατήρησε το µεταξόνιο των 2.686 mm του προηγούµενου µοντέλου, αύξησε για ακόµα µια γενιά τις διαστάσεις του. Έβαλε σχεδόν δυο πόντους σε µήκος, ενάµιση σε πλάτος και ένα σε ύψος, µε τις διαστάσεις να φθάνουν πλέον τα 4.689 mm σε µήκος, τα 1.829 σε πλάτος και τα 1.470 mm σε ύψος.
Νούµερα που βελτίωσαν ελαφρώς τους ήδη εξαιρετικούς χώρους εµπρός πίσω. Στην έκδοση Style που είχαµε στην διάθεσή µας, οδηγός και συνοδηγός κάθονται άνετα στα νέας σχεδίασης καθίσµατα µε την φαρδιά πλάτη, που δεν υπολείπονται όµως σε πλευρική στήριξη, ενώ στις πίσω θέσεις ο χώρος για τα πόδια των επιβατών παραµένει γενναιόδωρος. Η πιο χαµηλή γραµµή της οροφής δεν έχει επηρεάσει το εσωτερικό ύψος. Έτσι ακόµα και ψηλόσωµοι επιβάτες θα βολευτούν… βασιλικά, έχοντας στη διάθεσή τους δύο ποτηροθήκες στο µεσαίο υποβραχιόνιο και ειδική θέση για να τοποθετήσουν το κινητό τους στην πλάτη των εµπρός καθισµάτων.
Αφήνοντας στην άκρη τους χώρους, η υπόλοιπη εικόνα του εσωτερικού ακολουθεί µια πιο µινιµαλίστικη φιλοσοφία σε σχέση µε το παρελθόν του Octavia, που ακολουθεί όµως πιστά τις προσταγές της ψηφιακής εποχής. To ταµπλό είναι µια εξέλιξη της νέας σχεδιαστικής γραµµής που µας σύστησε η Skoda στα Scala και Karoq. Πολυεπίπεδο και µε ελάχιστους διακόπτες. Τα υλικά στο πάνω µέρος είναι µαλακά, µε µια φάσα να παρεµβάλλεται στο κέντρο επενδυµένη µε την Alcantara που ντύνει και τα καθίσµατα. Τα υλικά είναι στο σύνολό τους πολύ προσεγµένα, µε συναρµογή που δεν επιδέχεται κριτικής ακόµα και στα πιο σκληρά πλαστικά στα χαµηλά σηµεία της καµπίνας.
Όπως συνηθίζει η Skoda, οι θήκες για τα µικροαντικείµενα είναι υπεραρκετές και ιδιαίτερα πρακτικές. Την παράσταση όµως στο εσωτερικό κλέβει το νέο τιµόνι µε τους όµορφους περιστροφικούς διακόπτες που θυµίζει την S-Class της Mercedes-Benz, και οι δυο ψηφιακές οθόνες. Η πρώτη αφορά τoν ψηφιακό πίνακα οργάνων Virtual Cockpit µε διαγώνιο 10,25” και τρία διαφορετικά layout όσον αφορά τις ενδείξεις που εµφανίζει στον οδηγό. Η δεύτερη οθόνη δεσπόζει στο κέντρο του ταµπλό, είναι έγχρωµη µε λειτουργία αφής και φιλοξενεί το infotainment και τις λειτουργίες του αυτόµατου κλιµατισµού. Ανάλογα την έκδοση εξοπλισµού είναι 8,25’’ (Ambition) ή 10” (Style). Πέρα από την αφή, για τη λειτουργία του µπορεί να δεχθεί ορισµένες φωνητικές εντολές και να αντιληφθεί συγκεκριµένες χειρονοµίες και όπως είναι φυσικό προσφέρει αρκετές επιλογές για τη σύνδεση smartphone µέσω SmartLink, που υποστηρίζει Android Auto, Apple CarPlay και MirrorLink. Επιπλέον, η καµπίνα µπορεί να εφοδιαστεί µε έως και πέντε θύρες USB-C για φόρτιση συσκευών.
Επιδόσεις και οικονοµία
Ύστερα από τη βενζινοκίνητη έκδοση των 150 PS που δοκιµάσαµε πριν από λίγο καιρό, σειρά είχε αυτή τη φορά το αντίστοιχης ιπποδύναµης ντίζελ Octavia που διατίθεται αποκλειστικά µε 7άρι αυτόµατο κιβώτιο διπλού συµπλέκτη. Με αυτή την ισχύ και 360 Nm µεταξύ 1.600-2.750 rpm, ο δίλιτρος TDI δεν έχει κανένα πρόβληµα να κινήσει σβέλτα το αµάξωµα των 1.465 kg, ακόµα και όταν αυτό φορτωθεί πλήρως. Το κιβώτιο έχει εξαιρετική λειτουργία και η απόκριση στο γκάζι είναι πολύ καλή ακόµα και στο πρόγραµµα λειτουργίας Eco, το πιο φιµωµένο από τα τρία συνολικά Drive Modes που προσφέρονται. Περνώντας στο Sport, αυτό το Octavia µπορεί να επιταχύνει από στάση στα 100 km/h σε 8,7” και να πιάσει 227 km/h.
Στο, δρόµο επιταχύνει αβίαστα, είτε αποπειραθείς να προσπεράσεις µε 60-70 km/h στο κοντέρ είτε µε 130 km/h, παραµένοντας ακλόνητο και στιβαρό ακόµα και στις πολύ υψηλές ταχύτητες. Γενικά στον αυτοκινητόδροµο, το νέο Octavia αποδεικνύεται ένας ικανότατος χιλιοµετροφάγος, άνετο, µε ελάχιστο αεροδυναµικό θόρυβο και τη µακριά τελευταία σχέση να κρατά τις στροφές λειτουργίας του κινητήρα χαµηλά αν κινείσαι χωρίς να υπερβαίνεις το όριο στην εθνική. Σε αυτές τις συνθήκες θα δεις και την κατανάλωση να κινείται σε πολύ χαµηλό επίπεδο, κοντά στα 6,0 lt/100 km. Σε χαµηλό επίπεδο παραµένει και στις καθηµερινές µετακινήσεις όπου εύκολα µπορεί να διατηρηθεί στα περίπου 7,5 lt/100 km.
Τα φρένα είναι δυνατά και δεν παρουσιάζουν σηµάδια κόπωσης, ενώ η ανάρτηση, µε γόνατα MacPherson εµπρός και ηµιάκαµπτο άξονα πίσω, στέκεται στο επίπεδο που θέλεις για ένα οικογενειακό αυτοκίνητο. Με εξαίρεση κάποιες ξερές αντιδράσεις, κυρίως σε εγκάρσιες ανωµαλίες στις χαµηλές ταχύτητες της πόλης, η ανάρτηση παραδίδει µαθήµατα άνεσης ακόµα και µε τις προαιρετικές 18άρες ζάντες που φόραγε το αυτοκίνητο της δοκιµή µας. Κι όλα αυτά µε τη σφιχτή ρύθµισή της να περιορίζει την κλίση στις στροφές, προσφέροντας υψηλό περιθώριο πρόσφυσης και άψογο έλεγχο της µάζας του αυτοκινήτου. Το αυτοκίνητό φέρεται να εφοδιαζόταν παράλληλα µε τα προαιρετικά ηλεκτρονικά ελεγχόµενα αµορτισέρ. Και λέµε «φέρεται» διότι όπως διαπιστώσαµε και στη δοκιµή του βενζινοκίνητου Octavia, που επίσης διέθετε το Dynamic Chassis Control (DCC), οι διαφορές µεταξύ του Normal και του υποτιθέµενου πιο σκληρού Sport είναι απειροελάχιστες και στην πλειονότητα των περιπτώσεων µη αντιληπτές από τον οδηγό. Σε αντίθεση βέβαια µε τις αντίστοιχες αλλαγές στην απόκριση στο γκάζι και στο τιµόνι όπου εκεί αντιλαµβάνεσαι κρυστάλλινα το πιο άµεσο άρπαγµα και µεγαλύτερο βάρος.
Αγορά και χρήση
Η τιµή του νέου Octavia µε την ισχυρότερη έκδοση του 2.0 TDI ξεκινά από τις €26.950 για την έκδοση Ambition και τις €29.500 για την πλουσιότερη Style της δοκιµή µας. Τιµή άκρως ανταγωνιστική, σε µια κατηγορία που ούτως ή άλλως διαθέτει ελάχιστους εκπροσώπους, µε τους πιο αντιπροσωπευτικούς για το τσεχικό οικογενειακό να συνοψίζονται στα ακριβότερα Opel Insignia και VW Passat. Πόσω µάλλον, όταν η τιµή αυτή δεν προϋποθέτει έκπτωση στον εξοπλισµό άνεσης και ασφάλειας.
Διαμορφώστε εδώ το δικό σας Škoda Octavia Grand Coupé στον configurator της ελληνικής αντιπροσωπείας
Τι λέει το DRIVE
Μοναχικός καβαλάρης σε μια κατηγορία που φθίνει λόγω SUV, το νέο Octavia εξακολουθεί να διαπρέπει σε χώρους και πρακτικότητα, ενώ ανέβηκε ένα ακόμα σκαλί σε όρους ποιότητας, εικόνας και τεχνολογιών. Κι όλα αυτά με την τιμή να παραμένει… ευκαιρία.
Τιμή από €26.950 (Ambition)
Τεχνολογία κινητήρας ντίζελ 1.968 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, common rail, τούρμπο μεταβλητής γεωμετρίας, κίνηση εμπρός, αυτόματο κιβώτιο επτά σχέσεων
Απόδοση 150 PS/3.000-4.200 rpm, 360 Nm/1.600-2.750 rpm
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 8,7”
Τελική ταχύτητα 227 km/h
Μέση κατανάλωση 7,3 lt/100 km
Εκπομπές CO2 97 g/km (WLTP: 119 g/km)
Διαστάσεις 4.689 x 1.829 x 1.470 mm
Χώρος αποσκευών 600 lt
Βάρος 1.465 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή
Φωτογραφίες: Φωτεινή Πίμπα